CCL

Összesen 6 találat.
#/oldal:
Részletezés:
Rendezés:

1.

001-es BibID:BIBFORM103351
Első szerző:Bíró Éva (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Cím:A magyar lakosság koronavírus-specifikus egészségműveltsége / Bíró Éva, Vincze Ferenc, Nagy-Pénzes Gabriella, Ádány Róza
Dátum:2022
ISSN:0369-3805
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok magyar nyelvű folyóiratközlemény hazai lapban
folyóiratcikk
Megjelenés:Népegészségügy. - 99 : 1 (2022), p. 53-63. -
További szerzők:Vincze Ferenc (1987-) (táplákozástudományi szakember, epidemiológus) Nagy-Pénzes Gabriella (1991-) (népegészségügyi szakember, egészségfejlesztés specialista) Ádány Róza (1952-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

2.

001-es BibID:BIBFORM105705
Első szerző:Nagy-Pénzes Gabriella (népegészségügyi szakember, egészségfejlesztés specialista)
Cím:Health behaviour and health-related knowledge of adolescents / Pénzes Gabriella, Bíró Éva
Dátum:2017
Megjegyzések:The health of children is important for every society, so it is crucial to Find ways to improve it. The aim of our research is to evaluate the effectiveness of a 4-year long health promotion program at a high school. The target group of the research contains 9th grade students (n=130, boys: 47.69%, girls 52.31%). Our survey has 3 main parts: (1) health behaviour survey based on questionnaires which were used in international and national surveys, (2) nutritional status measurement and (3) health-related knowledge test, including topics on healthy eating, physical activity, sexuality and risk behaviour. The results of the baseline measure will be presented here. According to our results, 38% of students had breakfast every weekday, 9.68% of them ate healthy, and 23.39% ate unhealthy (n=124). They had 4-5 physical education lessons a week, and in addition 61.51% of them performed intensive physical activity minimum twice a week, and 39.77% of them reported sufficient physical activity during the week (n=130). Students spent a lot of time in front of computer or TV screen every week, which was even bigger on the weekend, and 26.5% of them were problematic internet user (n=115). 48% of students tried smoking (n=123) and 21.71% smoked at least weekly regularity (n=129). 87.6% of students already consumed alcohol (n=119) and 54.03% of them had been drunk at least once (n=124). A quarter of the students already had sexual intercourse, and most of them were protected by condoms. Almost 10% of students were malnourished and 30% of them were at least overweight. The average score on the knowledge test was 51.8 points (from the reachable 96), the girls had better score (p=0.026). Also, the connection between their knowledge based upon our tests and their reported health behaviour was examined, and significant correlation was only found between the lifetime prevalence of drunkenness and the knowledge related the health effects of alcohol consumption (p=0.023). Compared to these data we will be able to evaluate the changes of the pupils' health behaviour and health-related knowledge during the intervention.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Health behaviour
Megjelenés:Népegészségügy. - 95 : 2 (2017), p. 163-163. -
További szerzők:Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

3.

001-es BibID:BIBFORM105623
Első szerző:Nagy-Pénzes Gabriella (népegészségügyi szakember, egészségfejlesztés specialista)
Cím:Intervention study among high school students / Nagy-Pénzes Gabriella, Bíró Éva
Dátum:2019
Megjegyzések:A health promoting intervention study was started in a secondary school in 2016, within the intervention group participants in health promotion sessions, while health behaviour and health knowledge are assessed in both the intervention and control groups year after year. The purpose of this poster presentation is to show the results we optained at the end of the 2nd year of our study regarding the health-related knowledge of the students. Our study population consists of those students who started their studies in the autumn of 2016 (n=106, boys 46.2%, girls 53.8%; 50.9% belong to the intervention group). ?e data were collected using a self-developed knowledge test during the spring of 2018. The test included topics on healthy eating, physical activity, sexuality and risk behaviour. To examine the effectiveness of our intervention the level of knowledge was compared between the intervention and control groups. Due to methodological reason binary logistic regression (adjusted for gender, types of institution and socio-economic status) was used for data analysis. ?e test scores of the students were dichotomized based on the tertiles, scores at the higher tertile were considered "high". We found a significant association between the students' participation in the health promoting program, and the achieved total test score (OR: 11.84; 95%CI: 1.90-73.99), the scores on the healthy eating (OR: 4.61; 95%CI: 1.14-18.64) and sexuality (OR: 7.46; 95%CI: 1.12-49.83) parts of the test. These associations were not observed for the total (OR: 3.94; 95%CI: 0.60- 25.90) and sexuality (OR: 3.38; 95%CI: 0.74-15.44) score of the test in the baseline measurement of the study. The results suggest that the intervention program increase students' health-related knowledge in general which is essential for the development of health behaviour. "e project was supported by EFOP-3.6.3-VEKOP-16- 2017-00009 co-financed by EU and the European Social Found.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
health promotion
Megjelenés:Népegészségügy. - 97 : 3 (2019), p. 294. -
További szerzők:Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

4.

