Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 7 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM071602
Első szerző:
Malmos Edina (biológia-földrajz szakos tanár)
Cím:
Using a word association method to assess knowledge structure of renewable energy sources at primary level / Edina Malmos, Erzsébet Jász, Ibolya Markóczi Revák
Dátum:
2017
ISSN:
0124-5481
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:
Journal of Science Education 18 (2017), p. 109-113. -
További szerzők:
Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár)
Revákné Markóczi Ibolya (1962-) (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM117346
035-os BibID:
(WoS)001152827800001 (Scopus)85184718839
Első szerző:
Mavrikaki, Evangelia
Cím:
Evolution in European and Israeli school curricula : a comparative analysis / Evangelia Mavrikaki, Giulia Realdon, Tuomas Aivelo, Ani Bajrami,Cicek Dilek Bakanay, Anna Beniermann, Jelena Blagojevic, Egle Butkeviciene, Bento Cavadas, Constantina Cossu, Dragana Cvetkovic, Szymon M. Drobniak, Zelal Özgür Durmus, Radka Marta Dvoráková, Marcel Eens, Magorzata Anna Gazda, Martha Georgiou, Neil J. Gostling, Tanja Gregorcic, Vanda Janstová, Tania Jenkins, Anttoni Kervinen, Konstantinos Korfiatis, Paul Kuschmierz, Ádám Z. Lendvai, Joelyn de Lima, Fundime Miri, Teresa Nogueira, Andreas Panayides, Sylvia Paolucci, Patrícia Pessoa, Rianne Pinxten, Joana Rios Rocha, Andrea Fernández Sánchez, Merav Siani, Elvisa Sokoli, Bruno Sousa, Panagiotis K. Stasinakis, Gregor Torkar, Asta Valackiene, Máté Varga, Lucía Vázquez Ben, Anat Yarden, Xana Sá-Pinto
Dátum:
2023
ISSN:
0950-0693
Megjegyzések:
The contribution of school curricula to public understanding and acceptance of evolution is still mostly unknown, due to the scarcity of studies that compare the learning goals present in different curricula. To overcome this lack of data we analysed 19 school curricula (18 European and one from Israel) to study the differences regarding the inclusion of learning goals targeting evolution understanding. We performed a quantitative content analysis using the Framework for the Assessment of school Curricula on the presence of Evolutionary concepts (FACE). For each country/region we analysed what this educational system considered the minimum evolution education a citizen should get. Our results reveal that: (i) the curricula include less than half of the learning goals considered important for scientific literacy in evolution; (ii) the most frequent learning goals address basic knowledge of evolution; (iii) learning goals related with the processes that drive evolution are often not included or rarely mentioned; (iv) evolution is most often not linked to its applications in everyday life. These results highlight the need to rethink evolution education across Europe.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Biológiai tudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
evolúció
oktatás
Megjelenés:
International Journal of Science Education. - "Accepted by Publisher" (2023). -
További szerzők:
Realdon, Giulia
Aivelo, Tuomas
Bajrami, Ani
Bakanay, Cicek Dilek
Beniermann, Anna
Blagojevic, Jelena
Butkeviciene, Egle
Cavadas, Bento
Cossu, Constantina
Cvetkovic, Dragana
Drobniak, Szymon M.
Durmus, Zelal Özgür
Dvoráková, Radka Marta
Eens, Marcel
Gazda, Magorzata Anna
Georgiou, Martha
Gostling, Neil J.
Gregorcic, Tanja
Janstová, Vanda
Jenkins, Tania
Kervinen, Anttoni
Korfiatis, Konstantinos
Kuschmierz, Paul
Lendvai Ádám Zoltán (1977-) (biológus)
Lima, Joelyn de
Miri, Fundime
Nogueira, Teresa
Panayides, Andreas
Paolucci, Sylvia
Pessoa, Patrícia
Pinxten, Rianne
Rocha, Joana Rios
Sánchez, Andrea Fernández
Siani, Merav
Sokoli, Elvisa
Sousa, Bruno
Stasinakis, Panagiotis K.
Torkar, Gregor
Valackiene, Asta
Varga Máté
Ben, Lucía Vázquez
Yarden, Anat
Sá-Pinto, Xana
Pályázati támogatás:
K139021
OTKA
Internet cím:
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
3.
