CCL

Összesen 8 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM095579
Első szerző:Barna Fédra Kinga
Cím:Fenntartható élelmiszer-fogyasztás : Egészség- és környezettudatosak-e az alternatív étrendet követők? / Barna Fédra Kinga, Szakály Zoltán, T Nagy Pető Dorka, Bauerné Gáthy Andrea
Dátum:2020
ISSN:0046-5518
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
fenntartható élelmiszer-fogyasztás
egészségtudatosság
környezettudatosság
Megjelenés:Gazdálkodás. - 64 : 3 (2020), p. 189-201. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Pető Dorka (1987-) (közgazdász) Bauerné Gáthy Andrea (1980-) (gazdálkodás- és szervezéstudományi PhD)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM116987
035-os BibID:(Scopus)85179306692
Első szerző:Pető Dorka (közgazdász)
Cím:Consumer segmentation based on commitment to local products in Hungary / Dorka T. Nagy-Pető, Bence Kovács, Marietta Kiss, Zoltán Szakály, Virág Ágnes Kiss
Dátum:2023
ISSN:1418-2106 2063-0476
Megjegyzések:Local products and short supply chains play an important role in national economies, as well as in creating a sustainable economy and society. In our research, we examined Hungarian consumer attitudes using a model related to the consumption of local products. The model analyses the reasons for buying or not buying local products. To explore consumer attitudes, we launched a nationally representative consumer survey of 500 people. The data obtained were analysed by factor and cluster analysis, which led to well-separated consumer segments being identified. The main arguments in favour of buying local products were a sense of security (local character) stemming from the knowledge of a product's origin, a belief in their health properties, and support for local communities. We were able to identify three factors by factor analysis. These are External and Internal Product Features, Purchasing Benefits from Emotional Commitment, and Support for Local Producers and Local Merchants. Four clusters were identified along the factors: Emotional (36.5%), Local Patriots (15.0%), Passive (21.2%), and Conscious (27.3%). Each segment can be targeted with different marketing messages. The Conscious can be influenced with more rational messages, the Local Patriots and the Emotional with more emotional messages. The primary target group for local products is the Conscious, to whom the Local Patriots and the Emotional can be added. It is also possible to target the three groups through certain messages. However, Passives are difficult to address because their behaviour is characterised by a high degree of disinterest.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
local product
distribution
short supply chain (SSC)
short food supply chain (SFSC)
preferences
local sustainability
Megjelenés:Studies in Agricultural Economics. - 125 : 3 (2023), p. 143-153. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM114076
Első szerző:Pető Dorka (közgazdász)
Cím:Az etnocentrikus magatartás vizsgálata a cetscale modell alkalmazásával / T. Nagy-Pető Dorka, Szakály Zoltán, Kiss Virág Ágnes
Dátum:2022
ISSN:1585-6216 2560-2322
Megjegyzések:Napjainkban a helyi gazdaság és társadalom védelme már nem csak nemzetek szintjén, de globális szinten is erősen támogatott. Vizsgálatunk Sumner (1906) etnocentrizmus fogalmára épített Shimp és Sharma (1987) féle CETSCALE modellre épült. A fogyasztói kérdőíves felmérést 2021 őszén egy omnibusz kutatás keretében bonyolítottuk le egy reprezentatív mintán (N=1000). A minta nemre, korra, településtípusra és régiókra nézve tükrözi az alapsokaság összetételét. A kutatás során a leíró statisztikai módszerek mellett faktor- és klaszteranalízist végeztünk annak érdekében, hogy feltárjuk a hazai etnocentrikus értékek mentén kialakuló fogyasztói szegmenseket. Mivel 2014-ben ezt az állítássort már elemeztük egy szintén reprezentatív nagymintás vizsgálat keretében, így a hét évvel korábbi eredményekkel való összehasonlításra is lehetőségünk volt. Várakozásaink szerint a 2020. évi járvány fokozta az elköteleződést a magyar termékek iránt. Előzetes feltevésünk ugyanakkor nem igazolódott be, az elemzések során kiderült, hogy számottevő változás nem történt a korábbi állapothoz képest. A CETSCALE állítások mentén két faktort sikerült azonosítani, és azok segítségével három szegmenst elkülöníteni, melyek a Nacionalista, a Patrióta és a Kozmopolita elnevezéseket kapták az értékcsoportokhoz való igazodásuk alapján. A hazai gazdaság szereplőinek alapvető érdeke, hogy a jövőben erősödjön a patrióta magatartás, aminek a stratégiáját ki kell dolgozni.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
etnocentrizmus
hazai termék
cetscale
fogyasztói attitűd
Megjelenés:Economica. - 13 : 3-4. (2022), p. 1-11. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM114073
Első szerző:Pető Dorka (közgazdász)
Cím:Fogyasztói asszociációk és vásárlási szokások a rövid ellátási láncok kapcsán / T. Nagy-Pető Dorka, Szakály Zoltán, Kiss Virág Ágnes
