CCL

Összesen 5 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM096823
Első szerző:Polereczki Zsolt (élelmiszer-marketing)
Cím:The characteristics of the consumption of medical herbs in Hungary / Polereczki Zsolt, Barna Fédra, Prokisch Lilla, Kovács Sándor, Kontor Enikő, Szakály Zoltán
Dátum:2019
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Journal of Food Investigation. - 65 : 3 (2019), p. 2636-2644. -
További szerzők:Barna Fédra Kinga Prokisch Lilla Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM096822
035-os BibID:(Scopus)85079894334
Első szerző:Polereczki Zsolt (élelmiszer-marketing)
Cím:A gyógynövény-fogyasztás jellemzői Magyarországon = The characteristics of the consumption of medicinal herbs in Hungary / Polereczki Zsolt, Barna Fédra, Prokisch Lilla, Kovács Sándor, Kontor Enikő, Szakály Zoltán
Dátum:2019
ISSN:0422-9576
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Élelmiszervizsgálati Közlemények. - 65 : 3 (2019), p. 2618-2634. -
További szerzők:Barna Fédra Kinga Prokisch Lilla Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM089605
035-os BibID:(cikkazonosító)563
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:The Effect of an Evaluative Label on Consumer Perception of Cheeses in Hungary / Szakály Zoltán, Soós Mihály, Balsa-Budai Nikolett, Kovács Sándor, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Traditional strategies (such as education, economic incentives or prohibitions) targeted at altering dietary habits only influence health-conscious consumers. Less health-conscious consumers are less capable of self-regulatory behavior, therefore they are more likely to be influenced through perception. The present study aimed to examine how external cues such as labeling affect the consumer's perception of foods. The paper includes a case study based on an experiment. In the experiment the same cheese was tested with four different types of labeling (labeled "conventional", "low salt", "low fat" and "low salt and low fat"). It was found that the health halo effect worked in the case of cheese testing. In spite of all the samples being identical, the healthy samples were associated with considerably less sensory pleasure. The use of labels by the producers resulted in exactly the opposite effect to that intended. The experiment confirmed the efficiency of the application of this type of behavior-oriented nudge.
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
nudge
evaluative label
health-halo effect
consumer perception
cheese
Megjelenés:Foods. - 9 : 5 (2020), p. 1-21. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM076637
035-os BibID:(WOS)000440938200006 (Scopus)85050686269
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Adaptation of the Food Choice Questionnaire: the case of Hungary / Szakály Zoltán, Kontor Enikő, Kovács Sándor, Popp József, Pető Károly, Polereczki Zsolt
Dátum:2018
ISSN:0007-070X
Megjegyzések:Purpose The purpose of this paper is to examine the applicability of the original 36-item Food Choice Questionnaire (FCQ) model developed by Steptoe et al. (1995) in Hungary. Design/methodology/approach The national representative questionnaire involved 1,050 individuals in Hungary in 2015. Several multivariable statistical techniques were applied for the analysis of the data: confirmatory factor analysis, principal component analysis, and cluster and Log-linear analysis. Findings The results indicate that the original nine-factor model is only partially applicable to Hungary. This study successfully managed to distinguish the following factors: health and natural content, mood, preparation convenience, price and purchase convenience, sensory appeal, familiarity, and ethical concern. The FCQ scales proved to be suitable for the description of clusters based on specific food choices and demographic characteristics. By using the factors, the following five clusters were identified: modern food enthusiast, tradition-oriented, optimizer, easy-choice and un-concerned, all of which could be addressed by public health policy with individually tailored messages. Originality/value The Hungarian testing process of the FCQ model contributes to an examination of its usability and provides the possibility of fitting the model to different cultures.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Validity
Motives
Food choice
Questionnaire
Megjelenés:British Food Journal. - 120 : 7 (2018), p. 1474-1488. -
További szerzők:Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Popp József (1955-) (közgazdász) Pető Károly (1958-) (agrármérnök) Polereczki Zsolt (1980-) (élelmiszer-marketing)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM074681
035-os BibID:(cikkazonosító)1763 (Scopus)85030455509 (WOS)000414896200093
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Attitudes of the Lifestyle of Health and Sustainability Segment in Hungary / Szakály Zoltán, Popp József, Kontor Enikő, Kovács Sándor, Pető Károly, Jasák Helga
Dátum:2017
ISSN:2071-1050
Megjegyzések:The aim of the research was to define the size of the Hungarian LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) consumer group by analyzing its lifestyle based on sustainable values. To achieve this goal, a representative questionnaire-based survey was carried out involving 1000 individuals in Hungary. During the value-orientated research, 25 lifestyle statements were drawn up. According to the results, five value-based segments could be distinguished. The largest cluster, the young trend followers group, reflects the characteristics of the LOHAS consumers' lifestyle to the greatest extent. However, this segment cannot entirely be regarded as a consumer group devoted to LOHAS values, which is why a further segmentation of this group was necessary. As a result of this further segmentation, the third sub-cluster, which emphasizes the ethical (competence) statements the most, can be identified with the LOHAS consumer group, which makes up 8.7% of the Hungarian population. Further research is necessary to find out whether the situation regarding value orientation in Hungary is similar to that in other Eastern European countries whose social and cultural backgrounds are very similar. Revealing the values of the Lifestyle of Health and Sustainability segment contributes to the extension of the literature.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
lifestyle
health
sustainability
attitudes
segmentation
Megjelenés:Sustainability. - 9 : 10 (2017), p. 1763-. -
További szerzők:Popp József (1955-) (közgazdász) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Pető Károly (1958-) (agrármérnök) Jasák Helga (1988-) (élelmiszermarketing)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1