001-es BibID:
BIBFORM081953
Első szerző:
Revákné Markóczi Ibolya (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:
Primary and secondary school students' knowledge related to renewable energy and some of its influencing factors / Ibolya Markóczi Revák, Erzsébet Jász, Enikő Kovács, Károly Teperics, Judit Ütő Visi, János Máth
Dátum:
2019
ISSN:
1648-3898
Megjegyzések:
Shaping attitude related to renewable energy resources is the task of the entire society and in the case of students of different ages it is realized via education in and outside schools. This research concerns the analysis of the knowledge of students related to renewable energy resources, exploring the differences in the case of students in different grades and also the identification of correlations between the knowledge for renewable energy and some of its influencing factors. The research was carried out in spring 2018 with 4th (N=466) and 7th (N=529) graders in primary school and also with 11th graders (N=328) in secondary school in Hungary. Association and selection tasks applied in the research were related to knowledge of renewable energy resources and three questions concerned influencing factors. Assessment was performed based on the word association test. Results indicate poor and less stable knowledge in the case of every grade. The knowledge structure of the grades is similar, solar, water and wind are the most well-known renewable energy resources. Regarding knowledge, the type of the settlement of residence, education level of parents, school curriculum, textbook, theme weeks, project work, media and internet were important among influencing factors.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Környezettudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Journal of Baltic Science Education. - 18 : 6 (2019), p. 924-942. -
További szerzők:
Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár)
Kovács Enikő
Teperics Károly (1963-) (geográfus)
Ütőné Visi Judit
Máth János (1959-) (matematikus)
Pályázati támogatás:
OTKA-116595
OTKA
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:
Saját polcon:
4.
001-es BibID:
BIBFORM005500
Első szerző:
Revákné Markóczi Ibolya (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:
Effects of the Rostock model on metacognitive development of pupils / Ibolya Revák-Markóczi, Beáta Tóth-Kosztin, Zoltán Tóth, Éva Dobó-Tarai, Ilona K. Schneider, Franz Oberländer
Dátum:
2008
ISSN:
0124-5481
Megjegyzések:
A Rostock Model egy nemezetközi didaktikai program fedőneve, mely alkalmazásának célja a kisiskolások természettudományos gondolkodásának fejlesztése. A cikk az általános iskola első osztályos tanulóinak metakognitív fejlődését mérő vizsgálatot mutat be a módszer részleteinek ismertetésével
Tárgyszavak:
Társadalomtudományok
Neveléstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Metacognition
Megjelenés:
Journal of Science Education. - 9 : 2 (2008), p. 94-99. -
További szerzők:
Tóthné Kosztin Beáta (1973-)
Tóth Zoltán (1952-) (vegyész, kémikus)
Dobó-Tarai Éva
Schneider K. Ilona
Oberländer, Franz
Internet cím:
elektronikus változat
Borító:
Saját polcon:
5.
001-es BibID:
BIBFORM018856
Első szerző:
Tóth Zoltán (vegyész, kémikus)
Cím:
Using interview based knowledge space theory to assess 1st graders' prior knowledge about the water / Zoltán Tóth, Éva Dobó-Tarai, Ibolya Revák-Markóczi, Ilona K. Schneider, Franz Oberlander
Dátum:
2007
ISSN:
0124-5481
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Knowledge
Megjelenés:
Journal of Science Education. - 8 : 2 (2007), p. 12-28. -
További szerzők:
Dobóné Tarai Éva
Revákné Markóczi Ibolya (1962-) (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Schneider K. Ilona
Oberländer, Franz
Internet cím:
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
6.
001-es BibID:
BIBFORM003041
Első szerző:
Tóth Zoltán (vegyész, kémikus)
Cím:
Using phenomenography combined with knowledge space theory to study students' thinking patterns in describing an ion / Zoltán Tóth, Lajos Ludányi
Dátum:
2007
ISSN:
1648-3898
Tárgyszavak:
Természettudományok
Kémiai tudományok
Társadalomtudományok
Neveléstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:
Journal of Baltic science education. - 6 : 3 (2007), p. 27-33. -
További szerzők:
Ludányi Lajos
Internet cím:
elektronikus változat
Borító:
Saját polcon:
7.
001-es BibID:
BIBFORM003038
Első szerző:
Tóth Zoltán (vegyész, kémikus)
Cím:
1st graders prior knowledge about water : knowledge space theory applied to interview data / Zoltán Tóth, Éva Dobó-Tarai, Ibolya Revák-Markóczi, K. Ilona Schneider, Franz Oberlander
Dátum:
2007
ISSN:
0140-5281
Tárgyszavak:
Természettudományok
Kémiai tudományok
Társadalomtudományok
Neveléstudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:
Journal of science education. - 8 : 2 (2007), p. 116-119. -
További szerzők:
Dobó-Tarai Éva
Revákné Markóczi Ibolya (1962-) (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Schneider K. Ilona
Oberländer, Franz
Internet cím:
elektronikus változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.