CCL

Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM065541
Első szerző:Engler Ágnes (oktatáskutató)
Cím:A családszerkezet és az iskolai eredményesség összefüggései / Engler Ágnes, Joó Orsolya, Kovács Katalin, Morvai Laura
Dátum:2016
ISSN:1589-4096
Megjegyzések:Tanulmányunkban a családszerkezet és az iskolai eredményesség összefüggéseit vizsgáltuk. A nemzetközi és hazai szakirodalmi források egybehangzó tanulsága, hogy a gyermekek számára minden szempontból (testi, lelki és értelmi fejlődés) a teljes családban való növekedés a legideálisabb. A biztonságérzetüket megrengető külső válság-hatások, mint például a költözés, munkanélküliség, haláleset, válás komoly problémákat idéz elő. A családokban előforduló válságok közül a leggyakoribb a válás, melynek negatív hatásai a gyermek kora szerint különböző módon és mértékben jelentkeznek, de mindenképpen komoly, sok esetben elhúzódó problémákat vagy probléma-együtteseket idéznek elő. A szülei válásának folyamatát átélő gyermek lelki traumája nyomot hagy iskolai viselkedésén és teljesítményén, ennek kezelésében a szülő és pedagógus, valamint különböző szakemberek együttműködése a kívánatos. Empirikus vizsgálatunkban a családszerkezet és iskolai eredményesség közötti kapcsolatot országos és regionális kutatások adataira támaszkodva tártuk fel. A családi háttér hatásának erőteljes megjelenése jelen kutatásunk esetén is igaz, eredményeink teljes összhangban állnak a szakirodalom megállapításaival. Az eredményeket abszolút és a tanulmányi eredményességi index segítségével is megvizsgáltuk. Eredményeink a regressziós vizsgálatokban eltérőek voltak, a mélyebb elemzésre alkalmas regionális vizsgálatunk a családtípus meghatározó szerepét mutatta, ugyanakkor az országos eredmények a regressziós vizsgálatnál a családtípus szerepének erőteljes csökkenését mutatták a bevont változók számának növelésével. Ugyanakkor mindenképpen igaz, hogy a tanulói előremenetelt nagymértékben meghatározza az, hogy milyen családtípusban él a gyermek. A legeredményesebbeket a mindkét biológiai szülővel együtt élőknél találtuk. Kutatásunk felhívja a figyelmet a kontextusból fakadó hatásokra, mely alapján az iskolai környezet csökkentheti a tanulók családszerkezetből fakadó hátrányait.
ISBN:978-963-414-193-8
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok tanulmány, értekezés
iskolai eredményesség, családszerkezet
Megjelenés:Riport a családokról / szerk. Földvári Mónika, Tomposné Hakkel Tünde. - p. 457-477. -
További szerzők:Joó Orsolya (1991-) (angol és történelem szakos tanár) Kovács Katalin Morvai Laura (1989-) (andragógus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1