CCL

Összesen 17 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM111172
Első szerző:Balsa-Budai Nikolett (PhD hallgató)
Cím:Fenntartható élelmiszer-fogyasztással kapcsolatos fogyasztói megítélés feltárása netnográfiával / Budai-Balsa Nikolett, Szakály Zoltán
Dátum:2023
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA Jelen kutatás célja, hogy feltárja a hazai online fogyasztók fenntartható táplálkozással kapcsolatos attitűdjeit. Vajon a fogyasztók aktív szereplőként tekintenek-e magukra a probléma megoldásában, vagy inkább megfigyelőként az élelmiszeripart képviselő cégektől várják a megoldást? Melyek azok a lépések, amiket az elmúlt időszakban a fogyasztók megtettek a fenntartható élelmiszer-fogyasztás megvalósulásáért? Hogyan vélekednek a közelmúltban bevezetett vagy a jövőben tervezett élelmiszer-fogyasztáshoz kapcsolódó változásokról (pl. újféle csomagolóanyagok, csomagolásmentesség, egyszerhasználatos műanyag eszközök kivezetése, fenntarthatóbb étrend megvalósítása)? ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A vizsgálat netnográfia segítségével került lebonyolításra, amely során az egyes, Magyarországon jelen levő és magyar Facebook-oldallal rendelkező cégek fenntartható táplálkozás kapcsán közzétett tartalmai és az ehhez kapcsolódó hozzászólások kerültek elemzésre. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Az eredmények egyrészről szemléltetik, hogy melyek a leggyakrabban felmerülő témakörök (növényi alapú étrend, élelmiszer-csomagolás) a fenntartható táplálkozás megvalósítása kapcsán. Emellett feltárásra került, hogyan vélekednek a hazai online fogyasztók a cégek által végzett, fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységekről, fejlesztésekről pl. új termékcsomagolás, innovatív (elsősorban vegán) élelmiszerek, környezetbarát megoldások. Továbbá melyek azok a vásárlást befolyásoló tényezők, amelyek valóban érvényesülnek az élelmiszer-fogyasztói magatartásban. GYAKORLATI JAVASLATOK A szakirodalmi eredményekkel összhangban a netnográfia is igazolta, hogy a környezettudatos tényező az élelmiszerek esetében leginkább mint hozzáadott érték van jelen, a vásárlási döntést elsősorban az egészségtudatosság, a jó íz, a megbízható minőség és a megfelelő ár-érték arány befolyásolja. Így az élelmiszer-fogyasztás esetében a környezettudatosságot fontos, más tényezőkkel párosítani a marketingkommunikáció során, mint pl. az egészség, íz vagy az ár.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
fenntartható élelmiszer-fogyasztás
netnográfia
növényi alapú táplálkozás
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 57 : Különszám EMOK 1 (2023), p. 5-13. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM072075
Első szerző:Becsky-Nagy Patrícia (közgazdász)
Cím:Mennyit ér a kockázati tőke? : Összehasonlító elemzés a kockázati tőke hozamairól / Becsky-Nagy Patrícia, Fazekas Balázs
Dátum:2016
ISSN:1219-0349
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Marketing és Menedzsment. - 50 : 3-4 (2016), p. 43-52. -
További szerzők:Fazekas Balázs (1989-) (közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM103297
Első szerző:Fehér András (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Cím:Az egészséges táplálkozás szubjektív megítélése az egyetemisták online és offline információkereső magatartását illetően / Fehér András, Kovács Bence, Boros Henrietta Mónika, Szakály Zoltán
Dátum:2022
ISSN:1219-0349 2786-3395
