CCL

Összesen 31 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM105591
035-os BibID:(Scopus)85142134521
Első szerző:Balázs-Földi Emese (emberi erőforrás tanácsadó)
Cím:Social protection of children with disabilities before the change of regime and at present / Emese Balázs-Földi
Dátum:2022
ISSN:2717-638X
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
szociálpolitika
inklúzió
Megjelenés:Journal of Childhood, Education & Society. - 3 : 3 (2022), p. 233-248.
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM106583
Első szerző:Biczó Gábor (filozófus, filozófiatörténész, kultúrantropológus)
Cím:Sociocultural integration of Romani minority communities in Hungary : short overview / Biczó Gábor
Dátum:2022
ISBN:9789634904403
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Néprajz és kulturális antropológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
roma kisebbség
integráció
Megjelenés:Book of Abstracts Education in the FamilyFamily in Education II. / Editors Gortka-Rákó Erzsébet and Godawa Grzegor. - p. 36. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM107649
Első szerző:Bocsi Veronika (oktatáskutató, szociológus, nevelésszociológus)
Cím:Patterns of Time Use / Bocsi Veronika
Dátum:2022
Megjegyzések:Both study and recreation are time-consuming activities, and student populations show considerable variation in their time management. Th is chapter focuses on the factors that determine individuals` time use. We discuss how time management skills are acquired and what patterns of time use are typical for various ages, genders, social groups, and populations from different regions. Studying time use is important because it sheds light on why certain student groups find it very challenging to adjust to school time schedules.
ISBN:9789633188835
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Sociology of education : Theories, communities, contexts / ed. Pusztai Gabriella. - p. 235-246. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM107650
Első szerző:Bocsi Veronika (oktatáskutató, szociológus, nevelésszociológus)
Cím:The Transmission of Values in a Plusralistic Society / Bocsi Veronika
Dátum:2022
Megjegyzések:Generations growing up in pluralistic societies encounter a diversity of value systems, but during their upbringing they get a clear picture of what their parents and educators find valuable in life and in childrearing. Th is chapter introduces readers to the concepts of values and value preferences, as well as their transmission and acquisition. Th e transmission of values by schools and problems concerning the study of value preferences are also discussed.
ISBN:9789633188835
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
értékek, szocializáció
Megjelenés:Sociology of education : Theories, communities, contexts / ed. Pusztai Gabriella. - p. 261-273. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM101948
035-os BibID:(Scopus)85130262484
Első szerző:Bocsi Veronika (oktatáskutató, szociológus, nevelésszociológus)
Cím:First-generation Students at Universities from the Aspect of Achievement, Motivation and Integration / Veronika Bocsi, Fényes Hajnalka, Gabriella Pusztai
Dátum:2022
ISSN:0350-154X
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Revija za Sociologiju. - 52 : 1 (2022), p. 61-85. -
További szerzők:Fényes Hajnalka (1968-) (közgazdász, szociológus) Pusztai Gabriella (1966-) (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM105588
035-os BibID:(Scopus)85142156380
Első szerző:Canning, Natalie
Cím:Are you listening to me? Understanding children's rights through Hungarian pedagogic practice / Natalie Canning, Eleonora Teszenyi, SándorPálfi
Dátum:2022
ISSN:2717-638X
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
gyermekjog
Megjelenés:Journal of Childhood, Education & Society. - 3 : 3 (2022), p. 218-232. -
További szerzők:Teszenyi Eleonóra (1968-) (pedagógia) Pálfi Sándor (1960-) (óvodapedagógia)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM106297
Első szerző:Godawa, Grzegor
Cím:Social Pedagogy Training in Poland and Hungary / Grzegorz Godawa, Erzsébet Rákó
Dátum:2022
ISSN:2391-6559 2083-8018
Megjegyzések:In the present study we compare the formation and development of Polish and Hungarian social pedagogy. The main aspects of the comparison are the principal stages in the history of social pedagogy, the development of training, and the current situation in Hungary and Poland. The history of social pedagogy can be divided into three stages, following key events in the history of Central and Eastern Europe, as these historical events had an impact on the appearance and development of social pedagogy. The first stage is the early period, in the era before 1945, the second is the period after 1945, when the number of orphaned children increased significantly after the Second World War and communism determined the socio-economic development of both Poland and Hungary. The third period started after 1989 when, after the collapse of communism, the development of both countries was placed on new socio-economic foundations, and new social problems appeared in the subsystems of society, which were partly addressed by social pedagogical solutions. In what follows, we give a brief overview of the 20th century history of Polish and Hungarian social pedagogy, the initial period of its formation.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:The Person and the Challenges. - 12 : 2 (2022), p. 163-176. -
További szerzők:Gortka-Rákó Erzsébet (1971-) (szociálpolitikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM106311
Első szerző:Gortka-Rákó Erzsébet (szociálpolitikus)
Cím:Nursery Services Beyond Primary Care, Supporting Family Education in Hungary / Rákó Erzsébet, Szabó Gyula
Dátum:2022
ISSN:2498-5368
