CCL

Összesen 10 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM076657
Első szerző:Csatári Dóra (közgazdász)
Cím:Adalékok a turizmus-vendéglátás szakos hallgatók szaknyelvi kompetenciáinak hasznosításához a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán / Csatári Dóra
Dátum:2016
ISSN:1785-2420
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Porta Lingua. - 2016 (2016), p. 293-305. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM097861
Első szerző:Czellér Mária (nyelvész)
Cím:A nyelvkönyvválasztás lehetséges szempontjai a gazdasági szaknyelv oktatásában / Czellér Mária
Dátum:2016
ISSN:1785-2420
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 1 (2016), p. 195-207. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM091948
Első szerző:Farkas János (nyelvtanár)
Cím:Gazdasági szaknyelvet tanuló hallgatók szaknyelvtanulási motivációjának statisztikai vizsgálata / Farkas János
Dátum:2020
ISSN:1785-2420 2064-3381
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 2020 (2020), p. 331-349. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM117514
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:Hogyan járulhatnak hozzá a szaknyelvi kurzusok a munkaerőpiacon elvárt puha készségek fejlesztéséhez? / Hajdu Zita, Lázár Tímea, Farkas János, Tar Ildikó, Czellér Mária
Dátum:2023
ISSN:1785-2420 2064-3381
Megjegyzések:A hallgatók foglalkoztathatóságát javító készségek közé tartozik az idegen nyelvek ismerete, ugyanakkor a szakmai idegen nyelvi kurzusok, a nyelvtudás bővítésén túl, alkalmasak egyéb munkavállalói, vállalkozói vagy vezetői kompetenciák fejlesztésére is. Idetartoznak a döntéshozó, tervezési, szervezési, együttműködési, problémamegoldó, tárgyalási, prezentációs, interkulturális és informatikai készségek, amelyeket a munkáltatók egyre gyakrabban ellenőriznek új munkaerő felvételekor. A munkavállalói és nyelvi kompetenciák párhuzamos fejlesztése egyúttal új oktatói feladatot biztosít a nyelvtanároknak és az idegen nyelvi intézeteknek. A tanulmány ismerteti a puha készségek munkaerőpiaci jelentőségét, valamint azt, hogy a szakmai idegen nyelvi órákon - az általános és szakmai nyelvi készségek fejlesztésével párhuzamosan - milyen tevékenységek, feladatok vagy informatikai programok segíthetnek a fenti kompetenciák kialakításában és erősítésében. E kompetenciák szaknyelvi kurzusokba történő tartalmi és módszertani beépítése állt kutatásunk középpontjában. Idegennyelv-oktatás esetében természetes, hogy a kommunikációs készségek az elsődlegesek, a hallgatók számára pedig kiemelten fontos, hogy a szaknyelvi kurzusok a felvételi eljárás lépéseire segítsenek felkészülni. Bár ezen új oktatási struktúra alkalmazásának még csak az első éveinél tartunk, elmondhatjuk, hogy a hallgatók nagyobb önbizalommal és bátorsággal indulnak el az álláskeresés lépcsőfokain.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
munkaerőpiac
felvételi eljárás
szaknyelvoktatás
puha készségek
informatikai készségek
Megjelenés:Porta Lingua. - 2 (2023), p. 159-168. -
További szerzők:Lázár Tímea (1970-) (nyelvtanár) Farkas János (1967-) (nyelvtanár) Tar Ildikó (1959-) (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár) Czellér Mária (1958-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM105630
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:Az interkulturális kompetencia szerepe a gazdaságtudományi szakfordítói programban / Hajdu Zita, Tar Ildikó, Lázár Tímea, Czellér Mária, Farkas János
Dátum:2022
ISSN:1785-2420 2064-3381
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 2 (2022), p. 145-152. -
További szerzők:Tar Ildikó (1959-) (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár) Lázár Tímea (1970-) (nyelvtanár) Czellér Mária (1958-) (nyelvész) Farkas János (1967-) (nyelvtanár)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM097402
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:Hallgatói és munkaerő-piaci elvárások megjelenítése az "Angol üzleti nyelv" tantárgy oktatásában / Hajdu Zita
Dátum:2006
ISSN:1785-2420
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - (2006), p. 207-213. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM097384
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:A vállalati szaknyelv oktatásának eszközei és módszerei egy projekt tapasztalatainak tükrében / Hajdu Zita, Czellér Mária
Dátum:2015
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:Az előadás célja, hogy bemutassa azt az egyetemi képzési rendszerbe illeszkedő idegen nyelvi programot, amely a Debreceni Egyetemen a ?Szak-nyelv-tudás" ? Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen című projekt (TÁMOP 4,1.2.D-12/1.) keretében valósul meg. Ismertetjük hogyan épül fel az adott nyelvi program, valamint hogyan szolgálja az idegen nyelvi képzés fejlesztését, továbbá, hogy miként felel meg a munkaerő-piac elvárásainak a használt tananyag, és hogyan alakul a nyelvtanulás folyamatában a hallgatók hozzáállása a vállalati szaknyelv elsajátításához. Végül megnézzük, hogy a nyelvet oktató tanárnak milyen lehetőségei vannak a hallgatók motiválására és az érdeklődés fenntartására.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 14 (2015), p. 205-212. -
