CCL

Összesen 167 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM106820
035-os BibID:(Scopus)85144009323
Első szerző:Abdelzaher, Esra (linguist)
Cím:A classroom-based study on the effectiveness of lexicographic resources / Abdelzaher, Esra
Dátum:2022
ISSN:2197-4292 2197-4306
Megjegyzések:Machine-readable databases such as FrameNet (based on frame semantics) and WordNet (based on lexical semantic relations) appeared in the 1990s and became part of the lexicographic scene. The current study argues that FrameNet and WordNet can contribute to addressing the lexicographic challenge of sense delineation and elicit better performance from learners of English as a second language. The study examined the decoding and encoding performance of university students (n = 48) after exposure to modified lexicographic entries from FrameNet, WordNet, and the online Oxford Learner's Dictionary. The classroom experiment assessed the accuracy of sense selection, user perplexity, and the accuracy of synonym production, and measured the response time for each question. An online survey followed the test, in order to collect further information about students' dictionary use and evaluation of guide words and definitions. Results revealed significant intergroup differences in the response time, perplexity level, and encoding performance. Learners who consulted the modified FrameNet-based entries were the fastest and most successful among the three groups. Future studies can benefit from simplifying the name of frames in FrameNet and modifying the microstructure of the database for pedagogical purposes.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
cognitive lexicography
decoding and encoding tasks
FrameNet
guide words
macrostructure
microstructure
monolingual learner's dictionary
sense delineation
WordNet
Megjelenés:Lexicography. - 9 : 2 (2022), p. 139-174. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM106811
035-os BibID:(WoS)000847208600001 (Scopus)85138654680
Első szerző:Abdelzaher, Esra (linguist)
Cím:An Investigation of Corpus Contributions to Lexicographic Challenges over the Past Ten Years / Abdelzaher, Esra M.
Dátum:2022
ISSN:1684-4904 2224-0039
Megjegyzések:This study explores the role of corpus linguistics in addressing lexicographic chal-lenges over the past ten years. It examines 25 studies published from 2012 to 2021 that employed corpus solutions to solve lexicographic problems. Challenging tasks are either relevant to the macrostructure or the microstructure of dictionaries. In the past decade, lexicographers made extensive use of corpus tools to create dictionaries and improve existing ones. This effort included compiling general and specialized headword lists, identifying idiom variations, detecting colloca-tional patterns, identifying and ordering words senses and differentiating polysemous words and near-synonyms. Frequency, keyword extraction, and word sketches are among the most effective aids for lexicographers. According to the investigated studies, almost all dictionaries may benefit from corpus tools at the macro and microstructure levels.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Lexikos. - 32 (2022), p. 162-179. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM114770
Első szerző:Áfra János (irodalmár)
Cím:Az örök visszatérés változó alakjai: Burai retrospektív = Changing Forms of the Eternal Return: Burai retrospective / Áfra János
Dátum:2022
Tárgyszavak:Művészetek Képzőművészet tanulmány, értekezés
könyvrészlet
Megjelenés:Burai retrospektív = Burai retrospective / szerk. Süli-Zakar Szabolcs. - p. 31-48
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM107482
Első szerző:Agyagási Klára (nyelvész)
Cím:Pilot Entries of the Chuvash Etymological Dictionary under Preparation / Klára Agyagási
Dátum:2022
ISSN:2452-2961
ISBN:978-90-04-49995-9 (hardback) 978-90-04-49996-6 (e-book)
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Historical Linguistics and Philology of Central Asia : Essays in Turkic and Mongolic Studies / Ed. by Bayarma Khabtagaeva with the assistance of Zsuzsanna Olach. - p. 3-14. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM105512
Első szerző:Al-Hoorie, Ali H.
Cím:Introduction / Al-Hoorie Ali H., Szabó Fruzsina
Dátum:2022
ISBN:9781350166882
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előszó/utószó
könyvrészlet
Megjelenés:Researching Language Learning Motivation: A Concise Guide / eds. Al-Hoorie Ali H, Szabó Fruzsina. - p. 1-3. -
További szerzők:Szabó Fruzsina (1974-) (nyelvpedagógus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM107004
035-os BibID:(Scopus)85134351623
Első szerző:Awale Rasha Fuad M. (PhD hallgató)
Cím:1990s and the Remaking of the Neoconservative Foreign Policy Paradigm / Rasha Awale
Dátum:2022
ISSN:1218-7364
Megjegyzések:This essay explains how neoconservative foreign policy doctrine evolved from strenuously seeking to defeat the communist enemy during the Cold War to thoroughly seeking to preserve America's newfound "unipolar moment" by constructing new enemies to defeat. It analyzes the generational transition within the neoconservative movement from the 1970s to the 1990s and its empire-building project in the post-Cold War era. Based on neoconservative publications and contributions to magazines such as Commentary, The National Interest, and Weekly Standard as well as the publications, reports, and statements of neoconservative think tanks (The Coalition for a Democratic Majority, The Committee on the Present Danger, American Enterprise Institute, The Project for New American Century, among others), the essay argues that the themes associated with the neoconservatives after 9/11?such as militarism, preemptive war, regime change, democratization, and unilateralism?had been rooted in the neoconservative discourse since the 1970s. It also shows that the post-9/11 neoconservative foreign policy approach was the product of neoconservative narratives during the Cold War era and after the fall of communism.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Történelemtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Hungarian journal of English and American studies. - 28 : 1 (2022), p. 121-146. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM110986
