CCL

Összesen 27 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM086985
Első szerző:Almássy Zsuzsanna (pszichológus)
Cím:Nemi különbségek vizsgálata a depressziós tünetegyüttesben az alexitímia mentén, különös tekintettel a férfi depresszióra / Almássy Zsuzsanna, Baksa Noémi, Papp Gábor, Szemán-Nagy Anita
Dátum:2014
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:Háttér: A depressziós tüneteket a nemi szerep szocializációs folyamatok értelmezési keretében vizsgál-tuk. Az elmélet alapján feltételezhetjük, hogy a férfiak a nőktől eltérő módon fejezhetik ki és élhetik meg a depressziót. Célkitűzés: Vizsgálatunk célja egyrészt a depresszió tünettanában megjelenő nemi különbségek vizsgálata, másrészt az alexitímia és a férfi depressziós tünetek összefüggéseinek vizsgálata. Módszer: A vizsgálatban 655 vizsgálati személy vett részt, 203 férfi és 452 nő (átlagos életkor: 22,51 év; SD=28). A vizsgálati személyekhez a kérdőívet egy online felületen keresztül juttattuk el, mely a demográfiai adatokon túl a Beck Depresszió Kérdőív rövidített, 9 itemes változatát, a Gotland Férfi Depresszió Kérdőívet és a Torontói Alexitímia Skálát tartalmazta. Eredmények: A nők a férfiaknál több férfi depressziós tünetről számoltak be: az agresszió kifejezé-se, irritabilitás, feszültség és nyugtalanság megjelenése gyakoribb a nőknél. Vizsgálva a depressziós tünetek és az alexitímia kapcsolatát láthatjuk, hogy a depressziós tünetek hiánya alacsonyabb szintűalexitímiával jár együtt. Azokat a vizsgálati személyeket, akik magas alexitímiájuk mellett jellemzően csak olyan depressziós tüneteket mutatnak, amelyek nehezen azonosíthatóak depresszióként, veszélyezte-tett csoportként azonosítottuk. Konklúzió: Tekintve, hogy nők körében is relevánsnak mutatkoznak a férfias típusú depresszióhoz köthető tünetek, amelyek összefüggést mutatnak az érzelemszabályozási nehézségekkel, a tünetek vizsgálata mindkét nemnél relevánsnak mutatkozik
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
depresszió
férfi típusú depresszió
nemi szerep szocializáció
alexitímia
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 69 : 2 (2014), p. 319-336. -
További szerzők:Baksa Noémi Papp Gábor (1987-) (pszichológus) Szemán-Nagy Anita (1979-) (pszichológus, klinikai szakpszichológus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM080487
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:Művészi reklámok dimenzióinak és hatásosságának vizsgálata / Balázs Katalin, Barkó Mária
Dátum:2016
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 71 : 2 (2016), p. 285-312. -
További szerzők:Barkó Mária (1988-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:RH/751/2015
egyéb
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM085048
Első szerző:Bernáth Ágnes (pszichológus)
Cím:Mentalizációra irányuló igény és együttműködés integratív alkutárgyalásban / Bernáth Ágnes, Kovács Judit
Dátum:2015
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 70 : 1 (2015), p. 233-247. -
További szerzők:Kovács Judit (1967-) (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM054176
Első szerző:Bernáth Ágnes (pszichológus)
Cím:A mentalizációs igény és a Machiavelliánus nézetekkel való egyetértés / Bernáth Ágnes, Kovács Judit
Dátum:2013
Megjegyzések:A machiavellista személyek úgy mutatnak kiemelkedőinteraktív hatékonyságot, hogy nincs kiemelkedőmentalizációs teljesítményük. Azellentmondás magyarázatára a szakirodalom a mentalizációs teljesít-mény mérésének jellegzetességével (az ösztönzők hiányával) kapcsolatos motivációs érvet, illetve a fejlet-tebb általános emberismeretre hivatkozó kognitív érvet kínálja.Saját fejlesztésűkérdőívvel végzett kutatásunk, amelyben 399személy vett részt, a mentalizációvalkapcsolatos igényeket, célokat, attitűdöket ragadja meg. A mentalizációval összefüggőönbeszámolóknakhárom háttértényezőjét azonosítottuk, amások mentális állapotainak megismerésére irányulóigényt, azökkenőmentes interakciók igényétés amentalizáció műveletére irányuló attitű-döt. Eredményeink szerint a machiavellista személyekkevésbé szeretnék mások mentális állapotait meg-ismerni, de a másik két tekintetben nem különböznek a machiavelliánus nézetekkel kevésbé egyetértőtársaiktól. Tanulmányunkkal a motivációs magyarázathoz kapcsolódunk, kiterjesztve annak hatókörét,amennyiben bemutatjuk, hogy a machiavellistákatáltalában vévekevésbé érdekli mások mentális álla-potainak megismerése. A kutatásnak a machiavellisták fejlettebb általános emberismeretének irányábamutató implikációi vannak.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
