CCL

Összesen 8 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM079545
Első szerző:Balázs Brigitta
Cím:Milyen a jó földrajztankönyv? : Értékelési módszerek a 21. században a földrajztankönyvi funkciók időbeli változásának tükrében / Balázs Brigitta, Szilassi Péter, M. Császár Zsuzsa, Pál Viktor, Teperics Károly, Jász Erzsébet, Farsang Andrea
Dátum:2017
ISSN:2560-0745
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
Megjelenés:GeoMetodika. - 1 : 1 (2017), p. 35-48. -
További szerzők:Szilassi Péter M. Császár Zsuzsa Pál Viktor Teperics Károly (1963-) (geográfus) Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár) Farsang Andrea (1967-2022) (geográfus)
Pályázati támogatás:Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program (2016-2020)
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM104468
035-os BibID:(WOS)000530109200097
Első szerző:Bujdosó Gyöngyi (informatikus, informatika, matematika, kémia tanár)
Cím:Virtual reality in teaching geography / Gyöngyi Bujdosó, Erzsébet Jász, Zsuzsa Császár M., Andrea Farsang, János Kapusi, Ernő Molnár, Károly Teperics
Dátum:2019
Megjegyzések:Teaching needs to find new ways all the time. This research aims to renew both the contents and the methodology of teaching the geography of Hungary in primary and secondary education by developing a package of new tools (tasksheets, online and ICT-based activities, teacher support material and even VR), which focus on a selection of regions, landscapes and settlements. It is based on the activities of a research group of the Hungarian Academy of Sciences established in 2016, involving both secondary school teachers, university lecturers and teacher trainees. The research is concluded within the methodological framework of problem-based (Barrows, Kelson) and project-based learning (Dewey, Kilpatrick), but also relies heavily on digital devices and Internet-based resources. The purpose of the research group is not only to expand teachers' inventory and skill set but to help modern methods and practices spread across teaching communities while offering students new ways to improve their skills and digital competence within their Geography studies. As part of this research, a sample learning environment has been developed to show secondary schools geography teachers how to use the VR environment for designing problem-based methods. The Lake Balaton area, one of Hungary's most visited tourist regions, is used to present the sample environment. We use the MaxWhere collaborative service (3D Web + 3D Cloud + 3D Apps) that provides predesigned and predefined working areas in which users (teachers and students) can manage their own projects with personalized and shared contents by using modern Web technologies in a very natural and creative way. In that particular case, students are encouraged to discover this new digital environment and create their own interactive Balaton projects, which require individual research and are all connected the recent geographical issues and problems raised in the teaching material. We believe the introduction of VR to Geography teaching is not only motivating for students and teachers but demonstrates some collaborative techniques that can be applied to knowledge transfer and the development of creative thinking in other subjects as well.
ISBN:978-84-09-14755-7
Tárgyszavak:Műszaki tudományok Informatikai tudományok tanulmány, értekezés
könyvrészlet
Virtual Reality
VR
MaxWhere
Motivation
Teaching Geography
Megjelenés:ICERI2019 Proceedings / Chova L. Gómez; Martínez A. López; Torres I. Candel. - p. 659-665. -
További szerzők:Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár) M. Császár Zsuzsa Farsang Andrea (1967-2022) (geográfus) Kapusi János (földrajz) Molnár Ernő (1978-) (geográfus) Teperics Károly (1963-) (geográfus)
Pályázati támogatás:MTA-TKI Educational Research Programme (2016-2020)
Egyéb
EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00002
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM083996
Első szerző:Jász Erzsébet (földrajztanár)
Cím:Az energiatudatosságra nevelés megjelenése a földrajz tankönyvekben / Jász Erzsébet, Tóth Tamás, Teperics Károly
Dátum:2018
ISBN:978-80-89691-51-7
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:VI. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia : Program : Tartalmi összefoglalók / szerk. Karlovitz János Tibor. - p. 45. -
További szerzők:Tóth Tamás (1982-) (klimatológus) Teperics Károly (1963-) (geográfus)
Pályázati támogatás:OTKA-116595
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM083991
Első szerző:Jász Erzsébet (földrajztanár)
Cím:Az energiatudatosságra nevelés megjelenése a középiskolai tananyagbann / Jász Erzsébet, Ütőné Visi Judit, Teperics Károly, Tóth Tamás, Kovács Enikő
Dátum:2017
ISBN:978-615-5657-02-3
Tárgyszavak:Természettudományok Biológiai tudományok előadáskivonat
könyvrészlet
középiskola
földrajz
komplex természettudomány
energiatudatosság
megújuló energia
Megjelenés:Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017 : absztrakt kötet. - p. 100. -
További szerzők:Ütőné Visi Judit Teperics Károly (1963-) (geográfus) Tóth Tamás Kovács Enikő
Pályázati támogatás:OTKA-116595
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM083988
Első szerző:Jász Erzsébet (földrajztanár)
Cím:A megújuló energiaforrásokra vonatkozó kérdőíves adatgyűjtés társadalmi háttere / Jász Erzsébet, Teperics Károly, Szabó György, Fazekas István, Tóth Tamás
Dátum:2018
ISBN:978-963-508-896-6
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:IX. Magyar Földrajz Konferencia előadásainak összefoglalói / Szerk. Fazekas István, Kiss Emőke, Lázár István. - p. 76. -
További szerzők:Teperics Károly (1963-) (geográfus) Szabó György (1964-) (geográfus, egyetemi tanár) Fazekas István (1973-) (geográfus) Tóth Tamás (1982-) (klimatológus)
Pályázati támogatás:OTKA-116595
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Szerző által megadott URL
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM083999
Első szerző:Revákné Markóczi Ibolya (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:A megújuló energiával összefüggő fogalmi struktúra vizsgálata 4., 7. és 11. osztályosok körében / Revákné Markóczi Ibolya, Jász Erzsébet, Kovács Enikő, Teperics Károly, Ütőné Visi Judit
Dátum:2019
ISBN:978-80-89691-60-9
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:VII. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia : Program : Tartalmi összefoglalók / kiad. az International Research Institute s.r.o.. - p. 76. -
További szerzők:Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár) Kovács Enikő Teperics Károly (1963-) (geográfus) Ütőné Visi Judit
Pályázati támogatás:OTKA-116595
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