Dátum:2023
ISSN:0046-5518
Megjegyzések:Az etnocentrikus gondolkodásmód és a helyi termékek minőségének és népszerűségének javulása hatására hazánkban is kezd felértékelődni a rövid ellátási láncok szerepe, fontossága. Azt, hogy egy helyi termék saját közösségében ismertté és elismertté váljon leginkább ezen értékesítési formákon keresztül és/vagy védjegyek segítségével érheti el. Jelen tanulmányban arra kerestük a választ, hogy mit tekintenek a fogyasztók helyinek és mely rövid értékesítési csatornákat ismerik, választják leginkább. Primer kutatásunkat egy 500 fős reprezentatív felmérés keretében végeztük, melynek eredményei rávilágítottak arra, hogy a fogyasztóknak konkrét elképzeléseik vannak arról, mit tekintenek helyi élelmiszernek. Legfontosabb hívószavak (elvárások) ezekkel kapcsolatban a magyar gyártó és munkaerő, illetve a hagyományos gyártási technológia voltak. A helyi élelmiszerek származásának távolsága kapcsán viszont már egészen eltérő számokat kaptunk. Továbbá az egyes rövid ellátási lánctípusok ismertsége is erősen szóródik, mivel csupán három típusa él a fogyasztók fejében, mint általuk használt, potenciális vásárlási opció.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
helyi termékek
rövid ellátási lánc
vásárlási szokások
Megjelenés:Gazdálkodás. - 67 : 4 (2023), p. 315-324. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2- 16-2017-00001
EFOP
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM112896
Első szerző:Pető Dorka (közgazdász)
Cím:A helyi termékekkel kapcsolatos fogyasztói elvárások összehasonlító vizsgálata / T. Nagy-Pető Dorka, Szakály Zoltán, Kiss Virág Ágnes
Dátum:2023
ISSN:1219-0349 2786-3395
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Marketing & Menedzsment. - 57 : 1 (2023), p. 49-57. -
További szerzők:Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász) Kiss Virág Ágnes (1985-) (közgazdász, oktatáskutató)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM086942
Első szerző:Pető Dorka (közgazdász)
Cím:Az egészségvédő élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói attitűdök vizsgálata / Pető Dorka, Fehér András, Szakály Zoltán
Dátum:2020
ISSN:2064-8839 2631-1380
Megjegyzések:A kutatásunk legfőbb célkitűzése az egészségvédő élelmiszerek szerepének elemzése a mindennapi táplálkozás során. A szekunder kutatás során hazai és külföldi releváns szakirodalmak segítségével vizsgáltuk az egészség és egészségmagatartás általánosságait és jellemzőit. Részletesen ismertettük az egészségi állapot hazai tendenciáit. Elemeztük a funkcionális élelmiszerek legfontosabb jellemzőit és a személyre szabott táplálkozás tényezőit. A szakirodalmi áttekintésre alapozott primer kutatásunk során online kérdőíves felmérést hajtottunk végre, amelynek során 231 főt kérdeztünk meg. A megkérdezésünk nem tekinthető reprezentatívnak, azonban a nemek aránya a mintasokaság összetételét illetően közel azonos a hazai lakosságra vonatkoztatva. A kérdőíves felmérés során vizsgáltuk az egészségvédő élelmiszer-kategóriák fogyasztási gyakoriságát, majd elemeztük a válaszadók megítélését az egészségvédő élelmiszerek tényleges egészségre gyakorolt hatását illetően. Felmértük az egészségvédő élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói attitűdöket. Vizsgálat alá vontuk a lehetséges egészségügyi kockázatok és problémák megítélését a fogyasztók szemszögéből. Mértük a különböző egészségvédő tényezők befolyásoló szerepét a vásárlások során. Továbbá feltérképeztük a személyre szabott táplálkozással kapcsolatos programokban való részvételi szándékot. Eredményeink alapján kiderült, hogy az elemzés alá vont egészségvédő élelmiszerek jelentős részét heti 1-2 alkalommal fogyasztják a válaszadók. Megállapítható, hogy a megkérdezettek kevésbé tartják tudományosan megalapozottnak a vizsgált élelmiszer-kategóriákat. A válaszadóknál egyértelműen azonosítható a különféle egészségügyi problémákkal szembeni preventív magatartás. Azonban bizonytalanság is tapasztalható, hiszen nehezen tudják eldönteni a válaszadók, hogy amit tesznek a betegségek megelőzése érdekében, az elegendő-e vagy sem. Ebben a bizonytalan helyzetben kizárólag a témakörben járatos szakemberek nyújthatnak számukra tényleges segítséget.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
egészségvédő élelmiszerek
fogyasztói attitűd
egészség
egészségmagatartás
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 7 : 1 (2020), p. 39-55. -
További szerzők:Fehér András (1987-) (vidékfejlesztő agrármérnök, online marketing, sportmarketing) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM092007
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Consumer acceptance of genetic-based personalized nutrition in Hungary / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Szakály Márk, T. Nagy-Pető Dorka, Popovics Péter, Kiss Marietta
Dátum:2021
ISSN:1555-8932