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA A fiatal korosztályok képviselői a saját egészségük megőrzése mellett információközvetítő szerepet is betölthetnek a társadalomban. Az egyetemista évek során kialakult táplálkozási szokások hatással vannak az egész életen át tartó életmód megalapozására. A kutatás során a fő célkitűzésünknek megfelelően egy koncepcionális modell által azonosítottuk az egyetemi hallgatók egészséges táplálkozással kapcsolatos online és offline információkereső magatartását. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A primer kutatás során önkitöltős papíralapú kérdőívet juttattunk el országosan tíz egyetemre. A célcsoportunk egyetemi hallgatók voltak. A mintánk 612 főből állt. Az elemzés során gyakoriságvizsgálatot, Khi-négyzet próbát, Mann?Whitney- és Kruskal?Wallis-próbát alkalmaztunk, illetve leíró statisztikákat számoltunk. Az összefüggésvizsgálatban az egészséges táplálkozás szubjektív megítélésének változóit vettük figyelembe. Az információkeresés jellegét az internet információkereső modelljével (ISM), az egészséges táplálkozásra való áttérést a változás transzteoretikus modelljével elemeztük (TTM). A modell minden egyes elemét korábbi kutatások alapján határoztuk meg, bizonyos esetekben adaptáltunk a saját kutatási céljainknak megfelelően. A tanulmányban meghatároztuk a 6 elemből álló online és a 14 elemből álló offline információforrás-kategóriákat, amelyekre a modell összefüggésvizsgálatait építettük. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Megállapítható, hogy az online és az offline információforrások végigkísérik az egyetemisták egészséges táplálkozásra történő áttérését, emellett differenciálhatók a viselkedésváltozás egyes szakaszainak sajátosságai az információszerzés esetében. Az offline források leginkább a kezdeti szakaszokban ("bezárkózás" és "szemlélődés") fontosak, míg az online források a ?fenntartás" fázisában jelentősebbek. GYAKORLATI JAVASLATOK Az egyetemista korosztály egészséges táplálkozással kapcsolatos információszerzését komplex módon elemeztük, így egy saját megközelítés összefüggéseit kaptuk meg az elemzéseink során. Lényeges megállapítani, hogy a modell nem csak az egyetemi hallgatók, hanem más célcsoportok magatartásának mérésére is releváns lehet.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
egyetemi hallgatók
egészséges táplálkozás
online és offline információkeresés
koncepcionális modell
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 56 : EMOK Különszám (2022), p. 57-67. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Boros Henrietta Mónika (1999-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM106533
Első szerző:Fenyves Veronika (gazdasági agrármérnök)
Cím:A költség - haszon elv stratégiája Tudomány határok nélkül - brazil hallgatók Magyarországon = The strategy of the cost-benefit principle The Science Without Borders - Brazil students in Hungary / Fenyves Veronika, Kovács Barnabás, Böcskei Elvira
Dátum:2019
ISSN:1219-0349 2786-3395
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
hallgatói mobilitás
felsőoktatás
Tudomány Határok Nélkül ösztöndíjprogram
megélhetési költség
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 53 : 3 (2019), p. 77-89. -
További szerzők:Kovács Barnabás Böcskei Elvira (1966-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM093348
Első szerző:Héder Mária (andragógus, Emberi Erőforrás Tanácsadó)
Cím:Kultúrám a márkám : A munkáltatói márkaépítés és a szervezeti kultúra kapcsolata / Héder-Rima Mária, Dajnoki Krisztina
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Marketing és menedzsment. - 54 : 2 (2020), p. 5-15. -
További szerzők:Dajnoki Krisztina (1978-) (közgazdász, gazdasági agrármérnök)
Pályázati támogatás:ÚNKP-19-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM103225
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Miért esszük azt, amit eszünk? A magyar fogyasztók étkezési motivációi / Kiss Marietta, Szakály Zoltán
Dátum:2022
ISSN:1219-0349
