CCL

Összesen 135 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM106820
035-os BibID:(Scopus)85144009323
Első szerző:Abdelzaher, Esra (linguist)
Cím:A classroom-based study on the effectiveness of lexicographic resources / Abdelzaher, Esra
Dátum:2022
ISSN:2197-4292 2197-4306
Megjegyzések:Machine-readable databases such as FrameNet (based on frame semantics) and WordNet (based on lexical semantic relations) appeared in the 1990s and became part of the lexicographic scene. The current study argues that FrameNet and WordNet can contribute to addressing the lexicographic challenge of sense delineation and elicit better performance from learners of English as a second language. The study examined the decoding and encoding performance of university students (n = 48) after exposure to modified lexicographic entries from FrameNet, WordNet, and the online Oxford Learner's Dictionary. The classroom experiment assessed the accuracy of sense selection, user perplexity, and the accuracy of synonym production, and measured the response time for each question. An online survey followed the test, in order to collect further information about students' dictionary use and evaluation of guide words and definitions. Results revealed significant intergroup differences in the response time, perplexity level, and encoding performance. Learners who consulted the modified FrameNet-based entries were the fastest and most successful among the three groups. Future studies can benefit from simplifying the name of frames in FrameNet and modifying the microstructure of the database for pedagogical purposes.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
cognitive lexicography
decoding and encoding tasks
FrameNet
guide words
macrostructure
microstructure
monolingual learner's dictionary
sense delineation
WordNet
Megjelenés:Lexicography. - 9 : 2 (2022), p. 139-174. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM106811
035-os BibID:(WoS)000847208600001 (Scopus)85138654680
Első szerző:Abdelzaher, Esra (linguist)
Cím:An Investigation of Corpus Contributions to Lexicographic Challenges over the Past Ten Years / Abdelzaher, Esra M.
Dátum:2022
ISSN:1684-4904 2224-0039
Megjegyzések:This study explores the role of corpus linguistics in addressing lexicographic chal-lenges over the past ten years. It examines 25 studies published from 2012 to 2021 that employed corpus solutions to solve lexicographic problems. Challenging tasks are either relevant to the macrostructure or the microstructure of dictionaries. In the past decade, lexicographers made extensive use of corpus tools to create dictionaries and improve existing ones. This effort included compiling general and specialized headword lists, identifying idiom variations, detecting colloca-tional patterns, identifying and ordering words senses and differentiating polysemous words and near-synonyms. Frequency, keyword extraction, and word sketches are among the most effective aids for lexicographers. According to the investigated studies, almost all dictionaries may benefit from corpus tools at the macro and microstructure levels.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Lexikos. - 32 (2022), p. 162-179. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM114764
Első szerző:Áfra János (irodalmár)
Cím:Az olvashatóság határán: Frey Krisztián kiállítása a Ludwig Múzeumban / Áfra János
Dátum:2022
Tárgyszavak:Művészetek Képzőművészet kritika
folyóiratcikk
Megjelenés:ArtPortal. - 2022. február 28. (2022), p. 1-10. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM114759
Első szerző:Áfra János (irodalmár)
Cím:Hasonmások szózuhatagban: Lakner László retrospektív kiállítása / Áfra János
Dátum:2022
Tárgyszavak:Művészetek Képzőművészet kritika
folyóiratcikk
Megjelenés:Új Művészet. - 33 : 7-8 (2022), p. 70-73. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM114109
Első szerző:Áfra János (irodalmár)
Cím:A digitális bennszülöttek párhuzamos valóságai : Új közvetítések / Áfra János
Dátum:2022
Tárgyszavak:Művészetek Képzőművészet kritika
folyóiratcikk
Megjelenés:Új Művészet. - 33 : 11-12 (2022), p. 46-49. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM114106
Első szerző:Áfra János (irodalmár)
Cím:Szöveg, kép, test és olvashatóság : A reprezentációs technikák metamorfózisai / Áfra János
Dátum:2022
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Irodalom- és kultúratudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Tempevölgy. - 14 : 2 (2022), p. 70-82. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM108909
Első szerző:Ambrusz Aliz (klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta)
Cím:Az áthajlás korúak egészségmegőrzési lehetőségei a Rendvédelemben / Ambrusz Aliz, Malét-Szabó Erika
Dátum:2022
