CCL

Összesen 22 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM061015
Első szerző:Adamkó Attila (informatikus)
Cím:New challenges in smart campus applications / Attila Adamkó, Tamás Kádek, Lajos Kollár, Márk Kósa, János Pánovics
Dátum:2015
ISSN:1790-5109
Megjegyzések:Nowadays very common keywords are Big Data, IoT (Internet of Things), crowdsourcing and ubiquitous computing. All of them gained greater emphasis and our University Campus is a great place where all of these areas could be investigated. Wide ranges of data could be collected from the built-in sensors of the building and naturally, from the users smartphones or tablets resulting a huge amount of data.On one hand, our paper includes a framework which could provide value-added services for various people living or working on the Campus. On the other hand, the Campus is a perfect place where new algorithms could be developed and tested through these services. Furthermore, the community could be involved not just as subscribers for the services but also as providers of the data, and in an optimal case, the crowd could prepare and provide new information sources.
ISBN:978-1-61804-320-7
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok tanulmány, értekezés
campus
smart
adaptive
intelligent systems
crowdsourcing
Intelligens város közösségi alkotásból
Megjelenés:Recent Advances in Computer Science : Proceedings of the 19th International Conference on Computers (part of CSCC '15) / ed. Xiaodong Zhuang. - p. 44-50. -
További szerzők:Kádek Tamás (1983-) (programtervező matematikus) Kollár Lajos (1977-) (informatikus) Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Intelligens város alkalmazások
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM101997
Első szerző:Balázs Patrícia (gazdaságinformatikus)
Cím:Mathability and exploring mathematical skills of programmers with exercises' annotations / Balázs Patrícia, Biró Piroska, Kádek Tamás, Kósa Márk, Pánovics János
Dátum:2021
Megjegyzések:The Faculty of Informatics at the University of Debrecen has been using software (ProgCont) to automatically evaluate programming tasks for almost a decade. The data collected during this period has recently made it possible to carry out various pedagogical studies. These investigations are needed to improve the system's feedback extending the fields where we can apply it: originally in competitions and later in classroom teaching or stand-alone preparation. Our previous studies have shown that enhancing the system's feedback can play an essential role in this respect, for which we have developed an annotation technique. Our paper focuses our investigations on mathability, examining students' performance in solving tasks that require mathematical skills, using the possibilities offered by annotations.
ISBN:978-1-6654-2495-0
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:12th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications: CogInfoCom 2021: Proceedings / ed. Jan Nikodem, Ryszard Klempous. - p. 347-350. -
További szerzők:Biró Piroska (1983-) (informatikus, matematikus) Kádek Tamás (1983-) (programtervező matematikus) Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM104355
035-os BibID:(WOS)000918377300006 (Scopus)85139074166
Első szerző:Biró Piroska (informatikus, matematikus)
Cím:A New Method to Increase Feedback for Programming Tasks During Automatic Evaluation : test case annotations in ProgCont System / Piroska Biró, Tamás Kádek, Márk Kósa, János Pánovics
Dátum:2022
ISSN:1785-8860
Megjegyzések:The unexpected challenges posed by the pandemic also have transformed university education. Information technology is still the most advantageous field, as IT tools in education are more widespread. We have been using the ProgCont system for automatic evaluation of programming tasks since 2011 at the Faculty of Informatics of the University of Debrecen. The system's responsibilities have expanded over the years, and due to the pandemic, it will have to play a more significant role in self-preparation. Initially, we used the system to evaluate competitive tasks and later examinations. In this period, the feedback was limited to accepting or rejecting the submitted solutions. A submitted solution is accepted if the application produces the appropriate output for the problem's input. Usually, we test the submissions with several inputs (test cases) for each problem. To provide additional information about the reason for rejection, we would like to supplement test cases with comments (annotations) that identify the test cases' unique properties. Our goal is to help identify the subproblems that need improvement in case of a partially correct solution. In our article, we would like to present the potential of this development. We chose a problem that received an impressive number of solutions. We created new test cases for the problem with annotations, and by re-evaluating the submissions, we compared how much extra information students and instructors obtained using the annotations. The presented example proves that this new development direction is necessary for students' self-preparation and increases differentiated education possibilities.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
ProgCont system
programming education
automatic solution evaluation
test case annotations
Megjelenés:Acta Polytechnica Hungarica. - 19 : 9 (2022), p. 103-116. -
További szerzők:Kádek Tamás (1983-) (programtervező matematikus) Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM098505
