CCL

Összesen 5 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM086041
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:A művészet iránti nyitottság és művészi reklámtípusok hatásossága / Balázs Katalin, Barkó Mária
Dátum:2017
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések:A tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a művészetek iránti nyitott-ság hogyan befolyásolja a művészi reklámok hatásosságát (tekintve a tetszést, a becsült hatá-sosságot és a reklámok emlékezetességét). A művészi reklámok eltérő típusai különböztethe-tők meg: reklámok, melyekben ismert műalkotások szerepelnek; művészi kifejezésmódotalkalmazó reklámok; és kreatív reklámok. A művészet iránti nyitottság művészi reklámkate-gória specifikus hatását is vizsgáltuk. Jelen vizsgálatban a művészet iránti nyitottságot elő-hangolással, kísérletesen váltottuk ki. Minta:Az adatelemzésben felhasznált 162 fős mintaérettségivel rendelkező fiatal felnőttekből áll, akik a kérdőívet online módon töltötték ki. Mód-szer:A kérdőíves vizsgálatban a művészi vagy kontroll-előhangolást követően a vizsgálatiszemélyek 24 nyomtatott reklámot értékeltek (6 semleges, 6 művészeti alkotást szerepeltető,6 művészi kifejezésmódot alkalmazó, illetve 6 kreatív reklámot). Ezután a reklámokkal szem-beni általános attitűdjüket mértük fel, majd felidéztek hármat a bemutatott reklámok közül.Eredmények:Az empirikus adatok alapján a művészi kifejezésmódot alkalmazó alkotás jel-leggel bíró reklámok voltak a leginkább hatásosak a minta egészét tekintve. A kontrollhely-zetben a művészi kifejezésmódot alkalmazó és a kreatív reklámok tetszettek jobban és tűntekhatásosabbnak a vizsgálati személyeknek. A kísérleti csoportban az összes művészi reklám ha-sonlóan tetszett és hatásosnak tűnt (a semlegesnél hatásosabbnak), de a művészi alkotást tar-talmazó reklámokból idéztek fel a legtöbbet. A művészi előhangolás hatása leginkább a mű-vészi alkotást megjelenítő reklámok esetében érvényesült: megítélésük is pozitívabb volt, éspontosabb reklámleírásokat is adtak a kísérleti helyzetben, mint a kontrollhelyzetben.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
művészi reklám
művészet iránti nyitottság
előhangolás
hatásosság
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 17 : 1 (2017), p. 7-27. -
További szerzők:Barkó Mária (1988-) (pszichológus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM080487
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:Művészi reklámok dimenzióinak és hatásosságának vizsgálata / Balázs Katalin, Barkó Mária
Dátum:2016
ISSN:0025-0279 1588-2799
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 71 : 2 (2016), p. 285-312. -
További szerzők:Barkó Mária (1988-) (pszichológus)
Pályázati támogatás:RH/751/2015
egyéb
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM050319
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:Az újszerűség, kreativitás, esztétikusság és az érthetőség kapcsolata reklámvizsgálatokbabn / Balázs Katalin, Barkó Mária
Dátum:2014
Megjegyzések:A tanulmány célja a reklámvizsgálatokban gyakran alkalmazott újszerűség, kreativitás, esztétikusság és érthetőség konstruktumok összefüggéseinek elméleti és empirikus vizsgálata. A szakirodalom, illetve két vizsgálat adatai alapján következtettünk a fókuszban álló változók viszonyára. A vizsgálati személyek nyomtatott reklámokat értékeltek, a fenti konstruktumok mentén, amelyek nyelvi megfogalmazása különbözött a két vizsgálatban. Az eredmények alapján a vizsgálati személyek a kreativitást és az újszerűséget szorosan összefüggő konstruktumokként észlelik. Viszont, a nyelvi megfogalmazástól függően, az esztétikusságnak is lehet szerepe a kreativitás percepciójukban. Az ötletesség és szokatlanság pozitív esztétikai megítéléshez vezetnek. Ugyanakkor az érthetőség negatívan korrelál az ötletességgel, szokatlansággal. A változók nyelvi megfogalmazása egyértelműen hatással van az eredményekre. Úgy tűnik, hogy a "szokatlan megközelítési módot alkalmazó", "ötletes", illetve "igényes kivitelezésű" megfogalmazásai a változóknak jobban fedik a vizsgálati személyek számára a szakirodalmi újszerűség, kreativitás és esztétikusság konstruktumokat. Ennek az eredménynek magyar reklámvizsgálatok esetén van kiemelt jelentősége.
ISBN:978 963 318 415 8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok tanulmány, értekezés
újszerűség
kreativitás
érthetőség
esztétikai érték
reklám
Megjelenés:Pszichológiai kutatások / szerk. Münnich Ákos. - p. 61-72. -
További szerzők:Barkó Mária (1988-) (pszichológus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM041662
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:Társadalmi célú reklámok kreativitássablonjai és hatásmechanizmusuk / Balázs Katalin, Barkó Mária, Vancza Gábor
Dátum:2012
Megjegyzések:Jelen tanulmányban ismertetett kvalitatív vizsgálatok célja a társadalmi célú reklámok kreativitássablonjainak feltárása, illetve a sablonok pszichológiai hatásmechanizmusának meghatározása volt. A vizsgálat eredményeképpen öt kreativitássablon különült el: képeslap (helyettesítés, összekapcsolás); dimenzió kiterjesztése; túlkonkretizálás (szó szerinti megjelenítés); perspektívaváltás (más szemszögből); összehasonlítás sablonok. A sablonok szekunder adatokat használó kvantitatív vizsgálata a képeslap sablon kiemelkedő relatív hatásosságát támasztja alá.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
kreativitás
reklám
kreativitás sablon
társadalmi célú reklám
konvergens gondolkodás
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia 2012 : 1 (2012), p. 1-26. -
További szerzők:Barkó Mária (1988-) (pszichológus) Vancza Gábor
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM049518
Első szerző:Barkó Mária (pszichológus)
Cím:Artistic advertisements : When arts meet advertising / Mária Barkó, Katalin Balázs
Dátum:2013
Megjegyzések:Advertising and arts seem rather dissimilar from the Kantian view of arts, which defines it as beauty without any interest. However, art is often used in advertisements. Recently, Hagtvedt and Patrick (2008) proposed a model called art infusion for explaining the psychological effects of applying arts in advertisements. Present study provides a brief overview of factors which influence the perception of advertisements as artful manifestations, hence also affect the validity of the model. The summary includes intra- and extra personal factors of aesthetic assessment; relevant features of creative advertisements; and the specific role of proficiency in art and in advertising.
ISBN:978-80-558-0284-8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok tanulmány, értekezés
arts
advertisement
aesthetics
creativity
proficiency
Doktori iskola
Megjelenés:Interdisciplinary Research in Humanities / eds. Gergely Angyalosi, Ákos Münnich, Gabriella Pusztai. - p. 345-360. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Pályázati támogatás:TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024
TÁMOP
Humán Tudományok Doktori Iskola
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1