Megjegyzések:A korkedvezményes nyugdíj megszűnésével a Rendvédelemben dolgozó hivatásos állományúak átlagéletkora fokozatosan emelkedik. Az állomány egészségének megőrzése, az egészségkárosító hatások megelőzése, a kedvezőtlen tényezők tervezett és tudatos munkahelyi egészségfejlesztő és rekreációs programokkal való kompenzálása kiemelten fontos. Az előadás célja, hogy bemutassa a Rendvédelem munkahelyi egészségfejlesztési programját, és ismertesse az 50 év fölöttiek számára nyújtott lehetőségeket. A Rendvédelemben az utóbbi pár évtizedben egyre inkább előtérbe került az állomány testi és lelki egészségének megőrzése. 1996-ban fogalmazódott meg törvényi szinten, hogy a hivatásos állomány tagjainak meg kell felelnie a beosztásának, életkorának megfelelő egészségi, pszichikai és fizikai alkalmassági követelményeknek. A mentálhigiénés gondozás, a mentális jóllét is előtérbe került, majd egy komplex egészség-megőrzési és egészségfejlesztési program fogalmazódott meg. A Rendőrség Egészségfejlesztési és Egészségvédelmi Programjai (Tánczos et al., 2021) összhangban a népegészségügyi programokkal, keretbe foglalják, és magasabb szintre emelik az állomány egészségéről való gondoskodást. Segal (1999) átfogó munkahelyi egészségfejlesztési programja, az egyéni, a szervezeti és az egyén és szervezet találkozására irányuló megközelítésmódot is magában foglalja. Ezen programra alapozva kerül bemutatásra a Rendőrség Egészségfejlesztési Programja a Malét-Szabó Tevékenységi Alapmodell (2015) rendszerében. Ami egyéni megközelítést jelent a sport és egészséges életmódot támogató programjaitól kezdve, a közegészségügyi, járványügyi intézkedéseken át, egészen a szervezeti működést támogató programokig. Az 50 év felettiek tudása és tapasztalata elengedhetetlen a fiatalabb generációk szakmai gyakorlati készségének fejlesztésében, a Rendvédelem értékeinek megtartásában, és a motivációjuk növelésében. Mind szervezeti szinten, mind egyéni szinten fontos e korosztály életminőségének, jóllétének megtartása, így több területen van lehetőség az egészség megőrzésére, és arra, hogy az aktív idősödés kultúrája kiépítődjön. Lehetőség van a tudás naprakészen tartását és szakmai kihívásokat biztosító programokban való részvételre (kompetencia fejlesztés, online tréningek, mentor program). A Rendőrség egészségmegőrzési tevékenységének főszereplői között az orvosi apparátus, a pszichológusok, a munkavédelmi megbízottak vannak, így az elsődleges, másodlagos, harmadlagos prevenció egyénre szabottan is megjelenik az egészségügyi ellátás és az egészséges életmódot támogató programokban. A Rendvédelem számára kiemelten fontos az egészségmegőrzés lehetőségeinek biztosítása, a jóllét érzésének fenntartása.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Gerontológia. - 14 : Klsz. (2022), p. 58-60. -
További szerzők:Malét-Szabó Erika (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM103767
035-os BibID:(WoS)000854408200001 (Scopus)85138168717
Első szerző:Amukune, Stephen
Cím:Comparing Executive Functioning in the School Readiness of Hungarian and Kenyan Preschoolers / Stephen Amukune, Gabriella Józsa, Krisztián Józsa
Dátum:2022
ISSN:0020-7187
Megjegyzések:Cross-national comparisons represent an avenue for investigating milestones achieved by one region that can help improve standards in another country. This study compares the development of executive functioning in Hungarian and Kenyan preschoolers as they prepare for school readiness. The study's cross-sectional design entailed sampling preschoolers from Hungary (n = 187) and Kenya (n = 420) aged between 4 and 8 years nested in 35 classrooms. Preschool class teachers rated the children's executive functioning using the Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI). The two-factor structure of the CHEXI demonstrated a strong measurement invariance for the two countries, Hungary and Kenya. Significant gender differences were noted on both subscales in the Hungarian sample but not in the Kenyan preschoolers. Additionally, no differences were found in the executive functioning of boys from both countries. However, the girls exhibited variances in the inhibition subscale. Contrary to expectations, no linear mixed effects were observed for country or the interactions between age and country apropos difficulties related to inhibition and total executive functioning except for working memory. Better working memory skills noted in the Hungarian sample were attributed to a superior preschool education system.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Executive Function
CHEXI
School Readiness
Hungary
Kenya
Megjelenés:International Journal of Early Childhood. - Epub (2022), p. 1-18. -
További szerzők:Józsa Gabriella (1976-) Józsa Krisztián
Pályázati támogatás:NKFI K124839
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM103613
Első szerző:Amukune, Stephen
Cím:Comparison of the mastery motivation of hungarian school children with mild intellectual disability with that of those developing typically / Stephen Amukune, Józsa Krisztián, Szenczi Beáta, Józsa Gabriella
Dátum:2022
