CCL

Összesen 11 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM116254
Első szerző:Balázs Katalin (pszichológus, pszichológia tanár)
Cím:"Hogy győzzem meg?" : A társas helyzet hatása a meggyőzés üzenetének kialakítására / Balázs Katalin, Bakó Panna, Nagy Luca Zsuzsa
Dátum:2019
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A vizsgálat célja annak feltárása volt, hogy a meggyőző közlés megformálását hogyan befolyásolják a társas kontextus olyan sajátosságai, mint a viszony formális vagy informális jellege és a felek között lévő hierarchikus kapcsolat. Módszer: A vizsgálat kivitelezése kérdőíves módszerrel történt, fatal felnőttek körében személyesen asszisztált, kiscsoportos adatfelvétellel. 59 fő adott hiánytalan válaszokat a viszonylag hosszú kérdőív nyitott kérdéseire. Jelen tanulmány keretén belül a 2?3-as el - rendezés szerint kialakított, társas kapcsolat szempontjából különböző, hat szituációra adott válaszokat elemeztük. A meggyőző közlések elemzése a Perlof (2010) által is leírt kategóriák alapján történt, úgymint direkt-indirekt, racionális-irracionális, kemény-puha stratégia alkalmazása. Tartalomelemzést követően, az adatok elemzésére a LEM programot alkalmaztuk (Vermunt, 1997). Eredmények: A szakirodalomban fellelhető következtetéseket meghaladó interaktív viszonyt találtunk a két független változó hatása között, azaz a viszony formális vagy informális jellege és a felek között lévő hierarchikus viszonyok együttesen befolyásolják a különböző stratégiák megjelenését. Következtetések: A kommunikációelméletben alkalmazott módszertani megközelítés a szociálpszichológiában is alkalmazhatónak tűnik, viszont előrelépést jelenthet a szituációk komplex megközelítése
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
meggyőzés
kommunikáció
társas helyzet
meggyőzési stratégia
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 19 : 2 (2019), p. 31-53. -
További szerzők:Bakó Panna Nagy Luca Zsuzsa (1994-) (pszichológus)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM110945
035-os BibID:(cikkazonosító)101023 (Scopus)85152907187 (WoS)000984154400001
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Typical coping patterns: A person-centered approach to coping / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2023
ISSN:0732-118X
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Person-centered approach
Dispositional coping
Coping pattern
Secondary data analysis
Latent profile analysis
Megjelenés:New Ideas In Psychology. - 70 (2023), p. 1-9. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Pályázati támogatás:ÚNKP-20-3
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM108423
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Félelemkeltő társadalmi célú reklámok, megküzdési módok / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2018
ISBN:978-615-80241-7-4
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
reklám
társadalmi célú reklám
félelemkeltés
megküzdés
meggyőzés
Megjelenés:Változás az állandóságban: A Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése : Kivonatkötet / szerk. Lippai Edit. - p. 135. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM108422
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Társadalmi célú reklámok laikus megítélésének tényezői / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2019
ISBN:978-615-80241-8-1
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
fókuszcsoport
társadalmi célú reklám
laikusok
kiértékelés
hatásosság
Megjelenés:Összetart a sokszínűség: A Magyar Pszichológiai Társaság XXVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése kivonatkötet / szerk. Lippai Edit. - p. 213. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM108377
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Félelemkeltő egészségkommunikáció és a megküzdési stílus / Nagy Luca; Balázs Katalin
Dátum:2018
ISSN:0237-7896
Megjegyzések:Bevezetés: A bemutatásra kerülő vizsgálat célja, eltérő témájú és eltérő mértékben félelemkeltő, az egészségmagatartásra ösztönző társadalmi célú reklámok (TCR-ek) megítélésének tanulmányozása volt a vizsgálati személyekre jellemző megküzdési módokkal összefüggésben. Aktualitása abban áll, hogy a személyiségvonások és a meggyőzhetőség kapcsolatából kiindulva gyakorlati következtetéseket von le a sikeres egészségkommunikáció megformálására. A vizsgálat elméleti keretét Kim Witte Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modellje (EPPM), illetve Endler és Parker megküzdési stílusokkal kapcsolatos koncepciója adja. Módszer: Az online felületen, kérdőíves módon zajló vizsgálat mintáját 140 fiatal felnőtt alkotta. A vizsgálati személyek két-két félelemkeltő társadalmi célú reklám megtekintését követően az RBD (Risk Behavior Diagnosis) Skála itemein keresztül ítélték meg a reklámokat, majd a Megküzdés Stresszhelyzetekben kérdőív (CISS-48) tételeire adtak választ. Eredmények: A hipotézisek vizsgálata során végzett ismételt méréses varianciaanalízis alapján a megküzdés és a meggyőzésre adott válaszok közötti összefüggés nem lineáris és nem univerzális. Következtetések: Egyértelmű következtetést nem vonhatunk le a konsruktumok kapcsolatáról, de valószínűsíthető, hogy a személyekre jellemző megküzdési mód és a társadalmi célú reklámokra adott válaszok kapcsolatában a reklámok témája fontos módosít, vagy közvetítő tényező lehet.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
