CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM080775
Első szerző:Kiss Virág Ágnes (közgazdász, oktatáskutató)
Cím:Examination of Lifestyle of Health and Sustainability market groups with particular focus on Hungary / Virág Ágnes Kiss, Marietta Kiss, Péter Popovics, Zoltán Szakály
Dátum:2018
ISBN:978-83-7160-922-0
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
LOHAS
Lifestyle of Health and Sustainability
segmentation
Megjelenés:Relationships on Food Markets : Consumers' Perspective / eds. Michal Gazdecki, Elzbieta Gorynska-Goldmann. - p. 76-86. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Popovics Péter András (1978-) (agrárközgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM113817
035-os BibID:(WOS)000759255200026
Első szerző:Popovics Péter András (agrárközgazdász)
Cím:Fostering innovation at University of Debrecen / Péter Popovics, Lilla Jutkusz, Károly Pető, Zoltán Szakály, Zoltán Bács
Dátum:2019
Megjegyzések:The aim of our writing is to present the opportunities offered by the University of Debrecen to students and researchers for the further development of innovative ideas in the marketplace, and to identify the essential linking elements of the university's innovative environment that can have an impact based on mutual benefits from local, regional, national and international levels. The University of Debrecen's Innovation Ecosystem Center (IEC) is an organization that is constantly evolving to meet the needs of the university in terms of innovation, development of corporate cooperation and technology transfer. It aims to promote industrial exploitation of research results and promote the introduction of ideas into the market. It is one of the tasks of the IEC - in line with what was said at the World Economic Forum in 2018 - to spread the entrepreneurial mindset, to strengthen corporate relations and to take a positive social impact approach to innovation processes. To help the University of Debrecen to fully fulfil its mission of innovation and its visibility and recognition from the local to the international level, thereby contributing to the wider (market) exploitation of university ideas, and contributing to the cooperation between the competitive and governmental sectors. For the development of the local economy and for addressing environmental-socio-economic challenges, it is essential to provide a professional environment in an incubation center that meets the demands of the 21st century
ISBN:978-84-9048-789-1
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Innovation
Entrepreneurship
Incubation
Innovation Centre
Start-up ecosystem
Megjelenés:Proceedings 5th CARPE Conference: Horizon Europe and beyond / Javier Orozco Messana; Juan Miguel Martínez Rubio. - p. 191-200. -
További szerzők:Jutkusz Lilla Pető Károly (1958-) (agrármérnök) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Bács Zoltán (1969-) (agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM096724
Első szerző:Popovics Péter András (agrárközgazdász)
Cím:A személyes értékek, az idegen ízek és az újdonságkeresés közötti kapcsolat a hazai étkezési kultúrában / Popovics Péter, Soós Mihály, Szakály Zoltán, Kiss Virág Ágnes
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 54 : Spec. Iss. 2 (2020), p. 19-27. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM116064
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Different aspects of the health behaviour of the Hungarian population / Zoltán Szakály, Miklós Véha, Péter Popovics, András Fehér
Dátum:2019
Megjegyzések:Health behaviour is the totality of the types of behaviour connected to health which, as an element of healthy lifestyle, are manifested in behaviour created resulting from health needs and health motives. Staying in good health is influenced by a lot of factors. Regular physical exercise, clean environment, reduction of overwork and, last but not least, balanced diet has a prominent role. In the last twenty years the authors have conducted a lot of representative surveys with the aim to examine the health behaviour, nutrition habits and sustainable lifestyle of the Hungarian population. According to research results, the consumers' interpretation of health goes beyond the classical organic-medical view that is the several-dimension interpretation of health is becoming widespread. People are more or less aware of what they should do in order to stay healthy, but they do not act accordingly. It is indicated by that in most of the cases there is a significant difference between the importance of health protective activities and their frequency. Some 48% of the respondents do not plan to change their present eating habits, which means that a significant ratio of the population has introverted and extremely passive behaviour. To sum up, people must be supported to be able to switch to a healthier lifestyle considering external conditions and needs.