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA Az étkezési szokások javítását célzó programok eddig nem voltak túl hatásosak. A lakosság egészségesebb táplálkozás irányába történő elmozdításához érdemes megismerni, hogy mi motiválja a fogyasztókat ételválasztásuk során. Tanulmányunk célja ezért feltárni a magyar fogyasztók étkezési motivációit, az egyes motivációk relatív fontosságát, esetleges eltéréseit az egészséges táplálkozásra való áttérés szakaszai, valamint háttérváltozók mentén, továbbá a lakosság szegmentálása evési motivációik alapján. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Célunk elérése érdekében egy országos reprezentatív kérdőíves felmérést végeztünk, melynek során az étkezési motivációkat az étkezési motiváció kérdőívvel (TEMS), az egészséges táplálkozásra való áttérést pedig a változás transzteoretikus modellje (TTM) segítségével mértük. Az étkezési motivációk relatív fontosságát egyszerű leíró statisztikákkal jellemeztük, majd az étkezési motivációk alapján faktor- és klaszterelemzést is végeztünk. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Eredményeink szerint a magyar fogyasztók számára kiemelten fontos motivációt jelent az ételválasztásban az étel kedvelése, a fogyasztásából származó élvezet, az éhség, valamint a megszokás, a tradíció és a kényelem, ezzel szemben az étel egészségessége, természetessége és a testsúlykontrollban játszott szerepe sokkal ritkábban motivál. Ez utóbbi motivátorok inkább jellemzőek a nőkre, a magasabb iskolai végzettségűekre és az alacsonyabb BMI-vel rendelkezőkre. Megállapítottuk továbbá, hogy az egészségesebb táplálkozásra való áttérés folyamatának elején jelentős motiváló erővel bír a szükséglet, a kényelem, a tradíció és az ár, ám ezek szerepe jellemzően csökken a folyamat során. A magyar fogyasztók étkezési motivációi nyolc faktorba tömörülnek, melyek alapján a fogyasztók négy szegmensét sikerült azonosítanunk. GYAKORLATI JAVASLATOK Eredményeink hozzájárulhatnak a fogyasztók ételválasztási preferenciáira épülő, az étkezési szokások javítását célzó programok kidolgozásához. A TTM egyes szakaszainak jellemző motivátorai rávilágítottak arra, hogy az egészségesebb táplálkozásra való áttérést érdemes lenne olyan programokkal elősegíteni, melyek azt hangsúlyozzák, hogy az egészséges táplálkozás éhezés és kényelmetlenségek nélkül is megvalósítható. Az azonosított négy klaszter közül a ?tudatos evők" szegmensének azon része képezheti egy viselkedésváltozást célzó program célcsoportját, mely a TTM szakaszai közül a szemlélődés, a felkészülés vagy a cselekvés szakaszában van. Míg az első csoportot informáló, a másodikat meggyőző, a harmadikat megerősítő üzenetekkel lehetne az egészségesebb táplálkozás felé elmozdítani.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
étkezési motiváció
TEMS
változás transzteoretikus modellje
szegmentáció
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 56 : EMOK Különszám (2022), p. 31-44. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM087044
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Az integrált viselkedéses modell alkalmazása az egészségmagatartás befolyásolására II. / Kiss Marietta, Fehér András, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA Számos elmélet található a hazai és nemzetközi szakirodalomban, melyek az egészségmagatartás különböző formáit igyekeznek magyarázni. Ezek egyik körét jelentik a társas-kognitív magatartási elméletek, melyek sikeresen jeleztek előre és magyaráztak számos magatartást, köztük sokféle egészségmagatartás-formát, illetve számos eredményes, viselkedésváltozást célzó beavatkozás alapjául is szolgáltak. A több társas-kognitív magatartási modell integrálásával létrejött integrált viselkedéses modell hasonlóan sikeresnek bizonyult bizonyos egészségmagatartás-formák magyarázatában, előrejelzésében és a viselkedésváltozást célzó programok megalapozásában is, mégsem terjedt el széles körben a használata, különösen a hazai szakirodalomban. Kétrészes tanulmányunk célja ezért elméleti áttekintést adni a modell felépítéséről és használatának módjáról, ezzel segítve a jövőbeli alkalmazását a hazai empirikus kutatásokban az egészségmagatartás (és esetleg más magatartásformák) területén. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Tanulmányainkban szekunder kutatás segítségével tártuk fel és mutattuk be az integrált viselkedéses modell eredetével, felépítésével, valamint gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos hazai, illetve nemzetközi szakirodalmat. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Jelen tanulmány az integrált viselkedéses modell gyakorlati alkalmazásának kérdéseit mutatja be, míg az első rész a modell elméleti alapjait és felépítését taglalta. Mivel a magyar szakirodalomból a modell szinte teljesen hiányzik, a kapcsolódó elméleti és gyakorlati tapasztalatok szisztematikus áttekintése hiánypótlónak tekinthető. GYAKORLATI JAVASLATOK Az integrált viselkedéses modell a szakirodalomban fellelhető és a tanulmányban bemutatott módszertan alapján, a korábbi példák analógiájára sikerrel alkalmazható olyan egészségmagatartás-formák esetén, melyeket eddig a szakirodalom más elméletekkel próbált magyarázni.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
integrált viselkedéses modell
szándékolt cselekvés elmélete
tervezett cselekvés elmélete
egészségmagatartás
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 54 : Klsz.2 (2020), p. 65-77. -
További szerzők:Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM087043
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Az integrált viselkedéses modell alkalmazása az egészségmagatartás befolyásolására I. / Kiss Marietta, Fehér András, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA Számos elmélet található a hazai és nemzetközi szakirodalomban, melyek az egészségmagatartás különböző formáit igyekeznek magyarázni. Ezek egyik körét jelentik a társas-kognitív magatartási elméletek, melyek sikeresen jeleztek előre és magyaráztak számos magatartást, köztük sokféle egészségmagatartás-formát, illetve számos eredményes, viselkedésváltozást célzó beavatkozás alapjául is szolgáltak. A több társas-kognitív magatartási modell integrálásával létrejött integrált viselkedéses modell hasonlóan sikeresnek bizonyult bizonyos egészségmagatartás-formák magyarázatában, előrejelzésében és a viselkedésváltozást célzó programok megalapozásában is, mégsem terjedt el széles körben a használata, különösen a hazai szakirodalomban. Kétrészes tanulmányunk célja ezért elméleti áttekintést adni a modell felépítéséről és használatának módjáról, ezzel segítve a jövőbeli alkalmazását a hazai empirikus kutatásokban az egészségmagatartás (és esetleg más magatartásformák) területén. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Tanulmányainkban szekunder kutatás segítségével tártuk fel és mutattuk be az integrált viselkedéses modell eredetével, felépítésével, valamint gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos hazai, illetve nemzetközi szakirodalmat. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Jelen tanulmány az integrált viselkedéses modell elméleti alapjait és felépítését taglalja, míg a második rész a modell gyakorlati alkalmazásának kérdéseit mutatja be. Mivel a magyar szakirodalomból a modell szinte teljesen hiányzik, a kapcsolódó elméleti és gyakorlati tapasztalatok szisztematikus áttekintése hiánypótlónak tekinthető. GYAKORLATI JAVASLATOK Az integrált viselkedéses modell a szakirodalomban fellelhető és a tanulmányban bemutatott módszertan alapján, a korábbi példák analógiájára sikerrel alkalmazható olyan egészségmagatartás-formák esetén, melyeket eddig a szakirodalom más elméletekkel próbált magyarázni.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
integrált viselkedéses modell
