CCL

Összesen 30 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM098089
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Correlation Clustering: Let All The Flowers Bloom! / László Aszalós, Mária Bakó
Dátum:2019
ISSN:2300-5963
Megjegyzések:Correlation clustering is a NP-hard problem, and for large signed graphs finding even just a good approximation of the optimal solution is a hard task. In this article we examine the effect of ranking the nodes and processing them in order of ranks. We demonstrate that based on the rate of positive edges in the graph it is worth using different optimisation methods. We show that all building blocks of our methods are necessary under certain circumstances.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Annals of Computer Science and Information Systems. - 20 (2019), p. 21-28. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM098086
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Teaching AI during the Pandemic / László Aszalós, Mária Bakó
Dátum:2020
Megjegyzések:The pandemic has properly upheld our lives, our everydays, our work, which in this case is teaching at a university. Fortunately, we are in a privileged position, being responsible for a subject for which a lot of teaching material is available online, so this spring we were in a slightly better position than many of our colleagues. Even then, we had to develop additional teaching material, and teach in a different way than ever before. These changes and our experiences gained over the last semester are reported in this article.
ISBN:978-84-09-24232-0
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
artificial intelligence
teaching material
Megjelenés:ICERI2020 Conference proceedings : 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation Online Conference. 9-10 November, 2020. / Edited by L. Gómez Chova; A. López Martínez; I. Candel Torres. - p. 1343-1349. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM098085
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Literate programming in education / László Aszalós, Mária Bakó
Dátum:2019
Megjegyzések:Documentation is one of the Achilles heals of programming. Unless the programmer is working within very specific requirements, the source text constantly changes and the documentation must keep track of this. The user is usually interested in the installation guide and the user manual. Thirdparty developers need the description of interfaces (APIs) to be well done so they can build on top of it, whilst internal developers need access to a detailed description of the system (class, status and sequence diagrams, as well as comments in the source text). Recently, testers have been employed to work alongside developers, and they need a test plan as well as an implementation log. The whole development is underpinned by a list of requirements, and any plans based upon them (usually in the form of UML diagrams). Once everything is ready, the whole project is closed down by a report. Even if the attributes and methods of a class are specified, there is no detailed descriptions on how these are to be implemented. The programmer is trusted with making these decisions. However, this freedom means that a week after implementing a method, they may no longer recall why they made those specific design decisions, and why does the algorithm work the way it does. Knuth suggested a method at the beginning of the 80s to solve this problem, and whilst this was not a breakthrough within the industry, the authors believe that it would be a great tool for teaching programming.
ISBN:9788056803578
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
programming
education
Megjelenés:XXXII DIDMATTECH 2019 : Proceedings : New Methods and Technologies in Education and Practice / Ed. Veronika Stoffová, Roman Horváth. - p. 1-6. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM070728
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Correlation clustering: a parallel approach? / László Aszaló, Mária Bakó
Dátum:2017
ISSN:2300-5963
Megjegyzések:Correlation clustering is a NP-hard problem, and for large graphs finding even just a good approximation of the optimal solution is a hard task. In previous articles we have suggested a contraction method and its divide and conquer variant. In this article we present several improvements of this method (preprocessing, quasi-parallelism, etc.) and prepare it for parallelism. Based on speed tests we show where it helps the concurrent execution, and where it pulls us back.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:Annals of Computer Science and Information Systems 11 (2017), p. 403-406. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM070727
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Email labelling by rough clustering / László Aszalós, Mária Bakó, Tamás Mihálydeák
Dátum:2014
Megjegyzések:Previously, there were little possibilities to sort mails and later emails: we could only arrange them into folders. One mail or email could be put into exactly one folder, based on sender, subject or priority. Later in Gmail the labelling of emails was introduced: virtual folders were generated by the multiple labels that could be assigned to one email. This kind of labeling was taken by other mailers, photo and music organizer softwares, too.It is a pleasure to use a well organized collection, but usually paintaking to set up the its labelling. We simplify these kind of tasks by using our experience in rough set theory and clustering. The clustering is a well-known part of the data mining, where the elements are grouped by their similarity. The similarity is an inexact concept in real life, e. g. we easily mix up two Japanese persons, however a Chinese man easily differentiates them. We suggest that the rough clustering could help to combine data based on similarities from different sources, because it has some error-correcting property. In this article we present a method to label emails and its mathematical background.