egészségmagatartás
egészségkommunikáció
félelemkeltés
társadalmi célú reklám
Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modell
Feladat-, érzelem-, elkerülés-orientált megküzdési stílusok
Megjelenés:Psychiatria Hungarica. - 33 : 2 (2018), p. 106-124. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM108439
035-os BibID:(MTMT)30690211
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Társadalmi célú problémák elfogadását nehezítő tényezők feltárása / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2019
ISBN:978-615-5586-42-2
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
megüzdés
szociálisprobléma-megoldás
attitűdök
viselkedéses szándék
társadalmi célú kommunikáció
Megjelenés:Tavaszi Szél Konferencia 2019. Nemzetközi Multidiszciplináris Konferencia: Absztraktkötet / szerk. Németh Katalin. - p. 618. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Debrecen Venture Catapult Program
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM107866
035-os BibID:(Scopus)85126135748
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Jellemző megküzdési módok és a társadalmi problémák kezelése / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2021
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:Háttér és célkitűzés: A vizsgálat célja a társadalmi problémák megoldására vonatkozó viselkedéses szándékok felmérése, a vizsgálati személyek megküzdési stílusának és szociálisprobléma-megoldó képességeinek függvényében. A vizsgálat elméleti alapjául az attitűdök és a viselkedéses szándékok kapcsolatát tárgyaló Tervezett Viselkedés Elmélete (TVE, Ajzen, 1991), valamint a megküzdés és a szociálisprobléma-megoldás irodalma szolgál; korábbi kutatási eredményeink a vizsgálat empirikus előzményeinek tekinthetők (pl. Nagy és Balázs, 2018a). Módszer: A vizsgálat kérdőíves módon zajlott, a személyek online felületen vagy papíralapon jelölték meg válaszaikat, célcsoportunk a felnőtt korosztály volt. A vizsgálati személyek a szociálisprobléma-megoldás felmérésére alkalmas SPSI-R (Social Problem-Solving Inventory-Revised, D'Zurilla, Nezu és Maydeu-Olivares, 2002, adaptálta Kasik, Nagy és Fűzy, 2009) skála, illetve a megküzdési stílusokat felmérő CISS-48 (Coping Inventory for Stressful Situations, Endler és Parker, 1994) kérdéseit válaszolták meg. Továbbá, a klímavál-tozás, a természetes élőhelyek védelme, a diabétesz, az egészséges életmód, a nélkülöző gyermekek megsegítése és a családon belüli erőszak megelőzése kapcsán a problémák kezelésére irányuló viselkedéses szándékukról nyilatkoztak. A mintát 275 fő, 109 férfi és 166 nő alkotja; átlagéletkoruk 30 év, többségében gimnáziumi és felsőfokú végzettséggel rendelkeznek.Eredmények: A vizsgálat eredményei alapján a különböző társadalmi problémák kezelésére vonatkozó viselkedéses szándékaik alapján a személyek három csoportja képezhető, mely csoportok életkoruk, megküzdési stílusaik és szociálisprobléma-megoldási képességeik tekintetében egyértelműen elkülönülnek.Következtetések: Habár a társadalmi problémák megoldására vonatkozó viselkedéses szándékok alakulá-sát egyéb tényezők is befolyásolhatják, eredményeink alapján mindenképpen hatással van rájuk az életkor, a jellemző megküzdési stílus, valamint a szociálisprobléma-megoldás képessége.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
attitűd
viselkedéses szándék
társadalmi célok
megküzdés
szociálisprobléma-megoldó képesség
Megjelenés:Magyar Pszichologiai Szemle. - 75 : 4 (2021), p. 531-556. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM107865
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Társadalmi célú reklámok laikus értékelésének feltáró vizsgálata / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2021
ISSN:1419-872X