7.

001-es BibID:BIBFORM083998
Első szerző:Revákné Markóczi Ibolya (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:Általános és középiskolás tanulók megújuló energiára vonatkozó fogalmi strukturájának és befolyásoló tényezőkkel való összefüggésének vizsgálata / Revákné Markóczi Ibolya, Jász Erzsébet, Kovács Enikő, Teperics Károly, Ütőné Visi Judit
Dátum:2019
ISBN:978-963-429-473-3
Tárgyszavak:Természettudományok Földtudományok előadáskivonat
könyvrészlet
megújuló energiaforrás
fogalmak
szóasszociáció
befolyásoló tényezők
Megjelenés:Neveléstudomány - horizontok és dialógusok : absztraktkötet / szerk. Varga Aranka, Andl Helga, Molnár-Kovács Zsófia. - p. 521. -
További szerzők:Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár) Kovács Enikő Teperics Károly (1963-) (geográfus) Ütőné Visi Judit
Pályázati támogatás:OTKA-116595
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

8.

001-es BibID:BIBFORM081953
Első szerző:Revákné Markóczi Ibolya (biológia-kémia szakos középiskolai tanár)
Cím:Primary and secondary school students' knowledge related to renewable energy and some of its influencing factors / Ibolya Markóczi Revák, Erzsébet Jász, Enikő Kovács, Károly Teperics, Judit Ütő Visi, János Máth
Dátum:2019
ISSN:1648-3898
Megjegyzések:Shaping attitude related to renewable energy resources is the task of the entire society and in the case of students of different ages it is realized via education in and outside schools. This research concerns the analysis of the knowledge of students related to renewable energy resources, exploring the differences in the case of students in different grades and also the identification of correlations between the knowledge for renewable energy and some of its influencing factors. The research was carried out in spring 2018 with 4th (N=466) and 7th (N=529) graders in primary school and also with 11th graders (N=328) in secondary school in Hungary. Association and selection tasks applied in the research were related to knowledge of renewable energy resources and three questions concerned influencing factors. Assessment was performed based on the word association test. Results indicate poor and less stable knowledge in the case of every grade. The knowledge structure of the grades is similar, solar, water and wind are the most well-known renewable energy resources. Regarding knowledge, the type of the settlement of residence, education level of parents, school curriculum, textbook, theme weeks, project work, media and internet were important among influencing factors.
Tárgyszavak:Természettudományok Környezettudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Journal of Baltic Science Education. - 18 : 6 (2019), p. 924-942. -
További szerzők:Jász Erzsébet (1990-) (földrajztanár) Kovács Enikő Teperics Károly (1963-) (geográfus) Ütőné Visi Judit Máth János (1959-) (matematikus)
Pályázati támogatás:OTKA-116595
OTKA
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:
Rekordok letöltése1