CCL

Összesen 65 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM108909
Első szerző:Ambrusz Aliz (klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta)
Cím:Az áthajlás korúak egészségmegőrzési lehetőségei a Rendvédelemben / Ambrusz Aliz, Malét-Szabó Erika
Dátum:2022
Megjegyzések:A korkedvezményes nyugdíj megszűnésével a Rendvédelemben dolgozó hivatásos állományúak átlagéletkora fokozatosan emelkedik. Az állomány egészségének megőrzése, az egészségkárosító hatások megelőzése, a kedvezőtlen tényezők tervezett és tudatos munkahelyi egészségfejlesztő és rekreációs programokkal való kompenzálása kiemelten fontos. Az előadás célja, hogy bemutassa a Rendvédelem munkahelyi egészségfejlesztési programját, és ismertesse az 50 év fölöttiek számára nyújtott lehetőségeket. A Rendvédelemben az utóbbi pár évtizedben egyre inkább előtérbe került az állomány testi és lelki egészségének megőrzése. 1996-ban fogalmazódott meg törvényi szinten, hogy a hivatásos állomány tagjainak meg kell felelnie a beosztásának, életkorának megfelelő egészségi, pszichikai és fizikai alkalmassági követelményeknek. A mentálhigiénés gondozás, a mentális jóllét is előtérbe került, majd egy komplex egészség-megőrzési és egészségfejlesztési program fogalmazódott meg. A Rendőrség Egészségfejlesztési és Egészségvédelmi Programjai (Tánczos et al., 2021) összhangban a népegészségügyi programokkal, keretbe foglalják, és magasabb szintre emelik az állomány egészségéről való gondoskodást. Segal (1999) átfogó munkahelyi egészségfejlesztési programja, az egyéni, a szervezeti és az egyén és szervezet találkozására irányuló megközelítésmódot is magában foglalja. Ezen programra alapozva kerül bemutatásra a Rendőrség Egészségfejlesztési Programja a Malét-Szabó Tevékenységi Alapmodell (2015) rendszerében. Ami egyéni megközelítést jelent a sport és egészséges életmódot támogató programjaitól kezdve, a közegészségügyi, járványügyi intézkedéseken át, egészen a szervezeti működést támogató programokig. Az 50 év felettiek tudása és tapasztalata elengedhetetlen a fiatalabb generációk szakmai gyakorlati készségének fejlesztésében, a Rendvédelem értékeinek megtartásában, és a motivációjuk növelésében. Mind szervezeti szinten, mind egyéni szinten fontos e korosztály életminőségének, jóllétének megtartása, így több területen van lehetőség az egészség megőrzésére, és arra, hogy az aktív idősödés kultúrája kiépítődjön. Lehetőség van a tudás naprakészen tartását és szakmai kihívásokat biztosító programokban való részvételre (kompetencia fejlesztés, online tréningek, mentor program). A Rendőrség egészségmegőrzési tevékenységének főszereplői között az orvosi apparátus, a pszichológusok, a munkavédelmi megbízottak vannak, így az elsődleges, másodlagos, harmadlagos prevenció egyénre szabottan is megjelenik az egészségügyi ellátás és az egészséges életmódot támogató programokban. A Rendvédelem számára kiemelten fontos az egészségmegőrzés lehetőségeinek biztosítása, a jóllét érzésének fenntartása.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Gerontológia. - 14 : Klsz. (2022), p. 58-60. -
További szerzők:Malét-Szabó Erika (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM103767
035-os BibID:(WoS)000854408200001 (Scopus)85138168717
Első szerző:Amukune, Stephen
Cím:Comparing Executive Functioning in the School Readiness of Hungarian and Kenyan Preschoolers / Stephen Amukune, Gabriella Józsa, Krisztián Józsa
Dátum:2022
ISSN:0020-7187
Megjegyzések:Cross-national comparisons represent an avenue for investigating milestones achieved by one region that can help improve standards in another country. This study compares the development of executive functioning in Hungarian and Kenyan preschoolers as they prepare for school readiness. The study's cross-sectional design entailed sampling preschoolers from Hungary (n = 187) and Kenya (n = 420) aged between 4 and 8 years nested in 35 classrooms. Preschool class teachers rated the children's executive functioning using the Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI). The two-factor structure of the CHEXI demonstrated a strong measurement invariance