ISBN:978 615 5297 18 2
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok tanulmány, értekezés
rough set
correlation clustering
data mining
Megjelenés:Proceedings of the 9th International Conference on Applied Informatics January 29 - Februar 1, 2014. Eger, Hungary Volume I [elektronikus dokumentum] / ed. by Kovács Emőd, Kusper Gábor, Kunkli Roland, Tómács Tibor. - p. 19-26. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár) Mihálydeák Tamás Sándor (1955-) (filozófus, matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM070433
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:How can we improve the spatial intelligence? / László Aszalós, Mária Bakó
Dátum:2005
Megjegyzések:H. Gardner introduced the idea of multiple intelligence. One type ofthese intelligences is the spatial intelligenc. P. H. Maier in his thesis distinguishedfive elements of the spatial intelligence: spatial perception, visualization,mental rotation, spatial relation, and spatial orientation. Maier showeda modular construction system of polyhedrons, and different activities to improvethe student's spatial abilities using these polyhedrons. Our aim is thestudents can work without actual models, just imaging the solids. To reachthis level we prepared for our student several programs to generate differentkinds of spatial problems, and correct their answers. Our experiments showby using these programs the students' results are getting better and better,so we can improve their spatial intelligence. In this paper we introduce ourprograms and our experimental results.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok tanulmány, értekezés
Spatial geometry
multiple intelligence
Megjelenés:Proceedings of the 6th international conference on applied informatics, Eger, Hungary, January 27-31, 2004, vol. I. / Lajos Csőke, Péter Olajos, Péter Szigetváry, Tibor Tómács. - p. 267-274
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM070348
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:E-learning feladatok generálása / Aszalós László, Bakó Mária
Dátum:2017
Megjegyzések:A BSc szint tömegképzéssé válásával újabb kihívással kell szembenézniük mind a diákoknak, mind az oktatóknak. Az ókorból eredő mester-tanítvány kapcsolat valójában csak a PhD szinten válik általánossá, az azt megelőző szinteken csak a tehetséggondozásban kap szerepet. Az akár több százas előadások mentén kevés figyelem jut egy diákra, meg a szemináriumok feszített munkatempója sem teszi lehetővé, hogy minden diák minden feladattípusnál megméresse magát a táblánál. Az oktató számára is mérhetetlen munkát jelentene minden diákja munkájának manuális ellenőrzése. Az e-Learning ebben jelenthet segítséget, tesztek, vagy számolást igénylő, sőt újabban programozási feladatok esetén a rendszer képes önállóan eldönteni, hogy a megoldás helyes-e vagy sem. A diák így megbizonyosodhat róla, hogy valóban megértette-e az adott modulban szereplő ismereteket, és tudja-e a gyakorlatban alkalmazni. Másfelől az oktató a rendszer által generált statisztikák révén láthatja, hogy mely feladattípus megoldása jelent problémát a diákjai számára, melyeket kell részletesebben elmagyarázni, esetleg további, akár különböző szintű feladatokat csinálni az adott témakörre. Másrészt másképp összesítve az oktató láthatja, hogy mely diákja tér el az átlagtól, s a jobbaknak további feladatot javasolhat, bekapcsolhatja a tehetséggondozásba; míg a leszakadni látszó diákokkal részletesebben foglalkozhat, ezzel meggátolva a lemorzsolódást. Már csak egy feltétele van annak, hogy ez a gyakorlatban is jól működhessen: a feladatok léte, mégpedig megfelelő számban. Egyes feladattípusoknál természetesen nincs más lehetőség, mint manuálisan összeállítani a feladatokat, vagy teszteket, és az önképzés érdekében elmagyarázni, hogy adott válasz miért, vagy miért nem megfelelő. Természetesen ez hatalmas munkát jelent, és az oktató ekkora erőbefektetés után inkább a számonkérésre használja a feladatokat, mintsem az otthoni gyakorlásra. Mi két tantárgy (Informatika logikai alapjai, valamint Bevezetés a mesterséges intelligenciába) esetén más megközelítést választottunk. Ezt az tette lehetővé, hogy itt igen sok feladat esetén feladattípusokat jelölhetünk ki, és az egységes megközelítés miatt a feladatok, azok megoldásai, valamint a megoldásokhoz tartozó megoldások szoftverrel generálhatóak voltak. Ebben a cikkben bemutatjuk az implementált feladattípusokat, a felhasznált szoftverkörnyezeteket, és mindazokat a kihívásokat, melyet az általunk használt Moodle rendszer korlátai jelentettek.
