CCL

Összesen 23 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM021935
Első szerző:Ádám Zsolt
Cím:Sequenced problems for functional equations / Zsolt Ádám, Károly Lajkó, Gyula Maksa, Fruzsina Mészáros
Dátum:2006
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 4 : 1 (2006), p. 179-192. -
További szerzők:Lajkó Károly (1942-) (matematikus) Maksa Gyula (1948-) (matematikus) Mészáros Fruzsina (1981-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM038722
Első szerző:Bácsó Sándor (matematikus, informatikus)
Cím:Notes on the representational possibilities of projective quadric / Bácsó Sándor, Szilasi Zoltán
Dátum:2006
Megjegyzések:The paper deals with hyper-quadrics in the real projective 4-space. According to there exist 11 types of hypersurfaces of 2nd order, which can be represented by projective normal forms' with respect to a polar simplex as coordinate frame. By interpreting this frame as a Cartesian frame in the (projectively extended) Euclidean 4-space one will receive sort of Euclidean standard types of hyper-quadrics resp., hypersurfaces of 2nd order: the sphere as representative of hyper-ellipsoids, equilateral hyper-hyperboloids, and hyper-cones of revolution. It seems to be worthwhile to visualize the "typical" projective hyper-quadrics by means of descriptive geometry in the (projectively extended) Euclidean 4-space using Maurin's method or the classical (skew) axonometric mapping of that 4-space into an image plane.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
projective quadrics
euclidean and projective spaces
maurin's projection
axonometry
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 4 : 1 (2006), p. 167-177. -
További szerzők:Szilasi Zoltán (1983-) (matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM004127
Első szerző:Bognár Katalin (matematikus, informatikus)
Cím:Aspect théoriques de la classification a base de treillis / Katalin Bognár
Dátum:2003
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
knowledge representation
lattices
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 1 : 1 (2003), p. 125-135. -
Internet cím:elektronikus változat
elektronikus változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM104131
Első szerző:Boros Zoltán (matematikus)
Cím:Infimum problems derived from the proofs of some generalized Schwarz inequalities / Zoltán Boros, Árpád Száz
Dátum:2019
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
infimum problems
Schwarz inequalities
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 17 : 1 (2019), p. 41-57. -
További szerzők:Száz Árpád (1944-) (alkalmazott matematikus)
Pályázati támogatás:OTKA-111651
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM049727
Első szerző:Csabay Károly (könyvtáros)
Cím:Combinatorics Teaching Experiment / Csabay Károly, Daragó József
Dátum:2011
Megjegyzések:Teaching combinatorics has got its conventional method. One has to see: the combinatorical formations won't be follow each other by a heuristic way. The formulas kept by pupils seem to come from "deus ex machina". We try to offer now an alternative way to approach combinatorical concepts from an on traditional direction and point of view.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
kombinatorika
didaktika
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 9 : 1 (2011), p. 27-44. -
További szerzők:Daragó József (1947-)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM105468
Első szerző:Ficzere Kornélia (matematika-fizika szakos középiskolai tanár)
Cím:Lehre der Trigonometrie anhand realistischer Aufgaben im Online-Unterricht / Kornélia Ficzere, Ágota Figula, Carolin Hannusch, Emese Kása
Dátum:2022
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:The aim of our study was to explore the effects of the active use of realistic exercises in the field of trigonometry. We taught a group of 14 pupils, who were in grade 11. The most of them told us they did not plan mathematics-related studies in the future. We included realistic exercises into our teaching plan, which covered the fields of scalar product, as well as the sine and cosine theorems. Our teaching experiment was done within the framework of online teaching. Effects on the motivation, performance and results of the students were taken into consideration. We also attempted to examine the effects of online teaching on motivation and whether the use of realistic exercises is worthwhile in an online classroom environment. Performance of the students showed a tendency of improvement when they were dealing with the material through realistic exercises even despite the teaching happened online.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
realistic exercises in mathematics teaching
online teaching environment
teaching trigonometry in class 11
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 20 : 1 (2022), p. 87-105. -
További szerzők:Figula Ágota (1976-) (matematikus) Hannusch, Carolin (1984-) (matematikus) Kása Emese (1998-) (matematikatanár)
Pályázati támogatás:NKFIH K132951
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM078993
Első szerző:Győry Ákos (matematika-fizika szakos középiskolai tanár)
Cím:Development of high school students' geometric thinking with particular emphasis on mathematically talented students / Ákos Győry, Eszter Kónya
Dátum:2018
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:We carried out research using Zalman Usiskin's test (1982) and also a modified version of his test to see how the geometric approach of secondary school students (Grades 8-10) specialized in mathematics had changed. We observed two groups of students for several years. Our aim was to find a relation between the change of the mean of the van Hiele level of the students and the structure of the geometry syllabus. We also observed if there was a change in the geometric approach of the students during the summer holidays and if so, in what way it changed.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Van Hiele theory
Levels of geometric thinking
Structure of the geometry syllabus
