CCL

Összesen 13 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM117514
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:Hogyan járulhatnak hozzá a szaknyelvi kurzusok a munkaerőpiacon elvárt puha készségek fejlesztéséhez? / Hajdu Zita, Lázár Tímea, Farkas János, Tar Ildikó, Czellér Mária
Dátum:2023
ISSN:1785-2420 2064-3381
Megjegyzések:A hallgatók foglalkoztathatóságát javító készségek közé tartozik az idegen nyelvek ismerete, ugyanakkor a szakmai idegen nyelvi kurzusok, a nyelvtudás bővítésén túl, alkalmasak egyéb munkavállalói, vállalkozói vagy vezetői kompetenciák fejlesztésére is. Idetartoznak a döntéshozó, tervezési, szervezési, együttműködési, problémamegoldó, tárgyalási, prezentációs, interkulturális és informatikai készségek, amelyeket a munkáltatók egyre gyakrabban ellenőriznek új munkaerő felvételekor. A munkavállalói és nyelvi kompetenciák párhuzamos fejlesztése egyúttal új oktatói feladatot biztosít a nyelvtanároknak és az idegen nyelvi intézeteknek. A tanulmány ismerteti a puha készségek munkaerőpiaci jelentőségét, valamint azt, hogy a szakmai idegen nyelvi órákon - az általános és szakmai nyelvi készségek fejlesztésével párhuzamosan - milyen tevékenységek, feladatok vagy informatikai programok segíthetnek a fenti kompetenciák kialakításában és erősítésében. E kompetenciák szaknyelvi kurzusokba történő tartalmi és módszertani beépítése állt kutatásunk középpontjában. Idegennyelv-oktatás esetében természetes, hogy a kommunikációs készségek az elsődlegesek, a hallgatók számára pedig kiemelten fontos, hogy a szaknyelvi kurzusok a felvételi eljárás lépéseire segítsenek felkészülni. Bár ezen új oktatási struktúra alkalmazásának még csak az első éveinél tartunk, elmondhatjuk, hogy a hallgatók nagyobb önbizalommal és bátorsággal indulnak el az álláskeresés lépcsőfokain.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
munkaerőpiac
felvételi eljárás
szaknyelvoktatás
puha készségek
informatikai készségek
Megjelenés:Porta Lingua. - 2 (2023), p. 159-168. -
További szerzők:Lázár Tímea (1970-) (nyelvtanár) Farkas János (1967-) (nyelvtanár) Tar Ildikó (1959-) (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár) Czellér Mária (1958-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM105630
Első szerző:Hajdu Zita (történelem-angol szakos tanár)
Cím:Az interkulturális kompetencia szerepe a gazdaságtudományi szakfordítói programban / Hajdu Zita, Tar Ildikó, Lázár Tímea, Czellér Mária, Farkas János
Dátum:2022
ISSN:1785-2420 2064-3381
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Nyelvtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Porta Lingua. - 2 (2022), p. 145-152. -
További szerzők:Tar Ildikó (1959-) (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár) Lázár Tímea (1970-) (nyelvtanár) Czellér Mária (1958-) (nyelvész) Farkas János (1967-) (nyelvtanár)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM086189
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:L2 tanulási stratégiák fejlesztése a Debreceni Egyetemen / Tar Ilidikó Éva, Nagyné Bodnár Klára
Dátum:2015
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:A Debreceni Egyetemen az Orvos-és Egészségtudományi Centrum(DEOEC), valamint a Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományiés KörnyezetgazdálkodásiKarhallgatóinak körében tanulási stratégiák felmérését végeztük 2010-ben és 2012-ben. E dolgozat a két kutatás eredményeit hasonlítja össze, s rávilágít arra a tényre, hogy a két kar hallgatói egyaránt nehézségekkel küzdenek az egyetemi környezetben, különös tekintettel a tanulási stratégiák és memóriatechnikák ismeretének hiányára. Problémát okoz továbbá a lényeg kiemelésének nehézsége olvasás, tanulás közben, a figyelem elkalandozása, valamint a stresszes helyzetek (vizsga, tesztek) nem megfelelő kezelése. A cikk bemutatja azEurópaTanács és az Országos Közoktatási Intézet Kutatási Központja:Jelentés a magyar közoktatásról (2003) ide vonatkozó állásfoglalását is.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
nyelvtanulási stratégiák
memóriatechnikák
tanulóközpontú képzés
web-alapú tanítási módszerek
problémafeltárás
web-alapú eszközök
készségfejlesztés
stratégiafejlesztés
technikai fejlődés pozitív célokra történő kihasználása
Megjelenés:Porta Lingua. - 14 (2015), p. 279-285. -
További szerzők:Nagyné Bodnár Klára (1962-) (nyelvtanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM056213
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Empátiás megközelítés a szaknyelvoktatásban kísérletek tükrében / Kassainé Tar Ildikó
Dátum:2005
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Porta Lingua. - (2005), p. 157-161. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM055736
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Teaching L2 languages for language anxiety sufferers / Tar Ildikó
Dátum:2012
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:Anxiety impedes the cognitive functions of the human brain. Anxiety related problems emerge in all kinds of learning processes, but L2 learning poses even greater challenges for learners. To find out the individual causes of their anxiety is the first step to support their learning efforts. These causes very often include beliefs (misbeliefs) about their language learning skills and capacities. Replacing these false beliefs is sometimes difficult and requires psychological knowledge from L2 teachers.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
anxiety
cognitive functions
misbeliefs
affective factors
emotional variables
Megjelenés:Porta Lingua. - (2012), p. 307-313. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM055733
