CCL

Összesen 14 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM002224
Első szerző:Arató Mátyás (matematikus, informatikus)
Cím:New style in teaching word processing / Arató Mátyás, Bujdosó Gyöngyi
Dátum:2006
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
online learning course
teaching typography and word processing
typography and layouts in teaching informatics
teaching (La)TeX
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 4 : 2 (2006), p. 417-426. -
További szerzők:Bujdosó Gyöngyi (1963-) (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Internet cím:elektronikus változat
elektronikus változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM038722
Első szerző:Bácsó Sándor (matematikus, informatikus)
Cím:Notes on the representational possibilities of projective quadric / Bácsó Sándor, Szilasi Zoltán
Dátum:2006
Megjegyzések:The paper deals with hyper-quadrics in the real projective 4-space. According to there exist 11 types of hypersurfaces of 2nd order, which can be represented by projective normal forms' with respect to a polar simplex as coordinate frame. By interpreting this frame as a Cartesian frame in the (projectively extended) Euclidean 4-space one will receive sort of Euclidean standard types of hyper-quadrics resp., hypersurfaces of 2nd order: the sphere as representative of hyper-ellipsoids, equilateral hyper-hyperboloids, and hyper-cones of revolution. It seems to be worthwhile to visualize the "typical" projective hyper-quadrics by means of descriptive geometry in the (projectively extended) Euclidean 4-space using Maurin's method or the classical (skew) axonometric mapping of that 4-space into an image plane.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
projective quadrics
euclidean and projective spaces
maurin's projection
axonometry
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 4 : 1 (2006), p. 167-177. -
További szerzők:Szilasi Zoltán (1983-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM041998
Első szerző:Biró Piroska (informatikus, matematikus)
Cím:Teachers and the interactive whiteboards / Biró Piroska
Dátum:2012
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
IWB (Interactive Whiteboard)
ICT devices
teaching methods
teachers' attitude
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 10 : 2 (2012), p. 281-298. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM010942
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Teaching word processing : the theory behind / Csernoch Mária
Dátum:2009
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 7 : 1 (2009), p. 119-137. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM054906
Első szerző:Czenky Márta (matematikus)
Cím:Concept systematization with concept maps in data modelling / Márta Czenky, János Kormos
Dátum:2014
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:An important goal of concept learning is that students can allocate conceptsin the hierarchical system of concepts. In the data modelling course, first, we supportedconcept systematization with worksheets in which the students had to fill in the blankhierarchical figures of classification of the concepts or blank Venn diagrams describingthe relationships between concepts. The hierarchical systems, however, are somewhatrestricted to the description of connections. The filling in Venn diagrams did not deliverthe expected result, so our attention turned to concept maps. In this paper we introducethe concept maps we drew. Then we evaluate the results of concept mapping surveyconducted among students. The survey was done in three courses. We compare theresults of our survey with the result of an earlier concept systematising survey.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
data modelling
concept learning
concept systematization
concept hierarchy
concept map
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 12 : 2 (2014), p. 149-166. -
További szerzők:Kormos János (1952-2015) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM105468
Első szerző:Ficzere Kornélia (matematika-fizika szakos középiskolai tanár)
Cím:Lehre der Trigonometrie anhand realistischer Aufgaben im Online-Unterricht / Kornélia Ficzere, Ágota Figula, Carolin Hannusch, Emese Kása
Dátum:2022
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:The aim of our study was to explore the effects of the active use of realistic exercises in the field of trigonometry. We taught a group of 14 pupils, who were in grade 11. The most of them told us they did not plan mathematics-related studies in the future. We included realistic exercises into our teaching plan, which covered the fields of scalar product, as well as the sine and cosine theorems. Our teaching experiment was done within the framework of online teaching. Effects on the motivation, performance and results of the students were taken into consideration. We also attempted to examine the effects of online teaching on motivation and whether the use of realistic exercises is worthwhile in an online classroom environment. Performance of the students showed a tendency of improvement when they were dealing with the material through realistic exercises even despite the teaching happened online.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