szándékolt cselekvés elmélete
tervezett cselekvés elmélete
egészségmagatartás
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 54 : Klsz.2 (2020), p. 53-63. -
További szerzők:Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM084066
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Az MKTOR piacorientációt mérő modell adaptációja és kapcsolata a vállalati teljesítménnyel / Kiss Marietta, Szakály Zoltán, Kovács Bence
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA Tanulmányunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk a hazai élelmiszeripari és mezőgazdasági kis- és közepes vállalkozások piacorientációjának és vállalati teljesítményének kapcsolatát. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A piacorientációt a nemzetközileg bemért MKTOR skála alapján határoztuk meg, melyet a magyar élelmiszeripari és mezőgazdasági szektorra adaptálva validáltunk feltáró és konfirmatorikus faktorelemzéssel. A vállalati teljesítményt egy szubjektív észlelésen alapuló, három dimenzióból álló indikátorral mértük. A primer kutatás alapját egy 250 elemű, vállalati méretkategóriára és tevékenységi körre reprezentatív, kérdezőbiztos által mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalatok marketingesei (ennek hiányában vezetői) körében felvett személyes megkérdezés szolgáltatta. A kapcsolatot a piacorientáció és a vállalati teljesítmény között strukturális egyenlet modellezéssel (SEM) teszteltük. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Primer kutatásunk eredményei szerint a piacorientáció mérésére leggyakrabban alkalmazott MKTOR skála mára elavultnak tekinthető. A SEM segítségével továbbá pozitív kapcsolatot sikerült kimutatni a vállalatok piacorientációjának mértéke és a vállalati teljesítmény között, mely hasonlóképp mutatkozik meg a piacorientáció és a vállalati teljesítmény egyes dimenziói között is. GYAKORLATI JAVASLATOK A piacorientációval kapcsolatos kutatások módszertanának fejlesztése, a skálák adaptálása elengedhetetlen ahhoz, hogy a kutatók pontos képet kapjanak a vállalatok piacorientációjáról. Mivel a piacorientáció mértékének növekedése jobb vállalati teljesítményhez vezet, a vállalatoknak érdemes nagyobb hangsúlyt fektetniük a piacorientációjuk javítására.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
piacorientáció
MKTOR
vállalati teljesítmény
élelmiszeripar és mezőgazdaság
Megjelenés:Marketing és Menedzsment. - 54 : Klsz2 (2020), p. 79-91. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kovács Bence (1992-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM087041
Első szerző:Kontor Enikő (közgazdász)
Cím:Az in-store marketing innovációinak szerepe a vásárlói élmény megteremtésében és kapcsolódása a digitális térhez / Kontor Enikő, Kiss Marietta, Fehér András
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Megjegyzések:A tanulmány azokat az innovációkat, tendenciákat tekinti át, melyek meghatározzák napjaink és a közeljövő in-store marketingjének lehetőségeit, kihívásait és egyidejűleg a vásárlói élmény megteremtésében is fontos szerepet játszanak. Kiemelten foglalkozunk azzal a kérdéssel is, hogy a kereskedelem digitalizációja által teremtett lehetőségek hogyan illeszthetők az in-store eszközökhöz. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Tanulmányunk a témához kapcsolódó szakirodalmi források feldolgozásával, valamint kutatóintézetek jelentéseinek felhasználásával négy tényezőcsoportot vizsgál meg az in-store marketing eszközrendszeréből. Ezek a következők: a bolti atmoszféra, ezen belül is kiemelten a fizikai környezet, termék- és márkakínálat, promóciós ajánlatok és a digitális térhez való kapcsolódás innovatív megoldásai. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Napjaink kereskedelmében a komplex vásárlói élmény az, amelyen keresztül egy vásárló lojalitása megszerezhető és hosszútávon megtartható. A fogyasztók magatartása megváltozott, az új fogyasztó új élményeket vár el, melyre az in-store marketing területén végbement innovációk is reflektálnak. A fizikai környezet, a boltok tereinek optimalizálása a vásárlások gyors és hatékony lebonyolítását teszi lehetővé, amely alapvető elvárássá vált. Stratégiai szerepet kapott az új trendekhez igazodó termék-, illetve kibővült kereskedelmi márkaválaszték, a jól kialakított in-store promóció, illetve a lojalitásprogramok eddiginél hatékonyabb működtetése. Új kihívást jelent a fogyasztók hibrid vásárlási magatartása (online és offline), melyhez a kereskedőknek is igazodniuk kell. Korunk digitális vívmányainak használata az áruk prezentálása, a kommunikáció vagy a fizetés terén alapvető versenytényezőnek fog számítani a kereskedelmi ágazatban is. GYAKORLATI JAVASLATOK Gyakorlati szempontból két területet érdemes kiemelni: az omnichannel használói magatartás, azaz az online és offline környezet egyidejű és ötvözött használata egyre elterjedtebb, így a lehetséges veszélyek ellenére ma már nem alternatíva, hogy a kereskedők ne fektessenek be az online értékesítésbe. Emellett másik kiemelhető terület a személyre szabottság, melynek kialakításához az in-store marketing számos eszközével hozzájárulhat, a személyre szóló szolgáltatásoktól kezdve a lojalitásprogramokig, vagy a digitalizáció adta szinte korlátlan lehetőségek kihasználásáig.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
kiskereskedelem
in-store marketing
vásárlói élmény
digitalizáció
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 54 : Klsz.2 (2020), p. 29-37. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM105633
Első szerző:Kotsis Ágnes (közgazdász)
Cím:A felsőoktatási hallgatók munkával szembeni elvárásainak elemzése Kano-modell segítségével / Kotsis Ágnes, Darnai Balázs
Dátum:2022
ISSN:1219-0349 2786-3395
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA A tanulmány célja vizsgálni a felsőoktatási hallgatók munkával szembeni elvárásait a Kano-modell segítségével a termékminőség öt kategóriája szerint, azaz azonosítani az alapelvárásokat, teljesítmény, vonzó, hátrányos és semleges jellemzőket. A modellel elsődlegesen az volt a célunk, hogy képet kapjunk a felhasználó szempontjából legfontosabb termék, jelen esetben munka jellemzőkről, és azok elégedettséget befolyásoló hatásáról. Másodsorban megvizsgálni, hogy van-e különbség a felsőoktatásban különböző képzéseken résztvevő hallgatók elvárásai között. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A kérdőíves felmérés N=390 fő megkérdezésével történt a Debreceni Egyetem és a Nyíregyházi Egyetem gazdasági felsőoktatási szakképzéses és alapszakos, valamint mérnök mester szakos hallgatói körében. Az eredmények kiértékelésében a Kano-modell módszertana valamint annak továbbfejlesztett V-ös modellje szerint történt a leggyakoribb kategória meghatározásával. Emellett az elégedettségi (SI) és elégedetlenségi (DI) indexeket elemeztük nemek, életkor és végzettségi szint szerint statisztikai F-próba lefuttatásával. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK A Kano-modell alapján a hallgatók számára a munka egy vágyott termék, nincsenek vele szemben alapelvárásaik. Szakok szintje szerint egyetlen különbség az, hogy a mesteres vegyész hallgatóknak a karrier lehetőség kissé elvárt tulajdonság volt. Úgy tűnik, hogy a gazdasági alap és FOSZ-os hallgatóknál az alapelvárások helyett a vonzó teljesítményjellemzők adják a munka kiválasztásának alapját, hiszen ezek hiánya elégedetlenséget okoz, megléte viszont elégedettség érzéssel jár. Ilyen a bér, a karrier lehetőség és a munkatársakkal való kapcsolat. Kissé vonzó tulajdonság a képesség, tudás kihasználása, a foglalkoztatás időtartama, a modern