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Survey on Learning Skills for Students in the Faculty of Agricultural, Food and Environmental Sciences of Debrecen University / Tar Ildikó
Dátum:2013
Megjegyzések:Earlier we have already studied the results of a survey on the academic competencies of L2 medical students (DEOEC, University of Debrecen) arriving mostly from non-English speaking countries who studied medical sciences in English in Debrecen. Our present study seeks to explore the academic competencies, learning skills and competencies of the first year students of the Faculty of Agricultural, Food and Environmental Sciences, Debrecen University. The University attempts to establish a network of group-leaders (facilitators) from among its own lecturers who are ready to enhance their theoretical and practical knowledge on learning techniques and learning competence-related skills in the hope of raising the learners' awareness to enhance their academic skills, learning competencies and motivation maintenance strategies.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
competencies
learning strategies
motivation maintenance
Megjelenés:Porta Lingua. - (2013), p. 329-332. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM055772
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Személyközpontú tanári magatartás és kommunikáció a szaknyelvoktatásban / Kassainé Tar Ildikó
Dátum:2004
ISSN:1785-2420
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:Porta Lingua. - (2004), p. 217-223. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM055749
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Ahogy a diákok látják tanáraikat : egy felmérés eredményeinek értékelése / Kassainé Tar Ildikó
Dátum:2007
Megjegyzések:A cikk megírásának aktualitását azok a változó - főként piaci szemléletű változások és a globalizáció adják, melyek gyökeres átalakulást okoznak az oktatásban, ezen belül a felsőoktatásban és a (szak)nyelvoktatásban. A cikk rövid áttekintést nyújt a magyar oktatási rendszer hagyományairól európai összehasonlításban, a történelem által létrehozott speciális helyzetről és az ebből adódó lényegi feladatokról. Különös figyelmet szentel a (tanári) segítő foglalkozás lehetőségeinek kihasználására, érett személyiségű, kreatív és kritikus szemléletű hallgatók kinevelése céljából.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
oktatási rendszer
Megjelenés:Porta Lingua. - (2007), p. 217-223. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM055746
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Academic Difficulties in ESL Courses at Medical Faculties / Ildikó Tar, Troy Brian Wiwczaroski
Dátum:2011
ISSN:1785-2420
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Academic Difficulties
ESL Courses
Megjelenés:Porta Lingua. - (2011), p. 307-314. -
További szerzők:Wiwczaroski, Troy B. (1967-) (nyelvész)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM013459
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Anya- és idegennyelv-tanulási nehézségek / Tánczos Judit, Tar Ildikó
Dátum:2010
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:Az idegennyelv-tanulás és az anyanyelv elsajátítása között szoros kapcsolat áll fenn, s az L1 és L2 tanulás sajátosságait külön-külön és egymással összevetve is tanulmányoznunk kell fiatal felnőttek (egyetemi hallgatók) intézményes nyelvoktatása során. Cikkünk kitér a részképességzavarok okaira és megnyilvánulásaira, azok leküzdésének módjaira, és javaslatokat tesz a gyakorló nyelvtanár számára a nyelvtanítás hatékonyabbá tételére.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
anyanyelv-tanulás
idegennyelv-tanulás
részképesség zavar
fonológia
szintaktika
szemantika
diszgráfia
diszlexia
kognitív folyamatok
Megjelenés:Porta Lingua. - (2010), p. 313-320. -
További szerzők:Tánczos Judit (1959-) (pszichológus, klinikai szakpszichológus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM013457
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:A jogi szaknyelv tanítása / Tar Ildikó
Dátum:2010
ISSN:1785-2420
Megjegyzések:A cikk rámutat a jogi nyelv használatának egyre növekvő igényére a munkaerőpiacon és a személyes kapcsolatokban, valamint az angol nyelv jelenleg világszerte tapasztalható dominanciájára. Ismertei és bemutatja a DE AGTC Agrárszaknyelvi és Kommunikációs Tanulmányok Tanszéke által hirdetett MSc szakfordító kurzus résztvevőit, tartalmát, a jogi szókincs és nyelvtan tanításának céljait, módszereit és metódusait, a nyelvtanár szerepét.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
globalizáció
lingua franca
glosszáriumok
keresőgépek
meta-keresőgépek
mély-web kersők
jogi szókincs
jogi nyelvtan
Megjelenés:Porta Lingua. - (2010), p. 295-300. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM009244
Első szerző:Tar Ildikó (angol-magyar nyelv és irodalom szakos tanár)
Cím:Nyelvtanulási stratégiák és alkalmazási lehetőségeik / Tar Ildikó
Dátum:2009
Megjegyzések:A tanulási stratégiák, mint a tudatos tanulói tevékenység megnyilvánulásai, nagyban segítik a nyelvtanulás sikerességét és sikeres használatuk csökkentheti a nyelvtanulás során fellépő szorongás szintjét. Jelen tanulmány L2 tanulók nyelvtanulási stratégiákról szerzett ismereteinek felmérését tűzte ki célul, s felveti a sikeres stratégia használat és a nyelvi szorongás leküzdése közötti korreláció alkalmazásának lehetőségeit a nyelvórán.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
tanítási stratégiák
tanulási stratégiák
nyelvi szorongás
motiváció
sikeres én-kép
sikertelen én-kép
affektív stratégiák
kognitív funkciók
memória
Megjelenés:Porta Lingua. - (2009), p. 211-217. -
Internet cím:elektronikus változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2