for the two countries, Hungary and Kenya. Significant gender differences were noted on both subscales in the Hungarian sample but not in the Kenyan preschoolers. Additionally, no differences were found in the executive functioning of boys from both countries. However, the girls exhibited variances in the inhibition subscale. Contrary to expectations, no linear mixed effects were observed for country or the interactions between age and country apropos difficulties related to inhibition and total executive functioning except for working memory. Better working memory skills noted in the Hungarian sample were attributed to a superior preschool education system.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Executive Function
CHEXI
School Readiness
Hungary
Kenya
Megjelenés:International Journal of Early Childhood. - Epub (2022), p. 1-18. -
További szerzők:Józsa Gabriella (1976-) Józsa Krisztián
Pályázati támogatás:NKFI K124839
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM103613
Első szerző:Amukune, Stephen
Cím:Comparison of the mastery motivation of hungarian school children with mild intellectual disability with that of those developing typically / Stephen Amukune, Józsa Krisztián, Szenczi Beáta, Józsa Gabriella
Dátum:2022
Megjegyzések:Researchers have reported that students with mild intellectual deficits (MID) may have lower motivation than students without disabilities (e.g., Deci, 2003). More recent research, however, fails to provide robust evidence for a motivational deficit in individuals with intellectual disabilities. Empirical data suggest that the motivation of students with intellectual disabilities are of a similar or even higher level than that of their typically developing peers (e.g., Józsa & Fazekasné, 2007). Few studies have investigated mastery motivation (MM) in children with MID. This study aimed to compare the MM of Hungarian school children with MID with the MM of those developing typically. The study adopted a cross-sectional design involving 1550 participants aged between 9 and 14 years, who were randomly selected across grades 3, 5, and 7 in Hungary. All the MID students attended special education schools (n=556), while typically developing children were from general education (n=644). We used identical measures for typically developing and MID students. Mastery motivation was assessed from two perspectives: (1) teachers' ratings and (2) self-ratings of students. Teachers rated the children on MM using the Hungarian version of Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ 17; Morgan, 1998; Busch-Rossnagel & Morgan 2013) while students' self-report questionnaires were adapted versions of DMQ17 for students with MID (Józsa, 2007; Józsa & Fazekasné, 2007; Józsa & Molnár, 2013). DMQ 17 for teachers and students' self-report questionnaire both had good reliabilities (.924 and .797, respectively). Although nationally there are no differences in parents' education, for this sample, there was a significant difference in parents' education between the two subsamples, that is, between children developing typically and children with MID (Mann-Whitney test: mothers' education: z=17.01 p<.001; fathers' education: z=16.10 p<.001). Findings revealed that correlations between students' self-ratings and teachers' ratings were moderate. In addition, MID children's self-reports and teachers' rating of mastery motivation were related. We also IQ matched typically normal (n=192) and MID students (n=229), and compared their MM. There was no significant difference in the cognitive persistence scale (t=0.35, p=.73), however, there were significant differences in all the other MM subscales (t=-1.85?3.12, p<.01). Similarly, there was no significant difference in cognitive persistence (t=-0.01, p=.99), mastery pleasure (t=-0.28, p=.78), and social persistence with children (t=1.52, p=.13)in students' self-reports, but there were significant differences in gross motor and social persistence with children. Typically developing and MID students had comparable cognitive persistence, either self-reported or rated by teachers.