elmeolvasás
machiavellizmus
társas megismerés
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 68 : 4 (2013), p. 671-685 -
További szerzők:Kovács Judit (1967-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:TÁMO P 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001
TÁMOP
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM118109
035-os BibID:(Scopus)85182175140
Első szerző:Berze Iván Zsolt
Cím:Magyar diákok környezettudatos világképének mérése : A NEP Skála gyermekeknek készült magyar változata dimenzionalitásának és validitásának megerősítő vizsgálata / Berze, Iván Zsolt; Varga, Attila; Mónus, Ferenc; Dúll, Andrea
Dátum:2023
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:Background and aims: To follow up on the effectiveness and development of Education for sustainability development (ESD) initiatives, which have a key role in achieving sustainable development goals declared by the UN, measuring the extent of and change in students' environmental awareness with reliable measurement tools is crucial. Our study presents the results regarding the dimensionality, reliability, and validity of the NEP Scale for Children (Manoli et al., 2007) used in the research program conducted in 2021 related to the Sustainability Thematic Week (STW), compared with the results of our similar study a year earlier. Methods: In the sample of students who voluntarily completed the student questionnaire of the research program 2021 related to the STW (N 5 17,746, girls: 56.6%, age: M 5 14.22 years, SD 5 2.225), we performed exploratory and confirmatory factor analyses to examine the dimensionality, reliability, and validity of the resulting factors. In the latter case, covariates related to environmental awareness, such as gender, age, nature relatedness, and technical-economic aspects, were included in the model. Results: We identified the same three valid factors (Questioning of Human Intervention, Rights of Nature, and Eco-Crisis), having largely the same associations with the examined covariates, as in the research in 2020, although the reliability indicators of the subscales and the fit indices of the confirmatory factor analyses were found to be lower than a year earlier. Discussion: Our results confirmed our conclusions in 2020, according to which the Hungarian version of the NEP Scale for Children can be used as a multidimensional measuring tool to access students' environmental worldviews and beliefs, however, using the scale as unidimensional (based on the total score) is not justified. Our results on the dimensionality of the scale might contribute to explaining the issues, misunderstandings, and challenges that are related to the international comparability of NEP results and the ability of the total NEP score to explore attitudinal differences in research using the scale as unidimensional.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
environmental attitudes
environmental worldviews
factor analysis
nature relatedness
New Ecological Paradigm Scale for Children
környezeti attitűdök
környezeti világnézet
Új Ökológiai Paradigma Skála
természethez kapcsolódás
faktoranalízis
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 78 : 4 (2023), p. 647-673. -
További szerzők:Varga Attila Mónus Ferenc (1976-) Dúll Andrea
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM085099
Első szerző:Dallos Andrea
Cím:A nemi szerepet konzerváló vezetői magatartás észlelt igazságossága a szervezeti kultúra és az észlelő szexista hozzáállásának a függvényében / Dallos Andrea, Kovács Judit
Dátum:2015
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 70 : 1 (2015), p. 249-264. -
További szerzők:Kovács Judit (1967-) (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM086986
Első szerző:Ferencz Ákos (pszichiáter)
Cím:Alkotásba merülve: pszichotikus és disszociatív élmények a kreatív folyamatban? / Ferencz Ákos Gergő, Bolló Henrietta, Hidegkuti István, Szemán-Nagy Anita
Dátum:2014
