CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM096855
Első szerző:Csambalik László
Cím:Multi-perspective evaluation of phytonutrients : Case study on tomato landraces for fresh consumption / Csambalik László, Divéky-Ertsey Anna, Pusztai Péter, Boros Fruzsina, Orbán Csaba, Kovács Sándor, Gere Attila, Sipos László
Dátum:2017
ISSN:1756-4646
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Journal of Functional Foods. - 33 (2017), p. 211-216. -
További szerzők:Divéky-Ertsey Anna Pusztai Péter Boros Fruzsina Orbán Csaba Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Gere Attila Sipos László
Pályázati támogatás:K119269
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM091406
035-os BibID:(cikkazonosító)363
Első szerző:Jeyakumar Nathan, Robert
Cím:Food Innovation Adoption and Organic Food Consumerism : A Cross National Study between Malaysia and Hungary / Robert Jeyakumar Nathan, Soekmawati, Vijay Victor, József Popp, Mária Fekete-Farkas, Judit Oláh
Dátum:2021
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:In order to meet the rising global demand for food and to ensure food security in line with the United Nation's Sustainable Development Goal 2, technological advances have been introduced in the food production industry. The organic food industry has benefitted from advances in food technology and innovation. However, there remains skepticism regarding organic foods on the part of consumers, specifically on consumers' acceptance of food innovation technologies used in the production of organic foods. This study measured factors that influence consumers' food innovation adoption and subsequently their intention to purchase organic foods. We compared the organic foods purchase behavior of Malaysian and Hungarian consumers to examine differences between Asian and European consumers. The findings show food innovation adoption as the most crucial predictor for the intention to purchase organic foods in Hungary, while social lifestyle factor was the most influential in Malaysia. Other factors such as environmental concerns and health consciousness were also examined in relation to food innovation adoption and organic food consumerism. This paper discusses differences between European and Asian organic foods consumers and provides recommendations for stakeholders.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Foods. - 10 : 2 (2021), p. 1-22. -
További szerzők:Soekmawati Vijay, Victor Popp József (1955-) (közgazdász) Fekete-Farkas Mária Oláh Judit (1973-) (agrárközgazdász, logisztika)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM099151
035-os BibID:(cikkazonosító)3073 (WoS)000737806300001 (Scopus)85121396686
Első szerző:Rabbi, Mohammad Fazle (közgazdász)
Cím:Food Security and the COVID-19 Crisis from a Consumer Buying Behaviour Perspective : The Case of Bangladesh / Mohammad Fazle Rabbi, Judit Oláh , József Popp, Domicián Máté, Sándor Kovács
Dátum:2021
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Since COVID-19 was confirmed in Bangladesh in March 2020, the government have enacted stringent measures to prevent the spread of the coronavirus, which has had a significant impact on people's lives. Food consumption habits of consumers have shifted as a result of declining grocery shopping frequency, negative income shock, and food prices shooting up. This paper aims to explore Bangladeshi consumers' buying behaviour in association with the stress generated from a food supply shortage during the COVID-19 pandemic and the post-outbreak perception of the food industry, using a dataset with 540 online samples collected between July and August 2021. A two-stage cluster sampling method and self-administrated questionnaire techniques were adopted for collecting the data during the third wave of COVID-19. Using partial least squares path modelling (PLS-PM) and multivariate multiple ordered logit regression (MVORD) to reveal the pertinent structure between all the blocks, this study provides two key findings. First, a higher intensity of COVID-19 impact translates into higher food stress associated with income reduction and higher food prices. Second, food stress directly affects consumer buying and consumption behaviour. We strongly recommend connecting consumers with local producers and collective use of shared warehouses through institutions, policies, and reforms to prevent disruption in the food supply chain and to keep food prices stable. Additionally, food producers, distributors, stakeholders, and policy planners should strengthen the food supply chain to stabilize food security.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
food security
COVID-19
food supply chain management
consumer behaviour
Megjelenés:Foods. - 10 : 12 (2021), p. 1-20. -