001-es BibID:BIBFORM100828
Első szerző:Nagy-Pénzes Gabriella (népegészségügyi szakember, egészségfejlesztés specialista)
Cím:Intervenciós vizsgálat középiskolások körében / Nagy-Pénzes Gabriella, Vincze Ferenc, Bíró Éva
Dátum:2021
Tárgyszavak:Orvostudományok Elméleti orvostudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Megjelenés:Népegészségügy. - 98 : 2 (2021), p. 278. -
További szerzők:Vincze Ferenc (1987-) (táplákozástudományi szakember, epidemiológus) Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

5.

001-es BibID:BIBFORM093807
Első szerző:Nagy-Pénzes Gabriella (népegészségügyi szakember, egészségfejlesztés specialista)
Cím:Problematic internet activities among high school students / Gabriella Nagy-Pénzes, Borbála Balogh, Éva Bíró
Dátum:2019
ISSN:0369-3805
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
Megjelenés:Népegészségügy. - 97 : 2 (2019), p. 268-269. -
További szerzők:Balogh Borbála Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Internet cím:Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:

6.

001-es BibID:BIBFORM105685
Első szerző:Varga Szabolcs (vegyészmérnök)
Cím:A szocioökonómiai státusz és az életmód összefüggése a középiskolások mentális egészségével / Varga Szabolcs, Pénzes Gabriella, Bíró Éva
Dátum:2018
ISSN:0369-3805
Megjegyzések:A középiskolások között igen magas arányban fordulnak elő mentális problémák, emiatt a mentális egészség háttérváltozóinak kutatása ebben a korcsoportban kiemelten fontos. Jelen tanulmányban a mentális jóllét egyes indikátorainak és a szocioökonómiai státusz (SES), valamint az életmód változóinak összefüggéseit vizsgáltuk. A debreceni középiskolások körében vett minta (n=1281) nem és iskolatípus szerint reprezentatív volt. Az adatokat a HBSC kutatás kérdőívével gyűjtöttük. A mentális egészség mérésére a Cantril létrát (CL), a pszichoszomatikus tünet skála szomatikus (SZT) és pszichológiai (PT) alskáláit és a depresszió kérdőívet (CDI) használtuk (utóbbi 3 esetében az alacsonyabb pontszám jelent kedvezőbb mentális egészséget). A skálák magas megbízhatósággal működtek (Chronbach-alfa=0,78?0,88). A változók közötti összefüggést bináris logisztikus regresszióval vizsgáltuk. Eredményeink azt mutatják, hogy az apa iskolai végzettség kategóriái pozitívan és grádiens-szerűen függnek össze az élettel való elégedettséggel (EH=2,21?4,70 [MT 95%=1,04?11,23]). A családjukat magas SES kategóriába soroló diákok körében (az alacsony státuszhoz képest) három indikátor esetében is jobb mentális egészséget tapasztaltunk (CL: EH=3,36 [MT 95%=1,41? 8,01]; CDI: EH=0,45 [MT 95%=0,21?0,94]; PT: EH= 0,35 [MT 95%=0,15?0,84]). A rendszeres dohányzás negatív (PT: EH=1,91 [1,12?3,26]), a zöldség- és gyümölcsfogyasztás (CL: EH=1,07 [MT 95%=1,02? 1,12]), valamint a hétköznaponkénti reggelizés (CL: EH=1,38 [MT 95%=1,05?1,81]; PT: EH = 0,68 [MT 95% = 0,61? 0,89]) pozitív kapcsolatát mutattuk ki a mentális állapottal. A TV nézés a pszichológiai tünetek gyakoribb előfordulásával járt együtt (EH=1,51 [MT 95%=1,00? 2,26]). Az eredmények a szubjektív SES erős szerepére, a rendszeres dohányzás, valamint az egészséges és rendszeres táplálkozás és a mentális egészség kapcsolatára hívják fel a figyelmet. A prezentáció elkészítését a GINOP-2.3.2-15-2016-00005 számú projekt támogatta. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Tárgyszavak:Orvostudományok Egészségtudományok idézhető absztrakt
folyóiratcikk
mentális problémák, mentális egészség
Megjelenés:Népegészségügy. - 96 : 2 (2018), p. 110. -
További szerzők:Nagy-Pénzes Gabriella (1991-) (népegészségügyi szakember, egészségfejlesztés specialista) Bíró Éva (1980-) (megelőző orvostan és népegészségtan szakorvos, egészségfejlesztő)
Internet cím:Szerző által megadott URL
Intézményi repozitóriumban (DEA) tárolt változat
Borító:
Rekordok letöltése1