CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM097226
Első szerző:Gál Tímea (gazdasági agrármérnök)
Cím:Online fogyasztói csoportok azonosítása az egészségtudatos táplálkozás terén netnográfiai kutatással / Gál Tímea, Soós Mihály, Szakály Zoltán
Dátum:2016
ISBN:978-963-472-850-4
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXII. Országos Konferenciája : Hitelesség és értékorientáció a marketingben : Tanulmánykötet / szerk. Fehér András, Kiss Virág Ágnes, Soós Mihály, Szakály Zoltán. - p. 119-127. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM079595
Első szerző:Gál Tímea (gazdasági agrármérnök)
Cím:Egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos fogyasztói insight-ok feltárása netnográfiával - esettanulmány / Gál Tímea, Soós Mihály, Szakály Zoltán
Dátum:2017
ISSN:0133-0179
Megjegyzések:Az elmúlt közel két évtizedben az internet gyors térhódítása egyre nagyobb hatással van a fogyasztói szokásokra. Ez a marketingkutatókat is arra ösztönzi, hogy olyan módszereket alkalmazzanak, amelyekkel minél közelebb tudnak kerülni a fogyasztókhoz, attitűdjeik megismeréséhez anélkül, hogy kiszakítanák őket a természetes közegükből. Ennek egyik eszköze a netnográfia. A netnográfia olyan kvalitatív kutatási módszer, amely adaptálja az etnográfiai kutatási technikákat az online közösségek kultúrájának vizsgálatához (Kozinets, 2002). Habár maga a módszer már másfél évtizedes múltra tekint vissza, alkalmazása még mindig gyerekcipőben jár. A szerzők cikkükben bemutatják, hogyan változott meg mára a netnográfiai kutatások iránya az internet dinamikus változásainak hatására. Emellett gyakorlati példán keresztül vizsgálják az online szereplők egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos attitűdjeit. A kutatás eredményeként sikerült azonosítani olyan speciális csoportokat, amelyek a klasszikus szegmentálási technikákon túl, új perspektívát nyújthatnak a területen dolgozó vállalatok számára. E csoportok, mint látens piaci igényt megfogalmazók is megjelenhetnek, segítve ezzel a vállalatok innovációs folyamatainak sikeres megvalósítását.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
netnográfia
egészségtudatosság
táplálkozás
Megjelenés:Vezetéstudomány / Budapest Management Review. - 48 : 4 (2017), p. 46-54. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM079576
Első szerző:Gál Tímea (gazdasági agrármérnök)
Cím:Applying new innovative market research methods in the innovation process of new products / Gál Tímea, Soós Mihály, Szakály Zoltán
Dátum:2017
ISSN:2498-700X
Megjegyzések:Abstract. The innovation environment has changed a lot in the recent years, companies and their enterprises concentrating on product- and process innovation have undergone a lot of changes. According to GUPTA et al. (1986) product innovation is a multidisciplinary process. Although, all functional interfaces are important in the product development process, the research and development - marketing interface is one of the most difficult one. In the last two decades the incredibly fast penetration of the internet has more and more effects on the consumer attitudes. It encourages market researchers to apply such methods by which they could get as close as to the consumers to know their attitudes without taking them out of their natural habitat. In this study our aim is to concentrate on the first phase of the product innovation, which is the exploration of insights and attitudes. In this phase we can use the classical, conventional market research techniques if we want to get primary data, such as focus group interviews, questionnaires, in-depth interviews, but there are new methods as well. One of such novel methods is netnography. The biggest advantage of this research method is that the researcher can observe the consumer groups' state of mind and decision-making mechanisms through publicly available communication sources in their natural environment. In this study it will be analysed how the directions of netnographic researches have changed by the dynamic changes of the internet. Besides, online participants' attitudes towards healthconscious nutrition are analysed in practice. As a result of this study, special groups could be identified, which can provide a new perspective for the companies operating in this field beside the classical segmentation techniques. These groups can be the ones which draw up latent market requirements, and thus, helping the companies' innovation processes.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:International journal of engineering and management sciences. - 2 : 3 (2017), p. 56-69. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM097186
Első szerző:Soós Mihály (közgazdász)
Cím:Egy netnográfiai kutatás eredményei az alma-, megy- és céklalé vonatkozásában / Soós Mihály, Gál Tímea, Szakály Zoltán
Dátum:2019
ISBN:978-615-00-58
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Ismerjük a vevőt? A vásárlás pszichológiája - Az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXV. Országos Konferenciájának előadásai / szerk. Veres Zoltán, Sasné Grósz Annamária, Liska Fanny. - p. 423-434. -
További szerzők:Gál Tímea (1985-) (gazdasági agrármérnök) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM110194
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Az édes íz fogyasztói preferenciái / Szakály Zoltán, Soós Mihály, Gál Tímea, Antal Emese, Pilling Róbert, Szilágyi Cintia
Dátum:2023
ISSN:1587-169X
Megjegyzések:A táplálkozási ajánlások szerint a cukorfogyasztást mind a gyermekeknél, mind a felnőtteknél korlátozni szükséges. Kutatásunk célja az volt, hogy megismerjük a honi lakosság cukor-, édesítőszer-, édesség- és üdítőital-fogyasztási szokásait. A kérdőíves adatfelvételt 2022. január-február között végeztük ezer fogyasztó bevonásával, online panelkutatás keretében. A minta kor, nem, régió és településtípus szerint reprezentatív a 18+ éves, hazai lakosságra. A statisztikai elemzés SPSS 25.0-programmal készült. A felmérés eredményeinek feldolgozása során leíró statisztikákat alkalmaztunk. A kutatásból látható, hogy elsősorban nemtől és kortól függ az ízek kedveltsége, ugyanakkor a településtípusnak is van befolyásoló szerepe. A fehér cukor fogyasztása szignifikánsan csökken az iskolai végzettség, az egészségtudatosság és a település méretének növekedésével. Helyette barna cukrot, édesítőszereket és mézet tesznek a kávéjukba vagy a teájukba a fogyasztók. A dietetikusoknak és az egészségügyi szakdolgozóknak kiemelkedő szerepük van az edukációban, így a cukor-, az édesítőszer-, az édesség- és az üdítőital-fogyasztási szokások terén tapasztalt anomáliák csökkentésében.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Élelmiszertudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
