CCL

Összesen 13 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM105695
Első szerző:Csapó Zsolt (agrármérnök)
Cím:Perception and acceptance of goat cheese in comparision with sheep and cow cheese - An empirical study / Csapó Zsolt, Péntek Ádám, Csapóné Riskó Tünde
Dátum:2019
Megjegyzések:Goat milk production is a dynamic and continuously expanding branch, which determines the life of millions of people, as well as constitutes an important part of the national economies of many countries (SILANIKOVE et al., 2010). Goat milk and the cheese made from it, was venerated in ancient Egypt, with some Pharaohs supposedly placing these foods among the other treasures in their burial tombs (SMITH, 2006). Across the globe, goats can be kept almost everywhere, even poor surroundings. Goats can play an important role in the human nutrition of the continuously increasing human population. Goats are able to provide high quality products under diverse climate conditions and in extreme environments. Globally, more people drink milk from goats than from any other animal (SILANIKOVE, 1994). Goat milk plays a decisive role in feeding starving and malnourished people in developing countries. At the same time in developed countries and also in Hungary these products are ?luxury" consumer goods. Due to its favourable effects on human health, goat milk has found a niche for itself in the trend towards healthy nutrition, as well in developed countries. The main objective of our empirical research was to analyse the respondents` perception and acceptance towards goat milk cheese in Debrecen, Hungary through blinded testing of cow, sheep and goat cheese. The empirical research has been carried out in the autumn, 2018 and beginning of 2019 with a sample of 202. Based on the results it can be stated, that respondents had almost the same opinion on the tested cheeses made from cow, sheep and goat milk, which is in contrary with the findings of some previous studies that goat milk products have a ?special smell or flavour. Based on the correlation test it can be stated, that there is no significant correlation between the age of respondents and the affordable cheese price, (how much respondents would pay for it) and between the income and the cheese price. The affordable price proved to be the highest for the goat cheese which may reflect its perceived high quality.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
cheese
goat
sheep
cow
consumption
marketing
Megjelenés:The Annals of the University of Oradea. Economic Sciences. - 28 : 2 (2019), p. 248-260. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Csapóné Riskó Tünde (1967-) (okleveles agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM099354
035-os BibID:(Scopus)85126247812
Első szerző:Csapó Zsolt (agrármérnök)
Cím:Sensory Evaluation and Acceptance of Goat Yogurts in Comparison with Cow yogurts : An Empirical Study / Csapó Z., Péntek Á., Riskó T.C.
Dátum:2020
ISBN:978-3-030-43448-9
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok könyvfejezet
könyvrészlet
Megjelenés:Challenges and Opportunities to Develop Organizations Through Creativity, Technology and Ethics / eds. Silvia L. Fotea, Ioan Ş. Fotea, Sebastian A. Văduva. - p. 143-159. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Csapóné Riskó Tünde (1967-) (okleveles agrármérnök)
Internet cím:DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM097662
Első szerző:Csapó Zsolt (agrármérnök)
Cím:Perception and acceptance of cottage cheese made from goat milk : Statistical analysis of an emprical study / Csapó Zsolt, Péntek Ádám, Csapóné Riskó Tünde
Dátum:2019
ISSN:2061-862X
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
goat milk
cottage cheese
health
Megjelenés:Journal of Agricultural Informatics. - 1 : 1 (2019), p. 53-63. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Csapóné Riskó Tünde (1967-) (okleveles agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM097664
Első szerző:Csapó Zsolt (agrármérnök)
Cím:Perception of Goat Milk Products / Csapó Zsolt, Péntek Ádám, Csapóné Riskó Tünde
Dátum:2019
ISSN:0424-2513 0976-4666
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
goat milk products
health
marketing
Megjelenés:Economic Affairs. - 64 : 4 (2019), p. 679-688. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Csapóné Riskó Tünde (1967-) (okleveles agrármérnök)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM097667
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:Baked goods consumption habits in the gluten free diet / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám
Dátum:2018
ISSN:1844-8577
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
coeliakia
bread
diet
consumption habits
gluten free bread
gluten free foods
meal patterns
food consumption
Megjelenés:Journal of EcoAgriTourism. - 14 : 1 (2018), p. 105-113. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM092689