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 16 : 1 (2018), p. 93-110. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM104133
Első szerző:Herendiné Kónya Eszter (matematikus)
Cím:Report of Meeting Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences / E. Kónya, Gy. Szanyi,
Dátum:2019
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:The meeting Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences was held in Sturovo, Slovakia from the 1st to the 3th of February, 2019. It was organized by the Doctoral School of Mathematical and Computational Sciences of University of Debrecen. The 63 participants ? including 17 PhD students ? came from 7 countries, 22 cities and represented 36 institutions of higher and secondary education. There were 4 plenary, 42 session talks and 7 poster presentations in the program.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
report
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 17 : 1 (2019), p. 105-129. -
További szerzők:Szanyi Gyöngyi (1988-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM082252
Első szerző:Herendiné Kónya Eszter (matematikus)
Cím:Report of meeting : Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences : January 23-25, 2015 Novi Sad, Serbia / E. Herendiné-Kónya, G. Stankov, D. Takači
Dátum:2015
ISSN:1589-7389
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok beszámoló
folyóiratcikk
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 13 : 1 (2015), p. 141-162. -
További szerzők:Stankov, Gordana Takači, Djurdjica
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM082251
Első szerző:Herendiné Kónya Eszter (matematikus)
Cím:The formation of area concept with the help of manipulative activities / Eszter Herendiné-Kónya
Dátum:2015
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:Examining the performance of Hungarian students of Grades 4-12 in connection with area measurement, we found many deficiencies and thinking failures. In the light of this background, it seems reasonable to review the educational practice and to identify those teaching movements that trigger the explored problems and to design a teaching experiment that tries to avoid and exclude them.Based on result we make recommendations for the broad teaching practice. In our study we report on one part of a multi-stage teaching experiment in which we dealt with the comparison of the areas of figures, the decomposition of figures and the special role of the rectangle in the process of area concept formation. The conclusion of the post-test is that manipulative activities are important and necessary in Grades 5 and 6, more types of equidecomposition activities are needed and the number of measuring tasks with grid as a tool should also be increased.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
area measurement
manipulative activities
concept formation
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 13 : 1 (2015), p. 121-139. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM078995
Első szerző:Herendiné Kónya Eszter (matematikus)
Cím:Report of Meeting : Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences : January 26-28, 2018 Hajdúszoboszló, Hungary / Eszter Kónya, Gyöngyi Szanyi
Dátum:2018
ISSN:1589-7389
Megjegyzések:The meeting Researches in Didactics of Mathematics and Computer Sciences was held in Hajdúszoboszló, Hungary from the 26th to the 28th of January, 2018. It was organized by the Doctoral School of Mathematical and Computational Sciences of University of Debrecen. The 61 participants - including 47 lectures and 17 PhD students - came from 8 countries, 21 cities and represented 37 institutions of higher and secondary education. After the warm welcome of László Csernoch, vice rector for academic affairs of University of Debrecen the conference was opened by professor Gyula Maksa, leader of the Didactic Program of the Doctoral School of Mathematics and Computer Sciences of University of Debrecen. He welcomed the participants and emphasized the importance of the fact that the conference was held this year at a new location, in Hajdúszoboszló, in Hungary. The annual conference this year was held for the tenth time. It was dedicated to Andr?as Ambrus and Károly Lajkó on the occasion of their 75th birthday. They both played a decisive role in the development of the mathematics didactic research community in Hungary since 1999 and are still significant members of it. The subjects presented in the lectures and posters of the conference were of great variety. Beyond the use of alternative methods in teaching mathematics, as well as surveys on students thinking there were several lectures on digital technology using in mathematics and computer science education. The conference venue, Hajdúszoboszló is a small city near to Debrecen famous for its thermal baths. A very memorable event was the bathing in the Termal Spa of Hotel Aurum. In his closing speech, professor Zsolt Páles, leader of the Doctoral School of Mathematical and Computational Sciences of University of Debrecen appreciated the high quality of the lectures, with special regard to the works of the invited lecturers and PhD students. He also gave his thanks to all the lecturers, the chairs of sessions, and also to the main organizers Eszter Kónya, whose work essentially contributed to the success of the conference. Subsequently, we provide the abstracts of the lectures in alphabetical order of the authors' names.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Teaching mathematics and computer science. - 16 : 1 (2018), p. 131-153. -
További szerzők:Szanyi Gyöngyi (1988-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM046684
Első szerző:Horváth Gábor (matematikus)
Cím:Mathematics in Good Will Hunting II. : Problems from the students perspective / Horváth Gábor, Korándi József, Szabó Csaba
Dátum:2013
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Teaching Mathematics and Computer Science. - 11 : 1 (2013), p. 3-19. -
További szerzők:Korándi József Szabó Csaba
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
DOI
Borító:
Rekordok letöltése1 2