cukor
édesítőszer
preferencia
egészségtudatosság
Megjelenés:Új Diéta. - 32 : 1 (2023), p. 22-25. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Gál Tímea (1985-) (gazdasági agrármérnök) Antal Emese Pilling Róbert Szilágyi Cintia (1994-) (táplálkozástudományi szakember)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM091396
035-os BibID:(cikkazonosító)3514 (WoS)000593847500001 (Scopus)85096224891
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Examination of the Eating Behavior of the Hungarian Population Based on the TFEQ-R21 Model / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Szakály Márk, T. Nagy-Pető Dorka, Gál Tímea, Soós Mihály
Dátum:2020
ISSN:2072-6643
Megjegyzések:Several theories have emerged to study types of eating behavior leading to obesity, but most of the applied models are mainly related to food choice decisions and food consumer behavior. The purpose of this paper was to examine the eating attitudes of Hungarian consumers by applying the Three-Factor Eating Questionnaire (TFEQ-R21). The national representative questionnaire involved 1000 individuals in Hungary in 2019. Several multivariate statistical techniques were applied for the data analysis: exploratory and confirmatory factor analyses, multivariate data reduction techniques, and cluster analysis. This study successfully managed to distinguish the following factors: emotional eating, uncontrolled eating, and cognitive restraint. By using the factors, five clusters were identified: Uncontrolled Emotional Eaters; Overweight, Uncontrolled Eaters; Controlled, Conscious Eaters; the Uninterested; and the Rejecters; all of these could be addressed by public health policy with individually tailored messages. The empirical results led to rejection of the original Three-Factor Eating Questionnaire (TFEQ-R21), while the TFEQ-R16 model could be validated on a representative sample of adults, for the first time in Hungary.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
eating attitudes
food consumption
behavior
food choice
TFEQ-R21
questionnaire
Megjelenés:Nutrients. - 12 : 11 (2020), p. 1-19. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Szakály Márk (1993-) (közgazdász) Pető Dorka (1987-) (közgazdász) Gál Tímea (1985-) (gazdasági agrármérnök) Soós Mihály (1985-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-0002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM074189
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Nemzetközi piacszegmentáció a tejtermékek piacán / Szakály Zoltán, Kiss Marietta, Gál Tímea, Kovács Bence
Dátum:2018
ISSN:1219-3224
Megjegyzések:The basis and primary condition of the production level worldwide is the stability of domestic consumption, therefore the size of milk production is determined by the domestic milk consumption apart from smaller or greater exceptions. The aim of this research is to accomplish an international market segmentation based on the volume of milk product consumption. Segment forming variables were the three-year average per capita consumptionvolumes of liquid milk, cheese (including cottage cheese), and butter in the particular national economies. 46 national economies and the European Union (EU28) were included in the research. After completing the segmentation, our further aim was to characterize the formed segments by the following macro factors: gross domestic product (GDP) per capita, gross national income (GNI) per capita, life expectancy at birth, crude mortality rate, unemployment rate, and consumption expenditures of households as a percentage of gross domestic product. Based on our results, three clusters were identified that significantly differ from each other. The first cluster includes those countries where liquid milk, cheese, and butter consumption per capita are low. The second cluster contains those nations in which per capita consumption can be seen as medium level, Hungary is in this group. In the third cluster we can find countries with high per capita consumption compared to the sample. The formed segments show significant differences according to both GDP and GNI. In the case of segments with higher milk product consumption the means of GDP and GNI are significantly higher on purchasing power parity. In the countries where a higher proportion of gross domestic product is consumed the volume of milk product consumption is lower, while in those countries where a lower proportion of GDP is consumed, the per capita volume of milk product consumption is higher. We found a significant difference among the segments according to the life expectancy, too; life expectancy increases in line with the increase in per capita milk, cheese, and butter consumption. In case of the unemployment rate, we could not find any significant differences among the segments. To sum up, we can conclude that consumption of the examined product categories can be seen as medium in Hungary, i.e. our country belongs to the second segment. Beside Hungary, we can find seven further post-communist countries in this segment that shows the cultural similarity of the region. An important strategic task for Hungary is to increase milk product consumption by the means of communal marketing tools. The consumption of milk products can reach a stable growth path via an appropriate positioning and conscious communications. To reach this goal, the image of the category has to be put in order and healthiness and nutritional advantages of milk products have to be highlighted, then consumer misbeliefs have to be corrected.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
tejtermékek piaca
nemzetközi szegmentáció
Megjelenés:Tejgazdaság. - 75 : 1 (2018), p. 43-54. -
További szerzők:Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Gál Tímea (1985-) (gazdasági agrármérnök) Kovács Bence (1992-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1