CCL

Összesen 4 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM109541
Első szerző:Győri Zsolt (irodalmár, angol irodalom)
Cím:Industry Statistics, Market Forces, Filmmaking Trends: An "Institutional Turn" in Hungarian Film Studies? / Győri Zsolt
Dátum:2018
Megjegyzések:Filmrendszerváltások / Budapest : L'Harmattan, 2016. -
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok recenzió, könyvismertetés
folyóiratcikk
Megjelenés:Contact Zones. - 3 : 2 (2018), p. 61-67. -
Pályázati támogatás:NN 112700
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM108499
Első szerző:Hlavacska András (irodalomtudomány, kultúrakutatás)
Cím:Dracula and the Mediaparadox / Hlavacska András
Dátum:2018
ISSN:2498-8901
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Contact Zones: Studies in Central and Eastern European film and literature. - 3 : 1 (2018), p. 38-53. -
Pályázati támogatás:NN 112700
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM086052
Első szerző:Kalmár György (filozófus, filmesztéta, irodalmár)
Cím:Rites of Retreat in Contemporary Hungarian Cinema / Kalmár György
Dátum:2017
ISSN:2498-8901
Megjegyzések:On the basis of three Hungarian films of the last decade, the present paper investigates a special sub-category of so-called "return films" (Gott and Herzog 2015, 13), one that I will hypothetically call retreat films. In these films returns become ritualistic retreats with masculinities on "regressive journeys" (Király 2015, 170; see laso Sághy 2016; Sághy 2017). Their spatial trajectories may typically lead from Western cultural centres to Eastern homelands, from cities to the countryside, from the public sphere to the private, sometimes symbolically from the future to the past, and often from the realm of desire to that of Thanatos. The men of these films tend to struggle to find places of their own on the margins of society, awayfrom public spaces: what they seem to have in mind is a place to hide, somewhere to retreat, that is, a closet of their own.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Hungarian films
return
retreat
masculinity
crisis
Megjelenés:Contact Zones: Studies in Central and Eastern European film and literature. - 1 (2017), p. 10-25. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM079071
Első szerző:Ureczky Eszter (irodalmár, angol irodalom)
Cím:Crises of Care: Precarious Bodies in Western and Eastern European Clinical Film Dystopias / Ureczky Eszter
Dátum:2018
ISSN:2498-8901
Megjegyzések:Several recent clinical films have problematised the socio-medical and psychological aspects of the contemporary first world culture of wellness and healthism: The Road to Wellville (Alan Parker, 1994), Hotel Splendide (Terence Gross, 2000), Youth (Paolo Sorrentino, 2015), A Cure for Wellness (Gore Verbinski, 2016); Lunacy (Síleni, Jan Svankmajer, 2005), Johanna (Kornél Mundruczó, 2005), Pál Adrienn (Ágnes Kocsis, 2010), Godless (Bezbog, Ralitza Petrova, 2016) and Scarred Hearts (Inimi cicatrizate, Radu Jude, 2016), which are all set in closed medical institutions designed to rejuvenate or heal their patients/guests, where the protective but at the same time claustrophobic and disciplining microcosm of the hotel/sanatorium/hospital appears as a carefully monitored, safely contained counter-space of external (social) and internal (bodily) risks. As Michel Foucault argues, the disappearance of bedside medicine and the "sick man" after the Enlightenment era was followed by the emergence of hospital medicine and the patient in the 19th century (Foucault 1963), and it seems that the 20th century witnessed the births of the wellness guest and the care home inmate in an increasingly medicalised, somatised and normalised world. On the basis of this insight, the present paper aims to position the chosen clinical films along a biopolitical trajectory of care, outlining the emergence of 21st century notions of health and precarious embodiment in Western and Eastern European cultural scenarios.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
biopolitics
medical humanities
care
precarity
Eastern Europe
clinical film
Megjelenés:Contact Zones. Studies in Central and Eastern European Film and Literature. - 3 : 1 (2018), p. 14-32. -
Pályázati támogatás:NN 112700
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1