Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 5 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM069308
Első szerző:
Kiss Edina (kémia tanár)
Cím:
A tanulók tévképzetei és fogalmi fejlődése a fizikai változás és kémiai változás témakörében / Kiss Edina, Sebestyén Annamária, Tóth Zoltán
Dátum:
2005
ISSN:
1216-7576
Tárgyszavak:
Természettudományok
Kémiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
A kémia tanítása 13 : 4 (2005), p. 11-22. -
További szerzők:
Sebestyén Annamária (1981-) (kémia tanár, vegyész)
Tóth Zoltán (1952-) (vegyész, kémikus)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
2.
001-es BibID:
BIBFORM104023
Első szerző:
Szalay Luca
Cím:
A kutatásalapú kémiatanítás tanulása = Learning from the Inquiry-based Chemistry Education / Szalay Luca, Tóth Zoltán, Kiss Edina
Dátum:
2020
ISSN:
0025-0325 1588-1245
Megjegyzések:
Korábbi rövid, empirikus kutatásunk során széles körben használt receptszerű kísérletleírásokat alakítottunk át olyan tanulókísérletekké, amelyeknek egy vagy több lépését a 14-15 éves diákoknak kellett megtervezniük. Az eredmények azt mutatták, hogy sokuk hasznosítani tudta az így szerzett tudást. A jelenleg folyó projekt 2016 szeptemberében kezdődött. Ennek során négy évig vizsgáljuk a fenti megközelítés hatását a kutatásba bevont tanulók ténybeli tudására, kísérlettervező képességére és kémia tantárgyi attitűdjére. A munkát a Magyar Tudományos Akadémia Tantárgy-pedagógiai Programja keretében végezzük. 920 tanulót vontunk be a kutatásba, akik a vizsgálat kezdetekor 12-13 évesek voltak. A 7. osztályos diákok esetében a projekt első tanévében a tesztek eredményei nem mutatták a kísérlettervező képesség szignifikáns növekedését. Ezért a következő három tanévben a kísérleti csoportok feladatlapjai a kísérlettervezés fontosabb, az adott feladatokhoz kapcsolódó elveit is tartalmazták. A tesztekkel nyert adatok statisztikai elemzése azt mutatta, hogy ennek a beavatkozásnak már volt szignifikáns pozitív hatása a 8. osztályos tanulók kísérlettervező képességére. Ezeknek az eredményeknek Magyarországon és külföldön egyaránt jó visszhangja volt. Sajnos a koronavírus-járvány akadályozza az utolsó tanév tanulói feladatlapjainak kipróbálását és az utolsó teszt megírását. Azonban, reményeink szerint, a meghosszabbított projekt a 2020/2021. tanév első félévében sikeresen befejezhető lesz. A kutatócsoportunk e munka folytatására vonatkozó további terveit is ismertetjük. In our earlier brief empirical research, established 'step-by-step' instructions were modified to practical activities requiring one or more steps to be designed by the 14-15 years old students. The results suggested that many of them benefited from the intervention. The present project has started in September 2016. In this longitudinal study, we investigate the effectiveness of the above approach for four years on the students' factual knowledge, experimental design skills and attitude toward chemistry. The work is funded by the Content Pedagogy Research Program of the Hungarian Academy of Sciences. 920 students have been involved, who were 12 to 13 years old at the beginning of the study. However, no significant development of the experimental design skills could be detected after the first school year of the project in the case of the 7th-garde students. Therefore, in the following three school years the student sheets of the experimental groups also contained the main principles of the experimental design related to the concrete tasks. The statistical analysis showed that the intervention had a significant positive effect on the development of the 8th-grade experimental groups in terms of experimental design. These results got positive feedback in Hungary and abroad. Unfortunately, the coronavirus pandemic has inhibited the piloting of the last year student sheets and filling in the last test. However, we hope that the extended project still can be finished successfully in the first semester of the school year 2020/2021. The research group also has further plans concerning how to continue the present work.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Fizikai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
kutatásalapú tanítás
kutatásalapú tanulás
kísérlettervezés
IBST
IBL
inquiry-based teaching
inquiry-based learning
experimental design
Megjelenés:
Magyar Tudomány. - 18 : 8 (2020), p. 1032-1037. -
További szerzők:
Tóth Zoltán (1952-) (vegyész, kémikus)
Kiss Edina (1973-) (kémia tanár)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
3.
