CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM067078
Első szerző:Martin-Silverstone, Elizabeth
Cím:Exploring the relationship between skeletal mass and total body mass in birds / Elizabeth Martin-Silverstone, Orsolya Vincze, Ria McCann, Carl H. W. Jonsson, Colin Palmer, Gary Kaiser, Gareth Dyke
Dátum:2015
ISSN:1932-6203
Tárgyszavak:Természettudományok Biológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:Plos One. - 10 : 10 (2015), p. e0141794-1-e0141794-11. -
További szerzők:Vincze Orsolya (1988-) (biológus) McCann, Ria Jonsson, Carl H. W. Palmer, Colin Kaiser, Gary Dyke, Gareth J.
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM103456
035-os BibID:(Wos)000455886700003 (Scopus)85059917864 (Cikkazonosító)jeb183517
Első szerző:Vincze Orsolya (biológus)
Cím:Wing morphology, flight type and migration distance predict accumulated fuel load in birds / Orsolya Vincze, Csongor I. Vágási, Péter László Pap, Colin Palmer, Anders Pape Moller
Dátum:2019
ISSN:0022-0949
Megjegyzések:Birds often accumulate large fat and protein reserves to fuel long-distance flights. While it is well known that species that fly the longest accumulate the largest amounts of fuel, considerable cross-species variation in fuel load is seen after controlling for overall migration distance. It remains unclear whether this variation can be explained by aerodynamic attributes of different species, despite obvious ecological and conservation implications. Here, we collected data on wing morphology, flight type, migration distance and fuel load from 213 European bird species and explored three questions: (1) does maximum fuel load relate to migration distance across species?; (2) does wing morphology, as described by wing aspect ratio and wing loading, influence maximum fuel load?; and (3) does flight type influence maximum fuel load? Our results indicate that maximum fuel load increases with migration across species, but residual variance is high. The latter variance is explained by aspect ratio and flight type, while wing loading and body mass explain little variance. Birds with slender wings accumulate less fuel than species with low wing aspect ratio when covering a similar migration distance. Continuously flapping species accumulate the largest amounts of fuel, followed by flapping and soaring species and flapping and gliding species, while the smallest fuel loads were observed in birds with passerine-type flight. These results highlight complex eco-evolutionary adaptations to migratory behaviour, pointing toward the importance of energy minimisation.
Tárgyszavak:Természettudományok Biológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Aspect ratio
Fat reserves
Flight range
Flapping
Gliding
Soaring
Wing loading
Megjelenés:Journal Of Experimental Biology. - 222 : 1 (2019), p. 1-7. -
További szerzők:Vágási Csongor István Pap Péter László (ökológus) Palmer, Colin Møller, Anders P.
Pályázati támogatás:NTP-EFOP-15-0043
Egyéb
PD 121166
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1