CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM075489
Első szerző:Bátfai Norbert (informatikus)
Cím:Markov modeling and simulation of traffic flow / N. Bátfai, R. Besenczi, M. Ispány, P. Jeszenszky, R. S. Major, F. Monori
Dátum:2018
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
Traffic simulation
Digraph
Markov process
Least squares
Graph Laplacian
OOCWC
Megjelenés:Book of Abstracts. Data Science, Statistics & Visualisation DSSV 2018 / P. Filzmoser; P.J.F. Groenen. - p. 61
További szerzők:Besenczi Renátó (1986-) (mérnökinformatikus) Ispány Márton (1966-) (informatikus, matematikus) Jeszenszky Péter (1975-) (programtervező matematikus) Major Sándor Roland (1988-) (informatikus) Monori Fanny (mérnökinformatikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM091495
035-os BibID:(cikkazonosító)e0246062 (WOS)000617533000025 (Scopus)85101335037
Első szerző:Besenczi Renátó (mérnökinformatikus)
Cím:Large-scale simulation of traffic flow using Markov model / Renátó Besenczi, Norbert Bátfai, Péter Jeszenszky, Roland Major, Fanny Monori, Márton Ispány
Dátum:2021
ISSN:1932-6203
Megjegyzések:Modeling and simulating movement of vehicles in established transportation infrastructures, especially in large urban road networks is an important task. It helps in understanding and handling traffic problems, optimizing traffic regulations and adapting the traffic management in real time for unexpected disaster events. A mathematically rigorous stochastic model that can be used for traffic analysis was proposed earlier by other researchers which is based on an interplay between graph and Markov chain theories. This model provides a transition probability matrix which describes the traffic's dynamic with its unique stationary distribution of the vehicles on the road network. In this paper, a new parametrization is presented for this model by introducing the concept of two-dimensional stationary distribution which can handle the traffic's dynamic together with the vehicles' distribution. In addition, the weighted least squares estimation method is applied for estimating this new parameter matrix using trajectory data. In a case study, we apply our method on the Taxi Trajectory Prediction dataset and road network data from the OpenStreetMap project, both available publicly. To test our approach, we have implemented the proposed model in software. We have run simulations in medium and large scales and both the model and estimation procedure, based on artificial and real datasets, have been proved satisfactory and superior to the frequency based maximum likelihood method. In a real application, we have unfolded a stationary distribution on the map graph of Porto, based on the dataset. The approach described here combines techniques which, when used together to analyze traffic on large road networks, has not previously been reported.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Simulation and modeling
graph theory
ergodicity
probability distribution
markov models
directed graphs
smart city
markov traffic
Megjelenés:Plos One. - 16 : 2 (2021), p. 1-31. -
További szerzők:Bátfai Norbert (1972-2020) (informatikus) Jeszenszky Péter (1975-) (programtervező matematikus) Major Sándor Roland (1988-) (informatikus) Monori Fanny (mérnökinformatikus) Ispány Márton (1966-) (informatikus, matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM075897
Első szerző:Ispány Márton (informatikus, matematikus)
Cím:Markov modeling and simulation of traffic flow / Márton Ispány, Péter Jeszenszky, Norbert Bátfai, Renátó Besenczi, Roland S. Major, Fanny Monori
Dátum:2018
Megjegyzések:Konferencia előadás a Data Science, Statistics & Visualisation, TU Wien, Austria, 9-11 July 2018
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok nem besorolt
Smart City
urban traffic
traffic simulation
Markov process
Statistical estimation
További szerzők:Jeszenszky Péter (1975-) (programtervező matematikus) Bátfai Norbert (1972-2020) (informatikus) Besenczi Renátó (1986-) (mérnökinformatikus) Major Sándor Roland (1988-) (informatikus) Monori Fanny (mérnökinformatikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1