CCL

Összesen 1 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM080499
Első szerző:Tóth Dorina Anna (neveléstudományok)
Cím:Tanítók a fronton, tanítók otthon : Az első világháború mikrotörténeti megközelítésben / Tóth Dorina Anna
Dátum:2016
Megjegyzések:Tanulmányom az első világháború magyar népoktatásügyről, illetve a néptanítók háborús magatartásáról szól. Kutatásomban azt vizsgáltam, hogy hogyan viszonyultak egymáshoz a besorozott és az itthon maradt tanítók, miként tartották egymással a kapcsolatot. Ehhez első világháborús pedagógiai folyóiratokat vontam tartalomelemzés alá, továbbá vizsgáltam a tábori leveleket, magánlevelezéseket. A népoktatásügyi statisztikai adatok a vallás? és közoktatásügyi miniszternek 1914-1918-ig benyújtott jelentéseiből származnak. A tanítóra - bárhol legyen - új feladatok vártak a háború alatt. Noha a néptanítók 40%?a fegyverben volt, az oktatás mégis szervezetten folyt tovább a helyettesítéseknek köszönhetően. A háború alatt különös gondot fordítottak a felnövekvő generáció nevelésére, új nevelési célokat fogalmaztak meg: a tanítókra nagy felelősség hárult, s megkétszereződött munkájuk. A besorozott tanítókra is új kihívások vártak, legfőbb ezek közül: túlélni a háborút. A fronton szívesen emlékeztek régi iskolájukra, diákjaikra - több tanító lehetőségeihez mérten tartotta a kapcsolatot az iskolával és tanítványaival is, ezzel csillapítva honvágyukat. A tanítók szerepköre (iránymutatás, vigasztalás) sokszor a katonák között is megmaradt, hirdették a tanítói ethoszt. A kettészakadt tanítótársadalom szinte tudomást sem véve az elszakadásról egységként definiálta önmagát: tanítói hitvallásuk sorsközösséggé kovácsolta őket
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Neveléstörténet. - 13 : 1-2 (2016), p. 7-30. -
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1