ISBN:978-963-473-213-6
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
e-learning
Moodle
feladatgyűjtemény
Megjelenés:Informatika a felsőoktatásban 2017 konferencia kiadványa / szerk. Aradi Bernadett, Bujdosó Gyöngyi, Horváth Géza, Szokol Patrícia. - p. 9-15. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM070333
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:L'enseignement de la logique à l'école au collège et au lycée / László Aszalós, Mária Bakó, Katalin Bognár
Dátum:2001
ISSN:1292-8054
Megjegyzések:Au cours des derniℓeres années la logique a perdu sa place dansl'enseignement de mathématiques en Hongrie comme en France. Bien que lalogique fonde la base des mathématiques les élℓeves n'en obtiennent laconnaissances qu'ℓa l'université, pourtant elle serait nécessaire m©eme aux lycées.La connaissances des base de la logique est indispensable dans les différentsdomaines de la vie, par exemple dans l'apprentissage des langues. Dans cet articlenous allons proposer une méthode d'enseignement de la logique dans les écoles,les collℓeges et les lycées.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Megjelenés:Bulletin IREM-APMEP 14 (2001), p. 31-41. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár) Bognár Katalin (1954-2014) (matematikus, informatikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM065855
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Correlation clustering: divide and conquer / László Aszalós, Mária Bakó
Dátum:2016
ISSN:2300-5963
Megjegyzések:The correlation clustering is an NP-hard problem, hence its solving methods do not scale well. The contraction method and its improvement enable us to construct a divide and conquer algorithm, which could help us to clustering bigger sets. In this article we present the contraction method and compare the effectiveness of this new new and our old methods.
ISBN:9788360810934
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok tanulmány, értekezés
korrelációs klaszterezés
algoritmus
oszd meg és uralkodj
Megjelenés:Position Papers of the 2016 Federated Conference on Computer Science and Information Systems / eds. Maria Ganzha, Leszek Maciaszek, Marcin Paprzycki. - p. 73-78. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM065419
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Distance-constrained grid colouring / László Aszalós, Mária Bakó
Dátum:2016
ISSN:1844-6086 2066-7760
Megjegyzések:Distance-constrained colouring is a mathematical model of the frequency assignment problem. This colouring can be treated as an optimization problem so we can use the toolbar of the optimization to solve concrete problems. In this paper, we show performance of distance constrained grid colouring for two methods which are good in map colouring.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
kényszerkielégítés
rácsszínezés
optimalizálás
Megjelenés:Acta Universitatis Sapientiae. Informatica. - 8 : 1 (2016), p. 5-15. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM051984
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Fejlett keresőalgoritmusok / Aszalós László, Bakó Mária
Dátum:2012
Megjelenés:Budapest : Tankönyvtár.hu, 2012
Terjedelem:105 p.