Megjegyzések:Researchers have reported that students with mild intellectual deficits (MID) may have lower motivation than students without disabilities (e.g., Deci, 2003). More recent research, however, fails to provide robust evidence for a motivational deficit in individuals with intellectual disabilities. Empirical data suggest that the motivation of students with intellectual disabilities are of a similar or even higher level than that of their typically developing peers (e.g., Józsa & Fazekasné, 2007). Few studies have investigated mastery motivation (MM) in children with MID. This study aimed to compare the MM of Hungarian school children with MID with the MM of those developing typically. The study adopted a cross-sectional design involving 1550 participants aged between 9 and 14 years, who were randomly selected across grades 3, 5, and 7 in Hungary. All the MID students attended special education schools (n=556), while typically developing children were from general education (n=644). We used identical measures for typically developing and MID students. Mastery motivation was assessed from two perspectives: (1) teachers' ratings and (2) self-ratings of students. Teachers rated the children on MM using the Hungarian version of Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ 17; Morgan, 1998; Busch-Rossnagel & Morgan 2013) while students' self-report questionnaires were adapted versions of DMQ17 for students with MID (Józsa, 2007; Józsa & Fazekasné, 2007; Józsa & Molnár, 2013). DMQ 17 for teachers and students' self-report questionnaire both had good reliabilities (.924 and .797, respectively). Although nationally there are no differences in parents' education, for this sample, there was a significant difference in parents' education between the two subsamples, that is, between children developing typically and children with MID (Mann-Whitney test: mothers' education: z=17.01 p<.001; fathers' education: z=16.10 p<.001). Findings revealed that correlations between students' self-ratings and teachers' ratings were moderate. In addition, MID children's self-reports and teachers' rating of mastery motivation were related. We also IQ matched typically normal (n=192) and MID students (n=229), and compared their MM. There was no significant difference in the cognitive persistence scale (t=0.35, p=.73), however, there were significant differences in all the other MM subscales (t=-1.85?3.12, p<.01). Similarly, there was no significant difference in cognitive persistence (t=-0.01, p=.99), mastery pleasure (t=-0.28, p=.78), and social persistence with children (t=1.52, p=.13)in students' self-reports, but there were significant differences in gross motor and social persistence with children. Typically developing and MID students had comparable cognitive persistence, either self-reported or rated by teachers.
ISBN:978-963-306-862-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
mastery motivation
mild intellectual deficit
developing typically
Megjelenés:18. Pedagógiai Értékelési Konferencia 18th Conference on Educational Assessment . Program és összefoglalók = program and abstracts / szerk. Fejes József Balázs, Pásztor-Kovács Anita. - p. 34. -
További szerzők:Józsa Krisztián Szenczi Beáta Józsa Gabriella (1976-)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM110681
Első szerző:Babinszki Emese (pszichológus)
Cím:A humoros reklámok és hatásosságuk / Babinszki Emese, Balázs Katalin
Dátum:2022
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A humor a meggyőző kommunikáció, a marketingkommunikáció és azon belül a reklám gyakran használt eszköze. Ennek ellenére a szakirodalomban a humor hatásmechanizmusára vonatkozóan ellentmondásosak a megállapítások. A jelen tanulmány célja a humorra, a humoros reklámra vonatkozó főbb elméletek és empirikus alapú következtetések összefoglalása. Módszer: A tanulmány összefoglalja a humoros reklámstratégia elterjedésére vonatkozó ismereteket; a humoros reklám hatásosságára alkalmazható általános és specifikus elméleteket; valamint a hatást moderáló tényezőket és reklámtipológiákat. Eredmények: A szakirodalmat áttekintve jól látható, hogy a humoros reklám típusainak ismerete alapvető fontosságú a hatásmechanizmusának megértéséhez. Ehhez azonban szükséges lenne egy átlátható, integrált tipológia kialakítása. Következtetések: Elméleti és gyakorlati szempontból is fontos előrelépés lenne a humoros reklám egységes tipológiájának létrehozása és az empirikus kutatások ezen keretben való kialakítása, eredményeik ehhez a tipológiához igazodó értelmezése.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 22 : 3 (2022), p. 59-79. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM103298
Első szerző:Baksa Brigitta (néprajzkutató)
Cím:Mende népművészeti értékei / Baksa Brigitta, Terék József
Dátum:2022
Megjelenés:Mende : Mende Polgárőrség Egyesület, 2022
Terjedelem:200 p.
Megjegyzések:Archív hangfelvételeket, népzenei összeállításokat tartalmazó DVD-ROM melléklettel jelent meg.
A Mende népművészeti értékei összefoglalja Mende község jellegzetes népi játékait, népdalait, szokásait, népviseletét, népi építészetét, a saját és korábbi tudományos kutatási eredmények objektív közreadásával.
ISBN:978-615-01-5158-8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Néprajz és kulturális antropológiai tudományok monográfia
könyv
népdal
népzene
népviselet
népi építészet
népi játék
További szerzők:Terék József (1980-) (népzenekutató)
Pályázati támogatás:NKA 449121/01500
Egyéb
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM099386
Első szerző:Balogh Máté Gergely (angol nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Az Egyesült Államok politikai rendszerének ábrázolása a magyar állambiztonság felkészítő könyveiben / Balogh Máté Gergely
Dátum:2022
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Történelemtudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
Megjelenés:Magyarország nemzetközi kapcsolatai a hidegháború éveiben. - p. [1-10]"Közlésre elfogadva"
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  ... Utolsó