CCL

Összesen 7 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM115697
035-os BibID:(WoS)001073086400001 (Scopus)85173033598
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Fast rendering of central and peripheral human visual aberrations across the entire visual field with interactive personalization / Csoba, István; Kunkli, Roland
Dátum:2023
ISSN:0178-2789
Megjegyzések:With the recent progress made in areas such as head-mounted displays and vision-correcting devices, there is a growing interest in fast and personalized algorithms for simulating aberrated human vision. Existing vision-simulating approaches are generally hindered by the lack of personalization, computational cost of rendering, and limited types of supported aberrations. This paper presents a fast vision simulation method with interactive personalization capabilities for simulating arbitrary central and peripheral aberrations of the human eye. First, we describe a novel, neural network-based solution for efficiently estimating the physical structure of the simulated eye and calculating the necessary Zernike aberration coefficients for computing the point-spread functions with varying pupil sizes, focus distances, and incidence angles. Our new approach operates in the sub-second regime and produces highly accurate outputs, facilitating the interactive personalization of vision simulation. Next, we present an improved PSF interpolation method for an existing tiled PSF splatting algorithm for rendering. The proposed algorithm significantly improves the computational performance and memory efficiency of the previous approach, allowing the simulation of peripheral vision with arbitrary visual aberrations in low-latency applications. Following the description of our new techniques, we evaluate their performance characteristics and simulation accuracies on several different eye conditions and test scenarios and compare our results to several previous vision simulation algorithms.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Human vision simulation
Eye structure estimation
Aberration estimation
Neural networks
Convolution
Point-spread function interpolation
Megjelenés:Visual Computer. - [Epub ahead of print] (2023), p. 1-23. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM109839
035-os BibID:(WoS)000949388600001 (Scopus)85150853366
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Rendering algorithms for aberrated human vision simulation / István Csoba, Roland Kunkli
Dátum:2023
ISSN:2524-4442
Megjegyzések:Vision-simulated imagery - the process of generating images that mimic the human visual system - is a valuable tool with a wide spectrum of possible applications, including visual acuity measurements, personalized planning of corrective lenses and surgeries, vision-correcting displays, vision-related hardware development, and extended reality discomfort reduction. A critical property of human vision is that it is imperfect because of the highly influential wavefront aberrations that vary from person to person. This study provides an overview of the existing computational image generation techniques that properly simulate human vision in the presence of wavefront aberrations. These algorithms typically apply ray tracing with a detailed description of the simulated eye or utilize the point-spread function of the eye to perform convolution on the input image. Based on the description of the vision simulation techniques, several of their characteristic features have been evaluated and some potential application areas and research directions have been outlined.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Human vision
Human visual system
Vision simulation
Wavefront aberrations
Visual aberrations
Vision-realistic rendering
Megjelenés:Visual Computing for Industry, Biomedicine, and Art. - 6 (2023), p. 1-25. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM109841
035-os BibID:(Scopus)85140985126
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Fast, GPU-based Computation of Large Point-Spread Function Sets for the Human Eye using the Extended Nijboer-Zernike Approach / István Csoba, Roland Kunkli
Dátum:2022
Megjegyzések:The point-spread function (PSF) is the diffraction pattern of an infinitesimal light source and plays an important role in the study and simulation of human vision. It forms the backbone of a multitude of vision-rendering algorithms, as it can be used to obtain the necessary kernels for convolution. Its computation is often performed via ray-tracing or the fast Fourier transform (FFT), but recently we also demonstrated that the Extended Nijboer-Zernike (ENZ) approach can be a more efficient alternative, which reduces the computation time of large PSF sets to just a few minutes. In this paper, we present a significantly faster, GPU-based computation scheme of the ENZ approach to further improve the computation process for such large PSF sets. Our algorithm works by reformulating the core V^m_n function to reusable subterms that are efficient to accumulate in parallel. We demonstrate that our proposed method leads to substantial performance improvements and facilitates the interactive exploration of visual aberrations when paired with our existing vision simulation algorithm.
ISBN:978-1-6654-9653-7
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
optics
human vision
point-spread functions
parallel computation
Megjelenés:2022 IEEE 2nd Conference on Information Technology and Data Science (CITDS) / István Fazekas. - p. 69-73. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM094595
035-os BibID:(WoS)000647929500001 (Scopus)85105194825
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Efficient Rendering of Ocular Wavefront Aberrations using Tiled Point-Spread Function Splatting / Csoba István, Kunkli Roland
Dátum:2021
ISSN:0167-7055
Megjegyzések:Visual aberrations are the imperfections in human vision, which play an important role in our everyday lives. Existing algorithms to simulate such conditions are either not suited for low-latency workloads or limit the kinds of supported aberrations. In this paper, we present a new simulation method that supports arbitrary visual aberrations and runs at interactive, near real-time performance on commodity hardware. Furthermore, our method only requires a single set of on-axis phase aberration coefficients as input and handles the dynamic change of pupil size and focus distance at runtime. We first describe a custom parametric eye model and parameter estimation method to find the physical properties of the simulated eye. Next, we talk about our parameter sampling strategy which we use with the estimated eye model to establish a coarse point-spread function (PSF) grid. We also propose a GPU-based interpolation scheme for the kernel grid which we use at runtime to obtain the final vision simulation by extending an existing tile-based convolution approach. We showcase the capabilities of our eye estimation and rendering processes using several different eye conditions and provide the corresponding performance metrics to demonstrate the applicability of our method for interactive environments.
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
human vision simulation
depth of field
ocular wavefront aberrations
point-spread functions
Megjelenés:Computer Graphics Forum. - 40 : 6 (2021), p. 182-199. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM081837
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Efficient Parametrization Method for Real-Time Lens Flare Rendering Algorithm / István Csoba, Roland Kunkli
Dátum:2019
ISBN:978 7 89391 031 9
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Graphics and Application : the 12th Asian Forum on Graphic Science (AFGS 2019) / ed. Baoling Han, Xiao Luo, Hongliang Fan. - p. 118-120. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM072821
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Real-time rendering of sphero-cylindrical refractive errors of the human eye using separable complex convolution / István Csoba, Roland Kunkli
Dátum:2018
ISBN:978-963-313-282-1
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
vision-realistic rendering
complex convolution
Megjelenés:IX. Magyar Számítógépes Grafika és Geometria Konferencia / szerk. Szirmay-Kalos László, Renner Gábor. - p. 38-45. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Pályázati támogatás:ÚNKP-17-4
Egyéb
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM072823
Első szerző:Csoba István (programtervező informatikus)
Cím:Real-time rendering of low-order visual aberrations using complex phasors / István Csoba, Roland Kunkli
Dátum:2018
ISBN:978-615-5586-23-1
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
real-time rendering
visual aberrations
Megjelenés:5th Winter School of PhD Students in Informatics and Mathematics / ed. Hudoba Péter. - p. 23. -
További szerzők:Kunkli Roland (1982-) (matematika, informatika, ábrázoló geometria szakos tanár)
Pályázati támogatás:ÚNKP-17-4
Egyéb
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1