CCL

Összesen 6 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103376
Első szerző:Ambrus Gabriella
Cím:A Cross-sectional Analysis of Students' Answers to a Realistic Word Problem from Grade 2 to 10 / Gabriella Ambrus, Eszter Herendiné Kónya, Zoltán Kovács, Judit Szitányi, Csaba Csíkos
Dátum:2019
ISSN:1306-3030
Megjegyzések:Several investigations have revealed that students tend to exclude their real-world knowledge when solving simple, routine-like mathematical word problems. The current research is a crosssectional developmental analysis with students from grade 2 to 10 (N=1346). Other than describing the development (or lack thereof) in students' realistic answers, connections with mathrelated background variables and possible class-level effects have been investigated.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
word problems
realistic mathematics education
cross-sectional development
Megjelenés:International Electronic Journal of Mathematics Education. - 14:3 (2019), p. 513-521. -
További szerzők:Kovács Zoltán (1961-) (matematikus) Szitányi Judit Csíkos Csaba Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM103309
Első szerző:Herendiné Kónya Eszter (matematikus)
Cím:Do the calculators support inductive reasoning? / Eszter Kónya, Zoltán Kovács
Dátum:2019
ISSN:1933-2823
Megjegyzések:In many countries, calculators that are considered traditional technological devices are widely used in compulsory mathematics education, but the creative application is almost missing from everyday Hungarian school practice. In this paper we focus on the inductive observation process supported by calculator and investigate whether the way of observation have an influence on the way of reasoning. We designed a problem appropriate for the ?looking for pattern" strategy and constructed a lesson plan for five experimental groups: four of prospective mathematics teachers and one of 6th Grader students. We summarise our findings on pros and cons of using calculator in the inductive thinking process.
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:The Electronic Journal of Mathematics and Technology. - 13 : 2 (2019), p. 181-189. -
További szerzők:Kovács Zoltán (1961-) (matematikus)
Pályázati támogatás:Content Pedagogy Research
MTA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban(DEA)tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM098388
035-os BibID:(Scopus)85128338036
Első szerző:Herendiné Kónya Eszter (matematikus)
Cím:Management of Problem Solving in a Classroom Context / Kónya Eszter, Kovács Zoltán
Dátum:2022
ISSN:1855-9719 2232-2647
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Center for Educational Policy Studies Journal. - 12 : 1 (2022), p. 81-101. -
További szerzők:Kovács Zoltán (1961-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM112338
035-os BibID:(cikkazonosító)101784 (Scopus)85159905353 (WoS)001010457500001
Első szerző:Kondé Zoltán (pszichológus)
Cím:Modeling teachers' reactions to unexpectedness / Zoltán Kondé, Zoltán Kovács, Eszter Kónya
Dátum:2023
ISSN:0959-4752
Megjegyzések:Background: Even experienced teachers make inconsistent classroom decisions in unexpected situations. From the cognitive load theory perspective, the effective handling of the novel, unexpected events by teachers depends on the cognitive load of the task, the teaching context in which the unexpectedness appears, and the available cognitive capacity. Aims: Teachers` reactions to unexpected mathematical events, in particular the unexpectedness of the arithmetic calculation, was modeled, investigated experimentally, and explained within the theoretical framework of cognitive load theory. Sample: 64 mathematics teacher trainees took part in the experiment. Methods: In a dual-task arrangement, participants verified alternative answers to simple mathematical questions while memorizing task-irrelevant information. The answers represented low (schematic good responses), and high (unexpected good responses) processing load conditions, and control condition (incorrect responses). The memory load was low or high representing levels of extraneous load. The participants` cognitive capacity was estimated by a complex working memory span task. Results: The verification of unexpected but correct answers was slow and more error-prone as compared with the processing speed and accuracy of schematic answers, presumably due to elevated processing (intrinsic) load. The increase in memory load resulted in slower and more inaccurate verifications. However, working memory capacity was found to mediate the extraneous load effect. Conclusions: The results stress the importance of well-organized schemas for effective reactions to unexpected classroom events. Furthermore, it highlights the importance of accurately understanding and being aware of the impact of cognitive load on teachers to improve teaching practice.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Pszichológiai tudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
kognitív terhelés
matematikai váratlanság
munkamemória
sémák
Megjelenés:Learning And Instruction. - 86 (2023), p. 1-10. -
További szerzők:Kovács Zoltán (1961-) (matematikus) Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Pályázati támogatás:KOZOKT2021-16
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM109245
Első szerző:Kovács Zoltán (matematikus)
Cím:How do novices and experts approach an open problem? / Zoltan Kovács, Eszter Kónya
Dátum:2019
Megjegyzések:There are well-known differences between problem solving competencies of novices and experts. It is also known from the literature that students, regardless of age, typically give the expected answer, ignoring the openness of the problem. In our study, we use a problem that is open at the starting point nevertheless it has closed solution. We analyze how experts and novices manage the openness of an elementary problem based on a survey prepared for 7th and 8th graders.
ISBN:978 953 1975 17 9
Tárgyszavak:Természettudományok Matematika- és számítástudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
open problem
realistic reaction
novice and expert problem solver
Megjelenés:Towards new perspectives on mathematics education / eds. Zdenka Kolar-Begović Ružica Kolar-Šuper Ljerka Jukić Matić. - p. 245-260. -
További szerzők:Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM108289
035-os BibID:(cikkazonosító)151 (Scopus)85148762589 (WoS)000944955300001
Első szerző:Kovács Zoltán (matematikus)
Cím:Incorporating Problem-Posing into Sixth-Grade Mathematics Classes / Zoltán Kovács, Emőke Báró, Orsolya Lócska, Eszter Kónya
Dátum:2023
ISSN:2227-7102
Megjegyzések:Problem-posing is an essential component of mathematics education because, among other reasons, when students are given the opportunity to pose their problems, they can take ownership of their learning and become more engaged in the given subject. Thus, problem-posing can lead to a deeper understanding of the studied mathematical concepts. In a collaborative action research study, the authors explored whether well-structured problem-posing activities could be incorporated into classes with students of mixed ability in mathematics. This question is addressed by examining the correlation between students` mathematics grades and problem-posing success. The problemposing approach used in this paper relies on problem solving as a parallel activity. Hence, the study also focuses on the relationship between problem posing and problem solving. The paper presents the results of a classroom experiment with 86 sixth-grade students and their teachers from Hungary and Romania. After evaluating the students` problem-posing products and problem-solving performances, the results show that problem posing, based on a worked-out model problem, is a feasible challenge for most students. Moreover, this experiment identified a direct relationship between successful problem posing and problem solving.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
lower secondary education
teaching through problem posing
mathematical problem posing
mathematical problem solving
active learning framework
Megjelenés:Education Sciences. - 13 : 2 (2023), p. 1-22. -
További szerzők:Báró Emőke (1995-) (matematika didaktikus) Lócska Orsolya (1993-) (matematika) Herendiné Kónya Eszter (1967-) (matematikus)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1