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:A tudatos fogyasztás megjelenési formái = forms of conscious consumption / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám
Dátum:2014
ISSN:2064-8839
Tárgyszavak:Agrártudományok Növénytermesztési és kertészeti tudományok beszámoló
folyóiratcikk
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 1 : 1-2 (2014), p. 73-80. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM086215
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:A CSR ismertsége és megjelenése a fogyasztói döntésekben / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám, Wiwczaroski Troy
Dátum:2015
ISSN:2064-8839
Megjegyzések:A vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) igen gyakori téma napjainkban mind hazai, mind nemzetközi szinten. A profitmaximalizálás természetes a vállalatok számára, de gazdasági tevékenységük végzése közben nem lenne szabad elfelejtkezniük tevékenységük velejáró társadalmi és környezeti hatásairól sem. Ki kell itt még emelnünk a napjainkban szintén gyakran szóba kerülő fenntarthatóság kérdését is. A vállalatoknak is felelőssége a Föld, természeti erőforrásaink és a jövő generációk sorsa. Sok vállalatban belső indíttatásra ki is alakult ez a fajta felelősségérzet és példaértékű CSR, illetve fenntarthatósági lépéseket tesz. Napjainkban már a társadalom részéről is erős nyomás nehezedik, komoly elvárás fogalmazódik meg a vállalatok irányába a felelős működés iránt. Ennek a hatásnak is köszönhető a felelősen működő vállalatok számának gyarapodása. De mit is értünk CSR alatt? Milyen tevékenységek, lépések sorolhatók ide? Milyen indíttatásból dolgoznak ki a vállalatok CSR stratégiát, CSR programokat, készítenek CSR vagy fenntarthatósági jelentéseket? Mi húzódhat meg a háttérben? Számos tanulmány foglalkozik a CSR motivációival, melyek között a vállalat megítélése, imidzse, "bennünket fognak preferálni a fogyasztók" is igen gyakran megjelenik. Értékelik-e azonban a vállalatok CSR lépéseit a fogyasztók? Számos kutató arra az eredményre jutott, hogy nem. Általában véve igen fontos elvárás részükről a felelős üzleti magatartás, de amikor ténylegesen döntenek egy termék megvásárlásáról, ez a szempont igencsak hátra rangsorolódik. Tanulmányunk célja számba venni, hogy a megkérdezett magyar fogyasztók mit tudnak a CSR-ről, mivel azonosítják a CSR-t, milyen információk alapján hozzák meg fogyasztói döntésüket, és összefüggéseket keresni a kapott eredmények és a minta demográfiai változói között. Mindezt primer kutatásunk eredményei alapján tesszük meg. Kutatási eredményeink összhangban vannak a CSR általános értelmezésével. Csaknem az összes felsorolt alternatívát a CSR fogalomköréhez társították a megkérdezett fogyasztók. A legmagasabb átlagértéket a ?munkahelyteremtés, foglalkoztatás" alternatíva kapta, ami jelzi ezen tevékenység kiemelt jelentőségét. A fogyasztói döntést befolyásoló tényezők vonatkozásában kutatási eredményeink az ?ár" és az ?ár-érték arány" elsődlegességét támasztották alá. Ezen kutatási eredményünk összhangban áll számos kutatási eredménnyel, miszerint a fogyasztók számára csak elvben fontos a termék gyártója és annak felelős üzleti magatartása, a tényleges fogyasztói döntésekben sajnos már nem jelenik meg ez az elvárás.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
vállalatok társadalmi felelősségvállalása
tudatos fogyasztás
CSR tevékenységek
fogyasztói döntés
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 2 : 2 (2015), p. 15-27. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Wiwczaroski, Troy B. (1967-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM086092
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:Corporate Social Responsibility through the eyes of consumers / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám, Troy Wiwczaroski
Dátum:2015
Megjegyzések:Corporate Social Responsibility (CSR) is relevant to mainstream thought on economic organisations and their places in society. The aim of this paper is to collect some of the most relevant research findings on CSR, introduce the informedness of Hungarian respondents on CSR in general, the main influencing factors of their purchasing decisions, and to find correlations between the received results and the demographic variables based on our primary research. Our results support the present practice in terms of the definition of CSR. Almost all the listed alternatives are strongly associated with CSR by the respondents. The highest average received for the "creating work places, employment" alternative indicates the importance of this activity. Regarding the different factors influencing purchasing decision, our results underline the importance of price and price value ratio.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
CSR
conscious consumerism
CSR actions
consumer actions
Megjelenés:Agroeconomia Croatica. - 5 : 1 (2015), p. 21-31. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Wiwczaroski, Troy B. (1967-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