ISBN:978 963 490 132 7
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Egészségpiaci kutatások : lektorált tanulmánykötet : Fogyasztói vizsgálatok munkacsoport / szerk. Fehér András, Szakály Zoltán. - p.6-21. -
További szerzők:Véha Miklós (1982-) (közgazdász) Popovics Péter András (1978-) (agrárközgazdász) Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM116062
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Consumer perception of personalised diet - The concept of lifelong health / Zoltán Szakály, Miklós Véha, Péter Popovics, András Fehér
Dátum:2019
Megjegyzések:Several studies have highlighted the significance of sustainable development. At an environmental level, this is reflected in eco/organic/bio trends and in the advancement of nano and/or biotechnology. The third megatrend, which has become topical recently is health, related to population growth and longer life expectancy in developed countries, leading to ageing societies. The present study discusses the selected findings of the survey of personalised nutrition. To achieve the research objectives, questionnaire survey was developed for 500 respondents. The rate of those who would take genetic testing because they wish to follow a health-enhancing, personalised, genetically tailored diet (16.0%) is very low. It reveals their commitment to preventive, personalised health behaviour. The findings lend themselves to identifying the most suitable drivers to enhance consumer willingness to accept personalised nutrition. Consumers with the highest mean value rated the option of free choice the highest (4.52), and 67.4% of them wholeheartedly agreed with this statement. Fifty per cent of consumers (50.4%) agreed that research should highlight the strengths and weaknesses of personalised nutrition (mean value 4.19). This statement can be interpreted as proof of consumer mistrust, but it can also serve as a basis for positive consumer preference. Moreover, in order to reinforce the above mentioned, the relatively high mean value (3.87) suggests that there should be a consensus among researchers regarding the benefits of the new technology. However, consumers express their clear and firm stance that they should benefit personalised nutrition (3.95) rather than researchers (3.05) or the food industry (2.88). It is considerably more accessible for them to accept a slight modification in their diets (3.83) than a massive change. As a result, the strategic task is to reduce the rate of uncertain consumers and to increase their willingness to purchase in the market of functional foods. An excellent example of this is the optimised model which can be used in practice, constructed to influence personalised nutrition-based consumer preferences according to Ronteltap's theoretical model.
ISBN:978 963 490 132 7
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
sustainable development
consumer perception
nutrition, personalised diet
Megjelenés:Egészségpiaci kutatások : lektorált tanulmánykötet : Fogyasztói vizsgálatok munkacsoport / szerk. Fehér András, Szakály Zoltán. - p.34-43. -
További szerzők:Véha Miklós (1982-) (közgazdász) Popovics Péter András (1978-) (agrárközgazdász) Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM096725
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:A vásárlói magatartás elemzése az élelmiszer- és üzletválasztást befolyásoló tényezők alapján / Szakály Zoltán, Popovics Péter, Szakály Márk, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:1219-0349
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 54 : Klsz. 2 (2020), p. 7-17. -
További szerzők:Popovics Péter András (1978-) (agrárközgazdász) Szakály Márk (1993-) (közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM092007
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Consumer acceptance of genetic-based personalized nutrition in Hungary / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Szakály Márk, T. Nagy-Pető Dorka, Popovics Péter, Kiss Marietta
Dátum:2021
ISSN:1555-8932
Megjegyzések:Background: Despite the increasing number of personalized nutrition services available on the market, nutrigenomicsbased level of personalization is still the exception rather than a mainstream activity. This can be partly explained by various factors of consumer acceptance of the new technology. While consumer attitudes toward genetic tests aiming to reveal the risks of a predisposition to various illnesses have already been examined by several research studies worldwide; consumer acceptance of nutrigenomics-based personalized nutrition has only been examined by a significantly lower number of papers, especially in the Central and Eastern European region. Objective: The purpose of this paper is to examine consumer acceptance of genetic-based personalized nutrition in Hungary. Therefore a national representative survey was conducted involving 1000 individuals. The starting point of the model used is the assumption that the consumer acceptance of personalized nutrition is influenced by its consumer perceptions, which are affected by psychological processes that, in a more general sense, determine acceptance of food innovations. Results: The results show that 23.5% of respondents accept genetic test based personalized nutrition. Women were found to reject the new technology in a significantly smaller proportion than men. The relationship between other demographic variables (i.e. age groups, education and subjective income level) and the perception of genetic-based personalized nutrition is also significant. Our results indicate that it is perceived cost/benefit that is most strongly related to genetically based personalized dietary preferences, followed by perceived risk and subjective norms. Perceived uncertainty and perceived behavioural control, however, have only a weak relationship with genetic-based personalized dietary preferences. Conclusions: Compared with the magnitude of the effect of socio-demographic criteria, it can be concluded that, on the whole, psychological processes in the individual have a greater influence on the development of preferences for genetic-based personalized nutrition than any socio demographic factor. This also confirms the trend that there are more and more value-added products or value propositions (where a significant part of the value added is to be found in product innovation), for which psychological characteristics are/should be given more emphasis among the segmentation criteria.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Genetic testing
Personalized nutrition
Consumer acceptance
Psychological processes
Cost and benefit
Megjelenés:Genes and Nutrition. - 16 : 3 (2021), p. 1-12. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Szakály Márk (1993-) (közgazdász) Pető Dorka (1987-) (közgazdász) Popovics Péter András (1978-) (agrárközgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1