Megjegyzések:A Fejlett keresőalgoritmusok elnevezésű tantárgyat már 2007-től oktatjuk a Debreceni Egyetem Informatikai Karának Programtervező Informatikus MSc. képzésén a Mesterséges Intelligencia szakirányon belül. A kényszer-kielégítés módszerének részletes ismertetése mellett kezdetben különféle programozási nyelveken implementáltuk a már jól ismert algoritmusokat, nem igazán fordítottunk hangsúlyt az egyes módszerek eredményességének és sebességének összehasonlítására. 2010-ben kezdtük el a korrelációs klaszterezés feladatával ismerkedést, majd 2011-ben implementáltunk is több módszert. Az implementáció során törekedtünk arra, hogy egy keretrendszert hozzunk létre, melyben összehasonlíthatóak a különféle módszerekhez tartozó eredmények. Az így kapott kódot jelentősen átírva és kibővítve készült el az a programcsomag, melyet ez a jegyzet bemutat. Engedtessék meg, hogy felsoroljuk mindazokat a hallgatókat, akik tevékenyen részt vettek a jegyzet kiindulási pontjának számító módszerek összegyűjtésében és implementálásában: Bónis Balázs, Dusza Anikó, Juhász Gábor, Koós Dániel, Legoza József, Morsiani Renato, Szatmári László, Szokol Péter és Tanyi Attila.Míg a kényszer-kielégítésről bőven található rendszerező angol és magyar nyelvű anyag, az ismertetésre kerülő módszerek egységes bemutatására nem találtunk példát. Ezért is született ez a könyv, hogy a különféle forrásokból elérhető információkat viszonylag egységes szemléletben bemutassuk, példát adjunk azok konkrét implementálására.Egy rövid bevezető után ismertetjük az általunk használt jelölésrendszert, mellyel megfogalmazhatóak a feladatok (2.1), valamint a State, StateR és StateRCabsztrakt osztályokat, mely egy-egy feladatban előforduló állapotot írnak le (2.2-2.4), és a különféle megoldási módszerek ősosztályát a SolvingMethod-ot (2.5).Ezután a lokális keresés módszerén alapuló algoritmusokat és azok implementációit ismertetjük. Ismertetésre kerül a jól ismert hegymászó keresés, és kevésbé ismert változatai, a tabu keresés különféle megvalósításai, a sok területen eredményesen használt szimulált hűtés, valamint a minimális konfliktusok és annak a szerzők által átírt változatai (3.1-8).Ezt a sokaságokon alapuló algoritmusok és implementációik követik. Valamelyest követjük a módszerek kifejlesztésének idejét, így a régről ismert és elterjedt evolúciós és genetikus módszerekkel kezdünk. Majd a rovarraj algoritmus következik, amit annak egy változata, a szentjánosbogár algoritmus követ. Ezután a méhek algoritmusát ismertetjük, és végül az élővilágból származó módszereket egy zenei (harmónia keresés) és a kereszt-entrópia módszer zárja (4.1-7).A sok általános módszer ismertetése után egy konkrét feladatot mutatunk be, a korrelációs klaszterezést. Ennek a problémának a leírása egyszerű, viszont NP bonyolultsága miatt könnyedén generálhatunk igen nehéz feladatokat, hogy az előbb ismertetett módszereket tesztelhessük. Mivel a feladat kiírásában szerepel egy gráf, külön figyelmet kell fordítani ennek megfelelő tárolására, a állapotok specialitásainak megfogalmazására, a különféle ábrázolási módok alkalmazásának hatására a program futási sebességére (5.1-6.).A speciális feladat esetén ki lehet használni a feladat specialitásait. Mi is ezt tesszük, megadunk pár új módszert, amelyeket a korrelációs klaszterezés feladatának megoldására fejlesztettünk ki (6.1-2).A 7. fejezet bemutatja, hogy hogyan teljesítenek az eddig ismertetett módszerek korrelációs klaszterezés feladata esetén az általunk talált legjobb paraméterek mellett.Végül vázlatosan ismertetjük a kényszer-kielégítési problémát, mely megoldására napjainkban már nagy számban léteznek kész rendszerek.Ahol lehet, ott nagy számban szerepeltetünk feladatokat; mert úgy valljuk, hogy úgy lehet igazán elsajátítani a módszereket, ha aktívan foglalkozunk vele, ami esetünkben programírást jelent.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok tankönyv
kombinatorikus optimalizálás
korrelációs klaszterezés
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0103
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM039473
Első szerző:Aszalós László (matematikus)
Cím:Korreláció-klaszterezés feladatának közelítő megoldása optimalizálási módszerekkel / Aszalós László, Bakó Mária
Dátum:2012
Megjegyzések:A korreláció-klaszterezés feladata előfordul természettudományi és társadalomtudományi problémák megoldása során is. Mivel a feladat NP teljes, így nagyméretű feladatoknál nem adhatjuk meg a pontos megoldást. Épp ezért közelítő módszereket alkalmazunk rá. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy az irodalomban jól ismert módszerek mennyire hatékonyak.
ISBN:978-615-5094-08-8
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
korreláció klaszterezés
optimalizáció
Megjelenés:Agrárinformatika 2012 Konferencia : Innovatív információtechnológiák az agrárgazdaságban 21-22. September, 2012, Debrecen, Hungary/ szerk. Miklós Herdon, Róbert Silágyi. - p. 166-175. -
További szerzők:Bakó Mária (1970-) (matematika-informatika tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2 3