CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM033294
Első szerző:Körmendi Attila (pszichológus)
Cím:A pszichopátiás személyiség bemutatása Salinger Zabhegyező című művén keresztül / Körmendi Attila, Pecsenye Zsuzsa, Szklenárik Péter, Pataky Nóra
Dátum:2012
Megjegyzések:Kevés szépirodalmi mű képes a mai fiatalok számára releváns témákat érdekfeszítő és érthető módon felvonultatni. E kevés mű közül szeretnénk a könyvtárosok, és a könyvekkel, valamint fiatalokkal kapcsolatban álló szakemberek figyelmét egy olyan műre irányítani mely témaválasztása és rövidsége (tudjuk, hogy a mai fiatalok, és főleg a fiúk olvasási kedve meglehetősen alacsony) okán komoly mondanivalóval szolgálhat serdülő fiúk számára.Jelen publikációban célunk, hogy részletesebben elemezzük Salinger Zabhegyező című művéből a fő karakter, Holden Caulfield személyiségjellemzőit, gondolkodási, érzelmi és viselkedéses folyamatait, melyek antiszociális és pszichopátiás személyiségre utalnak. A mű hasznosnak bizonyulhat serdülőkorban lévő fiatalok (elsősorban fiúk) számára a társadalmon kívüliség személyiségromboló hatásainak bemutatására. A szerző szemléletesen érzékelteti a főhősben zajló érzelmi, kognitív és viselkedéses változásokat. Ajánlott a könyv elolvasása után az olvasási élményt közösen feldolgozni a gyerekekkel az alábbi publikációban megfogalmazott gondolatmenetek mentén, akár biblioterápia keretében. A publikációban jelezzük, hogy a mű mely részeihez milyen serdülőkorban fontos kérdések, problémák kapcsolhatóak, melyek közös megbeszélése segítheti a fiatalok személyiségfejlődését. A publikáció könnyebb értelmezhetőség végett bemutatjuk a pszichopátiás személyiség fontosabb jellemzőit. Cleckley (1941) az "Az egészség álarca" (The Mask of Sanity) című könyvében megalkotta a pszichopátia konstruktumot. A pszichopátia személyiségvonások és viselkedések együttese, legpontosabban a négyfaktoros modellel közelíthető meg (Forth és mtsai 2003). A négyfaktoros modell szerint a pszichopátiás személyiség jellemzői négy csoportba sorolhatóak: interperszonális jellemzők, érzelmi jellemzők, antiszociális jellemzők és életstílus.Az interperszonális jellemzők közé tartozik a felszínes kapcsolatok létrehozása (érdektelenség, közöny) , az emberek manipulálása és a hazudozás.Az érzelmi jellemzők közé tartozik az empátia hiánya (vagy csökkent empátia), az érzelemmentesség valamint a bűntudat és a felelősségvállalás hiánya.Az antiszociális jellemzők közé tartozik az impulzivitás (gyenge viselkedéskontroll), a magatartásproblémák és a viselkedéses tanulás deficitje. Végül az életstílus jellemzői közé tartozik a felelőtlenség, a hosszútávú célok hiánya és az élménykeresés.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
pszichopátia
Zabhegyező
Megjelenés:Könyv, könyvtár, könyvtáros. - 21 : 3 (2012), p. 21-31. -
További szerzők:Pecsenye Zsuzsa Szklenárik Péter Pataky Nóra (1979-) (pszichológus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM044958
Első szerző:Nagy Ildikó
Cím:A rideg/érzéketlen vonások jelenléte a zaklatás szerepköreiben lévő diákok között / Nagy Ildikó, Pataky Nóra, Szklenárik Péter, Körmendi Attila
Dátum:2013
Megjegyzések:Háttér:Az iskolai zaklatás jelensége egyre gyakoribb hazánkban és külföldön is. A zaklató viselkedés időben ismétlődő szándékos károkozás másoknak, ahol a szembenálló felek között az erőviszonyok nem kiegyenlítettek. Az iskolai zaklatással kapcsolatos vizsgálatok számos hasznos információval szolgálnak a zaklatás prevenciójával és kezelésével kapcsolatosan, azonban kevesebb kutatás foglalkozik a zaklatóknál jelen lévő személyiségvonásokkal, melyek növelhetik az agresszív zaklató viselkedés megjelenési valószínűségét. Az agresszív viselkedés magyarázatában és értelmezésében egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak a rideg/érzéketlen vonásoknak, melyek jelenléte esetén sajátos érzelmi (bűntudat hiánya, sekélyes érzelmek) és interperszonális stílust (proaktív agresszió használata és a felelősségvállalás hiánya) jellemző a gyerekre. Cél:Vizsgálatunk célja a rideg/érzéketlen vonások mérése a zaklatás különböző szerepköreiben lévő csoportok között. Feltételezésünk szerint a zaklatók csoportjára szignifikánsan jellemzőbb a rideg/érzéketlen vonások jelenléte, mint a többi csoportra. Minta:Mintánk 117 általános iskolás tanulót (6.-8. osztályosok) tartalmazott.Módszerek:A zaklatás szerepköreinek vizsgálatára a Bullying Kérdőívet használtuk. A 23 tételből álló kérdőívet az iskolai zaklatásban, iskolai bántalmazásban való szerepvállalás vizsgálatára fejlesztettek ki.A rideg/érzéketlen vonások vizsgálatára a Frick által kidolgozott Ridegség és Érzéketlenség Kérdőívet (ICU- Inventory of Callous Unemotional Traits) használtuk mely 24 kérdés mentén méri a rideg/érzéketlen vonások faktorait. Eredmények:Eredményeink szerint a Zaklatók csoportja a Ridegség és Érzéketlenség Kérdőív mindhárom faktorán magasabb pontszámot ért el, mint a többi csoport. A rideg/érzéketlen attitűd kezelése csökkentheti a zaklatás megjelenési gyakoriságát.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
zaklatás, rideg/érzéketlen vonások, áldozat
Megjelenés:Psychiatria Hungarica. - 27 (2013), p. 350-360. -
További szerzők:Pataky Nóra (1979-) (pszichológus) Szklenárik Péter Körmendi Attila (1978-) (pszichológus)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1