9.

001-es BibID:BIBFORM078359
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:Kenyér és péksütemény fogyasztási szokások a gluténmentes diétában / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám
Dátum:2018
ISSN:2064-8839
Megjegyzések:Celiac disease is a genetic autoimmune disorder which is the result of an immune system response to the ingestion of gluten in susceptible persons. Gluten is a generalised term that describes the storage proteins found in the common cereal grains: wheat, rye, barley and their derivatives. This disease is permanent and damage to the small intestine always occurs when gluten is consumed, regardless of whether symptoms are present or not. Celiac disease affects about 1 in 100 individuals worldwide. In Hungary 1-2 percent of the population is affected. The only treatment for people with celiac disease is lifelong adherence to a gluten-free diet. On a gluten-free diet, wheat, rye, barley and any foods or ingredients derived from them must be removed from the diet. Bread is basic and frequently consumed food made from wheat. Bread and salty and sweet baked goods are an essential part of the Hungarian eating habits. The market of gluten-free foods is continuously increasing worldwide. Among the reasons behind this trend the increasing number of diagnosed persons, their family members (with whom they eat together), healthy lifestyle and fashion lifestyle have to be pointed out. Several gluten-free bread and baked goods brands are available on the Hungarian market. The ingredients, texture, colour, softness of the available breads and baked goods are rather different. There is a big choice of gluten-free flour mixtures on the Hungarian market, as well. The compositions of these mixtures are also rather different. The aim of our empirical research was to investigate the gluten free bread and baked goods consumption habits of people following gluten-free diet.
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
gluten
coeliakia
bread
diet
consumption
Megjelenés:Táplálkozásmarketing. - 5 : 1 (2018), p. 77-89. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

10.

001-es BibID:BIBFORM078398
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:Kenyér készítési és fogyasztási szokások a gluténmentes diétában / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám
Dátum:2018
ISSN:2498-700X
Megjegyzések:A cöliákia autoimmun rendellenesség, melynek kiváltó ágense egy a gabonafélékben található fehérje, a glutén. Ha egy cöliákiás gluténtartalmú élelmiszert fogyaszt, szervezete a glutént veszélyes anyagként érzékeli és negatívan reagál rá. A cöliákia napjaink tudományos eredményei szerint nem gyógyítható, az egyetlen kezelési lehetőség az élethosszig tartó gluténmentes diéta. A kenyér alapvető és igen gyakran fogyasztott élelmiszerünk, ami alapvetően gluténtartalmú gabonákból készül. A kenyér központi szerepet tölt be a magyar étkezési kultúrában, így joggal merül fel a kérdés, hogy a gluténmentes diétát követők hogyan fedezik kenyér szükségletüket. Primer kutatásunkkal gluténmentes diétát folyatók kenyér készítési és fogyasztási szokásait mértük fel. Celiac disease is a genetic autoimmune disorder characterized by sensitivity to gluten. Gluten is a protein found in many grain products (wheat, rye, barley and oat). When a person with celiac disease consumes gluten, his/her immune system perceives the gluten to be a harmful substance and reacts negatively. The only treatment for people with celiac disease is lifelong adherence to a gluten-free diet. Bread is a basic and frequently consumed food made from basically gluten-containing grains. Bread plays essential role in the Hungarian dining habits, thus bread consumption in the gluten-free diet is a challenging question. The aim of our empirical research was to investigate the gluten-free bread making and consumption habits of people following a gluten-free diet.
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:International Journal of Engineering and Management Sciences. - 3 : 4 (2018), p. 252-262. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

11.