környezet, a kapcsolat a főnökkel, vonzó a szakterület illeszkedése, a home-office. A férfiak számára számos a munka tartalmát illető tulajdonság vagy a tulajdonos semleges, míg a nőknek kissé vonzó, vagy vonzó. Semleges jellemző még mindkét nemnél a végzettség illeszkedése, azaz ez nem fontos az álláskeresés során, ha van karrier lehetőség, megfelelő bér. A férfiakat kevesebb jellemző érdekli, míg a nők jobban örülnek egy-egy jellemzőnek. GYAKORLATI JAVASLATOK A friss diplomások alkalmazása kapcsán a munkáltatóknak fontos tisztában lenni az elégedettséget befolyásoló tényezőkkel, mivel az elégedetlenség alacsonyabb termelékenységgel, magasabb fluktuációval jár együtt. Segítséget jelenthet akár a toborzás kiválasztás során, a munkakörtervezésnél is, amelyek hos?- szú távon egyértelműen hozzájárulhatnak a munkáltatói hírnév fejlesztéséhez. Érdemes a bér és karrier lehetőségeket előre kommunikálni a jelentkezők felé, a munkatársakkal való kapcsolatot próbaidőn belül tesztelni.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 56 : 3 (2022), p. 43-53. -
További szerzők:Darnai Balázs (1978-) (gazdasági-agrármérnök)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM111205
Első szerző:Kun András István (közgazdász)
Cím:A Dunning-Kruger-hatás megjelenése felsőoktatási marketing kurzusok számonkérésein / Kun András István, Kontor Enikő, Kiss Marietta
Dátum:2023
ISSN:1219-0349 2786-3395
Megjegyzések:A TANULMÁNY CÉLJA Dunning-Kruger-hatásként (DKH) ismert az a jelenség, hogy a rosszabbul teljesítő egyének hajlamosabbak pontatlanabbul és felfelé torzítva becsülni saját teljesítményüket. Jelen kutatás e hatást kívánja mérni marketing kurzusok keretében a magyar felsőoktatásban, amivel bővíti a hazai szakirodalomban eddig, ilyen szempontból elemzett tantárgyak körét. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Az adatgyűjtés 2021 májusában zajlott 3 alapképzéses szak marketing témájú kurzusain, online zárthelyi dolgozatok keretében (N=160). A hallgatók a dolgozat első és utolsó kérdéseként megbecsülhették az elért pontszámukat. A hatás definíciója alapján feltételeztük, hogy a magasabb pontszámot elérő hallgatók pontosabbak és kevésbé becsülik felül pontszámaikat a dolgozat megírása előtt és után egyaránt. További hipotézisünk szerint a jobb teljesítményűek több információt szereznek saját tudásukról a teszt alatt, ezért náluk a vizsga után átlagosan kisebb a pontszámok felülbecslése és a becslési hiba, mint előtte. Vizsgáltuk még, hogy a DKH egyformán jelenik-e meg a nőknél és a férfiaknál is. A kutatásban elsősorban többváltozós lineáris regressziós modelleket alkalmaztunk. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Eredményeink alátámasztották, hogy minél gyengébb teljesítményt ért el egy hallgató, annál pontatlanabbul ítélte meg és egyben jobban felül is becsülte várható pontszámát. A jobban teljesítők becslései hajlamosabbak voltak a dolgozat végére optimistábbá és pontatlanabbá válni. Ugyanakkor a nemek nem mutattak összefüggést a vizsgált hatással. GYAKORLATI JAVASLATOK A kutatás eredményei alapján a gyengébben teljesítő hallgatók kevésbé vannak tisztában saját tudásukkal, így nem is érzik annyira szükségét a fokozottabb felkészülésnek. Ez az oktatók számára azt jelenti, hogy az oktatás során az ismeretátadáson túl e hatás csökkentésére, kiküszöbölésére is figyelmet kell fordítani, például a kijavított dolgozatok közös áttekintése révén, különösen, mivel a képzés során szerzett kudarcok a lemorzsolódás egyik okát jelentik.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Dunning-Kruger-hatás
önértékelés
felsőoktatás
marketing
marketingoktatás
hallgatók
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 57 : Különszám EMOK 2 (2023), p. 15-24. -
További szerzők:Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2