ISBN:978-963-306-862-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
mastery motivation
mild intellectual deficit
developing typically
Megjelenés:18. Pedagógiai Értékelési Konferencia 18th Conference on Educational Assessment . Program és összefoglalók = program and abstracts / szerk. Fejes József Balázs, Pásztor-Kovács Anita. - p. 34. -
További szerzők:Józsa Krisztián Szenczi Beáta Józsa Gabriella (1976-)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM110681
Első szerző:Babinszki Emese (pszichológus)
Cím:A humoros reklámok és hatásosságuk / Babinszki Emese, Balázs Katalin
Dátum:2022
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A humor a meggyőző kommunikáció, a marketingkommunikáció és azon belül a reklám gyakran használt eszköze. Ennek ellenére a szakirodalomban a humor hatásmechanizmusára vonatkozóan ellentmondásosak a megállapítások. A jelen tanulmány célja a humorra, a humoros reklámra vonatkozó főbb elméletek és empirikus alapú következtetések összefoglalása. Módszer: A tanulmány összefoglalja a humoros reklámstratégia elterjedésére vonatkozó ismereteket; a humoros reklám hatásosságára alkalmazható általános és specifikus elméleteket; valamint a hatást moderáló tényezőket és reklámtipológiákat. Eredmények: A szakirodalmat áttekintve jól látható, hogy a humoros reklám típusainak ismerete alapvető fontosságú a hatásmechanizmusának megértéséhez. Ehhez azonban szükséges lenne egy átlátható, integrált tipológia kialakítása. Következtetések: Elméleti és gyakorlati szempontból is fontos előrelépés lenne a humoros reklám egységes tipológiájának létrehozása és az empirikus kutatások ezen keretben való kialakítása, eredményeik ehhez a tipológiához igazodó értelmezése.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 22 : 3 (2022), p. 59-79. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM112386
Első szerző:Bilibok György (filozófus)
Cím:Foucault a kereszténység struktúrájában vagy a kereszténység Foucault struktúrájában / Bilibok György
Dátum:2022
Megjegyzések:A szexualitás története IV. A hús bűnvallomásai /
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Filozófiai tudományok recenzió, könyvismertetés
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Filozófiai Szemle. - 66 : 4 (2022), p. 179-184. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM112385
Első szerző:Bilibok György (filozófus)
Cím:A ciorani Jézus kép krisztológiai elhelyezése / Bilibok György
Dátum:2022
ISBN:978-80-89691-73-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Filozófiai tudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Az ember és gazdagsága egészséges és biztonságos környezetben / szerk. Karlovitz János Tibor. - p. 289-302. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM111304
Első szerző:Bűdi Katinka
Cím:A győri és a soproni bencés gimnázium társadalmi karaktere a dualizmus korában / Boruzsné Bűdi Katinka, Rébay Magdolna
Dátum:2022
Megjegyzések:Kutatásunk célja két bencés középiskola - a győri és a soproni - társadalmi karakterének megvizsgálása (vö. Bégány 2014). Előadásunkban az iskolai értesítők alapján a dokumentumelemzés módszerére, illetve statisztikai számításokra alapozva feltárjuk a tanulók társadalmi hátterét, lakóhelyét, bemutatjuk felekezeti és etnikai összetételét. Megkíséreljük a változásokat megragadni és az okokat kimutatni. Eredményeink szerint a két iskola viszonylag hullámzó tanulólétszámmal főgimnáziumként működött a korban, de a győri jelentősebben meg tudta növelni a létszámát. A katolikus dominancia mellett mindkettő más felekezetek tagjai számára is nyitott volt; főleg izraelita vallásúak tanultak nagyobb számban falaik közt. Vonzáskörzetük elsődlegesen a Dunántúlra terjedt ki, viszont a soproni iskoláé egyértelműen szűkebb volt, s az évtizedek alatt egyre inkább helyi és megyei érdekeltségű intézménnyé vált. Az apa/gondozó foglalkozásában is mutatkozott különbség, mindazonáltal a kereskedők, iparosok aránya mindkettő intézményben csökkent - ami valószínűleg a két város gazdasági fejlődésének a lelassulására vezethető vissza. A diákok anyanyelvének változása jól tükrözi az országrész magyarosodásának a folyamatát. Mivel a két intézmény népszerűnek mutatkozott a reformkorban a főnemesség körében (vö. Virág 2013: 50), kiemelt figyelmet szentelünk ezen társadalmi rétegnek. 76 főnemes származású diákot azonosítottunk be, 38 nemzetség tagjait. Megközelítőleg felerészben voltak nyilvános és magántanulók. 4 nemzetség (a gr. Esterházy, a gr. Erdődy, a gr. Széchényi és a gr. Zichy) mind a két intézményben taníttatta gyermekeit. De csak egyetlen diák (gr. Széchényi Miklós) fordult meg mind a két gimnáziumban 1-1 tanév erejéig. Az ő esete is mutatja, hogy e társadalmi rétegre mennyire jellemző volt a gyakori iskolaváltás.
