CCL

Összesen 14 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM096033
Első szerző:Balla Dániel Zoltán (geográfus)
Cím:Visualization of Water Quality Index using Keyhole Markup Language / Dániel Balla, Marianna Zichar, Róbert Tóth, Emőke Kiss, Gergő Karancsi, Vilmos Lázár, Imre Baranyi, Tamás Mester
Dátum:2021
ISBN:978-963-269-942-4
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:LXII. Georgikon Napok konferenciakötet : A klímaváltozás kihívásai a következő évtizedekben / szerk. Lukács Gábor, Szanati Angéla. - p. 1-6. -
További szerzők:Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Tóth Róbert (1994-) (informatikus) Kiss Emőke (1993-) (geográfus) Karancsi Gergő (1988-) (geográfus) Lázár Vilmos (informatikus) Baranyi Imre (informatikus) Mester Tamás (1991-) (geográfus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM088871
Első szerző:Balla Dániel Zoltán (geográfus)
Cím:Visualization of Water Quality Index using Keyhole Markup Language / Dániel Balla, Marianna Zichar, Róbert Tóth, Emőke Kiss, Gergő Karancsi, Vilmos Lázár, Imre Baranyi, Tamás Mester
Dátum:2020
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:A klímaváltozás kihívásai a következő évtizedekben : 62. Georgikon Napok : Előadások kivonatai. - p. 12
További szerzők:Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Tóth Róbert (1994-) (informatikus) Kiss Emőke (1993-) (geográfus) Karancsi Gergő (1988-) (geográfus) Lázár Vilmos (informatikus) Baranyi Imre (informatikus) Mester Tamás (1991-) (geográfus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM088060
035-os BibID:(cikkazonosító)6701 (Scopus)85092464089 (WOS)000586546400001
Első szerző:Balla Dániel Zoltán (geográfus)
Cím:Geovisualization Techniques of Spatial Environmental Data Using Different Visualization Tools / Balla Dániel, Zichar Marianna, Tóth Róbert, Kiss Emőke, Karancsi Gergő, Mester Tamás
Dátum:2020
ISSN:2076-3417
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Applied Sciences-Basel. - 10 : 19 (2020), p. 1-14. -
További szerzők:Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Tóth Róbert (1994-) (informatikus) Kiss Emőke (1993-) (geográfus) Karancsi Gergő (1988-) (geográfus) Mester Tamás (1991-) (geográfus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM113942
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Motivating students' study with ICT / Róbert Tóth, Miklós Hoffmann, Márk Kósa, Marianna Zichar
Dátum:2020
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
programming skills
spatial skills
gamification
Megjelenés:The 11th International Conference on Applied Informatics (ICAI 2020) / ed. Fazekas István, Kovásznai Gergely. - p. 1
További szerzők:Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus) Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM113941
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:viSkillz - a project dealing with Mental Cutting Test exercises / Róbert Tóth, Miklós Hoffmann, Marianna Zichar
Dátum:2023
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:ICAI 2023 - 12th International Conference on Applied Informatics. - p. 1-2
További szerzők:Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus) Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus)
Pályázati támogatás:ÚNKP-22-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM113937
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Játékosított alkalmazások a programozási ismeretek és a térlátási képességek fejlesztésére / Tóth Róbert, Hoffmann Miklós, Kósa Márk, Zichar Marianna
Dátum:2019
Megjegyzések:Cikkünkben két olyan fejlesztésről számoltunk be, melyet a Debreceni Egyetem Informatikai Karán végzünk. Előbb a ProgCont online kiértékelő rendszerhez kapcsolódó, a programozás gyakorlás játékosítását segítő alkalmazást mutattuk be, majd pedig a térlátási képességek fejlesztését célzó alkalmazás terveit ismertettük. A programozó kurzusok támogatására szánt alkalmazásnak jelenleg egy olyan verzióján dolgozunk, mely immár önálló adatbázissal rendelkezik és független a ProgCont webalkalmazástól. A vizuális képességeket fejlesztő alkalmazással kapcsolatban pedig több munkafolyamat zajlik párhuzamosan. Hamarosan elkészül az alkalmazás első, a kontroll csoportok számára elérhető változata. Az alkalmazás jelentős mennyiségű feladatot igényel, így egy feladatgyűjteményt készítünk az általunk tervezett 3D-s modellekből. A játékosított, kiterjesztett valóságot használó alkalmazás után pedig a virtuális valósággal folytatjuk: a célunk egy olyan változat elkészítése, mely a Samsung Galaxy VR készülékekkel használható.
