CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM106503
Első szerző:Bíró Éva (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Cím:A magyar felnőtt lakosság egészségműveltsége / Bíró Éva, Szabó Pálma, Kósa Karolina
Dátum:2022
ISSN:1786-2434 2498-6666
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Egészségfejlesztés. - 63 : 3 (2022), p. 3-11. -
További szerzők:Szabó Pálma Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM105613
Első szerző:Szabó Pálma
Cím:Conceptual classification of health literacy tools / Pálma Tímea Szabó, Éva Bíró, Karolina Kósa
Dátum:2019
ISSN:0369-3805
Megjegyzések:Background/aims: the importance of health literacy, capturing the knowledge and competence for health-related decision making, has been increasingly recognised, but its definition and conceptual dimensions show rather large variations between different authors. Our aim was to create a framework grounded in the model of health literacy of Sorensen et al for classifying the most frequently used tools assessing health literacy. Methods: A comprehensive literature search was conducted to identify health literacy tools in English and Hungarian. Next, tools were ranked on the basis of frequency of use and use in representative samples. Tools were then put into 2 major categories depending on whether they were based on self-report (group 1) or performance measurement (group 2), and which dimension of the Sorensen model they assessed. Results: Nine tools in English and three tools in Hungarian were identified that were used in representative samples for assessing health literacy. Considering the 4 steps and 3 dimensions of health literacy according to the Sorensen model along with the 2 types of assessment (self-report vs performance measurement), altogether 24 categories were created. The selected tools covered all 4 steps related to patient care by self-report, and 2 out of 4 steps by performance measurement. Regarding steps in disease prevention and health promotion, all identified tools were based on performance measurement, and none on self-report. Conclusion: During the planning of health literacy surveys, the selection of asssessment tools should be precisely aligned with the aim of data collection considering all aspects of our proposed framework.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
health literacy tools
Megjelenés:Népegészségügy. - 97 : 2 (2019), p. 280. -
További szerzők:Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM098873
035-os BibID:(cikkazonosító)725840 (WoS)000729884700001 (Scopus)85121353796
Első szerző:Szabó Pálma
Cím:Readability and Comprehension of Printed Patient Education Materials / Szabó Pálma, Bíró Éva, Kósa Karolina
Dátum:2021
ISSN:2296-2565
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Frontiers in Public Health. - 9 (2021), p. 1-9. -
További szerzők:Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő) Kósa Karolina (1962-) (népegészségügyi szakember)
Pályázati támogatás:GINOP-2.3.2-15-2016-00005
GINOP
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1