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:A művészek és a pszichiátriai betegek egyaránt osztoznak abban a kivételes adottságban, hogy a világot a szokásostól eltérő módon látják. A kreativitás pszichopatológiával való kapcsolatának kutatása a mentális zavarok mint diagnosztikus kategóriák felől a kognitív és affektív fenotípusok felé tolódik. Egyes, pszichiátriai zavarokra is jellemző vonások - sokszor enyhébb formában és több más tényező együttállása esetén - a kreativitás folyamatában is kulcsszerepet játszanak, így adaptívak lehetnek. Munkánk célja a kreativitás és a pszichopatológiák irodalmának áttekintése. A kreativitással kapcsolatos alapfogalmak tisztázása után ismertetjük a kreatív személyiség jellemzőit. A pszichopatológiai vonatkozások között részletesen tárgyaljuk a szkizotípiával és a diszszociatív jelenségekkel, ezen belül az abszorpcióval való összefüggéseket. Végül néhány általános szempontot fogalmazunk meg a kreativitás kutatásával kapcsolatban.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
kreativitás
disszociáció
abszorpció
szkizotípia
apophenia
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 69 : 2 (2014), p. 427-442. -
További szerzők:Bolló Henrietta Hidegkuti István (1974-) (pszichológus, pszichológia szakfordító) Szemán-Nagy Anita (1979-) (pszichológus, klinikai szakpszichológus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM107630
035-os BibID:(Scopus)85130204539
Első szerző:Fodor Szilvia (pszichológus)
Cím:A tanórán és iskolán kívüli tanulási elfoglaltságok motivációjának kvalitatív vizsgálata kiemelkedő kognitív képességű tanulóknál / Fodor Szilvia, Páskuné Kiss Judit, Máth János, Fehér Ágota
Dátum:2021
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A tanulási és elsajátítási motiváció a tehetségfejlődés folyamatának az alapvető hajtóerejét jelenti. A motivációs háttér kvalitatív vizsgálata ezért különösen érdekes, ugyanakkor kevéssé alkalmazott módszer a tehetségkutatásban. Célunk, hogy kutatásunkkal a motiváció eddig kevésbé feltárt aspektusait vizsgáljuk, az eredményekkel pedig elősegítsük a tehetségfejlődés optimális támogatását. Módszer: A Magyar Templeton Program beválogatási folyamata során az intellektuális téren tehetségesnek nevezhető tanulók (N = 2132) motivációját különféle eszközökkel vizsgáltuk, többek között egy félig strukturált írásbeli interjú segítségével térképeztük fel a tanórán kívüli elfoglaltságaikat, illetve azok motivációs hátterét. Ez utóbbit elsősorban a kedvelt tevékenységre vonatkozó "Miért szereted?" kérdés mentén, mert a kedvelt tevékenység, illetve a választás indoklása feltételezhetően a személy jellegzetes motivációs témáira utal. A válaszokat tartalomelemzéssel vizsgáltuk. Eredmények: Az elfoglaltságok mennyiségének és megjelenési formáinak feltérképezése során kiderült, hogy a kognitív téren tehetséges fi atalok között is jelentős az olyan iskolán kívüli tevékenységek mennyisége, amelyek nem az akadémiai területekhez kötődnek: a leggyakoribb válasz a sport volt. A válaszok tartalomelemzése során azt találtuk, hogy a kompetencia és az érdeklődés a kedvelt tevékenységek fő motivációs hajtóereje, illetve hogy az életkor előrehaladtával csökken az identifi káció és az érdeklődés, valamint nő a kompetencia és az ego-célok szerepe. A befektetett idő összefüggést mutat a sikerélmény megélésével és a társas élményekkel, de ebből a szempontból jelentősek a tanulási-tanítási kontextus jellegzetességei is. Következtetések: Megállapíthatjuk, hogy a gyerekeket jellemző késztetések nem választhatók el a tanulási környezet tartós jellemzőitől (kihívást jelentő feladatok, kreatív klíma, társas inspiráció), valamint hogy az autonómia, a fejlődés iránti vágy és a kapcsolódás iránti szükséglet a tanulási tevékenységek belső motivációjának meghatározó elemei.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
motiváció
kvalitatív elemzés
iskolán kívül elfoglaltságok
tehetségfejlődés
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 76 : 2 (2021), p. 393-420. -
További szerzők:Páskuné Kiss Judit (1964-) (pszichológus) Máth János (1959-) (matematikus) Fehér Ágota
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM085104
Első szerző:Fodor Szilvia (pszichológus)
Cím:Pozitív pszichológia a tehetséggondozásban / Péter-Szarka Szilvia
Dátum:2015