További szerzők:Oláh Judit (1973-) (agrárközgazdász, logisztika) Popp József (1955-) (közgazdász) Máté Domicián (1976-) (közgazdász, informatika tanár) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár)
Pályázati támogatás:ÚNKP-21-5-DE
Egyéb
Bolyai János Kutatási Ösztöndíj
Egyéb
EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM095874
035-os BibID:(cikkazonosító)1766
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Adaptation and Validation of the Food Neophobia Scale: The Case of Hungary / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Soós Mihály, Kiss Marietta, Balsa-Budai Nikolett
Dátum:2021
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Food neophobia is the fear or loathing of novel food, which may result in the rejection of the unfamiliar food item. The most frequently used and most reliable tool to measure adult food neophobia is the Food Neophobia Scale (FNS), which has been translated into several languages, making it possible to compare food neophobia levels around the world. The main objective of this research has been the adaptation and validation of the FNS in Hungary. In order to achieve the research objectives, a questionnaire survey was conducted on a representative sample of 500 adults; and, primarily, multivariate statistical tools were used. We found that despite the Hungarian population's strong neophobic tendency, neophobia and neophilia are present at the same time. We identified two distinctive factors in the course of the exploratory factor analysis ("Willingness and trust" and "Rejection and particularity"), which distinctly separate the negatively and positively worded (reversed) FNS items. Based on these factors, four clusters were identified. Those belonging in the group of adventurous open?minded individuals constitute an ideal target group for the manufacturers of novel food items as well as products with unusual flavors, especially if those products also have health-enhancing and eco-friendly qualities.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
food neophobia scale
FNS
validation
factor analysis
consumer segmentation
Hungary
Megjelenés:Foods. - 10 (2021), p. 1-17. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM089605
035-os BibID:(cikkazonosító)563
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:The Effect of an Evaluative Label on Consumer Perception of Cheeses in Hungary / Szakály Zoltán, Soós Mihály, Balsa-Budai Nikolett, Kovács Sándor, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Traditional strategies (such as education, economic incentives or prohibitions) targeted at altering dietary habits only influence health-conscious consumers. Less health-conscious consumers are less capable of self-regulatory behavior, therefore they are more likely to be influenced through perception. The present study aimed to examine how external cues such as labeling affect the consumer's perception of foods. The paper includes a case study based on an experiment. In the experiment the same cheese was tested with four different types of labeling (labeled "conventional", "low salt", "low fat" and "low salt and low fat"). It was found that the health halo effect worked in the case of cheese testing. In spite of all the samples being identical, the healthy samples were associated with considerably less sensory pleasure. The use of labels by the producers resulted in exactly the opposite effect to that intended. The experiment confirmed the efficiency of the application of this type of behavior-oriented nudge.
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
nudge
evaluative label
health-halo effect
consumer perception
cheese
Megjelenés:Foods. - 9 : 5 (2020), p. 1-21. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM101685
035-os BibID:(cikkazonosító)1274 (WoS)000794634500001 (Scopus)85129709062
Első szerző:Szenderák János (vidékfejlesztési agrármérnök)
Cím:Consumer Acceptance of Plant-Based Meat Substitutes: A Narrative Review / Szenderák János, Fróna Dániel, Rákos Mónika
Dátum:2022
ISSN:2304-8158
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Foods. - 11 : 9 (2022), p. 1-12. -
További szerzők:Fróna Dániel (1991-) (agrárközgazdász) Harangi-Rákos Mónika (1985-) (gazdasági agrármérnök)
Pályázati támogatás:ÚNKP-21-4-II-DE-102
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM101265
035-os BibID:(cikkazonosító)997 (WoS)000781527400001 (Scopus)85128218653
Első szerző:Török Áron (közgazdász)
Cím:Understanding Consumers' Preferences for Protected Geographical Indications: A Choice Experiment with Hungarian Sausage Consumers / Áron Török, Matthew Gorton, Ching-Hua Yeh, Péter Czine, Péter Balogh
Dátum:2022
ISSN:2304-8158
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Foods. - 11 : 7 (2022), p. 1-19. -
További szerzők:Gorton, Matthew Yeh, Ching-Hua Czine Péter (1994-) (közgazdász) Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1