Első szerző:Biró Piroska (informatikus, matematikus)
Cím:Facilitating the use of the progcont system for novice programmers with test case annotations / Biró Piroska, Kádek Tamás, Pánovics János
Dátum:2021
Megjegyzések:At the Faculty of Informatics of the University of Debrecen, we have been using the ProgCont system to evaluate programming tasks since 2011. Our students encounter this software in our programming competitions, in class and during exams. The system works by compiling the source code submitted by the student, then typically running (testing) it several times and checking the results of the run. The tasks set out in the system specified in detail what input the submitted program should expect and also indicates the format in which the result should be presented. Of course, the functions and features of the system must also be demonstrated to the students so that they can work with it effectively. For this reason, we have put together several exercises to give elementary examples of how to use the system. The importance of the system is growing year by year, and during the recent pandemic, we have tried to take advantage of the benefits of automatic assessment in the context of self-study. One of the difficulties is that the familiarisation with the system in distance education takes place with significantly less instructor supervision. The use of the system has to be learned independently. In response to the latter challenges, we have embarked on a journey to improve the system's feedback. We aim to provide automatic help for incorrect solutions submitted, especially during stand-alone preparation, to help identify the source of the error. For this purpose, in many cases, we have reformulated the inputs for testing the programs submitted for each task and provided them with labels (annotations) that highlight the specificity of the input. The result of the evaluation of a failed program shows which tests with specific features the program failed. We would like to use this technique in the exercises to learn the ProgCont system too. This article presents new annotations for 3X3 exercises that we recommend to students in the initial phase of getting acquainted with the system. The exercises themselves have been available in the system for several years, so we have been able to test the new annotations by re-evaluating the previous solutions with new annotated test cases. As a result, we are replacing instructor assistance lost due to distance education, providing developers with important information on how to adapt the system to make it easier to use, and supporting instructors by highlighting typical mistakes made by students; they could incorporate this knowledge into the curriculum when attendance education is restored.
ISBN:978-84-09-34549-6
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
ProgCont system
automatic evaluation
test case annotations
programming tasks
Megjelenés:ICERI2021 Proceedings : 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation. - p. 4951-4956. -
További szerzők:Kádek Tamás (1983-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM098068
Első szerző:Biró Piroska (informatikus, matematikus)
Cím:Test case annotation of programming tasks in the ProgCont system for differential education and strengthening stand-alone preparation opportunities / Biró Piroska, Kósa Márk, Pánovics János, Kádek Tamás
Dátum:2021
ISSN:2340-1117
Megjegyzések:At the Faculty of Informatics of the University of Debrecen, we have been using the self-developed ProgCont system for automatic and objective evaluation of programming tasks since 2011. We initially developed the software to organise competitions, but we quickly involved it in teaching programming subjects. As an answer to the challenges caused by the pandemic, recently, we have tried to make the system suitable for supporting stand-alone preparation, which nowadays has an increasing role in education. Until 2021, evaluating the solution submitted in the ProgCont system has only returned with accepted or rejected judgments. Even if the system evaluates a submission with several test cases, we could produce the acceptance rate only. In the case of a rejected solution, this tells nothing about the programming mistakes which cause the malfunctioning. To improve our system's feedback, we expanded the system with the possibility to annotate the problem's test cases so that we can assign several different labels to each. The labels briefly describe which situations are covered by the attached test cases. Whit the help of these, students and instructors can see not only a percentage of the test cases where the submitted program failed but also how these test cases differ from the ones where the solution was accepted. Creating expressive annotations is a complex task, usually requiring rethinking and newly created test cases. We first tested this idea on a problem that was available for the public, and so was it widely solved. After the early promising results, armed with the first experience, we focused on an earlier organised exam and its tasks. This experiment gives the possibility to evaluate the students' performance, identify the typical programming mistakes, and compare the class groups involved in the exam. In our article, taking advantage of the test case annotation option, we examine the set of tasks on the selected exam. The exam contained four assignments and completed by three class groups, with 16-17 participants in each. Three of the tasks had more than 100 submissions, which can be effectively analysed using the standard pedagogical research methods. We compare student's and each group's performance to give the instructors more significant insight, thus amplifying the opportunity for differentiated teaching. Given that the exam tasks are later always made public, a new set of well-annotated tasks will be available for preparing, making it much easier for the students to identify mistakes during programming. An annotated set of tasks can be used much more effectively for stand-alone preparation, the role of which is greatly appreciated in this period of the pandemic.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok konferenciacikk
