CCL

Összesen 3 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM112570
Első szerző:Polgáriné Szilágyi Edit
Cím:A szülői bevonódás szektorközi összehasonlítása a nemzetközi gyakorlatban / Polgáriné Szilágyi Edit; Major Enikő; Bencze Ádám; Csonka Éva; Demeter-Karászi Zsuzsanna
Dátum:2022
Megjegyzések:Széles körben vizsgálják a szülő-iskola együttműködés és a szülői részvétel tanulmányi eredmé- nyességre gyakorolt hatását; leginkább pozitív, de nem egyszer negatív összefüggést is kimutat- va. Coleman (1988) társadalmi tőkeelméletében a gyermek fejlődését a támogató szülői háttérben látja megalapozottnak. Az iskolai szülői bevonódás meghatározása változatos módon definiált. Bailey (2017) szerint ide tartozik minden olyan tevékenység, mely a gyermek iskolai sikerességét segíti elő. A többféle megközelítésben konszenzus született arra nézve, hogy két nagy csoport különíthető el, az otthoni és az iskolai bevonódás (Hill - Taylor, 2004; Puccioni, 2018). Epstein (2001) szerint a szülő és az iskola ugyanúgy felelős a gyermek szocializációjáért és akkor lesz igazán eredményes, ha a család és az iskola együtt tud működni a közös cél érdekében. Az elmúlt évtizedekben kiemelt figyelmet kapott egyes tanulói csoportok (SNI tanulók, migráns, kisebbségi tanulók) esetén ennek hatása. Jóval kevesebbet tudunk azonban a vallási közösségek vagy valamely felekezet által működtetett iskolákban való szülői részvételről, noha ezeknek az intézményeknek a létfeltétele az iskola körül szerveződő - közös értékeket valló - szülői közösség. Szisztematikus irodalom-áttekintésünkben azokat a szülői együttműködésre, iskolai szerepvállalásra fókuszáló tanulmányokat gyűjtöttük össze és elemeztük, melyek ezekhez az intézmé- nyekhez köthetők. Az EBSCO Discovery Service segítségével összesen 85 adatbázisban kerestük az ide vonatkozó tanulmányokat. A Prisma-protokoll szerinti szűrő és szelekciós eljárásokat kö- vetve összesen 19 cikk felelt meg a kutatási kritériumoknak. A feldolgozott tanulmányok mód- szertanául az egyéni és fókuszcsoportos interjú, a kérdőíves adatgyűjtés, az esettanulmány, az intervenciós program és a bevált gyakorlat hatásvizsgálata szolgált. A szülői szerepvállalás és a vallási alapon szerveződő iskolák összefüggését kétféleképpen értelmezik a tanulmányok attól függően, hogy melyik a magyarázó és melyik a függő változó. Az előadásban áttekintjük a tanulmányok tematikus, területi és módszertani csoportosítását, valamint a szcientometriai (tudománymetria) adatokra támaszkodva a hatásukat is bemutatjuk. Eredményeink alapján láthatjuk - a kutatások szűkkörűsége ellenére - a témában végzett kutatások hiányosságait és a további vizsgálódások szükséges irányát. A szisztematikus irodalomelemzés tapasztalata az is, hogy a szülői bevonódás nem a szülők vagy az iskola attribútumaitól, hanem az iskola és a család kulturális illeszkedésétől függ.
ISBN:978-963-626-057-6
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség. Absztraktkötet: XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia / szerk. Steklács János, Molnár-Kovács Zsófia. - p. 179. -
További szerzők:Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Bencze Ádám Csonka Éva Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató)
Pályázati támogatás:MTA-DE-CSATOKK
MTA
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM118650
035-os BibID:(WoS)001159506000001 (Scopus)85185502524
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:Patterns of parental involvement in schools of religious communities : a systematic review / Pusztai, Gabriella; Demeter-Karászi, Zsuzsanna; Csonka, Éva; Bencze, Ádám; Major, Enikő; Szilágyi, Edit; Bacskai, Katinka
Dátum:2024
ISSN:0141-6200 1740-7931
Megjegyzések:Research on family involvement has revealed its positive impact on children's academic and nonacademic achievement over the past two decades. However, little is known about parental involvement in religious schools. During our review, we examined studies focusing on parental involvement with special attention to religious schools. 22 papers met the research criteria out of 123 abstracts screened from 85 databases. Management and decision-making participation in religious schools seem to be less important than in Epstein's model. Religious schools have developed a special PI model where parents accept decisions based on staff competence, and teachers work to build a parent community and earn the trust of parents by being accountable for the children's diverse development. Some studies point to inadequate implementation of the ideal model and are critical. The novelty of the analysis is that our analysis was open to schools of all religions. A limitation of the review is that we cannot be sure that all relevant studies were included in the examined databases. As such, further research is needed to better understand this phenomenon.
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok idegen nyelvű folyóiratközlemény külföldi lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:British Journal of Religious Education. - 46 : 1 (2024), p. 1-20. -
További szerzők:Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató) Csonka Éva Bencze Ádám Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Szilágyi Edit Bacskai Katinka (1981-) (oktatáskutató)
Pályázati támogatás:MTA-KFKP
Egyéb
Internet cím:Szerző által megadott URL
DOI
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM111215
Első szerző:Pusztai Gabriella (nevelésszociológus, oktatáskutató)
Cím:A szülői bevonódás módjának szektorközi összehasonlítása a nemzetközi gyakorlatban / Gabriella Pusztai, Enikő Major, Edit Polgáriné Szilágyi, Ádám Bencze, Éva Csonka, Zsuzsanna Demeter-Karászi
Dátum:2022
ISBN:978-615-5657-11-5
Tárgyszavak:Bölcsészettudományok Neveléstudományok előadáskivonat
könyvrészlet
Megjelenés:Oktatás egy változó világban : Kutatás, innováció, fejlesztés : Absztraktkötet / szerk. Juhász Erika, Kattein-Pornói Rita. - p.272. -
További szerzők:Major Enikő (1977-) (nevelésszociológus, oktatáskutató) Polgáriné Szilágyi Edit Bencze Ádám Csonka Éva Demeter-Karászi Zsuzsanna (1993-) (oktatáskutató)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1