CCL

Összesen 6 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM068508
Első szerző:Erdei Panni (közgazdász)
Cím:Estimating the Effect of the Personality vs. Career Match on the Academic Performance with Comparison of Admission Scores and Grade Averages: an Evidence from the Hungarian Business Higher Education / Erdei Panni, Kapitány Anna, Kiss Marietta, Kun András István
Dátum:2015
Megjegyzések:!!!A könyvben helytelenül jelent meg a cím: Regression Analysis of the Effect of Personality-Career Match on the Academic Performance in Business Higher Education: an Evidence from the University of Debrecen !!!
This study is about the role of personality in professional (business) higher education. According to literature of personality vs. education and personality vs. career, some people have better academic performance, while others' performance is better at work. Present study observes this dichotomy at the University of Debrecen, Faculty of Business Administration among the students from BA in Business Administration and Management and BA in International Business Economics majors comparing the efficiency of the Myers-Briggs personality typology with averages of standardized admission scores and standardized academic grade averages. The prior shows the general aptness to learn, while the latter indicates the career match. We analyzed our data with one sample t-test (our test value was 0 which is the average of the total sample). We found significant difference from the average for the personalities ESFJ and ENTJ (the prior had better, and the latter worse; both of them matching the profession) in case of admission sores, and for ENFP (worse), ESFJ (better) and ESTJ (better) personality types in case of academic performance (ENFP doesn't match while ESFJ and ESTJ match the profession). Our results suggest (even the non-significant results as well) that the match of personality and profession is less able to explain the difference of the admission scores from the average than the difference of the academic performance in case of certain personality types. Consequently, the match of personality and profession increases the academic performance without reference to the candidates' general suitability to education.
ISBN:978-973-0-18967-4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok tanulmány, értekezés
personality
higher education
Myers-Briggs typology
labour market
Megjelenés:Tudás : Tanulás : Szabadság Neveléstudományi Konferencia 2014 / szerk. Birta-Székely Noémi. - p. 217-221. -
További szerzők:Kapitány Anna (1987-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Kun András István (1978-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM079439
Első szerző:Kapitány Anna (közgazdász)
Cím:A jungi személyiségtípusok szerepe a szakválasztásban a Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Karán / Kapitány Anna, Kiss Marietta, Kun András István
Dátum:2013
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
személyiség
személyiségtípusok
közgazdász hallgatók
Megjelenés:HuCER 2013 Konferencia : HERA Absztraktkötet. - p. 67.
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Kun András István (1978-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM068507
Első szerző:Kapitány Anna (közgazdász)
Cím:How Do Student Personality Types Contribute to the Academic Success in the Hungarian Business Higher Education? / Kapitány Anna, Kiss Marietta, Kun András István
Dátum:2015
Megjegyzések:The economic literature shows many evidences on the relationship between labor market success and personality. Our study examines the connection between Myers?Briggs personality types and academic performance among students of University of Debrecen, Hungary. Our sample consists of 2nd and 3rd year Business Administration and Management and Business Informatics students (N = 408). We examine the significance of the difference between the grade means of the Myers-Briggs personality types and the group means by year and major with one sample t-test on 10% significance level. We also analyze the effect of personality types on the academic performance with linear regression models containing additional independent variables (gender, local inhabitance, work experience, university year, major, age) on 10% significance level. Our results show that on Business Administration and Management major INTJ, ESTJ, and ESFJ students outperform the others (adjusted R2 contribution of personality types in the regression model is 0.02), while among the Business Informatics students the ENFJ type has a significantly better grade mean (adjusted R2 contribution of personality types in the regression model is 0.04). In the regression model the following types have significantly better academic results than the others: ENTP, INTJ, ENTJ, INFJ, ENFJ, ISTJ, ESTJ, ESFJ (adjusted R2 contribution is 0.01).
ISBN:978-973-0-18967-4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok tanulmány, értekezés
business education
higher education
career
personality type
MBTI
Megjelenés:Tudás - Tanulás - Szabadság Neveléstudományi Konferencia 2014 / szerk. Birta-Székely Noémi. - p. 211-215. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Kun András István (1978-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM049078
Első szerző:Kapitány Anna (közgazdász)
Cím:Rezultatele cercetarii realizate un Ungaria = A Magyarországon elvégzett terepi kutatás eredményeinek elemzése = Results of field research in Hungary / Anna Kapitány, András István Kun, Ágnes Kotsis, Mária Ujhelyi
Dátum:2012
Megjegyzések:A könyvfejezet a HURO/0901/264/2.2.2 pályázat keretében, 111 szervezet bevonásával készült interjús terepkutatás eredményeit mutatja be.
