CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM054006
Első szerző:Engler Ágnes (oktatáskutató)
Cím:A felsőoktatás tömegesedése, különös tekintettel a nem nappali tagozatos hallgatókra a Bihar-Bihor tanulórégióban, 1990-2010 / Engler Ágnes, Tőzsér Zoltán, Szilágyi Györgyi
Dátum:2012
ISSN:2062-9605
Megjegyzések:Tanulmányunkban a felsőoktatási expanzió jelenségét vizsgáljuk meg egy olyan nagy létszámú, mégis kevéskutatói figyelmet kapó hallgatói csoport esetében, amely az egyetemek és főiskolák nem teljes idejű képzésébenvesz részt. Az úgynevezett nem tradicionális tanulók életpályájuk későbbi szakaszában ruháznak be emberitőkéjükbe. Ez a szakasz nemcsak az időzítésben különbözik az átlagos nappali tagozatos fiatalok akadémiaiútjától, hanem az életszakaszok párhuzamosságában is: a felsőfokú tanulmányok mellett az esetek többségébena teljes idejű munkavégzés és a saját családról való gondoskodás ötvöződik az egyéni életútban. A tanulmánycélkitűzése a felsőoktatási tömegesedés folyamatában a nem nappali tagozatos hallgatók, elsősorban a levelezőtagozatosok vizsgálata a feltüntetett időintervallumban, nemzetközi összehasonlításban. A vizsgálat kezdőidőpontja a rendszerváltozás évekig nyúlik vissza, mivel a poszt-szocialista országokat elérő (újabb)expanziós hullám ekkor kezdődik, illetve ekkortól áll rendelkezésünkre bővebb hivatalos statisztikai adat, különös tekintettel a gazdasági mutatókra.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
felsőoktatás
nemtradicionális hallgatók
expanzió
élethosszig tartó tanulás
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal. - 2 : 1 (2012), p. 10-28. -
További szerzők:Tőzsér Zoltán (1984-) (bölcsész tanár, szakfordító) Szilágyi Györgyi
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM080367
Első szerző:Kozma Tamás (nevelésszociológus)
Cím:Education and Transition in Hungary : Policy and Research in the Process of Transformation, 1988-2004 / Tamás Kozma, Zoltán Tőzsér
Dátum:2016
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:The cross-border co-operations in education and their monitoring studies started as late as 1990 in Hungary. Border regions and their neighbourhood were closed areas during the Cold War era and were opened up only after the political turn of 1989/90. In the first phase of the transition (1990-93) school principals and policy makers initiated cross-border co-operations between schools operated both sides of the state borders. All the more since ethnic Hungarians were living and attending school in both sides of the state border. In the second phase of the transition (1993-2004), those grass-root co-operations turned to be government policy to support the Hungarian communities and their educations and institutions in Romania, Ukraine, Slovakia, later (after the Balkan war) in Serbia and Croatia as well. Those efforts caused, however, serious objections on behalf of the neighbouring governments which felt that Hungary wanted to influence their educational as well as minority policies. 2004 changed the scene completely. Hungary and most of her neighbours have joined the EU while others rushed for it. The EU, however, does not have a direct policy for the national and ethnic communities living in minority status. The grass-root institutions of the Hungarian communities having been established during the turbulent years of 1990-93 face a new dilemma. They should be part of the national education systems of their majority countries (supported by the EU) or the would-be marginalised.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
politics of education
educational history
educational change
Central and Eastern Europe
political transition
Hungary
Megjelenés:Hungarian educational research journal (HERJ). - 6 : 2 (2016), p. 23-42. -
További szerzők:Tőzsér Zoltán (1984-) (bölcsész tanár, szakfordító)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM054134
Első szerző:Kozma Tamás (nevelésszociológus)
Cím:Lifelong Learning in a Cross-Border Territory : The case of Hungary and Romania A quest of concepts, data and research / Kozma Tamás, Teperics Károly, Tőzsér Zoltán, Kovács Edina
Dátum:2012
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:The aim of this paper is (a) to re-define the concept of "Learning Region" (LR) according to the necessities of an East-Central European CBR (cross-border region), and (b) to study the ways and means by which the concept might be statistically measured and cartographically presented. The present paper is a follow-up of the former theoretical considerations about LR. The authors make an attempt to operationalise their former views in order to study it empirically and to measure it statistically. First, we summarise the possible definitions of LR. Second, we look for alternative approaches for the empirical research of LRs. And third, we introduce our first results of an empirical study of a spatial unit of the Bihar-Bihor Euroregion (a CB region between Hungary andRomania).
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok esettanulmány
learning regions
cross-border territory
lifelong learning
Megjelenés:Hungarian Educational Research Journal, Special Issue. Higher Education for Social Cohesion 1 : 1 Spec. Issue (2012), p. 163-180. -
További szerzők:Teperics Károly (1963-) (geográfus) Tőzsér Zoltán (1984-) (bölcsész tanár, szakfordító) Kovács Edina Mária (1971-) (oktatáskutató, drámapedagógus)
Pályázati támogatás:K-101867
OTKA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1