CCL

Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM069589
Első szerző:Ceglédi Tímea (szociológus)
Cím:Egyről a kettőre vagy nulláról a háromra? Szakkollégiumok intézményi hatása / Ceglédi Tímea, Bordás Andrea, Kardos Katalin
Dátum:2016
Megjegyzések:Tanulmányunk célja beemelni a felsőoktatási intézményi hatásról szóló szakmai diskurzusba a felsőoktatás keretein belül vagy annak hallgatói bázisán működő sajátos magyar jogintézmény, a szakkollégium hatásait. Szakirodalmi összefoglalónkkal egy lehetséges jövőbeli célzott vizsgálat elméleti megalapozására tettünk kísérletet. 1) Elsőként érvelünk a szakkollégiumok hatásának hozzáadott-érték alapú megközelítése mellett. 2) Ezt követően a szocializáció oldaláról közelítünk a szakkollégiumok hallgatókra gyakorolt hatásához, majd 3) a tanulás oldaláról világítjuk meg mindezt, szakmai tanuló közösségként értelmezve a szakkollégiumokat. Végül 4) a szakkollégiumokban jelenlévő társadalmi egyenlőtlenségekre és 5) a hátrányaik ellenére mégis bekerülő tagokra gyakorolt jótékony hatásokra térünk ki.A szakirodalmi áttekintés eredményeként az alábbi megállapításokat tehetjük: 1) A szakkollégisták magasabb hozzáadott értékkel abszolválják/hagyják el/fejezik be a felsőoktatást, mint nem szakkollégista társaik. 2) A hallgatói szocializáció személyesebb, mélyebb, tartalmasabb a szakkollégiumi közösségekben, mint a felsőoktatásban általában. 3) A szakkollégiumok lehetőséget adnak a szakmai tanuló közösségek létrejöttére. A tagok (oktatók és hallgatók) kölcsönös egymásra hatásának eredményeképp nemcsak a hallgató élvezi a szakkollégiumi környezet nyújtotta előnyöket, hanem a szakkollégium s az őt befogadó, istápoló, vagy annak hallgatói bázisát adó felsőoktatási intézmény is. 4) A szakkollégiumok hallgatói bázisa elsősorban a magasabb társadalmi rétegekből verbuválódik, de ez alól vannak kivételek. 5) A bekerült hátrányos helyzetűek számára a szakkollégium, még ha ez nem is deklarált célja, hátránykompenzáló erővel bír. A szakkollégiumi tanuló közösségek természetes hozadékaként olyan koncentrált, oktatáshoz kötött hátránykompenzálás megy végbe, amelyet csak a közösség által nyújtott stabil szocializációs közeg nyújthat a hallgatók számára.
ISBN:978 963 12 5447 1
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok tanulmány, értekezés
szakkollégium
hozzáadott érték
Megjelenés:A felsőoktatás (hozzáadott) értéke : Közelítések az intézményi hozzájárulás empirikus megragadásához / szerk. Pusztai Gabriella, Bocsi Veronika, Ceglédi Tímea. - p. 302-316. -
További szerzők:Bordás Andrea (1976-) (neveléstudományok) Kardos Katalin (1987-) (nevelésszociológus, pedagógus)
Pályázati támogatás:RH/885/2013
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1