CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM117642
035-os BibID:(Scopus)85184757347
Első szerző:Pénzes János (geográfus)
Cím:Border areas and educational attainment : Long-term analysis of Hungary for the period between 1960 and 2022 / János Pénzes, István Papp, Norbert Apáti, János Péter Kiss
Dátum:2023
ISSN:1821-2506
Megjegyzések:The educational indicators are an important basis for spatial researches focusing on regional development. Border areas provide special conditions for educational attainment, but the levels of aggregated results are worse in general. Different distance categories and given sections of Hungarian border areas are separated in order to detect the altering development paths of the complex educational attainment index (CEAI). This complex indicator combines the number of people with high school graduation and with diploma in the ratio of the 20 years or older population (with a weighting procedure included). Border areas are generally characterized by worse educational attainment values than the national average, but during the last more than six decades, significant convergence of data could be observed, in which the dominance of large towns is decisive. For this reason, suburbanization significantly impacts the spatial pattern of educational attainment in the border zones. Most parts of the settlements are below the national average, however general conditions are better in the case of the Austrian border section. However, the previously assumed continuous development of this border section has not been confirmed by our analysis.
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
border areas
development paths
educational attainment
regional analysis
spatial structure
Megjelenés:DETUROPE - The Central European Journal of Tourism and Regional Development. - 15 : 2 (2023), p. 109-128. -
További szerzők:Papp István (1992-) (geográfus, geoinformatikus) Apáti Norbert (1992-) (geográfus) Kiss János Péter
Pályázati támogatás:Bolyai János Kutatási Ösztöndíj(bo_104_22)
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM078753
Első szerző:Pénzes János (geográfus)
Cím:Térségi sokszínűség és stabilitás : az iskolázottság települési szintű egyenlőtlenségeinek változása Magyarországon 1990-2011 között / Pénzes János, Kiss János Péter, Deák Attila, Apáti Norbert
Dátum:2018
ISSN:0018-7828 2064-8251
Megjegyzések:Az iskolázottság az egyik legfontosabb tényezője a területi fejlettségnek, ezért egyenlőtlenségi folyamatait érdemes nyomon követni. Magyarországon a rendszerváltást követően lefékeződött az egyenlőtlenségek csökkenésének addig jellemző több évtizedes trendje, majd az ezredfordulótól újra mérséklődtek az iskolázottság területi egyenlőtlenségei, azonban több - részben módszertani - kérdés is felmerült a térfolyamatokban. Tanulmányunkban a népszámlálásból származó iskolázottsági mutatót, az átlagos elvégzett osztályszám településszintű adatait elemeztük, 1990-re, 2001-re és 2011-re. Az eredmények alátámasztották, hogy a vidéki átlaghoz képest a mutató változása (összességében illeszkedik a fejlettségi térszerkezet rendszerváltás utáni formálódásához) javuló képzettségi viszonyokat eredményezett, azonban vannak relatív nyertes és vesztes térségek. Előbbiekhez tartozik a főváros, a nagyvárosok agglomerációi, az ÉszaknyugatDunántúl, valamint a Balaton övezete, utóbbiakhoz elsősorban az ipari szerkezetátalakítás térségei és a tradicionális periférikus térségek. A járásokon belüli egyenlőtlenségek vizsgálata eltérő térségi pályákra mutatott rá. Egyértelműen kirajzolódott, hogy a legnagyobb mértékű és tovább növekvő egyenlőtlenség a periférikus térségekben volt, míg a fejlettebb, kedvezőbb iskolázottságú térségekben a kisebb különbözőség és a domináns nivellálódás a jellemző. Ez az összefüggés bizonyítja a Williamson-féle "fordított U-hipotézis" érvényesülését a jövedelmi viszonyokban (Németh-Kiss 2007) és az iskolázottságban is. Vizsgálataink bebizonyították, hogy egyes iskolázottsági mutatókban az elmaradott település csoportok tartós lemaradása, illetve fokozódó leszakadása a rendszerváltás után is megmaradt.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Regionális tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Gini-index
iskolázottság
periférikus térségek
területi autokorreláció
területi egyenlőtlenségek
Williamson-hipotézis
Megjelenés:Területi Statisztika. - 58 : 6 (2018), p. 567-594. -
További szerzők:Kiss János Péter Deák Attila (1983-) Apáti Norbert (1992-) (geográfus)
Pályázati támogatás:ÚNKP-17-4
egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1