További szerzők:Czellér Mária (1958-) (nyelvész)
Pályázati támogatás:TÁMOP 4.1.2.D-12/1/KONYV-2012-0008
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM097046
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:Developing Intercultural Competencies in Foreign Language Education / Hajdu Zita
Dátum:2016
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:As studying a foreign language establishes an on-going connection with the given culture language classes provide a natural environment for developing cross-cultural communication skills. One of the tasks of foreign language classes is to prepare students for the assignments of the employee selection process including tests in intercultural competencies. Apart from possessing foreign language proficiency recent graduates are expected to be conversant with the target culture, furthermore being open, receptive and tolerant towards other cultures. Before designing the curriculum for the English language Intercultural Communication Competencies course , we examine how much the would-be students, who have not completed cross-cultural studies before, are aware of the importance of cross-cultural communication skills in employment, the interactions between language and culture, or the importance of knowing their own culture. We also want to find out how familiar they are with the non-verbal communication tools. A further area of study is how much they know about soft skills and the role of intercultural competencies in improving them. The paper also deals with the economic and social benefits of cross-cultural studies and communication.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 15 (2016), p. 53-64. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM086189
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:L2 tanulási stratégiák fejlesztése a Debreceni Egyetemen / Tar Ilidikó Éva, Nagyné Bodnár Klára
Dátum:2015
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:A Debreceni Egyetemen az Orvos-és Egészségtudományi Centrum(DEOEC), valamint a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományiés KörnyezetgazdálkodásiKarhallgatóinak körében tanulási stratégiák felmérését végeztük 2010-ben és 2012-ben. E dolgozat a két kutatás eredményeit hasonlítja össze, s rávilágít arra a tényre, hogy a két kar hallgatói egyaránt nehézségekkel küzdenek az egyetemi környezetben, különös tekintettel a tanulási stratégiák és memóriatechnikák ismeretének hiányára. Problémát okoz továbbá a lényeg kiemelésének nehézsége olvasás, tanulás közben, a figyelem elkalandozása, valamint a stresszes helyzetek (vizsga, tesztek) nem megfelelő kezelése. A cikk bemutatja azEurópaTanács és az Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központja:Jelentés a magyar közoktatásról (2003) ide vonatkozó állásfoglalását is.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
nyelvtanulási stratégiák
memóriatechnikák
tanulóközpontú képzés
web-alapú tanítási módszerek
problémafeltárás
web-alapú eszközök
készségfejlesztés
stratégiafejlesztés
technikai fejlődés pozitív célokra történő kihasználása
Megjelenés:Porta Lingua. - 14 (2015), p. 279-285. -
További szerzők:Nagyné Bodnár Klára (1962-) (nyelvtanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM109660
Első szerző:Valnerné Török Eszter (német nyelvtanár)
Cím:Nyelvhasználati szokások az integráció tükrében a Berlinben élő magyar diaszpórában / Valnerné Török Eszter
Dátum:2022
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:A 21. század migrációs folyamatai miatt az integráció és asszimiláció fogalmai egyre többször kerülnek az érdeklődés fókuszába, ezért nagy szükség van olyan tudományos vizsgálatokra, amelyek együttélési helyzeteket elemeznek. 2010 óta a magyar társadalomban is erősebben jelentkezik a mobilitás. Magyarországon sok család érintett ebben a folyamatban, így az utóbbi időben a külföldön élő diaszpórák kutatása iránt is nagyobb a tudományos érdeklődés. Berlini kutatásommal a diaszpórakutatásba kívánok bekapcsolódni. Azt a folyamatot vizsgálom, amikor a kitelepülők egy másik kultúra viszonyrendszeréhez kezdenek alkalmazkodni. Kutatásom alapkérdése a kultúraváltás jelensége. A helyszín kiválasztásának fontos motivációs tényezője a berlini multikulturális közeg, amely egészen egyedi kutatási hátteret jelent. A város kulturális és nyelvi sokszínűségével sajátos szigetet képez Németországban. Berlini vizsgálatom fontos kérdésfelvetése, hogy a vizsgált közösség tagjai mennyiben érzik magukat egy etnikai kisebbség tagjainak és milyen kategóriák mentén határolják le ezt a csoportot. Feltevésem szerint a nyelvnek itt központi határkijelölő funkciója van. Tanulmányomban egy online kérdőíves felmérés nyelvhasználattal kapcsolatos kérdéseire adott válaszait mutatom be. A vizsgálat kutatásom első lépcsőjét jelenti és átfogó képet ad a Berlinben élő magyarok kitelepülési motivációjáról, kapcsolatrendszeréről és nyelvhasználati szokásairól.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 2 (2022), p. 25-32. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1