Megjegyzések:Background: Despite the increasing number of personalized nutrition services available on the market, nutrigenomicsbased level of personalization is still the exception rather than a mainstream activity. This can be partly explained by various factors of consumer acceptance of the new technology. While consumer attitudes toward genetic tests aiming to reveal the risks of a predisposition to various illnesses have already been examined by several research studies worldwide; consumer acceptance of nutrigenomics-based personalized nutrition has only been examined by a significantly lower number of papers, especially in the Central and Eastern European region. Objective: The purpose of this paper is to examine consumer acceptance of genetic-based personalized nutrition in Hungary. Therefore a national representative survey was conducted involving 1000 individuals. The starting point of the model used is the assumption that the consumer acceptance of personalized nutrition is influenced by its consumer perceptions, which are affected by psychological processes that, in a more general sense, determine acceptance of food innovations. Results: The results show that 23.5% of respondents accept genetic test based personalized nutrition. Women were found to reject the new technology in a significantly smaller proportion than men. The relationship between other demographic variables (i.e. age groups, education and subjective income level) and the perception of genetic-based personalized nutrition is also significant. Our results indicate that it is perceived cost/benefit that is most strongly related to genetically based personalized dietary preferences, followed by perceived risk and subjective norms. Perceived uncertainty and perceived behavioural control, however, have only a weak relationship with genetic-based personalized dietary preferences. Conclusions: Compared with the magnitude of the effect of socio-demographic criteria, it can be concluded that, on the whole, psychological processes in the individual have a greater influence on the development of preferences for genetic-based personalized nutrition than any socio demographic factor. This also confirms the trend that there are more and more value-added products or value propositions (where a significant part of the value added is to be found in product innovation), for which psychological characteristics are/should be given more emphasis among the segmentation criteria.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Genetic testing
Personalized nutrition
Consumer acceptance
Psychological processes
Cost and benefit
Megjelenés:Genes and Nutrition. - 16 : 3 (2021), p. 1-12. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Szakály Márk (1993-) (közgazdász) Pető Dorka (1987-) (közgazdász) Popovics Péter András (1978-) (agrárközgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-00022
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM091396
035-os BibID:(cikkazonosító)3514 (WoS)000593847500001 (Scopus)85096224891
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Examination of the Eating Behavior of the Hungarian Population Based on the TFEQ-R21 Model / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Szakály Márk, T. Nagy-Pető Dorka, Gál Tímea, Soós Mihály
Dátum:2020
ISSN:2072-6643
Megjegyzések:Several theories have emerged to study types of eating behavior leading to obesity, but most of the applied models are mainly related to food choice decisions and food consumer behavior. The purpose of this paper was to examine the eating attitudes of Hungarian consumers by applying the Three-Factor Eating Questionnaire (TFEQ-R21). The national representative questionnaire involved 1000 individuals in Hungary in 2019. Several multivariate statistical techniques were applied for the data analysis: exploratory and confirmatory factor analyses, multivariate data reduction techniques, and cluster analysis. This study successfully managed to distinguish the following factors: emotional eating, uncontrolled eating, and cognitive restraint. By using the factors, five clusters were identified: Uncontrolled Emotional Eaters; Overweight, Uncontrolled Eaters; Controlled, Conscious Eaters; the Uninterested; and the Rejecters; all of these could be addressed by public health policy with individually tailored messages. The empirical results led to rejection of the original Three-Factor Eating Questionnaire (TFEQ-R21), while the TFEQ-R16 model could be validated on a representative sample of adults, for the first time in Hungary.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
eating attitudes
food consumption
behavior
food choice
TFEQ-R21
questionnaire
Megjelenés:Nutrients. - 12 : 11 (2020), p. 1-19. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Szakály Márk (1993-) (közgazdász) Pető Dorka (1987-) (közgazdász) Gál Tímea (1985-) (gazdasági agrármérnök) Soós Mihály (1985-) (közgazdász)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.1-16-2016-0002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1