CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM072502
035-os BibID:(WOS)000418178100006 (Scopus)85042310719
Első szerző:Hajdu Sándor (gépészmérnök)
Cím:Robust Control of Single-Mast Stacker Cranes / S. Hajdu, P. Gáspár
Dátum:2017
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The stacker cranes in automated storage/retrieval systems (AS/RS) of warehouses often have very high dynamical loads. These dynamical loads may generate harmful mast vibrations in the frame structure of stacker cranes which can reduce the stability and positioning accuracy of these machines. The aim of this paper is to develop controller design methods which have proper reference signal tracking and mast-vibration attenuation properties. First, the dynamic modeling of single-mast stacker cranes by means of multibody modeling approach is summarized. Based on this modeling technique a H?and a robust control design method are proposed for achieving the appointed purposes.The analyses of the controlled systems are carried out by time domain simulations.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Gépészeti tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
stacker crane
modeling uncertainties
robust control
multi-body model
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 14 : 4 (2017), p. 105-119. -
További szerzők:Gáspár Péter
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM060461
Első szerző:Hajdu Sándor (gépészmérnök)
Cím:From Modeling to Robust Control Design of Single-Mast Stacker Cranes / Sándor Hajdu, Péter Gáspár
Dátum:2014
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The paper presents the reduction of mast-vibration of single-mast stacker cranes by using a robust controller. During non-stationary movement undesirable mast vibrations may occur. These vibrations can reduce the positioning accuracy of the machine. The aim of this paper is to present the design procedure from the dynamic modeling to robust control design, in which accurate signal tracking and mast-vibration attenuation are guaranteed. The dynamic modeling of single-mast stacker cranes by means of multi-body modeling approach is summarized. The handling of varying dynamic behavior due to varying lifted load position is presented. For control design purposes the order of the model is reduced. Based on the modeling technique an appropriate robust H? controller design method is applied. The trade-off between accurate reference signal tracking and mast-vibration attenuation is presented through demonstration example.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Gépészeti tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
robust H? control
multi-body modeling
stacker cranes
állapottér reprezentáció
átviteli függvény
Megjelenés:Acta polytechnica Hungarica. - 11 : 10 (2014), p. 135-149. -
További szerzők:Gáspár Péter
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM082896
035-os BibID:(WOS)000528215300006 (Scopus)85090663238
Első szerző:Szántó Attila (gépészmérnök)
Cím:Dynamic simulation of a prototype race car driven by series wound DC motor in Matlab- Simulink / Attila Szántó, Sándor Hajdu, Gusztáv Áron Sziki
Dátum:2020
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:In the last decade student teams at the Faculty of Engineering of the University of Debrecen have designed and constructed several race cars with alternative (electric or pneumatic) drives and took part and achieved successes in domestic and international competitions. For more successful racing a simulation program has been developed in Matlab for the calculation of the vehicle dynamic functions of the cars from their technical data. Currently, it has become a prerequisite of successful racing because of the large number of the possible values of technical data we can select the optimal ones by applying the above program combined with an optimizing procedure. The detailed description of the developed dynamic model and simulation program, together with the vehicle dynamics functions generated by the program are presented here. The description of the optimizing procedure will be presented elsewhere. © 2020, Budapest Tech Polytechnical Institution. All rights reserved.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Gépészeti tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
dynamics modelling
simulation
race car
series DC motor
Matlab
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 17 : 4 (2020), p. 103-122. -
További szerzők:Hajdu Sándor (1978-) (gépészmérnök) Szíki Gusztáv Áron (1973-) (fizikus)
Pályázati támogatás:ED_18-1-2019-0028
Egyéb
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
DOI
Borító:
Rekordok letöltése1