realistic exercises in mathematics teaching
online teaching environment
teaching trigonometry in class 11
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 20 : 1 (2022), p. 87-105. -
További szerzők:Figula Ágota (1976-) (matematikus) Hannusch, Carolin (1984-) (matematikus) Kása Emese (1998-) (matematikatanár)
Pályázati támogatás:NKFIH K132951
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM070101
Első szerző:Garai Ábel (informatikus, közgazdász)
Cím:Case Study on Motivation in IT Education through University-Industry Telemedicine Partnership : In: Report of Conference XL. National Conference on Teaching Mathematics, Physics and Computer Sciences August 22-24, 2016 Székesfehérvár, Hungary / Ábel Garai, Attila Adamkó, István Péntek ; compiled by Éva Hajnal, György Hudoba
Dátum:2016
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 14 : 2 (2016), p. 271. -
További szerzők:Adamkó Attila (1978-) (informatikus) Péntek István (1988-) (programtervező informatikus) Hajnal Éva Hudoba György
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM047931
Első szerző:Jeszenszky Péter (programtervező matematikus)
Cím:Teaching XML / Péter Jeszenszky
Dátum:2007
Megjegyzések:The author has been teaching XML at the Faculty of Informatics, University of Debrecen since the end of the nineties. This paper gives an overview of XML technology from an educators viewpoint that is based on the experience that the author has gained teaching XML over the years. A detailed description of the XML course is provided. Methodological issues are also discussed.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
XML
teaching methods
classroom techniques
document and text processing
computer science education
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 5 : 2 (2007), p. 317-335. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM104429
Első szerző:Kiss-György Rita
Cím:Artworks as illustrations in Hungarian high school Mathematics textbooks / Kiss-György Rita, Hoffmann Miklós
Dátum:2021
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 19 : 1 (2021), p. 103-117. -
További szerzők:Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM029970
Első szerző:Kósa Márk (programtervező matematikus)
Cím:An evaluating tool for programming contests / Márk Kósa, János Pánovics, Lénárd Gunda
Dátum:2005
Megjegyzések:Students of the University of Debrecen majoring in informatics have been participating in regional ACM international collegiate programming contests since 1995. In earlier times arrangement of the local rounds was difficult because we had to check the contestants' submissions by hand. Beyond the discomfort, this hindered the efficient work of the jury and involved a number of possibilities of making mistakes. The Programming Contest Result Manager (PCRM) program developed in the past two years provides a solution to the above problems. The program automates the evaluation of submissions and provides both the jury and the contestants with a user interface. This application can help the jury not only in ACM type but also in other kinds of practical programming contests.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
ACM
automatic solution evaluation
online jury
programming contests
ACM contest
uniform-cost search
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 3 : 1 (2005), p. 103-119. -
További szerzők:Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus) Gunda Lénárd (1981-)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM012535
Első szerző:Nyakóné Juhász Katalin (informatikus, alkalmazott matematikus)
Cím:Report on INFODIDACT 2008 : the First National Conference on Didactics of Informatics / compl. by Katalin Juhász, László Zsakó
Dátum:2008
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok beszámoló
informatics
didactics
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - INFODIDACT (2008), p. 1-2. -
További szerzők:Zsakó László (1957-) (programtervező matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM047961
Első szerző:Pánovics János (programtervező matematikus)
Cím:Motivating Students with Projects Encompassing the Whole Duration of Their Studies / Pánovics János
Dátum:2013
Megjegyzések:Based on my ten years of teaching experience at the University of Debrecen, I can say that students majoring Software Information Technology BSc have to face a number of difficulties during their studies. I think these difficulties root from two main problems: students are unmotivated and cannot sense the coherence between the knowledge acquired in the various courses. This paper tries to give some alleviation to both of these problems by the idea of introducing some long-term projects to students, which they can work on throughout their studies, dealing with a particular aspect of the projects in each course.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
teaching methodology
motivation
coherence
long-term projects
Doktori iskola
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 11 : 2 (2013), p. 165-180. -
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2