CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM066657
Első szerző:Bótáné Horváth Noémi
Cím:Building an entrepreneurial environment in rural regions: a possible way to develop human and social capital / Bótáné Horváth Noémi, Katonáné Kovács Judit, Szőke Szilvia
Dátum:2015
ISSN:1418-2106 2063-0476
Megjegyzések:The main hypothesis behind the paper is that creating an entrepreneurial team learning environment is a way to increasehuman and social capital in rural regions. Our work, based on literature review and primary research, tries to show that thisprocess could support a shift in people's attitudes from being reactive to creative and also interdependent. The results of aDelphi survey show that all four 'spheres' of the Quadruple Helix model in rural development (government, science/university,business/industry and civil society) should play a role in the development of a learning environment, but that more importanceshould be attached to ♭pull' type of learning designed to draw out people and resources as needed to address opportunitiesand challenges. In a second survey, among farmers in the Hungarian settlement of Mezőcsát, we found signifi cant differencesin the use of information channels by different age groups. Personal meetings are preferred by older farmers and the Internetby younger farmers. With regard to the Quadruple Helix model spheres, from the government sphere farmers' advisors playthe most important role while from the business/industry sphere the most important relationship for farmers is with their peers.We conclude that the four spheres must create an ♭outside-in' and ♭inside-out' partnership. As creating entrepreneurial cultureis a slow process, existing elements, such as the LEADER programme, building on those farmers who are ready to take partin rural development and the preferred usage of the Internet by the younger generation, have to be used.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
entrepreneurship
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 117 : 1 (2015), p. 20-26. -
További szerzők:Katonáné Kovács Judit (1969-) (agrármérnök, szakfordító) Szőke Szilvia (1969-) (Alkalmazott statisztika)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM085447
035-os BibID:(Scopus)85090654991
Első szerző:Czine Péter (közgazdász)
Cím:A Review of Purchasing Preferences for Margarine among Hungarian and International Students / Czine Péter, Szakály Zoltán, Balogh Péter
Dátum:2020
ISSN:1418-2106 2063-0476
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 122 : 1 (2020), p. 29-36. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM092713
Első szerző:Katonáné Kovács Judit (agrármérnök, szakfordító)
Cím:Where to put the focus in rural development: changing the focus from funding to learning / Katonáné Kovács Judit
Dátum:2014
ISSN:1418-2106
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 116 : 1 (2014), p. 41-48. -
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.4.A/2-11-1-2012-0001
TÁMOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM066658
Első szerző:Katonáné Kovács Judit (agrármérnök, szakfordító)
Cím:Understanding the process of social innovation in rural regions: some Hungarian case studies / Katonáné Kovács Judit, Varga Eszter, Nemes Gusztáv
Dátum:2016
ISSN:2063-0476 1418-2106
Megjegyzések:In recent years, social innovation has been gaining more attention, not only in the scholarly literature and in public discoursebut in rural development practice as well. An important reason for this is the greater involvement of civil society in this form ofinnovation. In this paper, building on defi nitions of social innovation found in the literature, we focus on the actual processes ofsocial innovation in rural Hungary. The hypothesis behind our research was that a better understanding of how social innovationtakes place in practice could increase its presence and effi ciency in rural development. To explore these issues, we analysedfour different cases of social innovation situated in rural Hungary. Our research shows that, despite common patterns,social innovation is highly dependent on its actual context and on the individual, the agentic engine, who initiates and carriesout the innovation. For the capitalisation and the long-term sustainability of an innovative development project the institutionalisationof social networks gathering around it seems to be another crucial factor. Thus, creating an appropriate frame to drivethe process all the way from the innovative idea through product development to institutionalisation, possibly in the form of asocial enterprise, can be considered an essential circumstance for successful social innovation.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
social innovation
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 118 : 1 (2016), p. 22-29. -
További szerzők:Varga Eszter Nemes Gusztáv
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM099011
035-os BibID:(Scopus)85090630042
Első szerző:Kovács Krisztián (okleveles gazdasági agrármérnök)
Cím:Exploring efficiency reserves in Hungarian milk production / Kovács Krisztián, Szűcs István
Dátum:2020
ISSN:1418-2106 2063-0476
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 122 : 1 (2020), p. 37-43. -
További szerzők:Szűcs István (1968-) (agrárközgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM116987
035-os BibID:(Scopus)85179306692
Első szerző:Pető Dorka (közgazdász)
Cím:Consumer segmentation based on commitment to local products in Hungary / Dorka T. Nagy-Pető, Bence Kovács, Marietta Kiss, Zoltán Szakály, Virág Ágnes Kiss
Dátum:2023
ISSN:1418-2106 2063-0476
Megjegyzések:Local products and short supply chains play an important role in national economies, as well as in creating a sustainable economy and society. In our research, we examined Hungarian consumer attitudes using a model related to the consumption of local products. The model analyses the reasons for buying or not buying local products. To explore consumer attitudes, we launched a nationally representative consumer survey of 500 people. The data obtained were analysed by factor and cluster analysis, which led to well-separated consumer segments being identified. The main arguments in favour of buying local products were a sense of security (local character) stemming from the knowledge of a product's origin, a belief in their health properties, and support for local communities. We were able to identify three factors by factor analysis. These are External and Internal Product Features, Purchasing Benefits from Emotional Commitment, and Support for Local Producers and Local Merchants. Four clusters were identified along the factors: Emotional (36.5%), Local Patriots (15.0%), Passive (21.2%), and Conscious (27.3%). Each segment can be targeted with different marketing messages. The Conscious can be influenced with more rational messages, the Local Patriots and the Emotional with more emotional messages. The primary target group for local products is the Conscious, to whom the Local Patriots and the Emotional can be added. It is also possible to target the three groups through certain messages. However, Passives are difficult to address because their behaviour is characterised by a high degree of disinterest.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
local product
distribution
short supply chain (SSC)
short food supply chain (SFSC)
preferences
local sustainability
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 125 : 3 (2023), p. 143-153. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM110520
035-os BibID:(Scopus)85154049185 (WoS)000976410700002
Első szerző:Szabó Zsolt
Cím:Embeddedness of Hungarian pig prices in the European pork market : a volatility spillover and partial wavelet coherence study / Zsolt Szabó, János Szenderák, Viktor Szili, Edit Egri, Zsuzsa Molnár
Dátum:2023
ISSN:1418-2106 2063-0476
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 125 : 1 (2023), p. 13-23. -
További szerzők:Szenderák János (1989-) (vidékfejlesztési agrármérnök) Szili Viktor Egri Edit Molnár Zsuzsa (Agrárgazdaság)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1