Megjelenés:EDULEARN Proceedings. - 13 (2021), p. 5433-5441. -
További szerzők:Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus) Kádek Tamás (1983-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM060990
Első szerző:Fábián Rita
Cím:Hogyan születnek az intelligens tesztek a SmartCampusban? / Fábián Rita, Molnár Imre, Kósa Márk, Kádek Tamás, Pánovics János
Dátum:2015
ISSN:1842-4546
Megjegyzések:A Jövő Internet kutatások az elmélettől az alkalmazásig (Future Internet Research, Services and Technology, FIRST) című projekt keretében kezdtük el fejleszteni a SmartCampus keretrendszert intelligens egyetemi platformként a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. A platform első szolgáltatásainak egyike egy, a Moodle mintájára készülő, de attól mégis több szempontból különböző, egyedi, a SmartCampus filozófiájához igazított kvíz szolgáltatás, melyet gyakorló feladatsorokhoz és számonkérésekhez is használtunk az elmúlt szemeszterben. Cikkünkben két olyan szoftvert mutatunk be, amely ehhez a szolgáltatáshoz készült.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
SmartCampus
intelligens egyetemi platform
kvíz
webszolgáltatások
Android
mobil alkalmazás
Megjelenés:ENELKO 2015 XVI. Nemzetközi Energetika-Elektrotechnika Konferencia, SzámOkt 2015 XXV. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia, Arad, 2015. október 8-11 / szerk. Biró Károly-Ágoston, Sebestyén-Pál György. - p. 208-212. -
További szerzők:Molnár Imre (1995-) Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Kádek Tamás (1983-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM070119
Első szerző:Kádek Tamás (programtervező matematikus)
Cím:Extended breadth-first search algorithm in practice / Tamás Kádek, János Pánovics
Dátum:2014
Megjegyzések:Classical AI search algorithms are not applicable in practice when thestate space contains even only a few tens of thousands of states. Extendedbreadth-first search (EBFS) is an algorithm developed to give remedy to someproblems related to the classical state-space representation used in artificialintelligence. This algorithm was initially intended to give us the ability tohandle huge state spaces and to use a heuristic concept which is easier toembed into search algorithms. However, the base idea of EBFS ? i.e., runningmore explorations of parts of the representation graph starting from severaldistinct nodes ? also implies the possibility of parallelization. In our paper,we show some real-life examples of problems that can be used to illustratethe advantages of EBFS over the classical search algorithms and the useof extended state-space model (ESSM), which was introduced as a possibleproblem representation technique for EBFS.
ISBN:978 615 5297 18 2
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
artificial intelligence
state-space representation
extended model
breadth-first search
Megjelenés:Proceedings of the 9th International Conference on Applied Informatics January 29 - Februar 1, 2014. Eger, Hungary Volume I. [elektronikus dokumentum] / eds. Emőd Kovács, Gábor Kusper, Roland Kunkli, Tibor Tómács. - p. 59-66. -
További szerzők:Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C- 11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM070082
Első szerző:Kádek Tamás (programtervező matematikus)
Cím:Klasszikus állapottér-reprezentációk tisztán matematikai logikai megközelítésben / Kádek Tamás, Kósa Márk, Pánovics János
Dátum:2016
ISSN:1842-4546
Megjegyzések:A mesterséges intelligenciában a problémák formális leírására használt állapottér-reprezentációk bizonyos problémák esetén olyan módon is megfogalmazhatók, hogy a megoldásukhoz ne csak a hagyományos algoritmusok (visszalépéses vagy keresőfával megoldást keresők stb.), hanem a klasszikus logikában használatos modellkeresők (SAT solverek) is alkalmazhatók legyenek. Cikkünkben két klasszikus problémán (n királynő problémája és Kennedy-teszt) keresztül mutatjuk be ezt a megközelítést, megadva ennek az ábrázolási módnak a receptjét.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
mesterséges intelligencia
állapottér-reprezentáció
SAT-solver
Kennedy-teszt
Megjelenés:ENELKO 2016 XVII. Nemzetközi Energetika-Elektrotechnika Konferencia, SzámOkt 2016 XXVI. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia, Kolozsvár, 2016. október 6-9 / szerk. Biró Károly-Ágoston, Sebestyén-Pál György. - p. 226-230. -
További szerzők:Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM055730
Első szerző:Kádek Tamás (programtervező matematikus)
Cím:Programozási ismeretek mérése a ProgCont rendszerrel / Kádek Tamás, Kósa Márk, Pánovics János
Dátum:2014
ISSN:1842-4546
