CCL

Összesen 4 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM115381
Első szerző:Bíró Éva (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Cím:Egészségi állapot és egészségmagatartás vizsgálata orvostanhallgatók körében / Bíró Éva, Balajti Ilona, Ádány Róza, Kósa Karolina
Dátum:2008
ISSN:0369-3805
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Megjelenés:Népegészségügy. - 86 : 1 (2008), p. 55-56. -
További szerzők:Veres-Balajti Ilona (1965-) (gyógytornász, egészségfejlesztő) Ádány Róza (1952-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM105826
Első szerző:Bíró Éva (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Cím:Egyetemi hallgatók mentális egészségének javítása / Bíró Éva, Faludi Eszter, Balajti Ilona, Ádány Róza, Kósa Karolina
Dátum:2009
ISSN:0369-3805
Megjegyzések:Bevezetés: A Debreceni Egyetem OEC Népegészségügyi Kar 2007-ben felsőoktatásban tanuló tanárszakos hallgatók körében folytatott egészségfelméréséből kiderült, hogy e hallgatók között magas a mentális problémákkal jellemezhetők aránya. A helyzet javítása érdekében intervenciót dolgoztunk ki és valósítottunk meg, amely a társas támogatás növelésén, az információátadáson és a megküzdési készségek fejlesztésén keresztül célozta meg javítani a lelki egészséget. Módszer: Az intervenció 15 hetes, 30 órás kiscsoportos kreditkurzus formájában került lebonyolításra, melyet ugyanazokban a felsőoktatási intézményekben hirdettünk meg, amelyek az egészségfelmérésben is részt vettek. A kurzusokat egységes módszertan alapján, de minden intézmény a saját szakemberei bevonásával tartotta meg. A kurzus hatékonyságának mérésére egységesen alkalmazott kérdőívet dolgoztunk ki, amelyet a résztvevők a kurzus elején és végén is kitöltöttek. Ez a szubjektív egészségre, a lelki egészséget jellemző pszichés stresszre, valamint a koherencia-érzésre, és demográ"ai adatokra vonatkozóan tartalmazott kérdéseket. A hallgatók a kurzus végén vizsgatesztet is írtak, és egy, az intervenció szervezettségét vizsgáló kérdőívet is kitöltöttek. Eredmények: A kurzusra négy intézményben összesen 276 hallgató jelentkezett. A válaszadási arány a kurzus elején 46, a végén 54%-os volt. A szubjektív egészség megítélése nem változott szignifikánsan a 15 hetes kurzus során. A lelki egészséget jellemző két paraméter közül a koherencia érzés nem szigni"káns növekedése és a pszichés stressz mértékét jellemző pontszám szignifikáns csökkenése emelhető ki. Következtetések: Az elért szignifikáns javulás a kóros mértékű pszichés stresszre utaló GHQ pontszámban populációs szinten bizonyított, mivel adatvédelmi okokból nem volt lehetséges a hallgatók egyéni követése. A kurzusértékelő kérdőíven a hallgatók ki-emelték, hogy gyakorlatias útmutatást kaptak az életükben felmerülő problémák megoldásában. A továbbiakban tervezzük a kurzus hatékonyságának és az elért eredmények tartó
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
mentális egészség
Megjelenés:Népegészségügy. - 87 : 3 (2009), p. 144-145. -
További szerzők:Faludi Eszter Veres-Balajti Ilona (1965-) (gyógytornász, egészségfejlesztő) Ádány Róza (1952-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM105824
Első szerző:Veres-Balajti Ilona (gyógytornász, egészségfejlesztő)
Cím:A koherencia-érzés összefüggése a szubjektív és mentális egészséggel és az egészségmagatartással / Balajti Ilona, Bíró Éva, Ádány Róza, Kósa Karolina
Dátum:2009
ISSN:0369-3805
Megjegyzések:A leendő tanárok az egészségfejlesztés fontos célcsoportját képezik, mert nemcsak pegagógusként, hanem szerepmodellként is jelentős hatást gyakorolnak a jövendő generációkra. Egészségük és egészségmagatartásuk ismerete azért fontos, hogy szükség esetén hatékony beavatkozásokkal segíteni lehessen őket abban, hogy az egészség jelentősége tudatosodjon bennük, és kockázati magatartásformáik kedvező irányban változzanak. A jelen vizsgálat célja az volt, hogy tanárképzési szakok hallgatóinak egészségi állapotát és egészségmagatartását felmérjük. Hat magyarországi felsőoktatási intézmény 27, tanárképzési szakokat kínáló karain tanulók képezték a mintavételi keretet (n=30901 hallgató), akiknek 5%-a került véletlen kiválasztással a mintába (n=1545). A vizsgálat adminisztrációja az intézmények oktatási igazgatóságainak közreműködésével, az adatvédelmi jogszabályok tiszteletben tartásával történt. A mintába került hallgatók mindegyikéhez eljuttattuk a vizsgálat eszközéül szolgáló kérdőívet postai úton, illetve az egyetemek elektronikus hallgatói rendszerén keresztül villámpostába csatolva ugyanezen kérdőív interneten elérhető változatát is, amelyet a hallgatók önkéntesen és névtelenül tölthettek ki 2007. június 10?július 31. közt. A válaszadási hajlandóságot motivációs ajándékokkal növeltük. A kérdőív demográ"ai és családi adatokat, valamint az egészségre, mentális állapotra, táplálkozásra, pszichoaktív szerek fogyasztására, testmozgási szokásokra, és antropometriai paraméterekre vonatkozó kérdéseket tartalmazott. Az adatokat Access adatbázisban rögzítettük, és Stata 9.0 programcsomaggal elemeztük. A vizsgálat során 68,6%-os válaszadási arányt értünk el; a megkérdezett minta 65,5%-a küldött vissza értékelhető kérdőíveket. A hallgatók átlagéletkora 23,63 év volt, 67%-uk nő; 78%-uk hallgatott pedagógiai tárgyakat, és 70%-uk gondol a tanári pálya választására. A válaszadók 65,3%-a értékelte egészségét jónak vagy nagyon jónak; a válaszadók 23,6%-a azonban "gyelmet érdemlő mértékű pszichés stresszel jellemezhető. Az Antonovsky-féle koherencia-érzés átlagpontszáma 61,52 volt, és szoros összefüggést mutatott mind a egészséggel, mind a pszichés stresszt jellemző pontszámmal, de nem függött össze a testtömegindexszel, a testmozgás mértékével, a táplálkozással vagy a pszichoaktív szerek fogyasztásával. Eredményeink szerint a koherencia-érzés megfelelően jósolja a szubjektív egészséget és a mentális állapotot leendő tanárok esetében is; nem mutat azonban összefüggést az egészségmagatartást jellemző változókkal.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
egészségmagatartás
Megjelenés:Népegészségügy. - 87 : 3 (2009), p. 144. -
További szerzők:Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő) Ádány Róza (1952-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM005716
Első szerző:Veres-Balajti Ilona (gyógytornász, egészségfejlesztő)
Cím:A tanárjelöltek egészségszemléletének felmérése / Balajti Ilona, Daragó László, Bíró Éva, Ádány Róza, Kósa Karolina
Dátum:2008
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
tanárjelöltek
egészségmagatartás
szubjektív egészség
lelki egészség
Megjelenés:Népegészségügy. - 86 : 1 (2008), p. 36-42. -
További szerzők:Daragó László (1960) (informatikus) Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő) Ádány Róza (1952-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:elektronikus változat
Borító:
Rekordok letöltése1