CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM049471
Első szerző:Bujdosó Gyöngyi (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Cím:LibSearchNet : Library log file initiatives - As a part of semantic library interface development for the VirCA 3D virtual collaboration arena / Gyongyi Bujdoso, Maria Csernoch, Maria Borbely, Erzsebet Dani, Margit Nemethi-Takacs, Klara Koltay, Laszlo Balazs
Dátum:2013
ISBN:978-1-4799-1543-9 978-1-4799-1546-0
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
VirCA virtual collaboration system
Testreszabható tartalomkezelő eljárások
Megjelenés:4th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications CogInfoCom 2013 : Proceedings, December 2-5, 2013 Budapest, Hungary / ed. Péter Baranyi. - p. 567-572. -
További szerzők:Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár) Eszenyiné Borbély Mária (1966-) (könyvtáros) Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros) Némethi-Takács Margit (1979-) (könyvtáros) Koltay Klára (1957-2018) (könyvtáros) Balázs László (1967-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Digitális könyvtári tartalmak kereshetősége és disszeminációja
Internet cím:DOI
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM099908
035-os BibID:(Scopus)85121654140
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Do You Speak, Write and Think in Informatics? / Csernoch Mária, Dani Erzsébet
Dátum:2022
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The dissemination of research results might be as crucial as the research itself. The widely accepted two major forms of dissemination are written papers and live presentations. On the surface, if we see the problem in hyper attention mode, these documents are different in nature. However, their preparation requires the same problemsolving approach, and beyond that, they share the fundamental rules of design since both are extended text documents, with varying proportions of text and/or non-text contents and static and/or dynamic media types. Closely related to this problem is the phenomenon of different types of attention (hyper and deep attention), thinking (fast and slow) modes, and problem-solving approaches (high- and low-mathability). In the world of immense and various forms of data and information, the role of so-called hyper attention is fundamental and inevitable, but the presence of deep attention is essential as well. In the present paper the knowledge items involved and shared in the design and the preparation of text-based documents are detailed from the view of concept-based problem-solving, the perspective of attention and thinking modes, along with samples originated from various sources and subject matters. The aims are to discuss the theoretical background of effective and efficient document design and preparation and to call attention to the consequences of ignoring, neglecting the proper use of attention types and thinking modes.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
end-user computing
attention modes
thinking modes
deep and surface computer problem-solving approaches
low- and high-mathability
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 19 : 1 (2022), p. 113-131. -
További szerzők:Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM070575
035-os BibID:(WoS)000428151900035 (Scopus)85047166855
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Data-structure validator : an application of the HY-DE model / Mária Csernoch, Erzsébet Dani
Dátum:2017
Megjegyzések:In knowledge-based societies new generations areflooded more and more intensely with narratives of inherited andnewly generated knowledge, which is simply accessible for thesegenerations, or to be acquired by them. Informatics andcomputer sciences are continuously developing new informationstoragedevices and a multitude of software more rapidly thanever. However, effective information search and processingrequire an information literacy which the new generationscharacteristically, and more and more demonstrably, do nothave. National and international empirical research proves thatthe algorithmic thinking of the younger generations, which isindispensable for the world of informatics, is underdevelopedwhen it comes to the effective and productive use of digital tools.Moreover, the phenomenon of hyper attention invades theeveryday life and the learning habits of the younger generation toa greater and greater degree. The essence of the HY-DE model isto aid the students' learning process with the help of the teacher'spurposeful control of the phases of attention (hyper, mixed anddeep attention).One aim of the present study is to introduce a new applicationof the HY-DE model, entitled Data-Structure Validator HY-DEmodel (DaSVa HY-DE). In the introductory phase, the DaSVamodel focuses on how the HY-DE attention-divisions manifestthemselves in webpage-search as well as in the informationretrieval that it yields, and what the roles of the hyper, mixed,and deep attention modes are in the development ofcomputational thinking and algorithmic skills. In the full hyperattention status the search for specified contents is carried out,focusing on webpages which consist of data organized in table ortable-like structures. The automated and semi-automatedconversion of the webpages however requires the decreasing ofhyper attention leading to deep or mixed attention. The finalresult of this conversion process is/are well-structured table(s)suitable for automated data retrieval in spreadsheets, databasemanagement, and programming. The application of the originalHY-DE model would lead us to its modification.In the advanced phase of the DaSVa HY-DE model thestudents can also experience how the webpages are designed andstructured, how they support information and data retrieval, howsuccessful the algorithmic based retrieval can be, and how theapproach would lead students to the application of the theory ofwell-structured webpage design. With this model, from the hyperattention data collection status, through a deep and/or mixed attention algorithm building and data analyzing process, studentswould reach a higher-level hyper attention, the developer status.