ISBN:9786061702749
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok könyvfejezet
munkaerőpiac
terepkutatás
Megjelenés:Impactu calitatii capitalului uman asupra coeziunii aconomice si sociale in zona de frontiera = Az emberi tőke minőségének hatása a gazdasági és szociális kohézióra a határmenti övezetben = The Impact of the human capital quality on the aconomic and social cohesion in the border area / authors Olimpia Neagu, Mircea Teodoru, Simona Macarie, Vasilie Lucian Lazár, Doru Ioan Ardelean, István Polónyi, Mária Ujhelyi, András István Kun, Ágnes Kotsis, Anna Kapitány. - p. 157-192; 368-401; 572-606. -
További szerzők:Kun András István (1978-) (közgazdász) Kotsis Ágnes (1983-) (közgazdász) Ujhelyi Mária (1959-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:HURO/0901/264/2.2.2
Egyéb
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM068506
Első szerző:Kiss Marietta (közgazdász)
Cím:Regression Analysis of the Effect of Personality-Career Match on the Academic Performance in Business Higher Education: an Evidence from the University of Debrecen / Kiss Marietta, Kun András István, Kapitány Anna, Erdei Panni
Dátum:2015
Megjegyzések:This conference presentation aims to provide a deeper understanding of the contribution of personality to the academic performance. This effect, however, can be divided at least into two parts: (1) personality can enhance the performance in any educational institution independently of the curriculum (i.e. the personality fits the formal educational system); additionally (2) one's personality can fit a profession, thus this person will show a better performance in the education if the curriculum is connected to the given profession. Our study tries to identify this two effects through the comparison of the contribution of the personalityprofession match to the university admission scores (representing the performance not connected to a givenprofession) versus to the two semester average grade means (representing the performance connected to a profession) among students of the University of Debrecen Faculty of Economics and Business Administration. Our sample contained 372 students from BA in Business Administration and Management and BA in International Business Economics majors. Personality was measured with a written Myers-Briggs typology test. We used linear regression models for both the admission scores and the average grade means as dependents, where a dummy variable represented thepersonality-profession match. Our results supported the hypothesis that if a student's personality type fits the economic or business career paths, it will positively contribute to the academic performance in the economic and business higher education, and this effect is independent of the personality's possible impact on the general (not curriculum specific) academic performance.
ISBN:978-973-0-18967-4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
personality
higher education
Myers-Briggs typology
labour market
Megjelenés:Tudás - Tanulás - Szabadság : Neveléstudományi Konferencia - 2014 / szerk. Birta-Székely Noémi. - p. 223-227. -
További szerzők:Kun András István (1978-) (közgazdász) Kapitány Anna (1987-) (közgazdász) Erdei Panni (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM049074
Első szerző:Kun András István (közgazdász)
Cím:The effect of personality on academic performance : evidence from two university majors / András István Kun, Marietta Kiss, Anna Kapitány
Dátum:2015
ISSN:1944-5903 2157-0809
Megjegyzések:Our study focuses on the effect of personality type and personality preferences measured by the Myers?Briggs typology, on higher education students' choice of profession and on their academic performance. We statistically analyzed a sample from two slightly similar bachelor majors studied at the University of Debrecen, Hungary, to reveal both the general and major-specific effects of personality. We have found that the most frequent types in both majors were ENFJ and ESFJ; however, differences were revealed in the relative frequencies in the ESTJ, ISTJ and ENFJ types. We identified significant differences between the majors in the average preferences along the introversion-extraversion scale and in the sensing-intuition dichotomies (the latter was significant only for female students). We also found differences in the explanatory power of personality for the two majors and also in the types and preferences which contribute positively or negatively to academic success.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
business education
higher education
career
personality type
MBTI
Megjelenés:Business Education & Accreditation 7 : 1 (2015), p. 13-24. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Kapitány Anna (1987-) (közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:
Rekordok letöltése1