001-es BibID:
BIBFORM103359
035-os BibID:
(WOS)000508882600022 (Scopus)85078128543
Első szerző:
Szalay Luca
Cím:
Introducing students to experimental design skills / L. Szalay, Z. Tóth, E. Kiss
Dátum:
2020
ISSN:
1109-4028 1756-1108
Megjegyzések:
The results of an earlier empirical research study on modifying 'step-by-step' instructions to practical activities requiring one or more steps of the experiments to be designed by students initiated a longitudinal study to investigate the effectiveness of the approach for younger students and over a period of time. The longitudinal study that followed took the form of a four year research project that began in September 2016. Over 900 students have been involved. All were 12-13 years old in the beginning of the study. Each year they spend six lessons carrying out practical activities using worksheets we provide. This paper reports the findings of the first year, when the participating classes were allocated to one of three groups. Group 1 was the control group. Students simply followed the step-by-step instructions. Groups 2 and 3 were experimental groups. Group 2 students not only followed the same instructions, but also had to complete experimental design tasks on paper. Group 3 students followed the same instructions, but one or more steps were incomplete and students were required to design these steps. The impact of the intervention on the students' experimental design skills, disciplinary content knowledge and attitude toward chemistry is measured by structured tests. After the first school year of the project it was clear that the type of instruction only had a weak significant positive effect on the results of the Group 2 students' disciplinary content knowledge. No significant effect of the intervention could be detected on the changes in the students' grades and attitudes toward the subject, which only seemed to depend on the ranking of their schools. This paper provides the interesting details of the results of the first year (pilot) of the research and discusses changes to the approach that have been made for the remaining three years of the project.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Kémiai tudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Chemistry Education Research and Practice. - 21 : 1 (2020), p. 331-356. -
További szerzők:
Tóth Zoltán (1952-) (vegyész, kémikus)
Kiss Edina (1973-) (kémia tanár)
Pályázati támogatás:
MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program - 471026
MTA
Internet cím:
Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
4.
001-es BibID:
BIBFORM095825
Első szerző:
Tóth Zoltán (vegyész, kémikus)
Cím:
Using particulate drawings to study 13-17 year olds' understanding of physical and chemical composition of matter as well as the state of matter / Zoltán Tóth, Edina Kiss
Dátum:
2006
ISSN:
1788-2583
Megjegyzések:
Using Sanger's particulate drawings [J. Chem. Educ. 2000, 77, 762- 766.] a study was made of the understanding of the physical and chemical composition, and of the state, of matter, among Hungarian students aged 13-17. The evaluation of data at three levels (statistical analysis, content analysis of responses and structural analysis using knowledge-space theory) provided clearer and more reliable information about the conceptualization and cognitive organization of students' knowledge. The results show that Hungarian students have serious problems in distinguishing between homogeneous and heterogeneous mixtures, as well as the physical and chemical composition of matter. Among the classification strategies of unsuccessful students, both visual methods, including formal inspection of drawings, and conceptual methods, could be identified. According to the structural analysis (knowledge-space theory) only slight and temporary changes in the students' cognitive structure could be observed. A slight development in understanding of these basic concepts could be observed in grades 8 and 10 when Hungarian students study inorganic and organic chemistry.
Tárgyszavak:
Természettudományok
Kémiai tudományok
idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:
Practice and Theory in Systems of Education. - 1 : 1 (2006), p. 109-125. -
További szerzők:
Kiss Edina (1973-) (kémia tanár)
Pályázati támogatás:
T 034288
OTKA
T 049379
OTKA
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
5.
001-es BibID:
BIBFORM003039
Első szerző:
Tóth Zoltán (vegyész, kémikus)
Cím:
A fizikai és kémiai változások azonosításával kapcsolatos tudásszerkezet / Tóth Zoltán, Kiss Edina
Dátum:
2007
ISSN:
1215-5233
Tárgyszavak:
Természettudományok
Kémiai tudományok
magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:
Iskolakultúra 17 : 1 (2007), p. 19-30. -
További szerzők:
Kiss Edina (1973-) (kémia tanár)
Internet cím:
elektronikus változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.