ISBN:978-615-5709-09-8
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:A 16 éves PEME XIX. PhD - Konferenciájának előadásai / szerk. Koncz István, Szova Ilona. - p. 358-365. -
További szerzők:Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus) Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM108610
035-os BibID:(Cikkazonosító)101328 (WoS)000945937600001 (Scopus)85150830104
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:viskillz-blender - A Python package to generate assets of Mental Cutting Test exercises using Blender / Róbert Tóth, Bálint Tóth, Miklós Hoffmann, Marianna Zichar
Dátum:2023
ISSN:2352-7110
Megjegyzések:Several different methods are used to test the spatial abilities or visual skills of people. One of them is the Mental Cutting Test (MCT), the exercises of which offer a 2D projection of a 3D shape and a 2D plane, and testees should determine the shape of their intersection. MCT exercises need various 2D and 3D assets that should be developed before publishing a test. In recent decades, very few exercises have been available to instructors and researchers. In 2019, we published our first solution that could be used to calculate the intersections of MCT scenarios, then render or export their assets using Blender. This paper proposes an extended, open-source package for Blender that generates assets of MCT exercises by permuting predefined shapes, cutting planes, rotation, and scale operators. The additional wrapper script helps users use the package for various purposes, such as developing exercise offering methods, designing exercises, practicing, or organizing exams and measurements.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Blender
Mental Cutting Test
Spatial skills
Assets
Megjelenés:SoftwareX. - 22 (2023), p. 1-6. -
További szerzők:Tóth Bálint Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus) Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus)
Pályázati támogatás:ÚNKP-22-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM106845
035-os BibID:(cikkazonosító)101 (WoS)000938554700001 (Scopus)85148767987
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Lossless Encoding of Mental Cutting Test Scenarios for Efficient Development of Spatial Skills / Róbert Tóth, Miklós Hoffmann, Marianna Zichar
Dátum:2023
ISSN:2227-7102
Megjegyzések:In the last decade, various mobile applications have been developed to improve and measure spatial abilities using different spatial tests and tasks through augmented reality (AR), Virtual Reality (VR), or embedded 3D viewers. The Mental Cutting Test (MCT) is one of the most well-known and popular tests for this purpose, but it needs a vast number of tasks (scenarios) for effective practice and measurement. We have recently developed a script-aided method that automatically generates and permutes Mental Cutting Test scenarios and exports them to an appropriate file format (to GLB (glTF 2.0) assets) representing the scenarios. However, the significant number of permutations results in more than 1,000,000 assets, requiring more than 6 GB of storage space. This paper introduces an encoding scheme consisting of four stages to handle this issue through significantly reducing the storage space, making the app suitable for everyday individual use, even on a mobile phone. The proposed method encodes a subset of assets from which it can decode the whole dataset with 3% time complexity compared to classical Blender's computations, exceeding the compression ratio of 10,000 and storage space saving 99.99%. This paper explains the features of the original assets, introduces the encoding and decoding functions with the format of documents, and then measures the solution's efficiency based on our dataset of MCT scenarios.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Mental Cutting Test
augmented reality
GLB
assets
encoding
compression
Megjelenés:Education Sciences. - 13 : 2 (2023), p. 1-21. -
További szerzők:Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus) Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus)
Pályázati támogatás:ÚNKP-22-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM103674
035-os BibID:(WOS)000662230900050 (Scopus)85096358072 (cikkazonosító)9237888
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Gamified Mental Cutting Test for enhancing spatial skills / Róbert Tóth, Marianna Zichar, Miklós Hoffmann
Dátum:2020
Megjegyzések:Our research work is about how spatial/visual skills can be developed through Augmented Reality tools. As part of the research, we have already designed an Android application, which offers exercises to the users that are derived from the classic Mental Cutting Test. To engage and motivate the users, the learning process is gamified with the most popular elements of gamification. This paper contributes to the possibilities of the use of gamification in the learning process.
