Magyar
Toggle navigation
Tudóstér
Magyar
Tudóstér
Keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Egyszerű keresés
Összetett keresés
CCL keresés
Böngészés
Saját polc tartalma
(
0
)
Korábbi keresések
CCL parancs
CCL
Összesen 1 találat.
#/oldal:
12
36
60
120
Rövid
Hosszú
MARC
Részletezés:
Rendezés:
Szerző növekvő
Szerző csökkenő
Cím növekvő
Cím csökkenő
Dátum növekvő
Dátum csökkenő
1.
001-es BibID:
BIBFORM103639
Első szerző:
Józsa Gabriella
Cím:
A munkavállalás szerepe a lemorzsolódásban / Józsa Gabriella, Kocsis Zsófia
Dátum:
2019
Megjegyzések:
A felsőoktatás átalakulásával a hallgatói társadalom is átalakult. Az eddig szűk rekrutációs bázisra épülő egyetemek kapui széles társadalmi rétegek számára nyíltak meg (Kozma, 2004; Polónyi, 2017). A hallgatói összetétel heterogenitásával megjelent a lemorzsolódás jelensége, ami nem csak a felsőoktatást, hanem a közoktatást érinti. Korábbi kutatások hangsúlyozzák az első egyetemi év jelentőségét (Horn, 1998), hiszen ekkor szocializálódik az egyén az egyetem világába, s alakítja ki a kapcsolati hálóját (Pusztai, 2011). Továbbá ekkor derülnek ki, hogy a meglévő tanulási módszerek, képességek és anyagi ráfordítások milyen mértékben elegendőek a bennmaradáshoz. Munkánkban a lemorzsolódás okai közül a gazdasági okokat vizsgáljuk, azon belül is a hallgatói munkavállalásra fókuszálunk, ami évek óta hangsúlyos szerepet játszik a fiatalok életében, ugyanis fokozatos átmenet figyelhető meg a tanulás és a munka között (Csoba, 2013). Számos egyetemista fizetett munka nélkül nem engedhetné meg magának, hogy felsőoktatási intézménybe tanuljon, ebből kifolyólag a középiskolások egyik céljaként jelent meg a tapasztalatszerzés, a nyári és az iskolai időszakban történő munkavállalás (Kispálné-Vincze, 2009; Maseviciute et al, 2018). Azonban fizetett munka a lemorzsolódás egyik előrejelzője lehet már a középiskolások körében is, hiszen csökken tanulásra, szabadidőre fordított idő (D'Amico, 1984; Vickers et al. 2013). Jelen kutatásunkban komplex módszerek alkalmazásával arra keressük a választ, hogy azonosíthatók-e már a felvételi pillanatában a lemorzsolódáshoz vezető anyagi kockázati tényezők. A kvantitatív szakaszban a 2018-as felvételi adatbázis, a Eurostudent VI. és a CHERD lemorzsolódottakat vizsgáló kutatás releváns adatait elemeztük, amely során az anyagi terhek és a munkavállalás okozta intézményelhagyást vettük górcső alá. A kvantitatív adatokat kiegészítettük félig strukturált interjúk eredményeivel, hogy átfogó képet kapjunk a vizsgált korosztály anyagi és munkavállalási terheiről. Vizsgálatunk rávilágít az anyagi terhek domináns jelenlétére a felsőoktatásban és jelentős szerepére a lemorzsolódásban.
ISBN:
978-615-5657-07-8
Tárgyszavak:
Bölcsészettudományok
Neveléstudományok
előadáskivonat
könyvrészlet
lemorzsolódás
munkavállalás
anyagi helyzet
Megjelenés:
Prevenció, intervenció és kompenzáció - Korszerű neveléstudományi módszerekkel a korai iskolaelhagyás ellen : Absztraktkötet. - p. 86. -
További szerzők:
Kocsis Zsófia (1993-) (oktatáskutató)
Internet cím:
Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Saját polcon:
Rekordok letöltése
1
Corvina könyvtári katalógus v8.2.27
© 2023
Monguz kft.
Minden jog fenntartva.