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:A pozitív pszichológia és a tehetséggondozás területe külön-külön számos eredménnyel és jelentős szakirodalmi háttérrel rendelkezik, ugyanakkor e két terület még kevéssé talált egymásra. A tanulmány célja elsősorban az, hogy áttekintést nyújtson a pozitív pszichológia olyan vonatkozásairól, melyek az oktatás, és ezen belül is a tehetséggondozás, területén új lehetőségeket és új irányt mutatnak a kutatás és a gyakorlat számára. A cikk első része röviden bemutatja a pozitív pszichológia alapelveit, melyek megalapozzák a tanításban való alkalmazás lehetőségét. Ezután a pozitív pszichológia és a tehetséggondozás kapcsolatának részletesebb ismertetése következik. Néhány általános összefüggés mellett az egyéni tapasztalatok, a személyes erősségek és az intézmények vonatkozásában ismertetünk olyan kutatási eredményeket, melyek meggyőzően támasztják alá a pozitív pszichológia és a tehetséggondozás kapcsolatának továbbgondolását, annak létjogosultságát és szükségességét.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
pozitív pszichológia
tehetség
tehetséggondozás
motiváció
tanulási tapasztalat
erősségek
környezet
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 70 : 3-8 (2015), p. 633-647. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM079102
Első szerző:Gerhát Réka (pszichológus)
Cím:Az emocionális tartalmú társadalmi célú reklámvideók hatásmechanizmusának vizsgálata: Félelem és humor / Gerhát Réka, Balázs Katalin
Dátum:2018
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:Jelen tanulmány célja a különböző emocionális tartalmú, társadalmi célú reklámok (TCR) hatékonyságának empirikus vizsgálata reklámvideók esetén. Társadalmi célú minden olyan marketingtevékenység, mely az egyének egészségét vagy a társadalmi jót célzó tudatosságot, pozitív attitűdöt, viselkedéses szándékot és viselkedést kíván kialakítani vagy fenntartani. A marketing egyik eszköze a reklám, mely számos csatornán nagy tömegeket ér el a meggyőzés érdekében. A komplex kérdőíves vizsgálatban 125 fő vett részt. A rekláminger-kategóriák a következőek voltak: erősen félelemkeltő, gyengén félelemkeltő, humoros és semleges reklámfi lmek. A vizsgálat tárgya a kiváltott érzelmek, a releváns attitűdök és a megismerési szükséglet összefüggése a reklámok hatásosságával. A követező változókban mértük az indirekt hatásosságot: a reklám szubjektíven megítélt fi gyelemfelkeltő ereje, mennyire elgondolkodtató a vizsgálati személyek szerint, továbbá a megosztási szándék, valamint a reklámfelidézés. Az adatok alapján az intenzív emocionális töltetű (félelemkeltő vagy humoros) videófi lmeket gyakrabban osztanák meg a befogadók. Az erős negatív érzelmeket kiváltó reklámfi lmeket elgondolkodtatóbbnak ítélték; valamint többször idézték fel őket, mint a pozitív emocionális tartalmú vagy a semleges reklámokat. Az involváltság és a megismerési szükséglet szintén befolyásolja a reklámok hatásosságát. Összességében az indirekt hatásosságot tekintve úgy tűnik, hogy a társadalmi problémákat megragadó reklámfi lmekben érdemes erős félelemkeltést alkalmazni. Azonban a különböző érdekeket megragadó TCR-ek esetén tartalmat tekintve más hangsúlyok célszerűek.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
meggyőzés
reklám
társadalmi célú reklám
TCR
emocionális reklám
félelemkeltés
humor
érzelmek
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 73 : 2 (2018), p. 213-235. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM107833
035-os BibID:(Scopus)85130145747
Első szerző:Harmatiné Olajos Tímea (pszichológus)
Cím:Az adaptív és maladaptív perfekcionizmussal együtt járó motivációs mintázatok feltáró vizsgálata / Olajos Tímea, Hőgye-Nagy Ágnes, Héjja-Nagy Katain, Dávid Mária
Dátum:2021
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 76 : 2 (2021), p. 353-376. -
További szerzők:Hőgye-Nagy Ágnes (1980-) (pszichológus, munka- és szervezetpszichológus) Héjja-Nagy Katalin (1977-) Dávid Mária
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM071429
Első szerző:Harsányiné Petneházi Ágnes (pszichológus)
Cím:Hátrányos helyzetű tanulók szociális és érzelmi intelligenciájának vizsgálata az Arany János Tehetséggondozó Programban / Harsányiné Petneházi Ágnes, Páskuné Kiss Judit, Lestyán Erzsébet, Kós Nóra, Szabóné Balogh Ágota
Dátum:2017
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
szociális intelligencia
érzelmi intelligencia
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 72 : 4 (2017), p. 463-489. -
További szerzők:Páskuné Kiss Judit (1964-) (pszichológus) Lestyán Erzsébet (1966-) (pedagógia szakos tanár) Kós Nóra (1975-) (pszichológus) Szabóné Balogh Ágota Márta (1971-) (informatika tanár)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Szerző által megadott URL
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3