ISBN:978-1-7281-8214-8
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
augmented reality
computer aided instruction
mobile computing
serious games (computing)
Megjelenés:11th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom 2020) / Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). - p. 299-304. -
További szerzők:Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM103188
035-os BibID:(Scopus)85097835044
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Improving and Measuring Spatial Skills with Augmented Reality and Gamification / Róbert Tóth, Marianna Zichar, Miklós Hoffmann
Dátum:2021
Megjegyzések:We started to develop an Android application which implements tasks in Augmented Reality, analogous to the classic Mental Cutting Test. Our goal is to offer practicing exercises to our users with the support of gamified elements and AR technology. Thus, users can switch their 2D scenarios into the AR, rotate and scale them to determine the current answer of the scenario. As a motivation we also implemented the most important and popular elements of gamification principles. Thus, students complete their missions, claim rewards, get experimental points and achieve levels. Our application offers different surfaces and tools to users with different roles; thus, it is capable to measure the efficiency of gamification and AR with the use of four user groups such as users who can only access the 2D scenarios, users who can access the AR technology or the gamified elements and users who can access both of them. Besides, we also developed a repository which contains the 3D models (GLB files) and 2D images (SVG files) of the scenarios and various exercises can be composed or generated via its interface. As the result of our development, a prototype of application is ready to use and collect data about the activities of the users in June 2020.
ISBN:978-3-030-63402-5
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Gamification
Augmented reality
Mental cutting test
Megjelenés:ICGG 2020 - Proceedings of the 19th International Conference on Geometry and Graphics / Liang-Yee Cheng. - p. 755-764. -
További szerzők:Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM103187
035-os BibID:(WoS)000870322600079 (Scopus)85136299556
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Detecting and Correcting Errors in Mental Cutting Test Intersections Computed with Blender / Róbert Tóth, Bálint Tóth, Marianna Zichar, Attila Fazekas, Miklós Hoffmann
Dátum:2022
Megjegyzések:Mental Cutting Test is a widely used format to develop or measure the spatial skills of people in various situations, having different purposes. An exercise consists of a 2D projection of a 3D shape and an intersection plane, denoted by a frame. The task is to choose the shape of their intersection from the set of five shapes. In this paper, we investigate a great number of different shapes that are rendered with Blender, containing various errors that change the basic morphological features of the shapes. After a human-based validation process, we developed a post-processing Python script which detects and corrects the issues of the automatically generated intersections.
ISBN:978-3-031-13587-3
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Mental Cutting Test
Blender
Post-processing
Megjelenés:ICGG 2022 - Proceedings of the 20th International Conference on Geometry and Graphics / Liang-Yee Cheng. - p. 904-916. -
További szerzők:Tóth Bálint Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Fazekas Attila (1968-) (matematikus, informatikus) Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus)
Pályázati támogatás:ÚNKP-21-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM103186
035-os BibID:(WoS)000870322600081 (Scopus)85136244901
Első szerző:Tóth Róbert (informatikus)
Cím:Educational Applications to Support the Teaching and Learning of Mental Cutting Test Exercises / Róbert Tóth, Bálint Tóth, Marianna Zichar, Attila Fazekas, Miklós Hoffmann
Dátum:2022
Megjegyzések:Developing or measuring the spatial skills of people is still an interesting research topic nowadays. Well-known assignments such as the exercises of Mental Cutting Test are still popular tools of performing measurements or validating the knowledge of our students. However, we found that researchers, instructors and students are not entirely supported with tools that can be used to enhance their processes. In this paper, we present a resource browser and a quiz application, that might be useful for people who have to deal with Mental Cutting Test exercises.
ISBN:978-3-031-13587-3
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Mental Cutting Test
Quiz
Assets
Megjelenés:ICGG 2022 - Proceedings of the 20th International Conference on Geometry and Graphics / Liang-Yee Cheng. - p. 928-938. -
További szerzők:Tóth Bálint Bodroginé Zichar Marianna (1971-) (informatikus, matematikus) Fazekas Attila (1968-) (matematikus, informatikus) Hoffmann Miklós (1966-) (matematikus, informatikus)
Pályázati támogatás:ÚNKP-21-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2