CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM104016
Első szerző:Dékány Éva
Cím:Fiatal kutatók nehézségei a COVID-19 járvány alatt = Difficulties of Young Researchers during the Covid-19 Pandemic / Dékány Éva, Alpár Donát, Bálint Erika, Béni Szabolcs, Csupor Dezső, Gselmann Eszter, Kóspál Ágnes, Máté Ágnes, Toldi Gergely, Török Péter, Solymosi Katalin
Dátum:2020
ISSN:0025-0325 1588-1245
Megjegyzések:A COVID-19 járványhoz kapcsolódó rövid és hosszú távú magyarországi járványügyi intézkedések gazdasági és egészségügyi hatásait egyelőre nehéz felmérni. A rendkívüli járványügyi veszélyhelyzet következtében kialakult bizonytalan munkaerőpiaci helyzet, a kutatóintézeti és egyetemi épületek látogatásának (részleges) korlátozása, a laboratóriumi munka, beszerzések és a személyes kontaktust igénylő kísérletek ellehetetlenülése, a digitális távoktatásra történő átállás, a hazai és külföldi tanulmány- és mérőutak, konferenciák lemondása vagy elhalasztása mellett sok kutatót a kisgyermeke(i) vagy hozzátartozó(i) egész napos otthoni ellátása is komolyan akadályozza kutatási céljainak megvalósításában. A nehézségek egyéni élethelyzettől függően eltérő mértékben befolyásolják az egyes kutatók munkáját. Jelentősen érintik a hazai kutatási és innovációs ökoszisztéma különlegesen fontos, ugyanakkor sérülékeny csoportjait, a pályájuk elején álló fiatal kutatókat, elsősorban a kutatónőket és a gyermeküket egyedül nevelő kutatókat. Ebben a publikációban arra szeretnénk rámutatni, hogy a hazai és nemzetközi pályázatok kiírói és a döntéshozók milyen sikeres és méltányos intézkedéseket hoztak a helyzet kezelésére, amelyek azonban megítélésünk szerint sok esetben nem kaptak megfelelő nyilvánosságot. Továbbá ajánlásokat fogalmazunk meg a döntéshozók felé a helyzet rövid és hosszú távú negatív következményeinek mérséklésére, ezen belül elsősorban a következő főbb területekre koncentrálva: 1. egyéni kérvények és egyedi elbírálás alapján a kutatók kapjanak lehetőséget a különféle ösztöndíjak és pályázatok teljesítési, pénzügyi lezárási és beszámolási határidejének meghosszabbítására; 2. A döntéshozók törekedjenek a munkahelyek és a pályázati források megőrzésére a járvány várható negatív következményei ellenére. The medical and economic consequences of the short- and long-term measures associated with the COVID-19 pandemic in Hungary are still unpredictable. In addition to being affected by the insecure labour market situation, the (partial) closure of research institutes and university buildings, the inability to perform laboratory work or to conduct experiments requiring human contact, the impossibility of obtaining research supplies and equipment, the transition to digital distance teaching techniques, the cancellation or postponement of national and international study- and research trips and conferences due to the epidemic-related emergency situation, many scientists were hindered in the realisation of their research goals due to their 24-hour home duties associated with their small children or family members. Depending on their specific situation, these difficulties affect the research activities of individual researchers differently. However, these difficulties continue to have strong impact on some highly important, but vulnerable groups of the national research and innovation ecosystem such as early-career researchers, especially women and single parents. In this publication we would like to outline the successful and equitable response measures taken by international and national funding agencies and decision makers so far, which, in our opinion, were not always publicised enough. Furthermore, we would like to formulate general recommendations for decision makers with the aim of mitigating the short- and long-term negative impacts of the situation, focusing on two main areas. 1. Based on individual requests and evaluation, funding agencies should grant a deadline extension for scientific and financial reporting and for the closure of various grants and scholarships. 2. In spite of the expected negative effects of the pandemic, decision makers should aim to preserve funding resources and workplaces in science.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
COVID-19 világjárvány
fiatal kutatók
kisgyermekes kutatók
pályázati teljesítési és jelentési határidők meghosszabbítása
COVID-19 pandemic
young researchers
researchers with small children
extension of grant execution and report deadlines
Megjelenés:Magyar Tudomány. - 181 : 12 (2020), p. 1688-1697. -
További szerzők:Alpár Donát Bálint Erika Béni Szabolcs Csupor Dezső Gselmann Eszter (1984-) (matematikus) Kóspál Ágnes Máté Ágnes Toldi Gergely Török Péter (1979-) (biológus-ökológus) Solymosi Katalin
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM106972
Első szerző:Gselmann Eszter (matematikus)
Cím:A STEM tanításának és tanulásának aktuális kérdései : Bevezető=Introduction / Gselmann Eszter
Dátum:2022
ISSN:1588-1245
Megjegyzések:Az Academia Europaea 2020. december 9-én egy konferencia keretében nyitotta meg Budapest Knowledge Hub elnevezésű regionális tudásközpontját, melyben négy, párhuzamosan futó, ún. tematikus misszió került kialakításra. Mind a négy tematikus missziót az Academia Europaea egy-egy tagja, valamint a Fiatal Kutatók Akadémiájának egy-egy tagja vezeti. Ebben a munkában a Methodology of Science Education (STEM) elnevezésű tematikus missziót szeretnénk bemutatni. Ezen belül különös hangsúlyt fektetve A STEM tanításának és tanulásának aktuális kérdései elnevezésű workshopunkra, melyet az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságával közösen rendeztünk meg 2021. október 21-én.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
természettudományos nevelés
természettudományok tanítása és tanulása
STEM
Academia Europaea
Academia Europaea Budapest Knowledge Hub
Megjelenés:Magyar Tudomány. - 183 : 11 (2022), p. 1375-1382. -
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM101621
Első szerző:Gselmann Eszter (matematikus)
Cím:A felsőoktatás diverzitásának növeléséhez alapvető szemléletváltásra van szükség = A Fundamental Change in Mindset Is Needed to Increase the Diversity in Higher Education / Gselmann Eszter, Solymosi Katalin
Dátum:2021
ISSN:1588-1245
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok közéleti, publicisztikai írás
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Tudomány. - 182 : 11 (2021), p. 1451-1476. -
További szerzők:Solymosi Katalin
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1