CCL

Összesen 4 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM094471
Első szerző:Kesjár Szilvia (közgazdász)
Cím:Kolbászfogyasztási szokások vizsgálata Magyarországon / Kesjár Szilvia, Balsa-Budai Nikolett, Soós Mihály
Dátum:2019
ISSN:1786-3422 2560-2551
Megjegyzések:Appropriate nutrition and qualitative food have played an ever bigger role in the recent years. At the same time, pork meat stands in the middle of many discussions on account of medical judgement. Pork meat and the products of pork meat are popular in Hungarian nutrition. In our country the tradition of pig breeding and pig slaughter - especially in villages and smaller settlements - has been present decidedly. We all know that many of us like it, but do we know what kind of sausage Hungarian people like the most, on what basis they choose, how much money they spend, how often they eat and where they pick the information up about the Hungarian sausages? The goal of the study is to get a wider perspective about the consumption patterns of Hungarian people, helping the work of the market players who deal with sausage making and sale, and they would like to know the demand, opinion and criterion of decisions of the potential customer. regarding the methodology, we have choosen the online questionnaire, in which 690 members took part. The questionnaire is representative with regard to sex, in addition several answers have come from all regions of our country.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Közgazdaságtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing. - 13 : 2 (2019), p. 25-32. -
További szerzők:Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Soós Mihály (1985-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM097185
Első szerző:Kiss Virág Ágnes (közgazdász, oktatáskutató)
Cím:Examination of sustainable and health-conscious lifestyle among the Hungarian population based on the results of three research / Virag Agnes Kiss, Nikolett Balsa-Budai, Mihaly Soos, Zoltan Szakaly
Dátum:2019
ISBN:978-84-9048-789-1
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:5th CARPE Conference : Horizon Europe and beyond : Proceedings / eds. Javier Orozco Messana, Juan Miguel Martínez Rubio. - p. 114-118. -
További szerzők:Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Szakály Zoltán (1965-) (agrár-közgazdász)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
DOI
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM095874
035-os BibID:(cikkazonosító)1766
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:Adaptation and Validation of the Food Neophobia Scale: The Case of Hungary / Szakály Zoltán, Kovács Bence, Soós Mihály, Kiss Marietta, Balsa-Budai Nikolett
Dátum:2021
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Food neophobia is the fear or loathing of novel food, which may result in the rejection of the unfamiliar food item. The most frequently used and most reliable tool to measure adult food neophobia is the Food Neophobia Scale (FNS), which has been translated into several languages, making it possible to compare food neophobia levels around the world. The main objective of this research has been the adaptation and validation of the FNS in Hungary. In order to achieve the research objectives, a questionnaire survey was conducted on a representative sample of 500 adults; and, primarily, multivariate statistical tools were used. We found that despite the Hungarian population's strong neophobic tendency, neophobia and neophilia are present at the same time. We identified two distinctive factors in the course of the exploratory factor analysis ("Willingness and trust" and "Rejection and particularity"), which distinctly separate the negatively and positively worded (reversed) FNS items. Based on these factors, four clusters were identified. Those belonging in the group of adventurous open?minded individuals constitute an ideal target group for the manufacturers of novel food items as well as products with unusual flavors, especially if those products also have health-enhancing and eco-friendly qualities.
Tárgyszavak:Társadalomtudományok Gazdálkodás- és szervezéstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
food neophobia scale
FNS
validation
factor analysis
consumer segmentation
Hungary
Megjelenés:Foods. - 10 (2021), p. 1-17. -
További szerzők:Kovács Bence (1992-) (közgazdász) Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Kiss Marietta (1981-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató)
Pályázati támogatás:EFOP-3.6.2-16-2017-00003
EFOP
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM089605
035-os BibID:(cikkazonosító)563
Első szerző:Szakály Zoltán (agrár-közgazdász)
Cím:The Effect of an Evaluative Label on Consumer Perception of Cheeses in Hungary / Szakály Zoltán, Soós Mihály, Balsa-Budai Nikolett, Kovács Sándor, Kontor Enikő
Dátum:2020
ISSN:2304-8158
Megjegyzések:Traditional strategies (such as education, economic incentives or prohibitions) targeted at altering dietary habits only influence health-conscious consumers. Less health-conscious consumers are less capable of self-regulatory behavior, therefore they are more likely to be influenced through perception. The present study aimed to examine how external cues such as labeling affect the consumer's perception of foods. The paper includes a case study based on an experiment. In the experiment the same cheese was tested with four different types of labeling (labeled "conventional", "low salt", "low fat" and "low salt and low fat"). It was found that the health halo effect worked in the case of cheese testing. In spite of all the samples being identical, the healthy samples were associated with considerably less sensory pleasure. The use of labels by the producers resulted in exactly the opposite effect to that intended. The experiment confirmed the efficiency of the application of this type of behavior-oriented nudge.
Tárgyszavak:Agrártudományok Élelmiszertudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
nudge
evaluative label
health-halo effect
consumer perception
cheese
Megjelenés:Foods. - 9 : 5 (2020), p. 1-21. -
További szerzők:Soós Mihály (1985-) (közgazdász) Balsa-Budai Nikolett (1993-) (PhD hallgató) Kovács Sándor (1978-) (matematika tanár) Kontor Enikő (1963-) (közgazdász)
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1