001-es BibID:BIBFORM074387
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:Bread consumption habits in the gluten free diet / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám, Wiwczaroski Troy
Dátum:2017
ISSN:1789-221X 1789-7874
Megjegyzések:Gluten is a protein found in many grain products. Celiac disease is a genetic autoimmune disorder characterized by sensitivity to gluten. When a person with celiac disease consumes gluten, his/her immune system perceives the gluten to be a harmful substance and reacts negatively. The only treatment for individuals with celiac disease is lifelong adherence to a gluten-free diet. It is one of the most frequent and well defined of all lifelong diseases. In Hungary, 1-2 % of the population is said to be affected, but only every 10th has been diagnosed. Bread is a basic and frequently consumed food made principally from wheat. Gluten is the main structure-forming protein in flour, and is responsible for the elastic characteristics of dough, and contributes to the crumb structure and appearance of many baked products. Gluten removal results in major problems for bakers. Currently many gluten-free products available on the market are of low quality, exhibiting poor mouth feel and flavour. People wishing to eat bread in the gluten-free diet basically have two options: buying or baking the bread for themselves. There are several gluten-free bread brands are available on the Hungarian market. The price, ingredients, texture, colour, softness of the available breads are different. There is a rather good choice in gluten-free flour mixtures on the Hungarian market, as well. The composition of these mixtures are also different. The aim of our empirical research was to investigate the gluten-free bread consumption habits of people following gluten-free diet. The research was carried out using Google forms in January 2017. Size of the sample is 196. The online form was shared in four closed gluten free Facebook groups in Hungary since they are really active in sharing information concerning gluten-free lifestyle and diet.Summarizing, in this study we wish to examine how evolve the world pork meat production, trade and consumption, and to demonstrate the main consuming countries, highlighting the role of China, as it is the most populated country in the world with its 1.4 billion inhabitants
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
celiac disease
gluten-free diet
bread
Megjelenés:Apstract. - 11 : 3-4 (2017), p. 113-120. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Wiwczaroski, Troy B. (1967-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

12.

001-es BibID:BIBFORM067311
Első szerző:Csapóné Riskó Tünde (okleveles agrármérnök)
Cím:Is It Worth Being Socially Responsible? / Csapóné Riskó Tünde, Péntek Ádám, Troy Wiwczaroski
Dátum:2016
ISSN:1789-221X
Megjegyzések:Several definitions for corporate social responsibility (CSR) exist and these vary greatly as to the activities it should cover and their motivators. Among the benefits of CSR are positive marketing/brand building, brand insurance and employee loyalty. Numerous arguments against CSR prevail, e.g. social responsibility is not a problem that belongs in the sphere of activities a corporation should be addressing or even that CSR distracts businesses from addressing the primary need to concentrate on sales. Thus, the strong economic question: is CSR worth it? In 2014, we carried out a representative survey in Hungary, in which the effects of responsible business practices on consumer purchase behaviour were studied. With our research results, we could show that there is a considerable gap between the apparent interest of consumers in CSR and the limited role of CSR in purchase behaviour.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
corporate social responsibility
consumer behaviour
consumer responses
CSR actions
Megjelenés:Apstract 10 : 1 (2016), p. 73-80. -
További szerzők:Péntek Ádám (1976-) (agrárinformatikus) Wiwczaroski, Troy B. (1967-) (nyelvész)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1 2