Megjegyzések:Háttér és célkitűzések: A kvalitatív vizsgálat célja a társadalmi célú reklámra (TCR) vonatkozó laikus percepciók fiatal felnőttek körében történő vizsgálata; a TCR-meghatározások legjellemzőbb elemeinek, valamint a hatáselemeknek a vizsgálata. A kutatás központi kérdése, hogy a szakirodalom által megnevezett tényezők azonosak-e a laikusok által fontosnak tartott szempontokkal, valamint ha vannak eltérések, azok milyen jellegűek. Módszer: Nyolc fókuszcsoportos alkalommal a vizsgálati személyek 1,5-2 órás ülések során társadalmi célú reklámokat idéztek fel, magát a fogalmat definiálták, közösen véleményeztek kivetített TCR-eket; valamint kisebb csoportokban kinyomtatott reklámokat csoportosítottak. A vizsgálatban 55 egyetemi hallgató vett részt. Eredmények: Az interjúk szövegének tartalomelemzése alapján a reklámok értékelésekor elsődleges a vizuális látvány, a kiváltott érzelem; a megjelenített probléma komolysága; valamint az, hogy milyen célcsoport számára készült a TCR. A vizsgálati személyek véleménye alapján a reklámmal való ismétlődő találkozás növeli a reklám felidézésének valószínűségét, valamint rontja a megítélést. A személyek gyakran nyilvánítottak érzelmeket, de olykor attribúciókként utaltak rájuk, azaz azt fejezték ki, hogy a reklám mit akar kiváltani belőlük; valamint képesek voltak beszámolni a túlzó ingerek kiváltotta ellenállásról, hárításról is. A kísérleti személyek által említett TCR-definíciók nagyban hasonlítanak a szakirodalmi definíciókhoz. Következtetések: A fókuszcsoportos adatok alapján a laikus befogadók képesek megnevezni a társadalmi célú reklámüzenetek céljait, megítélni a reklámok hatékonyságát, működési módját, rájuk vonatkozó hatásait. A vizsgálati személyek ilyen jellegű tudatossága alapján - legalábbis ebben a célcsoportban - az önbevalláson alapuló megkérdezés releváns válaszokkal szolgálhat a reklámvizsgálatok során.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
társadalmi célú reklám
laikus percepció
reklámfeldolgozás
reklámhatásosság
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 21 : 4 (2021), p. 29-52. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM083401
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Félelemkeltő társadalmi célú reklámokra adott válaszok / Nagy Luca Zsuzsa, Balázs Katalin
Dátum:2016
ISBN:978-615-80241-2-9
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Meggyőző üzenet, félelemkeltő üzenet, coping-stratégia, Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modell, vezetés közbeni mobiltelefonhasználat, cukorbetegség, énhatékonyság, fenyegetettség, félelemkontroll, probléma- és érzelemfókuszú mechanizmus, egészségügyi prevenciót szolgáló kampányok
Megjelenés:Múlt és jelen összeér: Magyar Pszichológiai Társaság XXV. Jubileumi Országos Tudományos Nagygyűlése: Kivonatkötet / fel. szerk. Vargha András. - p. 356-357. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM079103
Első szerző:Nagy Luca Zsuzsa (pszichológus)
Cím:Politikamentes félelemkeltő társadalmi célú reklámok hatásának vizsgálata / Nagy Luca, Balázs Katalin
Dátum:2018
ISSN:0025-0279 1588-2799
Megjegyzések:A vizsgálat célja, a különböző társadalmi problémákat megjelenítő, valamint eltérő mértékben félelemkeltő társadalmi célú reklámok (TCR-ek) megítélésének tanulmányozása volt. Elméleti keretének bázisát Kim Witte(1992) Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modellje (EPPM) adja. A modellt korábban egészségügyi problémákhoz kapcsolódó viselkedés vizsgálatára hozták létre, így jelen megközelítés újszerűségét adja, hogy nemcsak az egészségmagatartással összefüggő meggyőző kommunikációra alkalmazzuk. Két összetett, online formában kivitelezett kérdőíves vizsgálat eredményét összegezzük. A fi atal felnőtt korosztályból származó válaszadók (N = 140 és N = 158) az egyes reklámingerek megtekintésével párhuzamosan választ adtak az EPPM alapján készült Kockázatvállaló Viselkedés Diagnózis Skála (RBD Scale, Witte, McKeon, Cameron és Berkowitz, 1995) itemeire, melyek az énhatékonyságot, a válaszhatékonyságot, az észlelt fogékonyságot és az észlelt komolyságot vizsgálják. Az eredmények arra engednek következtetni, hogy az egyének üzenetekben foglalt nehézségek megoldására vonatkozó észlelt énhatékonysága és fogékonysága kulcsfontosságú tényező a válaszviselkedés meghatározásában. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a személyek megjelenített problémákra és a meggyőző üzenetekre irányuló attitűdjeit a TCR-ekben feldolgozott társadalmi problémák énközelisége, megoldási lehetőségük közvetett vagy közvetlen volta, jelentősen befolyásolhatja.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
félelemkeltő társadalmi célú reklám
észlelt énhatékonyság
észlelt fogékonyság
énközeliség
Megjelenés:Magyar Pszichológiai Szemle. - 73 : 2 (2018), p. 133-158. -
További szerzők:Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM097936
Első szerző:Zentai Péter
Cím:A COVID-19 betegség járványügyi védelmi intézkedéseinek megfelelő viselkedések és háttértényezőik hazai vizsgálata / Zentai Péter, Nagy Luca Zsuzsa, Balázs Katalin
Dátum:2021
ISSN:1419-872X
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
COVID-19
Megjelenés:Alkalmazott Pszichológia. - 21 : 1 (2021), p. 71-94. -
További szerzők:Nagy Luca Zsuzsa (1994-) (pszichológus) Balázs Katalin (1979-) (pszichológus, pszichológia tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1