CCL

Összesen 2 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM113665
Első szerző:Tóth Dorina Anna (neveléstudományok)
Cím:The different patterns of the dropout according to the level and the field of education / Toth, Dorina Anna; Szemerszki, Marianna; Cegledi, Timea; Mate-Szabo, Barbara
Dátum:2019
ISSN:2062-9605 2064-2199
Megjegyzések:Background and aims: Our research is a part of a complex dropout research, whose main aim is to examine the time changes, social and regional inequalities, and constitutional differentiation of student dropout, appearing on a large scale and causing individual and institutional loss. As a part of this, the aim of our research on one hand is to identify the training fields and training levels with high dropout risk, furthermore to draw the patterns of dropout based on the available countrywide data. Methods: We analyzed the database of the Hungarian Higher Education Informational System for our research, especially considering the students starting their training, based on final exam. We examined the most important features of advancements in studies, furthermore the occurring recoils. Considering our data, the measure of dropout remarkable differs based on the training fields and schedule, training, finances and some demographically background variable as well, taking the measure of dropout and its reasons into account. During our analysis, we separated three main types of the dropout's reasons: financial reasons, study inefficiency and dropout caused by other reasons. Results: In this study, we examine these types and their characteristics in three different training levels: Bachelor degree programs, undivided, long-cycle Master courses, and short-cycle higher education vocational training. Discussion: Almost one third of the students end up joining the group of dropout in all kind of training type, especially critical period is from the second to the fifth semester. The most endangered are males, correspondent students, fee-paying students, participants of higher education vocational training, furthermore the students of science and students of IT fields.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Hungarian educational research journal (HERJ). - 9 : 2 (2019), p. 257-269. -
További szerzők:Szemerszki Marianna Ceglédi Tímea (1984-) (szociológus) Máté-Szabó Barbara Éva (1989-) (andragógus)
Pályázati támogatás:NKFI-6 -123847
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM113711
Első szerző:Tóth Dorina Anna (neveléstudományok)
Cím:A lemorzsolódás képzési területei, képzési szint szerinti mintázatai / Tóth Dorina Anna ; Szemerszki Marianna ; Szabó Barbara
Dátum:2018
Megjegyzések:Kutatásunk egy komplex lemorzsolódás-kutatás részét képezi, amely a magyar felsőoktatásban relatíve nagy arányban jelen lévő, az emberi és anyagi tőke össztársadalmi, egyéni, intézményi veszteségét jelentő hallgatói lemorzsolódás időbeli változásainak, valamint társadalmi, területi egyenlőtlenségeinek és szervezeti differenciálódásának vizsgálatát tűzte ki célul. Ennek részeként jelen kutatásunk célja egyrészt a magas lemorzsolódási kockázatú képzési szintek és képzési területek azonosítása, továbbá a lemorzsolódás mintázatainak megrajzolása a rendelkezésre álló országos adatok segítségével. A felsőoktatási lemorzsolódás jelenségének adatalapú vizsgálata ? figyelembe véve a hallgatói diverzitás növekedését és az atipikus hallgatói életutak nagy arányú jelenlétét a tömegessé vált felsőoktatásban ? nem nélkülözheti a fogalmak tisztázását, s annak elméleti áttekintését, hogy a lehetséges indikátorok közül melyek milyen módon alkalmazhatók a jelenség megértésére. Ebben a tekintetben a nemzetközi gyakorlat is igen sokféle (Vossensteyn és mtsai, 2015), előadásunkban megpróbáljuk a leginkább illeszkedő mutatókat megragadni. Kutatásunkhoz a Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) adatbázisát elemeztük, közülük kiemelten két hallgatói csoportot: a tanulmányaikat valamely érettségire épülő képzésben 2010-ben illetve 2014-ben megkezdőket. Vizsgáltuk a tanulmányokban való előrehaladás legfontosabb jellemzőit, továbbá az esetleges megtorpanásokat, így többek között a kreditakkumuláció folyamatát, az aktív és a passzív félévek számának alakulását, illetve a passziválás és a lemorzsolódás okait. A passzív félévek vizsgálata azért is fontos, mert adataink azt mutatják, hogy azok magas száma a tanulmányok során szoros összefüggést mutat a lemorzsolódással. Adataink szerint a lemorzsolódás mértéke képzési területek és munkarend szerint is jelentősen eltér, s ? részben az előbbiekkel összefüggésben ? a tanulmányok finanszírozási módja és néhány demográfiai háttérváltozó mentén is különbségek rajzolódnak ki mind a lemorzsolódás mértékét, mind annak okait tekintve. Az adatokat alaposabban górcső alá véve a lemorzsolódás okait három fő csoportba tudtuk besorolni. Az első a financiális okok miatt történő lemorzsolódás, a második csoportban hallgatói mulasztásról, képzésből való kilépésről, míg a harmadikban tanulmányi eredménytelenségről beszélhetünk. A financiális okok miatti félbeszakítás jellemzően a képzések elején jellemző, s magasabb arányban a levelező munkarendben tanulókra és az alapképzést folytatókra. A tanulmányi eredménytelenség okán lemorzsolódók között felülreprezentáltak a műszaki, informatikai, természettudományi képzésekben résztvevők, s részben ezzel összefüggésben a férfiak. A kritikus ebből a szempontból a második-ötödik félév időszaka. A különböző képzési szinteken eltérő súllyal vannak jelen az egyes okok.
ISBN:978-963-489-051-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
felsőoktatás
lemrozsolódás
differenciálódás
Megjelenés:Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések: absztrakt kötet : XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia / szerk. Fehérvári Anikó, Széll Krisztián, Misley Helga. - p. 161. -
További szerzők:Szemerszki Marianna Máté-Szabó Barbara Éva (1989-) (andragógus)
Pályázati támogatás:A 123847 számú projekt a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból biztosított támogatással, a K_17 pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1