CCL

Összesen 6 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM081001
Első szerző:Pintye Alexandra
Cím:A bankokkal szembeni bizalom és a pénzügyi tudás közötti összefüggés vizsgálata a Debreceni Egyetem hallgatóinak körében / Pintye Alexandra, Kiss Marietta
Dátum:2018
ISBN:978-615-5621-75-8
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
pénzügyi tudás
bizalom
pénzügyi kultúra
bank
Megjelenés:XVI. Nemzetközi Tudományos Napok : Tanulmányok / szerk. Dinya László, Baranyi Aranka. - p. 1399-1406. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM073048
Első szerző:Pintye Alexandra
Cím:A bankokkal szembeni bizalom és a pénzügyi tudás közötti összefüggés vizsgálata a Debreceni Egyetem hallgatóinak körében / Pintye Alexandra, Kiss Marietta
Dátum:2018
ISBN:978-615-5621-74-1
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
pénzügyi tudás
bizalom
egyetemisták
Megjelenés:XVI. Nemzetközi Tudományos Napok : Előadások és poszterek összefoglalói / szerk. Dinya László, Csernák József. - p. 206. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM071870
Első szerző:Pintye Alexandra
Cím:A gazdasági felsőoktatás hatása a fiatalok pénzügyi kultúrájára / Pintye Alexandra, Kiss Marietta
Dátum:2017
ISSN:1788-7593
Megjegyzések:Kutatásunk célja annak feltárása volt, hogy a célzott pénzügyi-gazdasági képzésben részesülő egyetemi hallgatók pénzügyi kultúrája mutat-e eltérést az ilyen képzésben nem részesülő fiatalokéhoz képest. Eredményeink szerint a gazdasági felsőoktatás pozitív hatását csupán a pénzügyi kultúra egy komponensénél, a pénzügyi ismereteknél lehet egyértelműen kimutatni. A pénzügyi viselkedés (2. komponens) esetén csupán két elem mentén mutattuk ki a gazdasági képzésben való részvétel pozitív hatását, míg a pénzügyi attitűdök (3. komponens) esetében egyáltalán nem tapasztaltuk azt. Mindez alátámasztja a pénzügyi-gazdasági képzés közoktatásba való bevezetésének szükségességét, hiszen az oktatás a későbbiekben már csupán a pénzügyi kultúra látható, felszín feletti részére képes jelentős hatást gyakorolni.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
pénzügyi kultúra
gazdasági képzés
pénzügyi ismeretek
pénzügyi viselkedés
pénzügyi attitűdök
fiatalok
Megjelenés:Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok 12 : 4 (2017), p. 175-186. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM071869
Első szerző:Pintye Alexandra
Cím:A gazdasági felsőoktatás hatása a fiatalok pénzügyi kultúrájára / Pintye Alexandra, Kiss Marietta
Dátum:2017
ISBN:978-963-306-569-3
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
Megjelenés:Műszaki, technológiai és gazdasági kihívások a 21. században : Nemzetközi magyar nyelvű konferencia Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar 2017. december 8 : Program és absztrakt kötet / szerk. Pappné Sziládi Katalin, Kovács Klaudia. - p. 43. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM068625
Első szerző:Pintye Alexandra
Cím:Közgazdász hallgatók pénzügyi kultúrája / Pintye Alexandra, Kiss Marietta
Dátum:2017
ISSN:2064-4361
Megjegyzések:The crisis of 2008 drew attention to the low level of financial knowledge among the population bringing research into financial literacy to the fore. The literature has given priority to young people, because in order to be able to avoid a future crisis, it is necessary to develop the next generation's financial literacy. In our research financial literacy (described by its three components ? financial knowledge, financial behaviour, and financial attitudes) of 3rd year economics students from a Hungarian university was examined and compared to "average" young people from previous studies not receiving financialeconomicknowledge in the frame of organized education. Our major findings include that examined students significantly undervalued their own financial knowledge in spite of being above average; their financial behaviour shows no significant difference compared to "average" young people (except the acquisition of information prior to the purchase of financial products) as well as their financial attitudes that is above average similarly to the previous research findings. Besides this we found no evidence of the fact that financial knowledge gained in secondary school increases financial literacy that suggests developing financial literacy is not even late in higher education.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
pénzügyi kultúra
pénzügyi ismeretek
pénzügyi magatartás
pénzügyi attitűdök és preferenciák
közgazdász hallgatók
Megjelenés:Taylor 9 : 1 (2017), p. 191-199. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM068503
Első szerző:Pintye Alexandra
Cím:Financial literacy of students in business and economics higher education / Alexandra Pintye, Marietta Kiss
Dátum:2016
ISSN:1222-569X 1582-5450
Megjegyzések:Alongside the numerous negative effects of the 2008 economic crisis, we can emphasize perhaps one positive aspect: one consequence of the crisis has been that attention has been paid to the low level of financial literacy among the population and the importance of financial education. Research into financial literacy has given priority to young people, because in order to be able to avoid a crisis similar to the lows of 2008, the next generation must at least have a high level of financial literacy. Therefore, this study focuses on an analysis of the financial literacy of young people. In our primary research we wanted to describe the financial literacy of Hungarian university students of economics and business, and to show any difference in this area compared to "average" young people not receiving this type of education. We also looked at how economic and financial knowledge acquired in high school influences the financial literacy of students. In our research questionnaire we focused on the three components of financial literacy developed by the OECD in 2010: financial knowledge, financial behaviours, and attitudes to and preferences regarding financial matters. Our results show that the financial knowledge of those involved in economic and business education is at about the same level as the financial knowledge of "average" young people; however, financial and economic education in high school has a positive effect on students' financial literacy. In our analysis of financial behaviour, we came to the conclusion that the factors influencing economics and business students' choice of a bank are almost identical to those of "average" young people. In addition, similarities were discovered in borrowing, as well as in the willingness to finance everyday consumer goods through loans. However, in terms of the selection of savings provision and financial products, economics and business students are characterized by more conscious behaviour compared to their "average" counterparts. Furthermore, it was found that the financial attitude of all the tested students as well as of "average" young people is above the average, but this is not manifest in their behaviour regarding savings, so any measures taken in the future to improve the financial literacy of the general public should focus in particular on this component.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
youth financial literacy
financial knowledge
financial behaviour
financial attitudes and preferences
Megjelenés:Analele Universităţii din Oradea. Ştiinţe economice = Annals of University of Oradea. Economic science 25 : 1 (2016), p. 781-789.
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1