Megjegyzések:A Debreceni Egyetemen a múlt félévben már nemcsak a versenyek lebonyolítását, hanem néhány, programozási feladatot tartalmazó számonkérést is a ProgCont nevű szoftver segítségével végeztük, kiterjesztve ezzel az alkalmazás használatát a gyakorlati oktatásra is. A szoftver segítségével nem csupán az ilyen jellegű számonkérések során felmerülő problémákra adtunk a korábbiaknál megfelelőbb választ, de lehetőséget kaptunk arra is, hogy a begyűjtött adatok alapján teljesebb képet kapjunk a hallgatók felkészültségéről. E folyamatnak még csak az elején tartunk, de mögöttünk van már egy teljes félév, amelynek tapasztalatait ebben a cikkben foglaljuk össze.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
programozási ismeretek
ProgCont
oktatás
Intelligens város közösségi alkotásból
Megjelenés:ENELKO 2014 XV. Nemzetközi Energetika-Elektrotechnika Konferencia, SzámOkt 2014 XXIV. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia, Székelyudvarhely, 2014. október 9-12 / szerk. Biró Károly Ágoston, Sebestyén-Pál György. - p. 188-191. -
További szerzők:Kósa Márk (1975-) (programtervező matematikus) Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Adat menedzsment és tudásfeltárás intelligens város alkalmazásokhoz
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM053571
Első szerző:Kádek Tamás (programtervező matematikus)
Cím:Some improvements of the extended breadth-first search algorithm / Tamás Kádek, János Pánovics
Dátum:2014
Megjegyzések:Extended breadth-first search (EBFS) is an algorithm developed to give remedy to some problems related to the classical state-space representation used in arti cial intelligence. This algorithm was initially intended to give us the ability to handle huge state spaces. The authors have shown a number of examples of the practical use of EBFS since it was developed. Based on their experiences, they found some ways for improving the algorithm. This paper presents the new algorithm, which contains these improvements.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
artificial intelligence
state-space representation
extended model
breadth-first search
Intelligens város közösségi alkotásból
Megjelenés:Studia Universitatis Babes-Bolyai. Series Informatica 59 : Special Issue (2014), p. 165-173. -
További szerzők:Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Adat menedzsment és tudásfeltárás intelligens város alkalmazásokhoz
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM049044
Első szerző:Kádek Tamás (programtervező matematikus)
Cím:Extended breadth-first search algorithm / Kádek Tamás, Pánovics János
Dátum:2013
ISSN:1694-0814 (Print) 1694-0784 (Online)
Megjegyzések:The task of artificial intelligence is to provide representation techniques for describing problems, as well as search algorithms that can be used to answer our questions. A widespread and elaborated model is state-space representation, which, however, has some shortcomings. Classical search algorithms are not applicable in practice when the state space contains even only a few tens of thousands of states. We can give remedy to this problem by defining some kind of heuristic knowledge. In case of classical state-space representation, heuristic must be defined so that it qualifies an arbitrary state based on its "goodness," which is obviously not trivial. In our paper, we introduce an algorithm that gives us the ability to handle huge state spaces and to use a heuristic concept which is easier to embed into search algorithms.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
Artificial intelligence
State-space representation
Extended model
Breadth-first search
Intelligens város közösségi alkotásból
Megjelenés:International Journal of Computer Science Issues 10 : 6 (2013), p. 78-82. -
További szerzők:Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Adat menedzsment és tudásfeltárás intelligens város alkalmazásokhoz
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM048175
Első szerző:Kádek Tamás (programtervező matematikus)
Cím:Általános állapottér modell / Kádek Tamás, Pánovics János
Dátum:2013
ISSN:1842-4546
Megjegyzések:A mesterséges intelligencia feladata, hogy reprezentációs technikákat nyújtson a problémáink ábrázolására, és biztosítsa azokat a megoldáskereső módszereket, amelyek segítségével a kérdéseinkre választ kaphatunk. Alapvető és kiforrott modell az állapottér-reprezentáció, amelynek azonban hiányosságai is vannak. Egyrészt a téma tárgyalásának módja a számtalan kapcsolódó irodalomban nem egységes. Másrészt csak egy bizonyos szűk problémakört tudunk vele kényelmesen ábrázolni. Cikkünkben olyan modellt építünk fel, amelynek segítségével rendszerezhetjük és értékelhetjük a különböző reprezentációs és megoldáskereső módszereket, illetve feltárhatunk új lehetséges megközelítéseket.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok előadáskivonat
mesterséges intelligencia
állapottér-reprezentáció
általános modell
megoldáskereső algoritmusok
Intelligens város közösségi alkotásból
Megjelenés:ENELKO 2013 XIV. Nemzetközi Energetika-Elektrotechnika Konferencia, SzámOkt 2013 XXIII. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia, Nagyszeben, 2013. október 10-13 / szerk. Biró Károly Ágoston, Sebestyén-Pál György. - p. 214-218. -
További szerzők:Pánovics János (1975-) (programtervező matematikus)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0001
TÁMOP
Adat menedzsment és tudásfeltárás intelligens város alkalmazásokhoz
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2