ISBN:978-615-5657-10-8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
gimnázium
arisztokrácia
Győr
Sopron
bencés
Megjelenés:Tanuló társadalom : Oktatáskutatás járvány idején / szerk. Kattein-Pornói R, Mrázik J , Pogátsnik M. - p. 473-489. -
További szerzők:Rébay Magdolna Éva (1975-) (nevelés- és művelődéstörténész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM106587
Első szerző:Czibere Ibolya (szociológus, szociálpolitkus)
Cím:Bizalom és konfliktus: A mozaikcsaládokban élő nők mindennapi konfliktusai a párkapcsolati bizalom összefüggéseiben / Czibere Ibolya, Huszti Éva, Juhászné Fazekas Zsuzsanna, Kukucska Zsuzsa, Molnár Éva, Nemes-Zámbó Gabriella
Dátum:2022
ISSN:0865-0810
Megjegyzések:Tanulmányunk célja a mozaikcsaládokban felmerülő konfliktusok és a partnerkapcsolatok minőségének, bizalmasságának elemzése a családban élő nők narratíváin keresztül. Kutatásunkban e családforma működését párkapcsolati szempontból a bizalmas kapcsolatok és a konfliktusok keresztmetszetében értelmezzük. Félig strukturált interjúkkal vizsgáltuk a mozaikcsaládok működési mechanizmusait, elsősorban a családon belüli, konstruktív és destruktív konfliktusokat. Eredményeink szerint a mozaikcsaládokban élő nők által megélt konfliktusok és a partnerkapcsolatuk bizalmassága között összefüggések vannak. A konfliktusok egy része a mozaikcsaláddá formálódással összefüggésben alakul ki, de jellemzőek a családi munkamegosztást érintő, a gyermekneveléssel kapcsolatos és az anyagi jellegű konfliktusok is. A bizalmas kapcsolatok és a konfliktusok együttes értelmezésével feltárt mintázatokra tipológiarendszert dolgoztunk ki.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Esély. - 33 : 2 (2022), p. 83-103. -
További szerzők:Huszti Éva (1976-) (szociológus) Juhászné Fazekas Zsuzsanna (1984-) (okleves szociális munkás) Kukucska Zsuzsa (1996-) (szociológus, szociálpolitikus) Molnár Éva (1988-) (szociálpolitikus) Nemes-Zámbó Gabriella (1994-) (szociológus, szociálpolitikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM119613
Első szerző:Dan Beáta Andrea
Cím:Innovative platforms for inclusive education / Dan Beáta Andrea
Dátum:2022
ISBN:978-963-615-067-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Sustainability of Innovation / szerk. Márkus Edina; Boros Julianna; Kozma Tamás. - p. 136-145. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM119610
Első szerző:Dan Beáta Andrea
Cím:A közösségi iskolák, mint élmény, érték és innovációs alapú pedagógiai mozgalmak. / Dan Beáta Andrea, Kovács Karolina Eszter, Oláh Andrea
Dátum:2022
ISBN:978-615-5657-10-8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Tanuló társadalom : Oktatáskutatás járvány idején / szerk. Kattein-Pornói Rita., Mrázik Julianna, Pogátsnik Monika. - p. 377-388. -
További szerzők:Kovács Karolina Eszter (1992-) (pszichológus) Oláh Andrea
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM119612
Első szerző:Dan, George Andrei
Cím:A kötődő alapú nevelés stratégiái a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásában / Dan Beáta Andrea
Dátum:2022
ISBN:978-606-37-1736-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:A társadalomtudományok harminc éve a Partiumban: A Partiumi Keresztény Egyetemen 2021-ben szervezett jubileumi konferencia kötete / szerk. Gál Katalin, Pásztor Rita, Székedi Levente. - p. 147-161. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM115604
Első szerző:Goda Pál
Cím:A vidékfejlesztés helye és szerepe a fejlesztéspolitikában / Goda, Pál; Hamza, Eszter; Mezei, Katalin; Rácz, Katalin
Dátum:2022
ISSN:0046-5518
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
vidékfejlesztés
integrált helyi fejlesztés
vidékpolitika
Megjelenés:Gazdálkodás. - 66 : 6 (2022), p. 532-558. -
További szerzők:Hamza Eszter Mezei Katalin Rácz Katalin (1972-) (Szociológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3 4 5 6