ISBN:978-1-5386-1264-4
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok tanulmány, értekezés
information literacy
computational thinking
hyper and deep attention
data structure
webpage conversion
Megjelenés:8th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications: CogInfoCom 2017 : Proceedings : September 11-14, 2017 Debrecen, Hungary. - p. 197-202. -
További szerzők:Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM062476
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:Digital Reading for the Wide Public / Maria Csernoch, Erzsebet Dani
Dátum:2015
ISBN:978 618 518 002 7
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Média- és kommunikációs tudományok előadáskivonat
digital literacy
digital libraries
digital reading
Megjelenés:7th International Conference on Qualitative and Quantitative Methods in Libraries : Book of Abstracts / ed. Anthi Katsirikou. - p. 75-76. -
További szerzők:Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM049470
Első szerző:Csernoch Mária (informatika tanár)
Cím:LibSearchNet : Analyses of library log files to identify search flows / Maria Csernoch, Gyongyi Bujdoso, Maria Borbely, Erzsebet Dani, Margit Nemethi-Takacs, Klara Koltay, Laszlo Balazs
Dátum:2013
ISBN:978-1-4799-1543-9 978-1-4799-1546-0
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
log files
Testreszabható tartalomkezelő eljárások
Megjelenés:4th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications CogInfoCom 2013 : Proceedings, December 2-5, 2013 Budapest, Hungary / ed. Péter Baranyi. - p. 543-548. -
További szerzők:Bujdosó Gyöngyi (1963-) (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár) Eszenyiné Borbély Mária (1966-) (könyvtáros) Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros) Némethi-Takács Margit (1979-) (könyvtáros) Koltay Klára (1957-2018) (könyvtáros) Balázs László (1967-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Digitális könyvtári tartalmak kereshetősége és disszeminációja
Internet cím:DOI
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM062477
Első szerző:Király Magdolna (informatikus könyvtáros)
Cím:E-reading and digital literacy in higher education : Part one: the state of affairs in Hungary / Magdolna Kiraly, Erzsebet Dani, Maria Csernoch
Dátum:2015
ISBN:978-9949-29-241-7
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Média- és kommunikációs tudományok előadáskivonat
digital literacy
digital reading
digital libraries
Megjelenés:European Conference on Information Literacy (ECIL) October 19-22, 2015, Tallinn, Estonia : Abstracts / ed. Sonja Špiranec, Sirje Virkus, Serap Kurbanoğlu, Esther Grassian, Diane Mizrachi, Loriene Roy, Denis Kos. - p. 42. -
További szerzők:Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár) Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM049469
Első szerző:Koltay Klára (könyvtáros)
Cím:Users' retrieval skills in library environment : ways to measure and improve them / Klara Koltay, Maria Borbely, Erzsebet Dani, Laszlo Balazs, Maria Csernoch, Gyongyi Bujdoso
Dátum:2014
Megjegyzések:The paper examines the ways library catalogues are used in a university environment. The quantitative and qualitative analyses of users' retrieval skills are based on the search logs of a web-based online catalogue. The analysis reveals the problematic points of user behavior that cause a relatively high number of unsuccessful searches. It suggests that 3D visualization of authority data could become an easy to use and quick tool of surfing among concept hierarchies thus carrying out the task that browse searches failed to do. It could help to solve problems more traditional tools failed, the pre-selection of the concept closest to the user's needs and to lead to increased search efficiency.
ISBN:978-1-4799-1543-9 978-1-4799-1546-0
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Szociológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
könyvtári informciókeresés, használók
Testreszabható tartalomkezelő eljárások
Megjelenés:4th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications CogInfoCom 2013 : Proceedings, December 2-5, 2013 Budapest, Hungary / ed. Péter Baranyi. - p. 319-324. -
További szerzők:Eszenyiné Borbély Mária (1966-) (könyvtáros) Bujdosóné Dani Erzsébet (1968-) (informatikus-könyvtáros) Balázs László (1967-) (programtervező matematikus) Csernoch Mária (1963-) (informatika tanár) Bujdosó Gyöngyi (1963-) (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Digitális könyvtári tartalmak kereshetősége és disszeminációja
Internet cím:DOI
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1