CCL

Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM109028
Első szerző:Bacskai Katinka (oktatáskutató)
Cím:Ugródeszka-e a református iskola a hátrányos helyzetű tanulóknak? : Reziliens diákok a református oktatási rendszerben / Bacskai Katinka, Ceglédi Tímea
Dátum:2022
Megjegyzések:Az egyházi iskolákat gyakran éri az a vád, hogy ?kiválogatják" a jobb szoci-ökonómiai háttérrel bíró diákokat. Az Országos kompetenciamérés adatai azt mutatják, hogy az egyházi iskolák általános családi háttere átlagosan valóban jobb, mint pl. a tankerületi központoké. Ugyanakkor az is látható, hogy az egyházi iskolák eredményei is jobbak, még abban az esetben is, ha a társadalmi háttér kompenzáló hatását tekintjük. Ebben az előadásban azt vizsgáljuk, hogy jellemző-e a reziliencia a halmozottan hátrányos helyzetű diákoknál, akik egyházi iskolában tanulnak. A reziliencia fogalma egyre népszerűbb az oktatáskutatásban. Reziliensek azok a diákok, akik hátrányaik (egészségügyi, szociális, lakóhelyi, családi, stb.) ellenére kiemelkedően tudnak teljesíteni az iskolában (többek között Ceglédi 2012, 2018; Grotberg 1996, OECD 2016). Reziliens lehet ugyanakkor egy intézmény is, amennyiben a tanulói átlag fölötti mértékben tudják leküzdeni hátrányaikat (Bacskai 2015, Széll 2017). Az egyházi iskolák számos vizsgálat alapján hatékonyan zárkóztatják föl a hátrányos helyzetű diákokat (Coleman 1966, Dronkers-Róbert 2000, Frederking ? Heller ? Scheunpflug 2005) Kutatásunk adatbázisát a 2019. évi OKM mérés hatodikos tanulói adatbázisának adatai adják, amelyhez hozzáillesztettük a telephelyi és az intézményi adatokat is. Az elemzés során a különböző fenntartók adatait külön kezeltük és így folytattuk vizsgálatainkat, mivel az egyházi szektor a második legnagyobb fenntartói szektor ma Magyarországon, ezért az adatokat a tankerületi központok által fenntartott állami szektor adataival vetettük össze. A rezilienciát az országos regresszióhoz (családi háttér index és matematika és olvasás-szövegértési eredmény) számított pozitív reziduális felső harmadába való tartozásaként definiáltuk. Eredményeink azt mutatják, hogy az egyházi iskolákban arányaiban kevesebb hátrányos helyzetű diák tanul, akik között azonban valamivel több a reziliens diák, mint az állami szektorban és az eredményeik is magasabbak. A tanulmányban a reziliens diákok és iskoláinak jellemzőit vizsgáljuk meg közelebbről, fő kérdésünk, hogy mely motívumok járnak együtt ezzel az eredményességgel. Vizsgáljuk a társadalmi összetétel, településnagyság, iskolanagyság, regionális elhelyezkedés, együtt járását a reziliens diákok arányával, ezzel kívánunk hozzájárulni mind az egyházi iskolákkal kapcsolatos, mind a rezilienciakutatással kapcsolatos eredményekhez.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Collegium Doctorum. - 18 : 2 (2022), p. 282-291. -
További szerzők:Ceglédi Tímea (1984-) (szociológus)
Pályázati támogatás:MTA-DE
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1