CCL

Összesen 11 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM057886
Első szerző:Biró Piroska (informatikus, matematikus)
Cím:Measuring the level of algorithmic skills at the end of secondary education in Hungary / Biró Piroska, Csernoch Mária, Máth János, Abari Kálmán
Dátum:2015
ISSN:1877-0428
Megjegyzések:Students starting their tertiary studies in Informatics are found to have a low level of algorithmic skills and understanding of programming, which leads to the high number of drop out students and failed semesters during their studies. The students' low level of programming skills contrasts with their excellent results in the school leaving exams. To find out the reasons for this wehave launched the TAaAS project (Testing Algorithmic and Application Skills), which focuses on the students' algorithmic skillsand programming ability in traditional and non-traditional programming environments. Our analyses proved that school leavingexams are not able to measure these abilities of the students, and beyond that, are not able to distinguish between the different levels of the students. Students are accepted into the universities and start their studies based on the misleading results of the school leaving exams.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
level of digital thinking
algorithmic skills
school leaving exams in Informatics and Mathematics
Megjelenés:Procedia - Social and Behavioral Sciences. - 176 (2015), p. 876-883. -
További szerzők:Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár) Máth János (1959-) (matematikus) Abari Kálmán (1971-) (programtervező matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM100471
035-os BibID:(cikkazonosító)93 (Scopus)85131040656 (WoS)000776377300001
Első szerző:Ceglédi Tímea (szociológus)
Cím:The Effect of Resilience and Gender on the Persistence of Higher Education Students / Ceglédi Tímea, Fényes Hajnalka, Pusztai Gabriella
Dátum:2022
ISSN:2076-0760
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Social Sciences. - 11 : 3 (2022), p. 1-14. -
További szerzők:Fényes Hajnalka (1968-) (közgazdász, szociológus) Pusztai Gabriella (1966-) (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM104726
035-os BibID:(WoS)000873692600001 (Scopus)85140641490 (cikkazonosító)487
Első szerző:Csók Cintia (oktatáskutató)
Cím:Parents' and Teachers' Expectations of School Social Workers / Csók Cintia, Pusztai Gabriella
Dátum:2022
ISSN:2076-0760
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Social Sciences. - 11 : 10 (2022), p. 1-13. -
További szerzők:Pusztai Gabriella (1966-) (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM089612
035-os BibID:(cikkazonosító)62 (WoS)000683691500002 (Scopus)85086004381
Első szerző:Czibere Ibolya (szociológus, szociálpolitkus)
Cím:The Migration of Career-Starter Hungarian Graduate Women to the Countries of the European Union / Czibere, Ibolya; Schranz, Edit
Dátum:2020
ISSN:2076-0760
Megjegyzések:In our paper, we present the reasons for and characteristics of the increasing migration of graduate women, mostly undertaken alone. In Hungary, in the context of the acceleration of migration experienced after 2010, two phenomena can be observed: (1) Due to positive selection a high proportion of well-trained young graduates have moved to live abroad; (2) over the past few years, a higher proportion of those migrating for work have been female graduates in their maternity age. Thus, not only is the process of weakening of the male dominance among the emigrants clearly perceptible, but a Hungary-related version of the feminization of the brain drain phenomenon due to the labor market demand of the host countries is also evolving. In this study, we examine the motivations of graduate women to work abroad and the success of their integration. Our qualitative study examines motivations for migration among college graduate females, who are just starting their career. We have explored social forces that influence emigration among the highest educated. We have also studied integration and assimilation strategies among Hungarian women working in the European Union. Our findings contribute to and extend research that focuses on push and pull factors in migration, as well as the interpretation of gender differences in migration, especially among the highest educated
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
work abroad
migration of women
feminization of brain drain
causes of migration
Megjelenés:Social Sciences. - 9 : 5 (2020), p. 1-19. -
További szerzők:Schranz Edit (1965-) (szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM056559
Első szerző:Czibere Ibolya (szociológus, szociálpolitkus)
Cím:Practice of providing voluntary home care to elderly and disabled people : model project in Debrecen / Ibolya Czibere, Emese Marosszéki, Andrea Rácz
Dátum:2014
ISSN:2319-3565
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Volunteering
Elderly
Megjelenés:International Research Journal of Social Sciences. - 3 : 12 (2014), p. 1-5. -
További szerzők:Marosszéki Emese Rácz Andrea (1978-) (szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM056266
Első szerző:Czibere Ibolya (szociológus, szociálpolitkus)
Cím:The Characteristics of Child Poverty in Hungary : Regional Inequalities and Regional Model Programs / Ibolya Czibere, Rácz Andrea
Dátum:2014
ISSN:1450-2267
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
child poverty
Megjelenés:The European Journal of Social Sciences. - 44 : 3 (2014), p. 248-256. -
További szerzők:Rácz Andrea (1978-) (szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM108564
035-os BibID:(cikkazonosító)88 (Scopus)85148735578 (WoS)000940064400001
Első szerző:Győri Ágnes
Cím:The New Dimension of Social Inequality: The Agricultural Land Use Structure and the Development Level of Settlements / Győri Ágnes, Kovách Imre
Dátum:2023
ISSN:0134-5486 2076-0760