Megjegyzések:Abstract: In the present study, we present the activities of Hungarian nursery services focusing on supporting families. Our research is based on a questionnaire survey carried out between March and June 2018. We used the database of the Hungarian Association of Nurseries that includes 1225 nursery schools in Hungary and we sent the online questionnaire to each of these institutions. We received answers from 289 institutions which are 23.6% of the nurseries in the database. The aim of the research: is to examine the changing system of nurseries and to present the family support services beyond the basic nursery services in Hungary. As a result of the research, it can be concluded that the basic program of nurseries allows for the provision of other family support services in addition to the basic care and education tasks, but this is not extended to nursery services.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Különleges bánásmód. - 8 : 1 (2022), p. 91-100. -
További szerzők:Szabó Gyula (1973-) (közgazdász, szociológus)
Internet cím:DOI
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM105592
035-os BibID:(Scopus)85142123362
Első szerző:Gortka-Rákó Erzsébet (szociálpolitikus)
Cím:Deinstitutionalisation in Hungarian child protection: Policy and practice changes in historical contexts / Erzsébet Rákó
Dátum:2022
ISSN:2717-638X
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
gyermekvédelem
Megjelenés:Journal of Childhood, Education & Society. - 3 : 3 (2022), p. 275-292. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM107411
Első szerző:Inántsy-Pap Ágnes (nyelvtanár)
Cím:Social expectations in the choice of the right educational institution / Ágnes Inántsy Pap, Barnabás Szilágyi
Dátum:2022
ISSN:2498-5368
Megjegyzések:More than 1000 public educational institutions maintained by the church work in Hungary currently, therefore recently the denominational public education has turned into a current question again. The expansion can be originated in several reasons, to which as a starting point the law of 1990 may be considered which takes action on the freedom of conscience and religion. As a result of this since the change of the regime, the church has become a school maintainer, too, which means new challenges and continuously sets new expectations to it. Denominational schools as publicly financed institutions have to meet their educational mission with the state`s and the school selectors`expectations. Several researchers have examined the determinants of school selection on both international and national levels (Bell 2009, Denig et al. 2009, Dronkers 1995, Ferenc-Séra 2001, Kertesi 2014, Korzenszky 1997). We may presuppose that the school - as the device of social mobility - shows the opportunity of the child's prosperity in the parents' eye. The determinants of selecting a school may be changing in each country and age, yet there are factors which can be considered relatively constant like the residential area, the parents` social status and educational level, their piety and cultural capital, their faith in the school as the device of social mobility, their image of the future and their knowledge on the opportunities of selecting a school. Furthermore, the content and coherence of the family may also be determining. We may assume that the motivation of the school users selecting either a denominational or a state or a foundation school can be different. Also, it can be probable that the school level -primary or secondary- influences the attitudes of school selectors. The aim of the present study is both to show the results of a questionnaire empirical research conducted among students choosing schools maintained by the church, and by putting the results in an extended KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD, VIII. ÉVF. 2022/1. 36 conceptional framework to find such social correlations that may help to recognise the expectations and scruples drawn to the churches as school maintainers.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
denominational public education
school selectors
social mobility
Megjelenés:Különleges bánásmód. - 8 : 1 (2022), p. 35-47. -
További szerzők:Szilágyi Barnabás (1970-) (pszichológus, közgazdász)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM106562
Első szerző:Kissiya, Efilina
Cím:Human-Nature in Indonesia-Maluku (Hygera Lai: Haritage to Ecology Protect in Luang Island ) / Kissiya Efilina, Biczó Gábor
Dátum:2022
ISBN:9789634904212
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Néprajz és kulturális antropológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:VII. Különleges Bánásmód Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia = 7th International Interdisciplinary Conference about Special Treatment: Program- és absztraktkötet = Program and Abstract Volume / szerk. Mező Katalin, Mező Ferenc. - p. 103. -
További szerzők:Biczó Gábor (1968-) (filozófus, filozófiatörténész, kultúrantropológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM106842
Első szerző:Mező Katalin (gyógypedagógus)
Cím:Peculiarities in Teaching Students with Learning Disabilities and the Learning Support Mechanism of Educators during the COVID-19 Pandemic / Mező Katalin
Dátum:2022
ISSN:2060-8292
Megjegyzések:Background and objective: One of the most decisive pedagogical consequences of the COVID-19 pandemic is the imposed distance education, which made it especially difficult to educate and care for students with learning disabilities. The goal of the present study is to examine the impact of the epidemiological situation on teaching students with learning disabilities and to illustrate the alternative methods and support mechanisms used by the special educators during the pandemic. Sample and method: n = 134 special education teachers were interviewed by questionnaire. Their answers were analysed with the SPSS statistical program. In remote teaching special education teachers used multiple ways of communication in different types of settlements. According to the educators asked, there are quantitative and qualitative differences in the learning of students with learning disabilities during distance education, compared to attendance education. Educators reported various difficulties during distance education (eg. lack of info-communication tools, inability/difficulty of their usage, loss of motivation, impersonality, contact difficulties, isolation, etc.), and we also collected alternative solutions that special education teachers used to overcome learning/teaching difficulties.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Fogyatékosság és társadalom. - 8 : 2 (2022), p. 16-24. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3