Első szerző:Bacskai Katinka (oktatáskutató)
Cím:The impact of teachers on student achievement / Bacskai Katinka
Dátum:2022
ISBN:978 963 615 059 4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Sociology of education: Theories, communities, contexts / szerk. Gabriella Pusztai. - p. 274-288. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM103198
035-os BibID:(cikkazonosító)200 (WoS)000845880600001 (Scopus)85137353959
Első szerző:Bai Attila (agrár-közgazdász)
Cím:Examining the Adoption of Drones and Categorisation of Precision Elements among Hungarian Precision Farmers Using a Trans-Theoretical Model / Bai Attila, Kovách Imre, Czibere Ibolya, Megyesi Boldizsár, Balogh Péter
Dátum:2022
ISSN:2504-446X
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Drones. - 6 : 8 (2022), p. 1-15. -
További szerzők:Kovách Imre (1953-) (szociológus) Czibere Ibolya (1965-) (szociológus, szociálpolitkus) Megyesi Boldizsár Balogh Péter (1970-) (agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM107975
035-os BibID:(MTMT)33609194 (cikkazonosító)12157
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:Vulnerability of elderly consumers - their children's perception / Balázs Katalin , Vincze Petronella , Hujber-Mitru Szilvia
Dátum:2022
ISSN:2062-3682 2062-3690
Megjegyzések:The research goal was studying elderly individuals' consumer vulnerability in an unusual way. This is a topical issue, as for example the high prevalence of grandparent scams and other older adult-focused criminal activities is well known in the literature (e.g., AARP Foundation, 2003; Boush & mtsai, 2009; Yip & Schweitzer, 2015; Valant, 2015). A broad spectrum of studies (e.g., Carpenter & Yoon, 2017; Lee & Geitsfied, 1999; Peters et al., 2007) focuses on the aging consumer's features that can be blamed for their vulnerability, as for example changes in cognitive capacity, fast speech processing and openness for social contact. The novelty of the present study is two-folded. First, a psychological approach was followed focusing on the role of persuasion knowledge (Friestad & Wright; 1994) and self-efficacy (Bandura, 1994) in this context. Second, not the elderly population, but their children's perception was investigated in a mixed-method study.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok konferenciacikk
folyóiratcikk
elderly consumer
indirect methodology
perceived vulnerability
Megjelenés:Magyar gerontológia. - 14 : Konferencia Különszám (2022), p. 17-19. -
További szerzők:Vincze Petronella Hujber-Mitru Szilvia (1986-) (PhD hallgató, pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM107397
Első szerző:Barnucz Nóra (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Applying Artificial Intelligence in English for Law Enforcement in the Digital Age / Barnucz Nóra; Dominek Dalma Lilla; Uricska Erna; Czékmán Balázs; Bujdosóné Dani Erzsébet
Dátum:2022
Megjegyzések:In order to develop the digital and communication competences, considered to be essential to fulfil positions appearing in the 21st century (Barnucz 2020; Uricska 2020), innovative good practices with Augmented Reality (AR) (Czékmán 2017) and the HY-DE model (Dani 2014) are carried out among students in ESP classes at the Faculty of Law Enforcement, University of Public Service. The AR software works with mobile devices and interactively combines the real and virtual worlds in real time, captured in 3D (Azuma 1997; Szűts-Yoo 2013). The HY-DE model aims to lead the changes of hyper- and deeper attention in higher education. The classroom research is implemented with study and control groups: (1) in the control group, traditional methods; (2) in the study group 1 the AR software (3) while in the study group 2 the HY-DE model and AR software are used for the learning materials. The experiment is being carried out in the academic year 2021/2022. We have different measurement tools: (1) pre- & post-tests for measuring the students' vocabulary knowledge; (2) after each test lesson, the flow-state of the students is measured by using a 20-item questionnaire (Dominek 2020); (3) a questionnaire for learning style by Felder-Solomon (2004). In the first test lesson held in the fall semester of this academic year, the flow experience of the two test groups was above 80%. It means that the students perceived the process of the learning material with AR and HY-DE as a challenge and was stored as an experience by themselves.
ISBN:978 605 9596 60 2
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
augmented reality
HY-DE model
flow
higher education
ESP classes
Megjelenés:9th International Communication Days Communication Studies in the Digital Age Symposium Abstracts Book / ed. Nazife Güngör. - p. 72. -
További szerzők:Dominek Dalma Lilla Uricska Erna Czékmán Balázs (1982-) (okleveles pedagógia szakos bölcsész) Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM109929
Első szerző:Bényei Tamás (irodalmár, angol irodalom)
Cím:The Life of Animals : George Orwell's Fiction in the 1940s / Bényei Tamás
Dátum:2022
ISBN:9781350143012
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
Megjelenés:The 1940s: A Decade of Modern British Fiction / ed. White, Glyn, Tew, Philip. - p. 163-189. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM104725
035-os BibID:(Scopus)85135581012 (WoS)000833795200001 (cikkazonosító)480
Első szerző:Berei Emese Beáta (tanár, szociális szakértő)
Cím:Learning through Digital Devices-Academic Risks and Responsibilities / Berei Emese Beáta, Pusztai Gabriella
Dátum:2022
ISSN:2227-7102
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Education Sciences. - 12 : 7 (2022), p. 1-14. -
További szerzők:Pusztai Gabriella (1966-) (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  ... Utolsó