Megjegyzések:The structure of land ownership and land use changed significantly after the fall of the communist regime in most CEE countries. The goal of this paper is to present a unique analysis of the highly concentrated Hungarian land system and model spatial differences. Using settlements as observation units, this research proposes a methodology to include data on land of all individual and corporate farms. First, according to the dominant farm size, we classified the farms into six types of land use structures, applying latent profile analysis. Then, we studied the distribution of their geographical location. We examined the statistical relationship between land ownership structure and the economic, social, and infrastructural characteristics and development level of settlements. One of the unexpected results of the research is that the dominance of large farms is mostly related to the higher values of the development indicators of the settlements.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Social Sciences. - 12 : 2 (2023), p. 1-20. -
További szerzők:Kovách Imre (1953-) (szociológus)
Pályázati támogatás:K128965
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM120719
Első szerző:Idrissi, Achraf (PhD student)
Cím:Shifting the Telos of Travel and Intercultural Brokerage through Islamic Diplomacy: Ahmad ben Mohamed al-Kerdoudi's Embassy to Nineteenth-Century Spain / G. Idrissi, Achraf
Dátum:2022
ISSN:2603-3070 2603-3283
Megjegyzések:This article sheds light on the art of travel in the Islamic Maghreb, particularly with reference to diplomacy. While the traditional formation of travel came to be associated with an Islamic phenomenology, this paper argues that in the modern period the art of travel in the Islamic Maghreb underwent a paradigmatic shift in terms of its purposes and poetics. The first pertains to the expansion of its telos from an exclusively experiential religious horizon to the negotiation of various secular, particularly political undertakings.The second relates to the critical situatedness of travellers/diplomats as they navigated the ethical acuities of pursuing representational faithfulness while also doing their best not to hurt the sensibilities of the Moroccan Sultan or the interests of the state which they represented. Within the Moroccan ambassador Ahmad al-Kerdoudi's travelogue about nineteenth-century Spain, the enterprise of intercultural mediation reflects the porousness of the Mediterranean world not only in the spheres of theology and culture but also in that of diplomacy.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
travel
diplomacy
Islamic world
Islamic
Maghreb
Religion
secular
mediation
intercultural.
Megjelenés:VTU Review: Studies in the Humanities and Social Sciences. - 6 : 2 (2022), p. 31-38. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM087432
035-os BibID:(cikkazonosító)147 (WoS)000683716800021 (Scopus)85090203856
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Ambivalence of Professional Socialization in Social and Educational Professions / Gabriella Pusztai, Cintia Csók
Dátum:2020
ISSN:2076-0760
Megjegyzések:The factors that promote successful professional socialization have become a primary focus of study through the expansion of higher education. The structural changes in the labor market of post-socialist countries such as Hungary over the last three decades have presented a challenge to the training areas of social and educational professions. In Hungary, these professions are not very attractive, the degrees have a low profitability, and the working people already face great challenges when looking for a job. Our research question is whether the traditionally theoretical character of higher education is able to keep up with the dynamic changes in the reality of the labor market. By interviewing 20 professionals about their professional experience and career plans, we tried to answer the questions about the low attractiveness and low retention rate of these professions. We compared the careers of bachelor's graduates with degrees in social work, youth work, and education. The qualitative analysis showed that professionals whose training included more field exercises and supervision were more successful. They had increased their professional and social capital, and these helped them to integrate into the labor market.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
higher education
helping professions
professional socialization
Megjelenés:Social Sciences. - 9 : 8 (2020), p. 1-14. -
További szerzők:Csók Cintia (1994-) (oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM085337
035-os BibID:(cikkazonosító)193
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Combining and Balancing Work and Study on the Eastern Border of Europe / Pusztai Gabriella, Kocsis Zsófia
Dátum:2019
ISSN:2076-0760
Megjegyzések:There is a vast amount of research in many countries on what motivates full-time students to enter the labor market, and how this a ects their future employment, but these phenomena are hardly ever examined from the perspective of university faculties or student job centers, i.e., the other two parties involved. The novelty of this research is that we took into account students', faculty members' and student job centers' perspectives. This article reports on a study that investigated the social and organizational factors of student employment in Hungary. Fieldwork in 16 student job centers and a content analysis of 23 interviews with students and 7 interviews with faculty members were conducted. The qualitative data collected provides detailed information on how students find jobs and combine work with study. According to student perceptions, term-time work contributes to their employability. This study has also identified factors that might lead to an increased dropout rate. Furthermore, research results suggest that the conservative structure of higher education is incapable of reacting to new social challenges.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
term-time work
combining work and study
student employment
higher education
Hungary
Megjelenés:Social Sciences. - 8 : 6 (2019), p. 1-12. -
További szerzők:Kocsis Zsófia (1993-) (oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM106664
035-os BibID:(cikkazonosító)579 (Scopus)85144673620 (WoS)000902606300001
Első szerző:Szűcs Tímea (neveléstudomány)
Cím:The Relationship between Family Milieu and Music Education / Szűcs Tímea
Dátum:2022
ISSN:2076-0760
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Social Sciences. - 11 : 12 (2022), p. 1-16. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1